Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vilken Canon systemkamera är det som har ett försprång inom video mot andra modeller, Panasonic har legat i absoluta toppen i flera år med sin GH serie på videosidan, och numera fått det tufft mot Fuji X-T3, Sony FF har hävdat sig till vissa delar med video på höga ISO, men saknat lite av det sista för absoluta Pro-filmare.


Canon har utmärkta renodlade filmkameror, men det har också Panasonic och Sony.
Canons försprång är nog över, att det är så många som använder dem är nog pga trögheten, det är dyrt att byta system. Jag vet som jag sa en hel rad fotografer och videografer som bytt till Sony,
 

Bengf

Aktiv medlem
Canons försprång är nog över, att det är så många som använder dem är nog pga trögheten, det är dyrt att byta system. Jag vet som jag sa en hel rad fotografer och videografer som bytt till Sony,

Canon började bra med sin EOS5DMKII för många år sedan, den blev uppmärksammad för sin video implementering, av någon anledning så följde dom inte upp som förväntat, dom hade fina kompakter som hette G1 den första och upp till 2-siffriga modeller innan dom slutade, men märkligt nog var dom nog sist att att ge serien Full HD som andra kameror hade i ungefär samma segment. Av alla Canontrådar genom åren så kunde man skönja att dess ägare var inte så intresserade av att kunna filma med sin kamera också, det var stillbild som var det viktiga, och som alla vet har Canon världens största kundgrupp.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ett kameramärke som ligger riktig risigt till är nog PENTAX (tyvärr), extremt tyst om nya modeller där. Märket går rejäl kräftgång över hela världen och deras urusla autofokus behöver nog moderniseras rejält om dom överhuvudtaget ska finnas kvar...…….Olympus vet jag inte så mycket om men dom skulle nog behöva en kameraserie med lite större sensor vid sidan om...…………………...
De glömde jag håller helt med om de, kanske slänger de in handduken först av alla eller så tror jag något kinesiskt företag köper de.


Phase one där har vi också en luring, tror det kommer vara förre som som köper deras kamera för 300k, möjligtvis skulle det kunna släppa om de släppte filmfunktion och sänkte priset. De har också c1 som de kan leva på.

Leica, kommer främst vara de som gillar snygga saker eller nischade som köper dessa. Kommer ha liten kundgrupp men kanske överleva genom att sälja sitt namn till kinesiskamobiler.

Panasonic har hittat sin nich på film med GH-serien. Jag tror de kommer överleva har ju även visat sin FF-kamera hade de bara haft 4/3 så hade de nog varit körda pga att priset blir billigt på Sensorer så till slut kommer de inte ha den fördelen med pris och funktion.

Rioch, har sin nich men tveksamt om det kommer hålla att bara ha den produkterna. Så nej tror de slås ihop eller slutar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ricoh och Pentax är ju redan ihopslagna sen många år tillbaka.
(Formellt sett köpte Ricoh Pentax av Hoya).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om man kollar rewviews från och med 5d mkiii så har hela 5d serien fått negativ kritik för ljus film. Även canons spegelösa FF har fått kritik på det. De har helt korrekt högre serier tyvärr ligger de lite efter där också eller ligger lite konstigt till

C100 mkii, helt okej kamera men tyvärr saknar den 4K, är populär vid tv- produktioner. Denna börjar bli daterad. Här är canons sötrsta problem. De kommer bli tvingade att slå ihop c100+c200 med dagens funktioner oxh upplösning, som det är idag. för de kommer inte kunna konkurrera med blackmagic ,panasonic och Sony.

C200 filmar enbart i raw eller dålig h264 inget därimellan.

C300 ii, helt okej specikationer kansle något dyr nu.

C700, aldrig testat men av vad jag sett aldrig någon som haft de. I produktion.


