Annons

Begagnat köpråd Systemkamera för nybörjare, ca 5-7000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Eftersom jag är mest insatt i Canon-världen så ger jag mina alternativ och förslag därifrån

OBJEKTIV
* Vidvinkel, Canon EF-S 10-18mm IS STM, cirka 1500:- begagnat
* Normal-zoom, Canon EF-S 18-55mm IS STM, ingår ofta med de kamerahusen jag kommer föreslå, annars under 1000:- begagnat
* Alternativ normalzoom, bättre men dyrare och tyngre, Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM
* Teleobjektiv, Canon EF-S 55--250mm IS STM, cirka 1500:- begagnat

KAMERAHUS
Om mindre vikt och storlek är prioriterat så Canon EOS 100D, mkt liten och charmig och ändå ganska kapabel. Cirka 2000:- begagnat med 18-55-objektiv

Om funktionalitet, reglage, tålighet, autofokus etc är viktigare, så Canon EOS 70D Otroligt allsidig kamera med få svaga punkter. Den klarar i princip alla uppgifter, från sport, till filmning, till makro etc. Cirka 3500:- begagnat, cirka 4500 med 18-55-objektiv.

Alla kameror har sina för- och nackdelar, men personligen kan jag tycka att t.ex 70D med ovanstående objektiv är inihelsike mkt kamera för pengarna och jag skulle utan problem kunna fota allt jag vill med den kombon.
 

martley

Aktiv medlem
Eftersom jag är mest insatt i Canon-världen så ger jag mina alternativ och förslag därifrån

OBJEKTIV
* Vidvinkel, Canon EF-S 10-18mm IS STM, cirka 1500:- begagnat
* Normal-zoom, Canon EF-S 18-55mm IS STM, ingår ofta med de kamerahusen jag kommer föreslå, annars under 1000:- begagnat
* Alternativ normalzoom, bättre men dyrare och tyngre, Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM
* Teleobjektiv, Canon EF-S 55--250mm IS STM, cirka 1500:- begagnat

KAMERAHUS
Om mindre vikt och storlek är prioriterat så Canon EOS 100D, mkt liten och charmig och ändå ganska kapabel. Cirka 2000:- begagnat med 18-55-objektiv

Om funktionalitet, reglage, tålighet, autofokus etc är viktigare, så Canon EOS 70D Otroligt allsidig kamera med få svaga punkter. Den klarar i princip alla uppgifter, från sport, till filmning, till makro etc. Cirka 3500:- begagnat, cirka 4500 med 18-55-objektiv.

Alla kameror har sina för- och nackdelar, men personligen kan jag tycka att t.ex 70D med ovanstående objektiv är inihelsike mkt kamera för pengarna och jag skulle utan problem kunna fota allt jag vill med den kombon.
Eftersom Canon nyss släppt 250D så är det rimligt att anta att det blir en liten uppgång för utbudet av 200D på begagnatmarknaden och att nypriset går ned. Det är en fyra år nyare modell än 100D med nästan identisk storlek men med nyare processor och större bildsensor, utvikbar display och WiFi- och Bluetooth-stöd och bättre batterikapacitet.
Din objektivlista kan jag skriva under på, möjligen att jag byter ut 18-55 mot 18-135.
 
Senast ändrad:

Shinyrubber

Aktiv medlem
Valet av kamera är faktiskt inte jätteviktigt. En del av budgeten bör spenderas på en bra fotokurs. Jag tror att Maria vinner rätt mycket på att gå en kurs innan hon väljer kamera, men om inte det är möjligt är nog det vettigaste att köpa en ganska billig kamera så att det är ekonomiskt möjligt att byta till en annan kamera efter kursen.
tycker du har helt rätt där =)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
tycker du har helt rätt där =)
Ju längre man kan skjuta upp att köpa något desto bättre. Fast skall man gå en kurs bör man ju ha något att öva med. Annars blir det väldigt teoretiskt och nog inte särskilt stimulerande.

Vi ser ständigt här på fotosidan personer som vill ta bättre bilder. DE har fått smak på fotografering med mobilkameran. Nu vill de ta nästa steg. De köper en bra kamera och börjar fota. Bilderna blir oskarpa, för mörka eller ljusa eller på annat sätt inte bra.
För bättre bilder måste man kunna en hel del och skaffa sig erfarenhet.

