Annons

Vilse i kameradjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

linneanea

Ny medlem
Hej jag är intresserad av att skaffa en systemkamera men är ganska så vilse i djungeln av kameror och objektiv. Jag skulle väl klassa mig själv som amatör med fotointresse och har för tillfället en hybridkamera (panasonic, Lumix DMC-FZ45).

Det jag främst vill kunna fota är makrobilder, samt djur och natur (antar att jag behöver minst två olika slags objektiv för det?). Jag har kollat lite själv och har hittat lite olika alternativ :Nikon D3300, Nikon D3200,Canon EOS 700D... Är jag på rätt spår? Kom med förslag! :D
 

Parsi

Aktiv medlem
Det ser väl ut som om du är på rätt spår. Eftersom du redan har en hybridkamera, är du antagligen klar över att du vill ha en kamera som hanteras som en typisk DSLR. Och om man nu hellre vill ha en kamera som man kan hålla i ordentligt, än en som alltid kan följa med "i fickan", så tycker jag nog också att man får mest kamera för pengarna, i de billigare DSLR-modellklasserna från Nikon och Canon. Det finns ju intressanta alternativ från Pentax och Sony. Men grejen är väl att de dels egentligen inte är intressantare, bara intressanta, och också att när man köper systemkamera, så öppnar man en dörr. Och den värld som finns bakom Nikons och Canons dörrar är definitivt större och intressantare.

Det är en sak du måste vara klar över. Du köper antagligen in dig i ett kameramärke för gott.

Jag vet inte var priserna ligger exakt just nu (är lat), och de är ju viktiga när du jämför. D3200 och 700D bör man kunna hitta till sänkta priser nu när D3300 och 750D släpps. Sånt innebär alltid ett tillfälle om man vill hålla i plånboken, eftersom det normalt bara handlar om en handfull stegvis detaljförbättringar i de nya modellerna.

700D riktar sig egentligen till ett snäpp högre marknadssegment än D3200, D3300. Men det framgår inte av bildkvaliten. Snarare är D3300, D3200 aningen bättre. Det som skiljer mot 700D är främst dynamikområdet på ISO 100 och ISO 200, som är lite bättre hos Nikon.

På höga ISOn (>400) är bildkvaliten väldigt lika mellan de tre kamerorna. Men personligen tycker jag att D3300 verkar en ytterst liten aning bättre på ISO 12800 (och ISO 25600) än D3200 och 700D. På ISO 6400 (och lägre) ser jag däremot ingen skillnad. Skillnaden är dock på inbillningsnivån och inget jag skulle köpa kamera efter.

En annan sak som skiljer är att Nikon har mer underexponeringstolerans. Det är alltså viktigare att man respekterar det ISO man ställt in på kameran hos Canon. Dessa skillnader, Nikons bättre dynamikområde på låga ISO och större underexponeringstolerans, är för övrigt just nu typiska mellan Canon och Nikon, för alla kameramodellerna. Helt enkelt en liten fördel för Nikon.

Till sist har Nikon-modellerna också högre upplösning (24Mp), än 700D (18Mp).

Istället är det själva kameran som är lite trevligare i 700D. Den känns lite bättre och har snabbare och exaktare autofokus. (Dock jämför jag nu bara med D3200, eftersom jag inte tittat närmare på D3300, utan bara antar). Jag antar också att 700D också fungerar bättre och snabbare i Liveview fotografering. Allt det här speglar väl att den egentligen riktar sig till ett lite högre marknadssegment.

Ofta kan man också få en normalzoom som heter Canon EF-S 18-55 IS STM till 700D. Och det råkar vara ett exceptionellt bra kit-objektiv! Nikon har än så länge inget av samma kaliber. Canons EF-S 18-55 IS II (en generation äldre) är också ett mycket bra kit-objektiv. Går man hem med kit-objektivet får man alltså normalt ett bättre objektiv med Canon.

Överhuvudtaget tycker jag Canon har en intressantare objektivkatalog än Nikon. Men båda har sina starka sidor. Det är väl framförallt om man gillar teleobjektiv, billiga såväl som dyra, som Canon väger över.
 
Senast ändrad:

djungel

Aktiv medlem
Just för makro skulle jag nog rekommendera Nikon 5000-serien eftersom den har väldigt flexibel display. Jag har själv både 5100 och 7100 och även om 7100 är väldigt mycket bättre till actionfoto/fåglar så väljer jag 5100 för närbilder. En D5200 kanske kan räcka långt?
 

Bengf

Aktiv medlem
Mjaa.... Nikons 3000 serie går väl mera i mot Canons 1000 serie med senaste 1200D. 700D får nog finna sig i att slåss mot D5200-D5300. Nu kommer 750D, och vad gäller 70D har jag inte läst om någon kommande ersättare, det kan bli lite vilset för både Canon och Nikon stoppar in nästan samma sensorer i både billigare kameror som dyrbarare, är man inte i behov av kanske 20 direktknappar eller större sökare, så finns det skäl att titta på dom billigare.

Att stora välkända märken har oändligt många objektiv att välja på är förvisso mycket sant, finns dock äldre undersökningar som visar på att många förstagångsköpare av systemkamera faktiskt nöjde sig med medföljande kit objektiv eller dom ofta populära paketen med två objektiv som dyker upp vid jul och semester tider.


Alla är inte hängivna fotonördar, vi är inte så många på dessa fotosidor, så att ha objektivparker på 30-50000 kr liggandes på hyllorna, är definitivt inte vanligt bland den breda allmänheten.


//Bengt.
 

linneanea

Ny medlem
Tack för era svar nu har jag fått lite info att fundera över!

Hur stor roll spelar egentligen upplösning/Mp om det är mellan 18Mp och 24.2Mp när jag väljer kamera?
 

hne

Aktiv medlem
Om du inte vet hur många pixlar du behöver har du förmodligen nytta av ungefär 10Mpx. Det räcker gott till utskrifter upp till A3 och på canvas ännu större. Jag har 18Mpx och fler pixlar ligger inte på 10-i-topp-listan för egenskaper jag önskar i nästa kamerahus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej skillnaden är inte så stor mellan 18 eller 24Mp, ett bra objektiv kan göra större skillnad. Det finns en liten aspekt och det är när man beskär en bild, man kanske vill göra en porträttbild av en halvfigur, då kan man få med några fler pixlar i den beskärningen när man har lite att ta av.


En mästerfotograf som Mattias Klum använder den stora Professionella kameran D4/D4s och den har 16Mp optimerad för högisobilder och snabba flöden.


Vänligen.
//Bengt.
 
ANNONS