Om man tänker ett tag framåt lite
C100 måste klara av 4K , hög fps. Även bra DR och så kommer de behöva ha ett bra raw-format typ redraw, braw eller prores raw. Kansle klara canon raw-lite det men har inte jobbat med det.
Vad ska då c200, c300 klara av? Högre upplösning absolut , högre framerate absolut. Men tror det kommer bli svårt att hålla. Särskilt nu när black magic släpper sin g2 med 150 fps i 4K raw?

C700 kan fortfarande vara FF.

Så tror det kommer få ta bort en kamera väldigt snart. Och en till i framtiden. Lägger vi sen på konkurrensen från mirroless så kommer det skapa ytterligare problem för Canons c-serie.


Jag tro de behöver tänka om relativt snart.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ricoh och Pentax är ju redan ihopslagna sen många år tillbaka.
(Formellt sett köpte Ricoh Pentax av Hoya).
Tänkte nog mer att de kanske slås ihop med någon kinesisk mobiltillverkare. Kanske göra som leica och lägga på loggan på olika mobiler.

Sigma, leica och pannasonic slås ihop kansle?
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon öser dock på med nya Objektiv, följde upp Sonys 400f/2,8 som var betydligt lättare än normalt, man sänkte runt kilot ungefär och fick till en bättre balans ( inte så framtung )- passar för dom nya lättare spegelfria modellerna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tog en seriös titt på Tony oh Chelseas video om dSLR igen. Vi har nu siffror för 4 månader om kameraförsäljningen. Framförallt från Japan.
Siffrorna för världen kommer alltid senare och är mer osäkra. Man vet inte vad som är lagerförändringar och annat.
Fast alla siffror pekar neråt.

Tony tror att livslängden på en dSLR år 6 år innan man uppgraderar. Jag tror den är längre. Är man van vid sin kamera och tycker den tar bra bilder så är det bara att köra på. Kameror är välbyggda och håller länge. Min gamla 1D MKIIN fungerar fortfarande efter över 275 000 bilder och tar verkligen bra bilder. Detta efter 15 år. Den är inte så kul att jobba med med har man lärt sig det går det att ta bra bilder. De som köpte en kamera för 7 år sedan kan nog fortsätta fota i många år innan det är dags att uppgradera.

Därför tycker jag deras video är intressant.

Nu kommer många direkt säga de är idioter och inte vet vad de talar om. Fast har ni bättre data och en bättre kristallkula så upplys gärna oss andra ovetande.
https://www.youtube.com/watch?v=ZGTTbzx5ejM
 

ebarile

Aktiv medlem
De är bara en röst

Tony och Chelsea Northrup är naturligtvis inte idioter. Om någon påstår det är det bara ett uttryck som i dag har blivit alltför vanligt på sociala medier. Däremot är det viktigt att komma ihåg att de bara är EN röst (ok, två…) bland många och att deras främsta egenskap inte är att vara marknadsanalytiker. Just duktiga och initierade sådana inom området kameraindustrin lyser med ganska stor frånvaro jämfört med andra branscher. Till stor del beror detta förstås på att kameraindustrin inte är stor nog samt att flera av de ledande tillverkarna ingår i större industriföretag och grupper.

Rent generellt är det inget fel på Tony Northrups presentation. Hans antaganden om hur de stora måste fortsätta att hålla DSLR-produkterna, objektiven till dessa i gång är det svårt att argumentera mot. Det finns alltid mycket pengar att göra på en installerad bas. Vad som är svårare att bedöma är förstås hur stor delen av denna installerade bas är som i dag används tillräckligt mycket för att generera nya inkomster i form av försäljning av objektiv och tillbehör. Väldigt många som köpte DSLR-kameror för några år sedan tar i dag bara fram dem då och då. Däremot har de alltid sin mobiltelefon med sig.

