Annons

Dålig skärpa med Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Har också ett 70-200/2,8 IS II & den är ju ruggigt skarp redan på 2,8!!
Jag har ett B&W filter på min & det verkar inte alls påverka bildkvaliten MEN på min 24-70/2,8L hade jag tidigare ett av Kenko's bästa filter & jag var aldrig riktigt nöjd med mina bilder på full öppning tills jag tog bort filtret vill säga...
Det var en klart märkbar skillnad så några fler filter från Kenko blir det inte på mina gluggar!!

Så antingen är det något som är fel med din 70-200 eller så kan du ju testa plocka bort ev filter & se om det blir någon skillnad.

Hoppas det löser sig!!
 

knujo

Ny medlem
Tack för era svar. Jag har lagt upp två exempel tagna på 200 mm och 2.8 resp. 4.0 på samma motiv och som visar på problemet jag upplever. Bilden tagen med 2.8 tycker jag håller alldeles för dålig kvalitet. Jag använder en 7D och har även testad att ställa skärpan manuellt samt med LiveView och 10ggr förstoring som StaffanW föreslog men med samma resultat.

Bändare 2.8
https://www.dropbox.com/s/8fvu0em2396l9qa/70-200_28.JPG

Bländare 4.0
https://www.dropbox.com/s/ap55371rf3r4iqz/70-200_40.JPG

Mvh
Clas
Hei Clas.
Jeg er ny på Fotosidan og er fra Norge. Håper jeg gjør dette riktig.
Jeg hadde et 70-200 mm objektiv og 7D. Følte jeg aldrig fikk skarpe bilder. Så testet jeg objektivet på en 5D mark II. Da hadde jeg plutselig klare bilder. Objektiv og kamera var inne hos Canon sitt verksted og alt skulle være ok. Kan det være kameraet ditt?
 

apersson850

Aktiv medlem
Här är en bild, där man åtminstone när man zoomar in i originalbilden kan räkna ögonfransarna på tjejen. Taget med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM monterat på en 7D.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Clas! Tråkigt att läsa om oskärpeprob. med ditt fina nya objektiv!

Jag har kanske för höga förväntningar men jag upplever skärpan vid 200 mm och bländare 2,8 som usel på mitt EF 70-200/2,8 L IS II USM. Då är det centrumskärpan jag tittar på och den avtar från 135 mm för att som sagt bli riktigt dålig vid 200mm.
Objektivet har varit inne för kontroll/justering, först bara objektivet, och sedan tillsammans med kamerahuset. Beskedet från verkstaden är att det inte är något fel och att det håller sig inom toleranserna.
Jag tycker inte att resultat jag får överensstämmer med de tester jag har läst och det hade varit intressant att prova ett annat exemplar av objektivet. De kommentarer om objektivet som finns att läsa på bl.a. fotosidan är bara positiva och säger att objektivet är skarpt från bländare 2,8.

Vad har ni andra som använder objektivet för erfarenheter? Är skärpan betydligt sämre i 200 mm-läget och 2,8? Är det någon som har lust att bidra med egna testbilder tagna på 200 mm och bländare 2,8 respektive 4,0 så jag får något att jämföra med?

Tacksam för lite hjälp.

Mvh
Clas
Hej Clas!

Vad tråkigt att läsa om ditt oskärpeproblem, för ditt fina och nya Canon L-objektiv!

Själv hade jag samma upplevelse just med 7D men lämnade in mitt exemplar för justering av FOCUS. (inte tillsammans med kameran).
Nu fungerar det perfekt både med 7D 5DMKII o 5DMKIII och är ett av mina absolut skarpaste objektiv och är fantastiskt tillochmed med 7D´:ans mindre sensor och med mindre pixlar.

Fungerar även fint med Canon EF1.4x III och 5DMKIII, då bildresultatet är helt godkänt och med ett i mitt tycke minimalt skärpebortfall!

Tycker du bör få ett helt NYTT och ANNAT objektiv i den prisklassen - ingen skall behöva känna sig missnöjd med IQ från en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM!
 
Senast ändrad:

Tolf

Medlem
Hade samma problem. Säger som dom andra här:
Det är inte gluggen det är fel på, utan 7D huset. Sämre hus får man leta efter.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hade samma problem. Säger som dom andra här:
Det är inte gluggen det är fel på, utan 7D huset. Sämre hus får man leta efter.
Det där med att 7D skulle vara så uselt är verkligen en sanning med modifikation.
Har kört med just kombom 7D och EF 70-200/2,8L IS II USM.
Efter fokusjustering (där jag lämnade in båda) så fungerade det utmärkt.
 
ANNONS