Annons

Windowskrasch

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Nu rasade plötsligt windows och måste troligen ominstallera allt. Backup på alla rawfiler men inte lightroomkatalogen.

Några tips på hur jag bör göra för att komma tillbaka till lightroom och photoshop? Jag har classicvarianten så jag antar att jag måste tanka ner båda programmen på nytt. Finns det några genvägar.
 

Polar300

Aktiv medlem
(Om)installera på en ny hårddisk utan att din gamla är ansluten till datorn. Då är det gamla säkert för konstigheter från installationsprogrammen...
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu rasade plötsligt windows och måste troligen ominstallera allt. Backup på alla rawfiler men inte lightroomkatalogen.

Några tips på hur jag bör göra för att komma tillbaka till lightroom och photoshop? Jag har classicvarianten så jag antar att jag måste tanka ner båda programmen på nytt. Finns det några genvägar.
Vilken Windows-version har du? Hur yttrar sig kraschen? Vilka felmeddelanden får du?

Det är ovanligt att Windows kraschar så att du inte kan komma åt filerna på hårddisken. Om det verkligen är så att det är operativsystemet som kraschat så bör du kunna skruva ur hårddisken ur datorn och sätta den i en annan dator (enklast med USB-vagga) och läsa över alla de data du behöver, inklusive LR-katalagen. Om du har egna presets för t ex utskrifter, bildbehandling etc måste du få med dem också. Sedan är det bara att börja på ny kula, installera programmet, kopiera över katalogfilen och presets.

Men om det är så att det inte är OS som kraschat utan den fysiska hårddisken - ja då kan du verkligen vara i trubbel. Utan en backup på LR katalogfil så kan det bli riktigt jobbigt...
 

djungel

Aktiv medlem
Vilken Windows-version har du? Hur yttrar sig kraschen? Vilka felmeddelanden får du?

Det är ovanligt att Windows kraschar så att du inte kan komma åt filerna på hårddisken. Om det verkligen är så att det är operativsystemet som kraschat så bör du kunna skruva ur hårddisken ur datorn och sätta den i en annan dator (enklast med USB-vagga) och läsa över alla de data du behöver, inklusive LR-katalagen. Om du har egna presets för t ex utskrifter, bildbehandling etc måste du få med dem också. Sedan är det bara att börja på ny kula, installera programmet, kopiera över katalogfilen och presets.

Men om det är så att det inte är OS som kraschat utan den fysiska hårddisken - ja då kan du verkligen vara i trubbel. Utan en backup på LR katalogfil så kan det bli riktigt jobbigt...
Windows 10 och felmeddelandet är. Stopkod. Critical process died.
 

AFJ

Aktiv medlem
Som Erland är inne på, det finns sätt att komma vidare från den här typen av fel och få tillbaka datorn i fullgott skick. Det kan vara tidsödande att gå igenom alla steg men det bör gå att lösa. Det mesta talar i alla fall att dina data finns kvar på hårddisken vilket är glädjande.

Jag tror inte du kommer att behöva ominstallera Lightroom eller PS, men om du skulle hamna i ett sådant läge är ju detta ett mindre problem som är fixat relativt snabbt. Installationerna ligger ju på ditt Adobe konto och är bara att ladda ner på nytt igen. Det viktiga är ju data!!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Js jag har googlat men åtgärderna är för komplicerade för mig. Jag misstänker att jag får problem med återinstallation då jag inte har windows 10 på skiva. Det var windows 7 på datorn när den köptes och har sedan uppgraderats.
Har den redan varit installerad och aktiverad med Windows 10 ska det inte vara något problem. Man använder Microsofts verktyg för att ladda ned Windows 10 till ett USB-minne eller gör en skivavbild och bränner på skiva. Sedan startar man från det och installerar. Då får man en någorlunda uppdatera installation från början också. När Windows sedan ringer hem till aktiveringsservern så ska den känna igen datorn.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
 

A.Dent

Aktiv medlem
Js jag har googlat men åtgärderna är för komplicerade för mig. Jag misstänker att jag får problem med återinstallation då jag inte har windows 10 på skiva. Det var windows 7 på datorn när den köptes och har sedan uppgraderats.
Inga problem att ominstallera. Din dator är aktiverad mot Microsofts servrar och när du ominstallerar så blir den igenkänd av servrarna och blir aktiverad igen.
 

martley

Aktiv medlem
Det beror ju i och för sig på hur gammal datorn är, men är det en dator som kommit lite till åren, att den uppgraderats från windows 7 tyder ju på det, så finns det risk att det är fler komponenter än hårddisken som börjar bli dåliga. Det är inte billigare men enklare att köpa nytt. Precis som med kamerahus, så går utvecklingen snabbt framåt och en nyare dator är förmodligen bättre på många vis. Man kan skruva bort den gamla hårddisken och antingen installera som en sekundär hårddisk i den nya datorn, har den inte krashat helt så går den förmodligen forfrarande att läsa från. Vill man inte skruva i den nya datorn så finns det USB-anslutna hårddiskadraptrar, t.ex. <Denna från Kjell & Co> (har en sån själv) man kan använda för att tillfälligt ansluta disken till nyadatorn och kopieraöver det som man vill spara.
 