Vad jag däremot tycker är mindre relevant i Northrup-presentationen är alla antaganden om vilka kamerasystem eller objektivfattningar som kommer att lyckas eller inte alternativt överleva. De fakta som redovisas för dessa antagande verkar till stor del vara baserade på egna uppfattningar och försäljningssiffror från en av USA:s större återförsäljare. Visst det säger en del, men inte allt. Att säga att Fujifilms mellanformatsfattning inte har någon framtid är svårt om man bara tittar på siffror från en handlare som inte säljer främst säljer till avancerade amatörer och mer eller mindre professionella fotografer. Att uttala sig om hur det ska gå för Panasonic och deras nya kameror är alldeles för tidigt eftersom leveranserna knappt har börjat. Panasonic använder Leicas L-fattning och just Leica har ”influencers” som Tony Northrup ”räknat ut” i flera år, men företaget finns fortfarande kvar och presenterar nya eller uppdaterade produkter i jämn takt (med något längre produktcykler än många andra).

Vad ”The Northrups” skulle behöva göra innan de börjar med sina marknadsanalyser är att segmentera marknaden efter produkttyper och målgrupper. Om Fujifilm lyckas med sin mellanformatssatsning kan de tjäna pengar på den även om försäljningen aldrig kan mäta sig mot Canon, Sony, Nikon osv (Sony levererar ju dock sensorerna till Fujifilm). Detsamma gäller för Leica. Det finns fortfarande en kundgrupp som vill ha deras produkter och betala för dem. De behöver därmed inte nå upp till ”de storas” försäljningssiffror. För att inte tala om Phase One….
 

iSolen.se

Guest
Tog en seriös titt på Tony oh Chelseas video om dSLR igen. Vi har nu siffror för 4 månader om kameraförsäljningen. Framförallt från Japan.
Siffrorna för världen kommer alltid senare och är mer osäkra. Man vet inte vad som är lagerförändringar och annat.
Fast alla siffror pekar neråt.

Tony tror att livslängden på en dSLR år 6 år innan man uppgraderar. Jag tror den är längre. Är man van vid sin kamera och tycker den tar bra bilder så är det bara att köra på. Kameror är välbyggda och håller länge. Min gamla 1D MKIIN fungerar fortfarande efter över 275 000 bilder och tar verkligen bra bilder. Detta efter 15 år. Den är inte så kul att jobba med med har man lärt sig det går det att ta bra bilder. De som köpte en kamera för 7 år sedan kan nog fortsätta fota i många år innan det är dags att uppgradera.

Därför tycker jag deras video är intressant.

Nu kommer många direkt säga de är idioter och inte vet vad de talar om. Fast har ni bättre data och en bättre kristallkula så upplys gärna oss andra ovetande.
https://www.youtube.com/watch?v=ZGTTbzx5ejM
Vet inte om det är samma video men jag såg en snutt där de dödsdömde spegellösa av marknadsmässiga skäl och att folk skulle återvända till DSLR. Jag tror spegellösa är framtiden även om det kommer ta tid att ersätta DSLR.

Idioter är de förstås inte men de har ofta fel och kan ha två motsatta uppfattningar i två olika inlägg så deras budskap känns lite tunt och verkar mest vara click bait.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet inte om det är samma video men jag såg en snutt där de dödsdömde spegellösa av marknadsmässiga skäl och att folk skulle återvända till DSLR. Jag tror spegellösa är framtiden även om det kommer ta tid att ersätta DSLR.

Idioter är de förstås inte men de har ofta fel och kan ha två motsatta uppfattningar i två olika inlägg så deras budskap känns lite tunt och verkar mest vara click bait.

Jag såg denna video också med stort intresse. Jag har faktiskt inte hört några så tydligt lyfta problemen Nikon och och Canon har med transitionen till spegelöst. Eftermarknaden är ju jätteviktig med sälj av främst objektiv och tillbehör och en sak som är verklig är ju att man alltid kan sätta Canons DSLR-objekiv på en spegellös med aldrig ett objektiv för de spegellösa husen på en DSLR. Att då köpa objektiv för EOS R innebär att man bara kan använda dem på de nya husen medan man kan använda de äldre objektiven på båda typer av hus och dessutom t.o.m. på Sonys hus med en adapter för ett par tusen. Det borde ju göra att folk tänker sig för fler än en gång innan de investerar i EOS R-objektiven om de inte helt bestämt sig för att migrera rakt av. Resultatet av alla dessa beslut kan ju mycket väl bli att företagen investerar mycket stort i de nya plattformarna men att användarna väntar med att köpa och då blir det svårt att få igen pengarna man satsat.

