Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

n_micke

Aktiv medlem
Det blir lite som att tvätta händerna genom att bara använda handduken.
Vätskan är absolut ren metanol och gör stor skillnad.
Glöm inte att blåsa ren sensorn först. Det lossnar små metallbitar från bajonettfattningen ibland när man byter objektiv. Har man otur kan dessa hamna på sensorn och ge repor i glaset
Det kan ju också ha blåst in något fint sandkorn.
Så principen är densamma som att tvätta bilen. Se först till att få bort sådant som kan repa.
Tvätta sedan med swabb och vätska.
Vid bländare 22 kommer man alltid se vissa små fläckar kvar. De kommer dock aldrig störa normalt fotograferande.
Tack för din input :) (och tack för tipsen tidigare)

Blåste rent noga gjorde jag, som sagt för o få bort löst damm/grus.
Hade en fläck tidigare som inte rubbat sig och den är nu borta. Det var någon på Cyberphoto som tipsade mig om att man kunde göra det utan vätska, och bara använda den i yttersta nödfall.
Som du säger, några fläckar vid f22, annars verkar jag lyckats. Ska bli intressant att testa "vanligt" fotande nån dag när arbete och väder tillåter (vilket verkar vara väldigt långsökt att dessa två skulle infalla på samma dag).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fint att det löste sig för dig. Skaffa vätskan också. Det är den billigaste komponenten. Cirka 100 kr och räcker 4-5 år minst.
Alltid bra att ha när det fastnar någon envis fläck.
 

n_micke

Aktiv medlem
Fint att det löste sig för dig. Skaffa vätskan också. Det är den billigaste komponenten. Cirka 100 kr och räcker 4-5 år minst.
Alltid bra att ha när det fastnar någon envis fläck.
Jo, det var med vätska också. Fast den "klenaste" varianten. När man ska köpa vätska, finns det någon anledning att inte köpa sådan som löser alltifrån olja/fett istället för en "mildare" variant?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag finns det en mängd olika vätskor. Jag har bara provat 3 av dem. Eclipse som var en av de första och fungerar utmärkt.
Sedan köpte jag i oförstånd ett kit från Hamar tror jag de heter. Säljs fortfarande med dammsugare och allt. Riktig skit. Vätskan och swabs var också kass. Köp inte detta kit. Det är helt bortkastade pengar.
Sedan har jag provat apotekets Isopropylalkohol som rekommenderas av en del.
Lätt att få tag på men tyvärr inte ren nog. Den lämnar dimmor och ränder på sensorn.
Det jag kan rekommendera av egen erfarenhet är Eclipse. Skulle gissa även Visable dust är bra även om jag aldrig provat deras vätska.
 

n_micke

Aktiv medlem
Idag finns det en mängd olika vätskor. Jag har bara provat 3 av dem. Eclipse som var en av de första och fungerar utmärkt.
Sedan köpte jag i oförstånd ett kit från Hamar tror jag de heter. Säljs fortfarande med dammsugare och allt. Riktig skit. Vätskan och swabs var också kass. Köp inte detta kit. Det är helt bortkastade pengar.
Sedan har jag provat apotekets Isopropylalkohol som rekommenderas av en del.
Lätt att få tag på men tyvärr inte ren nog. Den lämnar dimmor och ränder på sensorn.
Det jag kan rekommendera av egen erfarenhet är Eclipse. Skulle gissa även Visable dust är bra även om jag aldrig provat deras vätska.
Det var visible dust jag köpte. Spatlar o en ml flaska. Fast enklaste sorten som ingick. Finns det någon anledning att inte använda de som löser fett osv. Även om det kanske hade räckt med den enklare sorten? Sliter det mer med mer lösande medel eller så?
 

SaraJoh

Aktiv medlem
rengöringsprylar från giotto

Dum fråga kanske, men kollade lite på priser på swabbar - de var ju inte direkt gratis.
Vilket det inte är att skicka in på service heller....
har en D600 med de berömda fläckarna och måste få ordning på dem.
Dessa swabbar är väl för engångsbruk?? Törs man dra dem flera ggr över sensorn,
eller ska de slängas direkt?

