Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota kille i gympasal

Produkter
(logga in för att koppla)

mkhg

Medlem
Hej!
Jag ska fota min kompis då vi ska ta lite reklambilder till hans team. Vi ska hålla till i en gympasal och jag har lite dålig erfarenhet av gympasalar. Har ni några tips? Han ska hänga och slänga lite överallt.

Jag har en Canon EOS 1200D

Bör man ha blixt på?
Vilka inställningar?

Tack på förhand!
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Blixt är inte bra, det blir gärna "platta" bilder av det, motivet blir för ljust och bakgrunden alldeles mörk. Möjligtvis en upplättnadsblixt, om du har möjlighet till det.
Ljuskänsligt objektiv, högt ISO, kort tid. seriebildstagning, så snabbt som möjligt (fast då brukar inte blixten hänga med). Se till att få ljuset som finns från fönstret att det faller på ett bra sätt mot motivet.
 

mkhg

Medlem
Blixt är inte bra, det blir gärna "platta" bilder av det, motivet blir för ljust och bakgrunden alldeles mörk. Möjligtvis en upplättnadsblixt, om du har möjlighet till det.
Ljuskänsligt objektiv, högt ISO, kort tid. seriebildstagning, så snabbt som möjligt (fast då brukar inte blixten hänga med). Se till att få ljuset som finns från fönstret att det faller på ett bra sätt mot motivet.
Tyvärr så kommer det inget ljus från fönster då det kommer vara mörkt utomhus.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Blixt är inte bra, det blir gärna "platta" bilder av det, motivet blir för ljust och bakgrunden alldeles mörk. Möjligtvis en upplättnadsblixt, om du har möjlighet till det.
Ljuskänsligt objektiv, högt ISO, kort tid. seriebildstagning, så snabbt som möjligt (fast då brukar inte blixten hänga med). Se till att få ljuset som finns från fönstret att det faller på ett bra sätt mot motivet.
Ja, den inbyggda blixten kan man nog hoppa över. Men ska man frysa snabba rörelser inomhus behövs det förmodligen någon ytterligare ljusskälla förutom salens ordinarie belysning om man inte ska behöva vrida upp iso till jättehöga nivåer med brus som följd.

Med externa blixtar och ljusmodifierare kan man få full kontroll över ljussättningen, så har TS möjlighet att hyra in några studioblixtar och större softboxar kan nog blixt funka ganska bra. Blixt har ju kort brinntid som fryser rörelse. Problemet är att nog krävs lite vana för att få till det, det finns i och för sig rätt mycket film på youtube om ljussättning som skulle kunna vara en hjälp att komma igång

En annan enklare lösning skulle kunna vara att belysa med ett par kraftiga bygglampor, men släck då ned salens belysning så att det inte blir problem med blandljus. Fixa ett par stora vita kartong eller frigolitskivor att använda som reflexskärmar för att kunna få mjukare belysning. Kolla vad säkringarna tål.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig använda blixt till sån typ av fotografering. Istället öka iso värdet, och glöm inte att ha snabb slutartid för folk kommer att röra på sig, och du vill inte ha oskärpa. Sedan i efterbehandlingen så måste du fixa vitbalansen, för den blir ofta väldigt platt i en gympasal :)

Lycka till.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig använda blixt till sån typ av fotografering. Istället öka iso värdet, och glöm inte att ha snabb slutartid för folk kommer att röra på sig, och du vill inte ha oskärpa. Sedan i efterbehandlingen så måste du fixa vitbalansen, för den blir ofta väldigt platt i en gympasal :)

Lycka till.
Det är reklambilder TS vill åstadkomma. Förmodligen vill han ha så lite brus och så bra färg som möjligt, bättre att öka belysning än iso. Både färger och brus blir bättre ju närmare basiso man kommer. Finns det inga fönster med bra ljus, simulera ett fönster med artificiellt ljus.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Om det är möjligt så kan du ju redan nu gå till gymnastiksalen och ta med kameran för att ta några provbilder. Kolla hur högt du behöver gå i ISO i förhållande till den slutartid du behöver.

Jag antar att du behöver en slutartid kring minst 1/250-1/500 sek
Vad har du för optik, vilken är största bländare på optiken om det zoomoptiken som följde med kameran så kanske du har bländare 5,6 eller nåt åt det hållet. Du får nog gå upp ganska ordentligt i ISO för att ta en bild på 1/500 sek på bländare 5,6. risken är då brusiga bilder och tråkiga färger

Belysningen i de flesta gympasalar brukar vara väldigt sunkigt ljus, blir inte bättre av att det ofta kan vara grönt sportgolv.

Som sagt om möjligt gå dit och ta några provbilder, jag ställer mig tveksam till om du kan få några snygga bilder utan extra belysning i form av fast ljus eller blixt.
 

easyrider

Aktiv medlem
"Som sagt om möjligt gå dit och ta några provbilder, jag ställer mig tveksam till om du kan få några snygga bilder utan extra belysning i form av fast ljus eller blixt."

