Annons

Stor kamerakrav med Sony GM 600mm (1200mm med förlängninglins)

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Har du då provat på en snabb tärna i något disigt väder på långt håll, det är ju detta som kan vara svårt att jämföra om det inte görs under samma förhållande och med samma förstornings grad på objektivet.

Dis - långt avstånd är nog två parametrar jag undviker med längre brännvidd;)
En annan sak jag funderar över är hur svårt det är att lyckas med ett längre tele
på frihand. Skull gissa att det mycket fåtaliga fotografer som lägger upp riktigt bra bilder på tornseglare lätt skulle bli lerduveskyttar i SM-klass. Jag brukar träna att hålla min utrustning på frihand under ett par timmar nonstop under flyguppvisningar bara för att öka muskelstyrkan. Sen är det det där med 1000 timmar för att bli bra på något;)

/Stephan
Inte 1000 timmar, 10 000 timmar, men blir säkert lite bättre redan efter 1000
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gäller det specifikt för detta objektiv, alltså?
Det är min erfarenhet att olika objektiv är olika snabba att inta inta skottläge. Till exempel så var den lilla motorzoomen 16-50mm så långsam att man var tvungen att uppgradera fw.

Denna typ av laggning kan vara en del av problemen och i videon pekar man på att en DSLR kan hinna ta flera bilder innan ex. EVF:en i en A9 vaknat. Det kanske man behöver förbättra. Uppdateringsfrekvensen i en sekvens kan också vara ett problem vid extrema brännvidder och en del tyder på att A9 och 600x2 väl är nära den gränsen. Jag vet ju att det ställs större krav på systemet ju längre brännvidden är och för AF så är det verkligt viktigt med så bra perceptuell upplösning som möjligt.

Det stora problemet för mig om jag skulle använda den kombon skulle nog ändå vara just kravet på att hinna med när den aktiva vinkeln är så liten. Det är tur att AF-täckningen i A9 är över hela sökarytan och inte som i de kameror som bara har AF-täckning i en del sökaren.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har i många år fungerat bra med 600/4 och Dslr..
För en del om de haft väl kalibrerar system och lyckas hålla motivet i den lilla AF-sensitiva rutan i sökaren.

Just det funkar nog bra i detta fall också med 600mm men det var ju inte det som diskuterades i videon utan 600mm + 2X förlängningslins och det är ju de ökade kraven med EVF-system det handlar om och inget annat. Det är väl ingen tidigare vad jag vet som försökt detta med spegellöst och objektiv gjorda för den typen av system. Adaptrar går som bekant bort vid så långa brännvidden.

Jag startade tråden för en diskussion om begränsningarna i Sonys system och jag hoppas vi kan ha en sådan och lära oss mer om detta utan att du försöker "moderera sönder" även denna tråd trots att du uppenbarligen är ointresserad av frågan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK, det tycks vara den mycket snäva bildvinkeln som gör att EVF-fördröjningen blir ett problem när man följer en snabbt rörligt mål. Jag känner igen det från Nikon P900, som har ett objektiv med längsta brännvidd som motsvarar 2000mm på småbild. Man får försöka använda sitt andra öga som grovsikte.
Ja jag tror det är huvudproblemet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du då provat på en snabb tärna i något disigt väder på långt håll, det är ju detta som kan vara svårt att jämföra om det inte görs under samma förhållande och med samma förstornings grad på objektivet.


Ja nu skriver nämnde Northrup att han provat samma Objektiv konstellation med sin egen D850 som är toppmodern med autofokus och senaste 3D funktion, att han missar ännu mera än med A9, min egen notering är väl att D850 har 46mp att skyffla med, kräver mera än med 24mp
Nä det är en liknande Nikon-konstellation eller hur. Samma är det ju inte och en A9 tar rätt många fler bilder per sekund så det är ju inte ett jämförbart tekniskt scenario.

Tror du inte en mer trolig förklaring kan ligga i det faktum att objektivet styrs av ett system som har en helt annan sensor än den som registrerar bilden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hoppas du inte bor i Sthlm för snart stänger vi ner elen dit / Norrbottensmaffian

Och sen stänger dina kompisar i MP ner kärnkraften

Då blir det fånigt roligt. På allvar.
"Vad ska vi kärnkraft till när vi har el", som någon sade i ett ring in program i radio på redan 80-talet.

Detta var halvkul redan då.

Idag kan ju norrlänningarna istället i samma anda säga: "Vad ska vi med el till nu när vi t.o.m. tillverkar egna bilbatterier hos Nordvolt", eller vad det nu heter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nä det är en liknande Nikon-konstellation eller hur. Samma är det ju inte och en A9 tar rätt många fler bilder per sekund så det är ju inte ett jämförbart tekniskt scenario.

Tror du inte en mer trolig förklaring kan ligga i det faktum att objektivet styrs av ett system som har en helt annan sensor än den som registrerar bilden.

Här menar jag mera att D850 som DSLR provade han med 600X2 förlängare, och visst det var det enda som var genemsamt, vilket du har rätt i, autofokusen är annars erkänt mycket bra med D850, och att Northrup har en D850 i vardagen.


Din frågeställning är intressant, Martin Agfors har vid flera tillfällen nämt A9 som nästan otäckt snabb, så visst undrar man vad som krävs, normalt gick det ju bra med 600X2 det var den där snabba tärnan på lite håll som skapade problem som jag uppfattade det. Nytt för mig var det där med Shutter Lag, 1DXII han ta 2 bilder innan A9 tog första.
 

jeduven

Aktiv medlem
Nu tror jag nog att nåt går på torra land här när man blandar ihop kalleanka-kapcitet med maskinell förmåga. Är den maskinella förmågan begränsad till en uppdatering varannan sekund typ kan ju Sony lika gärna spela upp nåt Åsa-Nisse-klipp i evf-skärmem oavsett brännvidd.
 
ANNONS