Vi som växter upp med gamla analoga kameror på 60-90-talet var tvungna att lära oss. Annars blev det inga bra bilder. Gud vet hur mycket jag lagt ner på film och framkallning för att skaffa mig den erfarenheten. Den tidens kameror krävde att fotografen visste vad hen gjorde.

Att välja kamera är ofta steget in i välja kamerasystem.

När man bara har en kamera och ett objektiv är man ännu inte fast. Det är lätt att byta ut det mot ett kameramärke. Kostar ofta en slant men ingen förmögenhet.

Har man skaffat sig flera objektiv och kanske blixtar mm. så börjar det bli dyrt att sälja av det gamla och skaffa nytt.

Skynda därför långsamt.

En av de viktigaste sakerna tycker jag är att man trivs med sin kamera samt tycker det är kul och enkelt att fota med den.
 

StanM

Aktiv medlem
Kokar vi ner det som sagts så kan man väl säga att det som föreslås är Fuji,Nikon,Canon.

Vilka modeller av dessa tycker ni då är vettiga. begagnat i första hand.
Jag föreslog Nikon D3s eller Nikon D800 eller D750.
Alternativ Fujiu x-t20
https://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D750_kamerahus_85715072.htm?ca=10&w=3
Hur tycker nu det låter ?[/QUOTE]



Hej,

Av de märken och kameror du räknar upp, skulle jag rangordna dem enligt (vv betänk att jag kommer från Nikon-världen):

1. D750
Modern, ganska nätt för att vara en fullformat och 24mp räcker långt. Dock, Nikon har gjort tre (!) återkallelser av D750 pga slutarproblem.

2. D800
Har haft sin beskärda del av småproblem, bl.a fokusproblem i vänstra delen av autofokusen, spegeln och/eller slutaren har kraftigare vibration än andra Nikon och kan i vissa lägen ge utslag i den tagna bilden och då har man inte stor nytta av 36mp. Större och tyngre än D750, om det spelar någon roll.

3. D3S
Stor, klumpig och tung

Jag skulle gärna vilja lägga till D7200 till listan och faktiskt placera den överst på listan. Liiiite nättare än D750, väger 15 gram mer och jag tror faktiskt inte din vän märker någon skillnad i bilderna och den kan vara länge som en mycket bra instegskamera. Ok, D7200 är en aps-kamera men den kan fås billigare som begagnad än D750 och då får man en peng över till bättre objektiv.
 

Shinyrubber

Aktiv medlem
Kokar vi ner det som sagts så kan man väl säga att det som föreslås är Fuji,Nikon,Canon.

Vilka modeller av dessa tycker ni då är vettiga. begagnat i första hand.
Jag föreslog Nikon D3s eller Nikon D800 eller D750.
Alternativ Fujiu x-t20
https://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D750_kamerahus_85715072.htm?ca=10&w=3
Hur tycker nu det låter ?


Hej,

Av de märken och kameror du räknar upp, skulle jag rangordna dem enligt (vv betänk att jag kommer från Nikon-världen):

1. D750
Modern, ganska nätt för att vara en fullformat och 24mp räcker långt. Dock, Nikon har gjort tre (!) återkallelser av D750 pga slutarproblem.

2. D800
Har haft sin beskärda del av småproblem, bl.a fokusproblem i vänstra delen av autofokusen, spegeln och/eller slutaren har kraftigare vibration än andra Nikon och kan i vissa lägen ge utslag i den tagna bilden och då har man inte stor nytta av 36mp. Större och tyngre än D750, om det spelar någon roll.

3. D3S
Stor, klumpig och tung

Jag skulle gärna vilja lägga till D7200 till listan och faktiskt placera den överst på listan. Liiiite nättare än D750, väger 15 gram mer och jag tror faktiskt inte din vän märker någon skillnad i bilderna och den kan vara länge som en mycket bra instegskamera. Ok, D7200 är en aps-kamera men den kan fås billigare som begagnad än D750 och då får man en peng över till bättre objektiv.[/QUOTE]

bra input. Kan man filma med 7200 ?
 