Northrup pekade ju även på att i jämförelse med Canons installerade bas av gamla hus så kommer ju de nya kamerorna som tydligen säljer klart sämre än förväntat att bara utgöra några få till kanske 5-6% fram till början på 2020-talet och då kommer det bli svårt att få ekonomi i satsningen på spegellöst för företaget som nu måste få fram en massa nya objektiv om man vill att R ska få den legitimitet som krävs för säljframgång och fortsatt migration.

Det är klart att man förstår bolagens dilemma att satsa på något nytt som ännu inte bär sina kostnader när de gamla plattformarna fortfarande säljer en hel del och t.o.m. väldigt mycket mer än deras nya plattformar och när man dessutom tvingas etablera sig på en starkt konkurrensutsatt starkt vikande marknad. Det är ju rena stålbadet. Tittar man dock på vad som säljer stort för Canon på Amazon som trots allt är USA:s största marknadsplats så är det ett par av deras absolut billigaste Rebel-modeller i det marknadssegment som alla nu jobbar på att fly, eftersom marginalerna är så små.

En annan viktig sak man lyfter är hur många kamerafattningar man nu "sitter fast i" och underhåller. För Canon var det 3,5 och Nikon hade väl 2,5. Sony 1,5 då man fortfarande släpar på A-mount även om det i princip inte händer ett dugg där längre. I ett alltmer hårdnande läge så ser nog många att en del av dessa fattningar kommer försvinna snart. På Northrups lista var det väl ca 15 fattningar som diskuterades just nu.

Kombinerar man detta med siffror över FF-försäljning i U$ och ser fördelningen där i USA senare delen av 2018

http://sonyaddict.com/2018/08/21/sony-market-share-by-percentage-1h-2018-analysis/


"Sony Market Share By Percentage 1H 2018


Brand U.S. Dollar Share
Sony 40%
Canon 33%
Nikon 26%

Source: The NPD Group, Inc., U.S. Retail Tracking Service, Detachable Lens Camera, Sensor Size: Full Frame, Based on Dollars Share, Jan.- Jun. 2018.


SonyMirrorlessPro received a more detailed report of about where Sony stands compared to Canon and Nikon and full frame cameras it’s not looking good for the legacy brands.

Read more: http://sonyaddict.com/2018/08/21/sony-market-share-by-percentage-1h-2018-analysis/#ixzz5pJ6aZC5u"
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Behovet av att avbilda och dokumentera sin omgivning har alltid funnits (och kommer alltid att finnas), ända från stenålders-hällristningar, det är bara tekniken som har förfinats genom åren, via Lionardo da Vinci, och Michellangelo till exempel, fram tills att kameran uppfanns och sedan utvecklades.
Jag ser "systemkameran" i meningen spegelreflexkamera med mekanisk slutare, elektronisk bildsensor och utbytbara objektiv bara som ett av de senaste och mest avancerade stegen i den utvecklingskedjan, så det är för mig inte särskilt märkligt att den så småningom kommer att ersättas av något annat som anses bättre, precis som ångmaskinen eller den mekaniska räknemaskinen, även om det kanske kommer att fortsätta att finnas entusiaster som fortsätter att använda den äldre tekniken. Det finns fortfarande de som hugger ut figurer ur marmorblock.
Spegeln försvinner kanske, och kanske också den mekaniska slutaren. Det finns redan kompaktkameror med tillräckligt spann mellan kortaste och längsta brännvidden för att det ska saknas behov av att byta objektiv.