Köpte ett cleaning kit från Giotto och har blåst rent, det blev bättre - inte bra.
Törs jag använda medföljande gethårsborste?
Där var några topsar också, liksom rengöringsvätska - men jag antar att dessa inte var avsedda för sensorn.
 

microo

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men kollade lite på priser på swabbar - de var ju inte direkt gratis.
Vilket det inte är att skicka in på service heller....
har en D600 med de berömda fläckarna och måste få ordning på dem.
Dessa swabbar är väl för engångsbruk?? Törs man dra dem flera ggr över sensorn,
eller ska de slängas direkt?

Köpte ett cleaning kit från Giotto och har blåst rent, det blev bättre - inte bra.
Törs jag använda medföljande gethårsborste?
Där var några topsar också, liksom rengöringsvätska - men jag antar att dessa inte var avsedda för sensorn.
En D600 skulle jag skicka in för service åtgärd då de byter slutare mm.
 

forstheim

Aktiv medlem
Själv har jag bestämt mig för att lämna in min Canon 6D till Kamerateknik i Malmö om/när jag tycker det är dags för sensorrengöring. Jag gjorde det för några veckor sedan och resultatet blev jättebra. Och skönt att slippa hålla på själv och greja med det hela, tycker jag.

Visst, ifall man är i behov av sensorrengöring ofta så är det ur kostnadssynpunkt bättre att försöka göra det själv. Men om man bara anser sig behöva rengöra sensorn från damm ett par gånger om året eller så så tycker jag det kan vara klokt att lämna in huset på service för att få det gjort av någon som dagligen sysslar med detta. I alla fall om man inte känner sig helt hundra på att man själv kan fixa rengöringen så att det blir riktigt bra. Kamerateknik utförde rengöringen åt mig på typ en timme för 269 kr..och jag kunde i lugnan ro åka till Pizza Hut och käka under tiden... :)
 

togge01

Avslutat medlemskap
glöm inte gluggen

Kanske jag har missat något inlägg, men glöm inte att efter sensorrengöringen också rengöra objektiven. Blås rent bajonetten och lins mot kameran även objektivlocket om du inte ska använda objektivet. Jag har peppar, peppar sluppit damm på sensorn sedan jag började göra det.
 

Violate

Medlem
Skräp/damm - hur få bort?

Se bifogad bild. "Skräpet", eller vad det nu är, uppträder på en del bilder - inte alla. Och med olika objektiv. Och olika inställningar. Har inte stött på detta problem tidigare, någon här som kan säga vad jag behöver göra för att få bort det? Tycker det är konstigt att det inte är med på alla bilder, men när det väl visar sig så är det på samma plats varje gång. Sensorrengöring? Har jag aldrig gjort.. :)
Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den som alltid kör sin kamera på största bländaren kommer aldrig se skräpet. Detta beror på att ljuset då kommer från så många vinklar att skräpet inte et som att en molnig skapar en skarp bild på sensorn.
Se det som en molnig dag med lätta moln men det är hela är det fortfarande väldigt ljust fast det är hela himlen som ger ljus. Världens största diffusare.
Då blir det inga skuggor.
Sensordamm sitter inte på sensorn. Det sitter på glasfiltret oftast kombinerat med ett AA filer framför sensorn.
Det är på det filtret dammet fastnar.
Ju mindre bländare du använder desto tydligare syns skräpet.
Så gå ut och fotografera av en jämnmulen eller blå himmel och överexpenera 1 steg vid minsta möjliga bländare.sensorn.
Dra upp kontrasten i LR och du ser hur mycket skräp som finns på
Med modern dammskak inbyggd i de flesta kameror idag är problemet inte så stort som förr men finns kvar.
Så fotar man normalt bör filtret framför sensorn göras rent åtminstone var 3:dje månad.
Att kunna sköta detta själv hör till vad en fotograf bör kunna.
Detta är lika komplicerat som att tvätta fönster.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är det någon som prövat dessa? http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13197619/green-clean-wet-foam-amp-dry-sweeper-non-full-frame-15mm Provade dem och fick ränder, är det någon mer som varit med om liknande?
Robin. du har verkligen hittat en billig lösning. Dessa typer av grejor brukade kosta skjortan.
Det jag använt under mer än 10 år är Eclipse och bra svabbar som inte lämnar ludd.
Eclipse vätskan är egentligen bara absolut ren metanol och som kanske har någon tillsats.
Blanda inte ihop detta med vad man kan köpa på Apoteket som ren Metanol. Jag har testat och det ger ränder.
Svabbarna är den dyra delen. De brukade kosta 500 kr för 12 stycken. De är egentligen inget annat än man normalt använder i elektronikindustrin.
Problemet är att hitta rätt kvalitet och storlek och att man ofta måste köpa en förpackning som lär räcka en livstid.
Innan det fanns dammskak på kamerorna gjorde jag nog ren dem en gång i månaden.
Numera är det väl mer en gång 6 månader- Är man på safari i Afrika är det klart oftare. Mer en gång per dag.
Så se till att hitta rätt svabbar till bra pris. De är den dyra delen.
Köp sedan en flaska Eclipse. Den brukade kosta runt 125 kr och räcker i flera år
 