StanM

Aktiv medlem
Hej,

Av de märken och kameror du räknar upp, skulle jag rangordna dem enligt (vv betänk att jag kommer från Nikon-världen):

1. D750
Modern, ganska nätt för att vara en fullformat och 24mp räcker långt. Dock, Nikon har gjort tre (!) återkallelser av D750 pga slutarproblem.

2. D800
Har haft sin beskärda del av småproblem, bl.a fokusproblem i vänstra delen av autofokusen, spegeln och/eller slutaren har kraftigare vibration än andra Nikon och kan i vissa lägen ge utslag i den tagna bilden och då har man inte stor nytta av 36mp. Större och tyngre än D750, om det spelar någon roll.

3. D3S
Stor, klumpig och tung

Jag skulle gärna vilja lägga till D7200 till listan och faktiskt placera den överst på listan. Liiiite nättare än D750, väger 15 gram mer och jag tror faktiskt inte din vän märker någon skillnad i bilderna och den kan vara länge som en mycket bra instegskamera. Ok, D7200 är en aps-kamera men den kan fås billigare som begagnad än D750 och då får man en peng över till bättre objektiv.
bra input. Kan man filma med 7200 ?[/QUOTE]


Svar: Ja, det kan man, 1920x1080p.
 

Shinyrubber

Aktiv medlem
StanM. tack =)

Om vi leker med tanken att man köper enbart en kamera billigt, för att prova på och lära sig grunder under kursen för att sen köpa det man verkligen vill ha när kursen är slut. Då kan man juh klara sig på ca 1000-1200kr begagnat och få igen halvapriset när man säljer. En läropeng för 500/600 kr är inte så dumt.

Är Nikon coolpix L310 ett bra förslag ?
Jag tänker , man får allt i ett, behöver inte byta objektiv utan kan koncentrera sig på slutartider, bländare osv. Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar ?
https://www.blocket.se/skaraborg/Nikon_coolpix_L310_85729862.htm?ca=13&w=1

Eller kanske en N d3000 ?
https://www.blocket.se/skaraborg/Systemkamera_Nikon_D3000_85526977.htm?ca=13&w=1
 

StanM

Aktiv medlem
StanM. tack =)

Om vi leker med tanken att man köper enbart en kamera billigt, för att prova på och lära sig grunder under kursen för att sen köpa det man verkligen vill ha när kursen är slut. Då kan man juh klara sig på ca 1000-1200kr begagnat och få igen halvapriset när man säljer. En läropeng för 500/600 kr är inte så dumt.

Är Nikon coolpix L310 ett bra förslag ?
Jag tänker , man får allt i ett, behöver inte byta objektiv utan kan koncentrera sig på slutartider, bländare osv. Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar ?
https://www.blocket.se/skaraborg/Nikon_coolpix_L310_85729862.htm?ca=13&w=1

Eller kanske en N d3000 ?
https://www.blocket.se/skaraborg/Systemkamera_Nikon_D3000_85526977.htm?ca=13&w=1

Vet egentligen inget om L310 men innerst inne är jag den typen som är allergisk mot zoomar.
Mina töser fick en Nikon D3100 som instegskamera och det funkade bra. Inte så stor skillnad mellan en D3000 och en D3100 som första kamera, tycker jag. Para ihop den med en fast optik (så man lär sig att zooma med fötterna för att få rätt perspektiv) och man får en helt ok första kamera. Huset kan man sälja, objektivet kan man behålla om man vill.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med (förutom att jag inte är jätteallergisk mot zoomar :). En superzoomkamera av typen L310 är troligtvis ganska seg på fokusering (och även zoomning) och sökaren är nästan säkert sämre än den i en D3000.

Jag tycker att det vore tråkigt om Maria började med en kamera som hon riskerar att trötta på ganska snart.
 

StanM

Aktiv medlem
men den har väl manuell zoom och fokus med ?
tanken är juh att lära sig. =)
En tanke - Vore det inte bättre att lära sig med en mer ’riktig’ kamera (utan att ha en tydlig definition på vad en ’riktig’ kamera är...) på kursen som man behåller en tid efter kursen och fortsätter att utöka sina kunskaper med samma kamera i.st.f att byta, lägga ut mer pengar och antagligen tvingas tänka om hur den nya kameran hanteras?
Om jag nu lyckas förklara det på ett begripligt sätt ... :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om vi leker med tanken att man köper enbart en kamera billigt, för att prova på och lära sig grunder under kursen för att sen köpa det man verkligen vill ha när kursen är slut. Då kan man juh klara sig på ca 1000-1200kr begagnat och få igen halvapriset när man säljer. En läropeng för 500/600 kr är inte så dumt.
Tycker det är ett bra synsätt.

