Annons

Pentax tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

HannaEriksson

Ny medlem
Hej!!
Jag är ute efter tips/rekommendationer till mitt nya köp av en systemkamera.
Har för tillfället en Pentax k-x
Kamerahuset har nu dessvärre gått sönder. Jag är bekväm med Pentax med tanke på deras unika fördelar. Med tanke på att Pentax släppt många nya systemkameror efter k-x funderar jag på en liten uppgradering.
Någon som har tips på någon av de nyare modellerna? Har kollat lite på K-5 II och K30, någon som har erfarenheter av dessa och vill rekommendera? :)

Fotar inget speciellt utan egentligen vad som helst
 

Znapper

Aktiv medlem
Hur ser din budget ut? Jag skulle kunna skriva köp en K3 när den kommer snart, men jag skulle nog titta på ett begagnat K5 hus och konsentrera min budget på bra gluggar först och främst, det är mitt lilla tips.
 

retroflex

Aktiv medlem
Bytte själv från K-x till K-30 och kan varmt rekommendera den. Massa bra uppdateringar som till exempel regntät, dubbla hjul, bättre sensor och lite snabbare autofokus. Men det är ingen jätteskillnad bildmässigt och på snabbhet, så förvänta dig inte för mycket.

K-5ii är ju ganska lik K-30 på många sätt, bättre på vissa saker och sämre på andra. Har ingen personlig erfarenhet av K-5, men jag skulle gå in på pentaxforums.com och leta upp nån tråd som jämför just de kamerorna och se om det är några skillnader som är viktiga för dig.

Om du bara har kitobjektivet 18-55 innan så är en tanke att uppgradera det också, tex till en Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 17-70/2.8-4 som ger dig skarpare bilder och ljusstarkare objektiv.
 

abstruse

Aktiv medlem
Jag går i valet och kvalet på att eventuellt sälja min K-5:a och i så fall sätta ut en annons nu i veckan här på Fotosidan samt på Blocket.

Är en K-5 intressant, får du hojta till, så kan vi se om vi kan komma överens.
 

icehacker

Aktiv medlem
K-5 eller K-5II är bra kameror inget snack om den saken och en uppgradering från din Kx.
Nu när K-3 kommer så kommer det att finnas många K-5:eek:r ute på beg. marknaden, Det finns många som inte gjort så många exponeringar och är välskötta, du kan säkert förhandla dig till ett bra pris finns säkert i klasserna 3500-5000:- beroende på skick. (ännu billigare om du har tur) Har du pengar över, köp bra objektiv som någon redan nämnt..
 

Måns H

Aktiv medlem
Har K5

Jag har en K5.

Har haft K10. Bra men saknade fungerande Live View mm mm. K20 hade väl fördelar men gav inte bättre bilder. K7 var bra på låga ISO men inte i topp på höga.

K5 är den första digitala systemkamera jag haft som jag tycker är tillräckligt bra. En reparation, blixten, på garantin. Visst kan jag tänka mig att byta nån gång till K3 men tror inte att jag gör bättre bilder med den, flaskhalsen sitter inte i kameran längre.
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej!!
Jag är ute efter tips/rekommendationer till mitt nya köp av en systemkamera.
Har för tillfället en Pentax k-x
Kamerahuset har nu dessvärre gått sönder. Jag är bekväm med Pentax med tanke på deras unika fördelar. Med tanke på att Pentax släppt många nya systemkameror efter k-x funderar jag på en liten uppgradering.
Någon som har tips på någon av de nyare modellerna? Har kollat lite på K-5 II och K30, någon som har erfarenheter av dessa och vill rekommendera? :)

Fotar inget speciellt utan egentligen vad som helst
Jag har själv en K5 som jag är nöjd med och K5II lär ju vara ännu lite bättre och finns just nu till kampanjpris hos Cyberfoto som jag inte har någon annan relation till än som kund.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_selected.php?ID=803
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kör också K-5 och har en K-x också och det är en väldig skillnad jag troddee jag skulle komma att använda K-x.en också men den ligger och samlar damm så Du gör ett rejält lyft om Du skaffar en K-5 och nu kommer det ut många sådan till bra priser då alla "okynnesuppgraderare" skaffar nytt så utnyttja det ;-)