filip71

Aktiv medlem
Så här har jag gjort i många år. Själva spateln har jag gjort genom att klippa ut ett kreditkort - plast som är lagom tjock och böjlig. Sedan putsar man alla kanter och hörn på spateln med lite sandpapper
http://www.cleaningdigitalcameras.com/howto.html

Grejerna köper gör jag för relativt små pengar på ebay; typ så här; då får man 100 våta sensorrengörningar för mindre än 250 spänn...
http://www.ebay.com/itm/PHOTOSOL-PEC-PAD-4x4-100-pk-Eclipse-/390795964660?pt=Digital_Camera_Accessories&hash=item5afd4130f4
 

Måns H

Aktiv medlem
Pentax gel stick

Jag försökte länge klara mig med blåsbälg och kamerans skakfunktion men det satt prickar kvar. Pollen?

Har försökt med hemgjord spatel och Optinett våtservetter. Blev bättre men inte bra. (Dom är kanonbra till optiken, fanns för 59:- för 50 st hos Glasögonmagasinet.)

Försökte med destillerat vatten från apoteket och ICAs "luddfria" microfiberduk. Hade viss effekt, men duken släppte ludd ------- den ska kanske tvättas innan användningen?

Köpte nu Pentax Image Sensor Cleaning Kit O-ICH-1. Hittade kitet för 375 kr inkl moms och frakt från Microglobe.co.UK London. Verktyget består av en plastpinne med en dyna av polyuretangummi. Man trycker dynan lagom hårt på sensorn (lika hårt som halvvägs med avtryckaren) och flyttar över dammet till ett papper som är lagom klibbigt. Det följer med ett litet block papper. Sex tryck täcker sensorn (APS-C).

Jag körde tre varv. Nu ser Pentax dammvarning inget alls, men en testbild f22 uppförstorad och med mycket kontrast visar några prickar. Eftersom ingen ligger i himlen får det duga så här tills vidare.

Klart seriös produkt. Bäst i mitt test!
 

Mats G

Aktiv medlem
Stora diffusa fläckar

Har försökt att få bort ett antal stora diffusa fläckar på flera Canon D50 kameror.
De syns tydligt vid minsta bländaren och är knappt skönjbara vid typ bl.10.
Använt både våtrengöring och med Sensor Gel Stick.
Dammparticklar tas bort men fläckarna finns kvar.

Kan det vara så att det är någon form av kondens som sitter bakom det yttre glaset på sensorn?
Kamerorna har varit ute en del men inte utsatts för något extremväder. Det var en lång period med väldigt "dävet" väder med hög luftfuktighet. Undrar om den kan ha "smugit sig in i sensorn?
 
ANNONS