Eller behålla för riskfotografering.
Inte så kul o bli av med en dyr kamera på stranden eller få sand/salt i den.

Fast jag hade inte valt en allt i ett. Hellre en billig instegskamera a la systemkamera.
Sikta ändå på ett system som man kan tänka sig att fortsätta med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En tanke - Vore det inte bättre att lära sig med en mer ’riktig’ kamera (utan att ha en tydlig definition på vad en ’riktig’ kamera är...) på kursen som man behåller en tid efter kursen och fortsätter att utöka sina kunskaper med samma kamera i.st.f att byta, lägga ut mer pengar och antagligen tvingas tänka om hur den nya kameran hanteras?
Om jag nu lyckas förklara det på ett begripligt sätt ... :)
Det beror på.
Om man VET att foto är ngt man tycker är kul, tveklöst ja.
Vet man inte så .... njae.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vitsen med "en riktig kamera" är väl, tycker jag, att den kan ta bilder man inte kan med en mobiltelefon. Det kan vara sport/djur, makro, astro, porträtt, blixtfoto, nattfoto etc etc

En hel del av de sakerna möjliggörs genom t.ex. större sensor, bra autofokus, ljusstarka objektiv etc.

En allt-i-ett-kamera är lite av en schweizisk armékniv i det att man kanske på pappret kan tänka att den kan göra allt, men det kommer aldrig bli en kirurgskalpell, filékniv, tapetkniv etc. och bli riktigt bra på något.

Vitsen med en systemkamera är kanske inte att du kommer göra alla dessa saker, men att du kan anpassa t.ex objektiv så att det passar det man vill göra.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Vad sägs om gamla klassiker?
Jag har länge stått för att man ska köpa en okay kamera med underbart glas till, inte tvärt om. Objektiven kan man alltid ha kvar senare när man uppgraderar kamera!

Nikon D90, D300 eller D700 om man vill ha fullformat är alla grymma kameror.
Såg en D300 för 1000kr nyligen, och efter det har man fritt utrymme för objektiv! Gammal semiproffs är aldrig fel :)

Annars är ju en personlig favorit Canon 5D classic. 2500kr för den lilla besten är inte tokigt, speciellt med tanke på att Canon har bland de billigare objektiven. 500 kr för en fast 50mm, under tusenlappen för en vidvinkelzoom och då har du ca. 3000kr kvar för en zoom! Söker du noga kan du nog till och med hitta en 70-200mm f/2.8 för det, inte världens zoom för fåglar, men är ett underbart omfång att ha tillgång till.

Som någon sa tidigare tycker jag nog också att kamerans storlek är sekundärt om du kommer bära med dig objektiv, det säger jag som gick från en D800 till Sony A7ii. Objektiven blev större på min spegellösa kamera, önskar att min 50mm var lika liten och smidig som den var på min nikon. Men det gäller generellt för fasta objektiv i min erfarenhet.

OCH:
Jag uppskattar verkligen Sonys storlek på kameran, men kan samtidigt känna att jag saknar mycket med en ordentlig DSLR. Känslan är helt annorlunda, och jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på det. Ren fotokänsla försvann lite för mig när jag bytte till spegellöst.

Kan också vara värt att börja långsamt! Skaffa en kamera och en fast 50mm, lär dig grunden och fatta en egen bild av vad du vill göra under tiden. Att köpa 3 objektiv rakt av vet jag kan bli en flopp, typ att något eller några objektiv bara ligger på hyllan. Jag har närmare 15 objektiv, men använder mig mest utav 3 eller 4 av dem och skulle klara mig med bara en utan problem.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Om den tilltänkta fotografen har möjlighet kan hen besöka t ex Rajalas butik i Sthlm - den och andra välrenommerade fotohandlare har säkert bra välskötta begagnade bra grejor på hyllan som vederbörande kan klämma och känna på!
Som säkert borde underlätta för hen att lite mera specifikt kunna definiera behov och önskemål!
/B
 
ANNONS