Detta håller jag med om. Varför inte ljussätta? Ett videoljus genom paraply och en blixt med blått gel på blixt för att ljussätta bakgrunden ;-)

Nej, det beror givetvis på hur bilderna ska se ut på ett ungefär och om du kan släcka ner befintligt ljus för att själv ljussätta miljön från grunden.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det är reklambilder TS vill åstadkomma. Förmodligen vill han ha så lite brus och så bra färg som möjligt ...
Ja sannolikt. Men inte säkert.
Under min gymnasietid (tidigt åttiotal) fotade jag ibland kompisar när deras band uppträdde på ungdomsgårdar. Taskigt lyse. Ingen blixt. Tri X. Pressade framkallningen på måfå. Fick till bilder som inte liknade någon annans (av andra som var där). Mina blev grovkorniga med mycket kontrast. Svart vitt. Andras var i färg och tagna med blixt.
Mina bilder fick bli baksida på två av deras skivor. Så "reklambilder" kan verkligen få se annorlunda ut. Och långt iftån "tekniskt perfekta".

http://i.imgur.com/r7KEi.gif

Petter ...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja sannolikt. Men inte säkert.
Under min gymnasietid (tidigt åttiotal) fotade jag ibland kompisar när deras band uppträdde på ungdomsgårdar. Taskigt lyse. Ingen blixt. Tri X. Pressade framkallningen på måfå. Fick till bilder som inte liknade någon annans (av andra som var där). Mina blev grovkorniga med mycket kontrast. Svart vitt. Andras var i färg och tagna med blixt.
Mina bilder fick bli baksida på två av deras skivor. Så "reklambilder" kan verkligen få se annorlunda ut. Och långt iftån "tekniskt perfekta".

http://i.imgur.com/r7KEi.gif

Petter ...
Ja, ibland kan man vända situationen till sin fördel. Ett annat alternativ för TS kanske kunde vara att använda rörelseoskärpa på något kreativt sett och därigenom komma ifrån allt för höga iso. Men om det är möjligt beror ju lite på vad de vill visa och hur bilderna ska kännas. Jag förordade att hälla på mera ljus eftersom skarpa färgäkta brusfria bilder nog är det troligaste scenariot.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska fota min kompis då vi ska ta lite reklambilder till hans team. Vi ska hålla till i en gympasal och jag har lite dålig erfarenhet av gympasalar. Har ni några tips? Han ska hänga och slänga lite överallt.

Jag har en Canon EOS 1200D

Bör man ha blixt på?
Vilka inställningar?

Tack på förhand!
Vet ju inte riktigt vad hänga och slänga innebär ;) Och hur många är det som ska fotas? Såg att du skrev hans "team". För det kan ju också vara viktigt att veta. Och som sagt vad ska han/dom göra, för om dom är flera st som ska fotograferas och hänga och slänga samtidigt överallt, då låter det som om du behöver en större ljuskälla än tex en blixt på kameran. Men ska de samtidigt vara lite överallt och inte hålla sig till en plats så måste du ändå kunna vara rörlig, så det är lite klurigt.
Också bra att ta i åtanke är vad för slags effekt du tänker dig själv att uppnå, vad för typ av ljus skulle du vilja ha i bilden?
Vill du ha lite "dunkla" "atmosfäriska bilder, eller vill du ha lit "artificiella" skarpa blixtbilder med kontrast och skuggor, eller vill du ha perfekt skarpa upplysta tekniska bilder där allt är tydligt, eller vill du behålla ljuset i gympasalen men samtidigt kunna frysa det dom gör?
Lite frågor som du kan fundera på så blir det också lättare att utesluta olika alternativ:)

Om jag hade varit dig( och nu vet jag ju inte riktigt hur förutsättningarna är) och had tillgång till antingen en avtagbar blixt och kanske några eller något paraply, då finns det lite olika saker du kan göra.
Om han är själv och ska hoppa runt och du måste vara rörlig skulle jag köra med blixt på kameran och köra med blixtens TTL och studsa den mot taket eller väggarna och försöka hänga med det han gör.
Om dom är flera så skulle jag försöka rigga en eller två paraplyer för de sprider mycket ljus och kanske kan frysa och täcka fler i teamet. Sedan får du flytta med dom till varje plats de ska hänga och slänga på;)
Om du inte har tillgång till blixtar etc skulle jag försöka låna eller "hyra" ett lite mer ljus starkt objektiv och dra upp ISO öppna bländaren och strunta i blixt. Jag fotade mina barns karate turnering senast utan blixt och ett fast objektiv med 2,8 i bländare. Det blir ok bilder, men hade jag fått bestämma skulle jag nog studsat blixt, där var det dock inte möjlighet eftersom det störde deltagarna.
Hoppas något av detta hjälper:)
/Martin.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Vad är det för bilder som skall tas? Skall det vara häftiga bilder eller skall de bara visa dem i gympasalen, alltså som att bilden skulle kunna vara tagen på en tävling?