Egentligen, om man tänker efter, så är det ganska primitivt att reglera mängden ljus som kommer fram till bildsensorn med mekanisk bländare och slutare eftersom båda regleringsmetoderna ger så stora biverkningar, bländaren påverkar skärpedjupet och slutaren påverkar rörelseoskärpan. Det är väl egentligen bara för att vi vant oss vid dessa metoder och är medvetna om biverkningarna och har vett att utnyttja dem som gör att de finns kvar.
 

iSolen.se

Guest
...
Egentligen, om man tänker efter, så är det ganska primitivt att reglera mängden ljus som kommer fram till bildsensorn med mekanisk bländare och slutare eftersom båda regleringsmetoderna ger så stora biverkningar, bländaren påverkar skärpedjupet och slutaren påverkar rörelseoskärpan. Det är väl egentligen bara för att vi vant oss vid dessa metoder och är medvetna om biverkningarna och har vett att utnyttja dem som gör att de finns kvar.
Skärpedjupet och rörelseoskärpa är i alla fall för mig ingen biverkning utan två viktiga anledningar till att jag fotar med de grejer jag gör.
 

martley

Aktiv medlem
Skärpedjupet och rörelseoskärpa är i alla fall för mig ingen biverkning utan två viktiga anledningar till att jag fotar med de grejer jag gör.
Jo, jag förstår precis vad du menar, och det var väl det jag menade med att "ha vett att unyttja dem". Men det är en liten men viktig skillnad mellan en tekniskt perfekt avbildning av verkligheten och en snygg bild.
Piccasso blev ganska berömd även om hans bilder inte alltid var direkt porträttlika.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon och Nikon har väl ungefär samma problem med transtitionen till spegelfritt småbildsformat nu som Sony hade för fem och ett halvt år sen när Sony α7 presenterades?

Man bör alltså kunna se tillbaka på hur Sony gjorde och hur det gick för att få ett hum om hur Canon och Nikon bör göra. Åtminstone Nikon. Canon sitter kanske i en lite annorlunda sits.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Marknaden såg annorlunda ut för 5-6 år sedan. Det såldes helt enkelt fler kameror.

Sedan har nu moblkameror blivit mer avancerade. Tror många tycker det räcker i många situationer. Det går ju numera att få kort skärpedjup dock med hjälp av mjukvara.

Det andra skälet som nog inte tillverkarna missat är också att de som använder kameror att fota med tycker att de som de redan har räcker för deras behov.
Därför ser man lite behov av en uppgraderig.

Canon och NIkon har också en väldigt stor objektivpark som skall ersättas med objektiv för de de nya fattningarna.

De har också mer släppt mellanklass kameror. Inget som kan matcha fullt ut deras mest avancerade dSLR kameror.

Priserna för nya kameror och objektiv har också höjts ordentligt.

Det finns därför många skäl för konsumenterna att fota vidare med det de redo har.

Jag fotar inte professionellt längre och har inte längre ett AB där jag kan dra av momsen. Det gör prylarna 25% procent dyrare.

Det var nog ett misstag av Canon och Nikon att bara doppa tårna och känna lite på den spegellösa marknaden.

Jag har inget skäl att uppgradera varken objektiv eller min 5D MKIV före Canon har något som ger mig klara fördelar och bättre bilder.
Detsamma gäller nog för många som fotar med 1Dx MKII.

Sony och Fuji satsade tidigt och hade en bättre marknad när de lanserade sina alternativ. Det var också en lite skumpig resa men där folk var beredda att slanta upp pengarna för man ville ha en bättre kamera.

Nu är marknaden mycket mindre. Det kommer vara ett problem för Canon och NIkon. De behöver satsa miljarder på nya objektiv och kameror som är spegellösa. Samtidigt kommer intäkterna inte vara särskilt stora under många år framåt.
De kan heller inte höja priserna hur mycket som helst. Då krymper försäljningen ändå mer.

Att vissa tillverkare kommer försvinna under den här processen är helt naturligt.

Att Tony Northrup inte kan analysera en marknad är helt fel om man tittar på deras video. Han jobbade med marknadsföring och sysslade med också marknadsbedömningar av konkurrenter och det top 500 företag han jobbade för.

