Annons

Rookie här......

Produkter
(logga in för att koppla)

Toniponken

Medlem
Hej, jag är rookie på foto(gillar att plåta, får till en del fina bilder men vet inte riktigt vad jag gör...)

har kört med en långzoomare(canon powershot nånting) men har aldrig riktigt haft tid att sätta mig in fotografins grunder(Är 39år har två barn 2 och 6, gift frugan akademikerjobb och jag likaså...fullt blås mao...)

Nu har jag fått ett par månader i "karantän" mellan två jobb så nu rackarn skall jag lära mig, knallade å köpte en Nikon D7000 och jag funderar på vad jag skall göra nu, jag bor i Göteborg och emmotager gärna tips på kurser o dyl man kan gå som rookie.


Tack på förhand

Toni
 

Kijana

Aktiv medlem
Låter härligt...

Nu när du är inne på Fotosidan behöver du inte gå särskilt långt för att hitta kunskap. Finns en del artiklar här som är riktade till nybörjare. Och bara att söka i forumet (läs: Fototeknik) kan ge en del, ty somliga frågor har en förmåga att ständigt återkomma.

Det framgår ju inte på vilket sätt du lär dig saker, även om du råkar vara akademiskt lagd är det väl ingen garanti att du lär dig enbart via litteratur? Dock finns ju kurser hos studieförbunden, liksom hos fotoklubbarna. I Göteborg har väl också Folkuniversitetet en populär fotokurs?

Tidningen Foto har givit ut Bildskolan, Systemkameraskolan och Digitalfotoskolan (tror jag den hette) i särtryck som man i alla fall kunnat beställa för en mindre penning. Biblioteket kan också ha bra böcker i ämnet, och även om de är utgivna på den så kallade analoga tiden så gäller mycket visdom även i den digitala eran.

Trial and error är också en populär metod...
Och på tal om praktisk fotografi, frågar du i Fotokompis om sällskap till en fotopromenad kan du förmodligen också få hjälp den vägen.
 
ANNONS