Annons

Canon eos 600

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon600

Avslutat medlemskap
jag har precis skaffat mig en systemkamera och har ännu inte lärt mig alla knappar men undra om någon vet hur man ändrar till svartvit utan att redigera?
hittar det nämligen inte bland informationen som man får med kameran
för visst borde man kunna byta färg ?
 

Parsi

Aktiv medlem
Det finns en sak som du lika gärna kan bli uppmärksam på direkt:
På din kameras inställningsratt finns en grön ruta med ett A. (Detta kan du betrakta som snabbinställningen, när du inte har tid och inte vet. Slå över till grönt, så blir bilderna åtminstone hyfsade. Det är bara till att fotografera. Jag använder själv ibland grönt när jag vill hinna till ett fototillfälle och jag bara har slitit fram kameran och satt på den. Det är inte tid till bekymra sig om hur kamerans inställningar är ställda sen tidigare, så - pang - bara.)

På ena sidan om detta gröna A har du: P, Tv, Av, M.
Canon kallar dessa inställningar den 'kreativa zonen'. Det viktiga är inte vad du eller Canon lägger för innebörd i ordet 'kreativa', utan det faktum att endast med dessa inställningar får du full kontroll över kamerans inställningar! Dvs, det kvittar (i olika stor utsträckning) vad du har ställt in i menyerna, om du väljer en annan inställning. Om du t.ex har ställt in endast centrumpunkt för autofokus, så använder kameran lik f***t alla AF-punkterna om du ställer in en av motiv-moderna, t.ex porträtt. Inställningen gör också en lång rad andra val också.

För min del får du gärna utforska och försöka använda de icke-'kreativa' moderna, men var alltså klar över att de inställningar du i övrigt försöker göra kanske då (oftast) inte har nån effekt utan ignoreras av kameran.

De flesta som har foto som hobby på lite mer allvar använder bara P, Tv, Av och M (eftersom det ger bättre resultat). Aldrig motiv-moder. För att göra det (och genom att göra det) lär man sig fotografera. Och den konsten består tekniskt huvudsakligen av att förstå sambandet mellan ISO, bländare och exponeringstid. Och det är inte så svårt. Vilken bra fotobok som helst kan lära dig om det.

Men eftersom du antagligen är otålig, skall jag peka på en mode till, rutan med den överstrukna blixten. Den fungerar likadant som grönt 'A', men kommer att avstå från att använda blixt.

------

Nåväl, svartvitt sa du:
Mode-inställningarna påverkar också vilka menyer du kan se när du försöker ställa in kameran.
För att se allt, måste du alltså ställa in en mode i den 'kreativa zonen'. Ställ den i 'P' (program)som är den mest automatiska och idiotsäkra. Tryck på meny (menu) knappen. På andra fliken (tror jag) skall du hitta 'Picture Style'. Tryck på 'set' för att komma in och sen välja alternativet 'Monochrome'. Set igen och sen menu för att stänga menyn.
Klart.
Nu kan du ta bilder i svv på P. Tv, Av och M. Men om du nu skulle ställa in en annan mode, t.ex. gröna 'A' igen, så tar kameran färgbilder igen.

Hoppas en hel del blivit klart för dig nu, om hur din kamera är organiserad. Det kan bli betydligt enklare att läsa (och framförallt förstå) manualen nu.

Två saker bara:
1- I långa loppet föredrar de flesta att fotografera i RAW och själv 'framkalla' /efterbehandla bilden och exportera till jpeg i datorn. Helt enkelt därför att alla val då fortfarande är öppna för alltid (medan ju jpeg'en är färdig och endast kan ändras lite).

2- Om du ändå, eller också, (jag plåtar RAW+jpeg, jag får två filer) fotar jpeg, och börjar använda P,Tv,Av,M -lägena, så får du inte missa att ställa in kamerans brusreducering. Jag tror den finns på tredje fliken, och har OFF och tre steg. För bilder på högt ISO i dåligt ljus, skall du ställa den på max, dvs 3, annars duger väl 'standard', 2, bra.
Vi har haft en del exempel på folk som har haft den på OFF, och som kommer till forumet för att få råd - och då kastar sig ett gäng Nikon- och Pentax-fans sig över stackarn och börjar dra en massa okunnigt trams om att det är för att det är en Canon. (Så mycket stjälp-hjälp kan tyvärr vara ganska typiskt för forumet. Typiskt är också att de rekommenderar nåt fyra ggr dyrare men oskarpare objektiv, bara för att det är ett halvt bländarsteg ljusstarkare. Typiskt rekommenderar de nåt dyrare, punkt. Liksom.)
 

Curt L

Aktiv medlem
Om det verkligen är en EOS 600 så byter du helt enkelt till svartvit film. Nu tror jag ändå att du menar EOS 600D, då funkar Parsi´s råd.
 
ANNONS