Känns inte som att prestandaskillnaden mellan K-5 och K-5II är så stor som prisskillnaden och då inte prisvärt, så mitt tips blir skaffa en bra beg K-5 så lär Du inte bli missnöjd iaf.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag började med en K-x 2009 och bytte upp till K-5 2011. Det var tydligare då vad som var instegs och semi-pro. Idag har mellanmodellerna blivit så pass bra att det är mindre skillnad mot de lite åldrande K-5 (II).

Det är många små skillnader, man får fundera lite på vilka som man tror kommer gynna en typ av fotograferande. Saker jag tänker på som K-x saknade men som K-5 har är bla bättre sökare (100% täckning, högre förstoringsgrad och framförallt AF-punkter i sökaren), väderskydd, bättre byggd med ett riktigt chassi, 1/8000-dels kortaste slutartid, mer inställningsmöjligheter (tex. kan man ställa lägsta iso i auto-iso).

K-5 II är väldigt lik K-5 "1" men bättre AF i lågt ljus och andra mindre förändringar. Jag kan inte alla detaljer om de andra (K-50, K-500, K-30) men de delar ju alla samma sensor så bildkvaliten ligger ganska nära varandra, det är på andra punkter de skiljer. Byggkvaliten och det faktum att K-5 är toppmodellen (inga strypningar för att inte konkurrera med inhemska produkter) gör att jag skulle rekommendera någon av K-5 (beg), K-5 II / IIs eller kommande K-3 (ev. invänta recensioner på den).

Jag tyckte själv inte att K-5 II erbjöd tillräckligt mkt för att uppgradera från K-5, men som sagt så kan den nya K-3 göra att det dyker upp en del beg. K-5 på marknaden. Det som intresserar mig på K-3 är det nya AF-systemet och dubbla SD-platser.
 

VisualD

Aktiv medlem
Om man inte har en K-5 eller K-30 och gärna vill uppgradera skulle jag inte satsa på den gamla K-5 (även fast jag köpte ett andra hus nyss), utan köra på K-5II/K-5IIs/K-3 pga av en betydligt säkrare autofokus in färgat ljus (ex gamla glödlampor).
 

retroflex

Aktiv medlem
Byggkvaliten och det faktum att K-5 är toppmodellen (inga strypningar för att inte konkurrera med inhemska produkter) gör att jag skulle rekommendera någon av K-5 (beg), K-5 II / IIs eller kommande K-3 (ev. invänta recensioner på den).
Trots att K-5 var toppmodellen har K-30 nyare processor, så den har några små fördelar, tex focus peaking.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Om man inte har en K-5 eller K-30 och gärna vill uppgradera skulle jag inte satsa på den gamla K-5 (även fast jag köpte ett andra hus nyss), utan köra på K-5II/K-5IIs/K-3 pga av en betydligt säkrare autofokus in färgat ljus (ex gamla glödlampor).
Jag har en K5 som är väldigt trevlig på alla sätt, utom just autofokusen i dåligt ljus. Det är rena lotteriet. Sen finns det märkligt nog många som hävdar att problemet inte finns (!) Det är mycket märkligt och kanske är det bara vissa hus eller vissa hus och objektivkombinationer/brännvidder som ställer till det.

Lite synd är det då kameran annars tar bra bilder i dåligt ljus, bara man får till skärpan.
 

palmberg94

Medlem
Hej!

Jag körde oxå med K-x i ca 3-4 år, inget annat än nöjd!
Men det blev lite kli i fingrarna när farsans kompis sålde sin K20D för ett gött kompispris så nu kör jag med den, men som sagt tidigare så några go gluggar innan ett nytt hus är ju att rekomendera!

Bilderna nu blir så mycket skarpare men det är ju inget att ha om man fotar sport med tanke på den sega autofokusen och bildserietagningen.
Rekommenderar k20d starkt om fotointresset inte ligger i sport och snabba sekundsbilder :)
 
ANNONS