Eftersom ljuset i en gympasal inte brukar komma därifrån man vill så är ju en lätt variant (om man har blixtar) att helt enkelt fläska på blixt och använda det befintliga ljuset så lite som möjligt. Lite som i länken nedan, inte mina bilder, gjorde en snabb sökning på google.
http://www.pauldavisphotography.com/tag/old-pueblo-gymnastics/

Jag tog några liknande bilder på konståkning för ett tag sedan. Hallen är ju inte så spännande så använda två blixtar för att dölja miljön runt och bara belysa henne och isen. Finns inget naturligt ljus i bilden.
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/12/KilsKonst00001.jpg

Sen kan man ju blanda befintligt ljus och blixtljus för att visa miljön runt gymnasten men då behöver du färgbalasera blixten så att det blir hyffsat lika ljuset i rummet. Oftast tittar ju folk nedåt och kommer allt ljus ovanifrån så hjälper en blixt till. På sådana typer av bilder funkar det ju dessutom utmärkt med kamerans inbyggda (oftast)
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2015/04/Olof300001.jpg
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Ja, ibland kan man vända situationen till sin fördel. Ett annat alternativ för TS kanske kunde vara att använda rörelseoskärpa på något kreativt sett och därigenom komma ifrån allt för höga iso. Men om det är möjligt beror ju lite på vad de vill visa och hur bilderna ska kännas. Jag förordade att hälla på mera ljus eftersom skarpa färgäkta brusfria bilder nog är det troligaste scenariot.



Du verkar besatt av ISO värden och brus. Jag brukar själv alltid köra på så låga värden som möjligt, men med dagens moderna kameror och lightroom så går det att undvika brus väldigt väl. Att tex höja iso till 400-600 på hennes kamera kommer inte skada bilden.. blixt däremot kommer skapa ett onaturligt och skarpt ljus som TS kanske inte vill ha.. bästa alternativet är att använda ett högre iso värde(men inte för högt) eller att ställa upp en annan ljuskälla i närheten av personerna TS ska fota.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Du verkar besatt av ISO värden och brus. Jag brukar själv alltid köra på så låga värden som möjligt, men med dagens moderna kameror och lightroom så går det att undvika brus väldigt väl. Att tex höja iso till 400-600 på hennes kamera kommer inte skada bilden.. blixt däremot kommer skapa ett onaturligt och skarpt ljus som TS kanske inte vill ha.. bästa alternativet är att använda ett högre iso värde(men inte för högt) eller att ställa upp en annan ljuskälla i närheten av personerna TS ska fota.
400-600 ISO kommer troligtvis inte att räcka utan det rör sig förmodligen om ISO uppåt 3.200 och då kan bruset blir problem. Därför vore det en stor fördel om TS kunde uppsöka gymnastiksalen och ta några provbilder för att se vilka tider och ISO som finns tillgängliga.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
400-600 ISO kommer troligtvis inte att räcka utan det rör sig förmodligen om ISO uppåt 3.200 och då kan bruset blir problem. Därför vore det en stor fördel om TS kunde uppsöka gymnastiksalen och ta några provbilder för att se vilka tider och ISO som finns tillgängliga.


3200 ISO inne i en belyst gympasal? 3200 använder jag när jag fotar stjärnor, men jag håller med dig om att TS borde provskjuta lite med olika iso värden, jag tror fortfarande att det duger runt 400, för att sedan lätta upp skuggor eller ljusa upp en aning i lightroom om det nu behövs.
 

Viddebo

Aktiv medlem
Förstår inte vad folk verkar ha emot blixtar, detta är väl ett jättebra tillfälle för blixt?
Det är väl rörelsen som ska fångas, vilket är svårt att lösa utan blixt. Sen kan ju gärna hela bakgrunden i övrigt vara helt mörkt, gympasalen i sig är väl knappast intressant. Det var ju reklambilder, inte reportagebilder som skulle tas?

Jag kan också tänka mig att riktningen på ljuset kommer vara rakt uppifrån vilket är en rätt kass ljuskälla.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du verkar besatt av ISO värden och brus. Jag brukar själv alltid köra på så låga värden som möjligt, men med dagens moderna kameror och lightroom så går det att undvika brus väldigt väl. Att tex höja iso till 400-600 på hennes kamera kommer inte skada bilden.. blixt däremot kommer skapa ett onaturligt och skarpt ljus som TS kanske inte vill ha.. bästa alternativet är att använda ett högre iso värde(men inte för högt) eller att ställa upp en annan ljuskälla i närheten av personerna TS ska fota.
Nu är det väl inte så troligt att du får 400-600 iso om du ska få tillräckligt korta tider för att frysa rörelse hos någon som hoppar och dinglar och fortfarande ha skärpedjup så det räcker för eventuella utstickande armar och ben. Kan inte riktigt se att blixt skulle ge mera onaturligt ljus än någon annan ljuskälla. Allt beror på hur man placerar ljuskällorn, vilka ljusmodifierare som används hur stora de är och hur långt de är från motivet
 
ANNONS