Man skall nog inte underskatta hans förmåga.
Problemet är att det naturligtvis svårare när man inte jobbar inom industrin där man även konkurrenter utbyter information när man tagit ett par glas vin där vänner från olika konkurrenter träffas.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns naturligtvis anledningar till att Canon tar fram de RF-objektiv de gör. En del av dem har ju prestanda som inte finns i deras EF-serie. Exempelvis RF 28-70 mm f/2L USM.

Jag har tittat och känt på en EOS R, bara för att jag gick förbi en fotohandlare där kameran satt på en pinne och ville bli klämd på. Jämfört med mina primära kameror idag, 1DX och 1DX Mark II, så gillade jag inte sökaren på EOS R. Jag säger inte att jag inte skulle kunna vänja mig, men den första reaktionen var "nä, fy...".
 

iSolen.se

Guest
Marknaden såg annorlunda ut för 5-6 år sedan. Det såldes helt enkelt fler kameror.

Sedan har nu moblkameror blivit mer avancerade. Tror många tycker det räcker i många situationer. Det går ju numera att få kort skärpedjup dock med hjälp av mjukvara.

Det andra skälet som nog inte tillverkarna missat är också att de som använder kameror att fota med tycker att de som de redan har räcker för deras behov.
Därför ser man lite behov av en uppgraderig.

Canon och NIkon har också en väldigt stor objektivpark som skall ersättas med objektiv för de de nya fattningarna.

De har också mer släppt mellanklass kameror. Inget som kan matcha fullt ut deras mest avancerade dSLR kameror.

Priserna för nya kameror och objektiv har också höjts ordentligt.

Det finns därför många skäl för konsumenterna att fota vidare med det de redo har.

Jag fotar inte professionellt längre och har inte längre ett AB där jag kan dra av momsen. Det gör prylarna 25% procent dyrare.

Det var nog ett misstag av Canon och Nikon att bara doppa tårna och känna lite på den spegellösa marknaden.

Jag har inget skäl att uppgradera varken objektiv eller min 5D MKIV före Canon har något som ger mig klara fördelar och bättre bilder.
Detsamma gäller nog för många som fotar med 1Dx MKII.

Sony och Fuji satsade tidigt och hade en bättre marknad när de lanserade sina alternativ. Det var också en lite skumpig resa men där folk var beredda att slanta upp pengarna för man ville ha en bättre kamera.

Nu är marknaden mycket mindre. Det kommer vara ett problem för Canon och NIkon. De behöver satsa miljarder på nya objektiv och kameror som är spegellösa. Samtidigt kommer intäkterna inte vara särskilt stora under många år framåt.
De kan heller inte höja priserna hur mycket som helst. Då krymper försäljningen ändå mer.

Att vissa tillverkare kommer försvinna under den här processen är helt naturligt.

Att Tony Northrup inte kan analysera en marknad är helt fel om man tittar på deras video. Han jobbade med marknadsföring och sysslade med också marknadsbedömningar av konkurrenter och det top 500 företag han jobbade för.

Man skall nog inte underskatta hans förmåga.
Problemet är att det naturligtvis svårare när man inte jobbar inom industrin där man även konkurrenter utbyter information när man tagit ett par glas vin där vänner från olika konkurrenter träffas.
Om Tony nu är så analytisk döljer han det väl, genom överdrifter, felaktigheter och motsägelser...eller så säger han bara saker för att driva sin blogg.

Om priserna, kronan har tappat runt 40% mot dollarn sedan 2014. Så det kanske inte är några prishöjningar egentligen?
 

martley

Aktiv medlem
Med tanke på den sviktande marknaden så kan man fundera över hur länge Canon kan fortsätta att hålla tre (eller fyra om man skiljer på EF och EF-s) objektivfattningar i luften. Visst, det finns adaptrar, men det är inte alltid som det fungerar. Jag känner inte till hur det fungerar hos Nikon, men jag antar att det finns ett antal olika fattningar där också.
 
ANNONS