djungel

Aktiv medlem
Då tycker jag du skall söka hjälp av någon kompis som är lite mer datorvan. Att bara köpa en ny dator löser ju inte problemet, du måste ju ändå komma åt din LR-katalog mm.
Jag hittade ett företag som påstod sig kunna fixa felet. Med lite tur får jag datorn i morgon. Sen återstår att se vad jag ev blivit av med och behöver återinstallera mm. Misstänker stt jag behöver återkomma med fler frågor.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Jag hittade ett företag som påstod sig kunna fixa felet. Med lite tur får jag datorn i morgon. Sen återstår att se vad jag ev blivit av med och behöver återinstallera mm. Misstänker stt jag behöver återkomma med fler frågor.
Hej
Inte den bästa lösningen direkt, vet många som lämnat in datorn när det skorpat till sej. Företagen lägger inte tid på att rädda data, ominstallation - all data borta - enkel å snabb åtgärd - men dyrt för kunden.
Hoppas att din kontakt är mer seriös !
 

djungel

Aktiv medlem
Hej
Inte den bästa lösningen direkt, vet många som lämnat in datorn när det skorpat till sej. Företagen lägger inte tid på att rädda data, ominstallation - all data borta - enkel å snabb åtgärd - men dyrt för kunden.
Hoppas att din kontakt är mer seriös !
Fick tillbaka datorn idag och både bra och dåligt. Företaget är nog seriöst men då det visade sig vara SSD-disken som höll på att ge upp så fixade de fram en lite SSD-disk som de kunde installera windows på nytt. Då jag inte klarar mig med denna lilla SSD-disk får det bli en temporär lösning till de öppnar igen efter semestern (enmansföretag) Jag kunde ganska snabbt återinstallera lightroom men nu vet jag inte hur jag skall göra med LR-katalogen. data finns kvar på den halvtrasiga SSD-disken men allt i katalogen får inte plats. Jag misstänker att bara delar av katalogen behövs och att det egentligen är en massa kopior? Skall katalogen med huvudsakligen previews vara 100 GB om jag mindre än 100 000 bilder? Jag måste även lära mig hur jag kopierar över katalogen/relevanta delar av katalogen. Jag kommer att behöva göra det på nytt om en månad men lika bra att "träna" på denna lilla disk som jag skall byta till en större sen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog bra om du kan kopiera över allt data från den halvtrasiga SSD-disken så fort som möjligt. Det går att köpa en extern 3 TB-disk för under tusenlappen. Jag vet i och för sig inte hur stor din SSD-disk är, men en 4 TB-disk kostar inte mycket över tusenlappen.

Kopiera över allt data till den nya disken så att du har allt ditt data (eller åtminstone så mycket som går att kopiera från SSD-disken) på en frisk disk. Sen kan du i lugn och ro gräva fram vad du vill spara från den.
 

djungel

Aktiv medlem
Det är nog bra om du kan kopiera över allt data från den halvtrasiga SSD-disken så fort som möjligt. Det går att köpa en extern 3 TB-disk för under tusenlappen. Jag vet i och för sig inte hur stor din SSD-disk är, men en 4 TB-disk kostar inte mycket över tusenlappen.

Kopiera över allt data till den nya disken så att du har allt ditt data (eller åtminstone så mycket som går att kopiera från SSD-disken) på en frisk disk. Sen kan du i lugn och ro gräva fram vad du vill spara från den.
Inte finns väl ssddiskar för detta pris? Man får knappt en 4TB snurrdisk för detta pris. Jag har 6 snurrdiskar på upp till 4 TB som kostat ca 1700 kr styck. En 500 GB SSD kan jag nog gå för drygt 1000 kr men det räcket mer än väl.

Kopia finns finns även på företaget nu. Ja måste bara klura ut hur jag skall återställa rätt delar av katalogen. Totalt okunnig på detta. Jag gör nog dubbla kopior när jag ändå håller på.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte finns väl ssddiskar för detta pris?
Det stämmer nog. Prisnivåerna jag nämnde syftade på snurrdiskar på Prisjakt. En sådan duger som temporärlagring tills du har fått ordning på din dator. Att låta data ligga kvar på en halvtrasig SSD är ingen bra idé. Om du behöver göra om kopieringen till en ny SSD så finns det en risk att den halvtrasiga SSD:n har blivit mera trasig. Det är alltså bättre att kopiera en gång från den trasiga SSD:n till en frisk disk som du sen kan arbeta med.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag misstänker att bara delar av katalogen behövs och att det egentligen är en massa kopior? Skall katalogen med huvudsakligen previews vara 100 GB om jag mindre än 100 000 bilder?
Lightroom lagrar alltid sina previews i en struktur under själva katalogfilen. Dessa mappar med previews kan du strunta i, de kommer att återskapas när de behövs.

Lightroom har också den egenheten att backupen av databasen hamnar i Lightroom-mappen (om jag minns rätt). Dessa backuper kan ju vara bra att ha, men för att komma igång på nya hårddisken så behöver du ju inte dessa.

Det du behöver göra är att kopiera EN fil från din gamla disk till den nya. Den filen har ändelsen .lrcat. Den kan ha lite olika namn men du bör kunna se på filens tidsstämpel vilken som är aktuell. Min lrcat-fil är på ca 500 megabyte. Jag har ca 40 000 bilder i min databas.

Så lokalisera din aktuelle lrcat-fil på den gamla disken. Kopiera över den till den nya till valfri plats. Dubbelklicka filen och LR bör starta och du bör vara igång!
 
ANNONS