Annons

Vad är fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
(Det här passar nog in även under "Lag, moral och etik", men det handlar om mer än så).

Vad innebär egentligen att fotografera? Den här artikeln har en annan vinkel än den vi (åtminstone jag) är vana vid att se på fenomenet fotografering med. Det handlar om någon som "reser" runt i världen med Google Maps och "fotograferar" med hjälp av Google Street View. Virtuell fotografering?

Och hur ska man se på upphovsrätten? Google tycks inte ha något emot det, men Google har väl aldrig varit så pigga på att upprätthålla strikt upphovsrätt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Vi får hoppas att vederbörande inte tänker bege sig till Tyskland för då lär det inte bli så många resebilder.

(Åker runt lite där i verkligheten just nu och när jag planerar lite för den fortsatte resan hade det ibland varit bra med streetview, om inte annat så för att se hur en möjlig nattparkering ter sig eller vägbeläggningen på en liten väg.)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har inte kollat länken än. Men det låter mer som kopiering än fotografering det du beskriver.
Fotografera - rita/skriva med ljus.
Att ta ett utsnitt ur en digital bild och spara en kopia är väl inte att rita med ljus.
Sa språkpolisen.

Edit - har läst nu.
Rubriken antyder fotografering. Men texten specificerar ”she captures snapshots of sights she sees on her way”.

Fånga ögonblicksbilder alltså. Det funkar för den här språkpolisen. Det kan man nog göra på olika vis. Och när det gäller bildverk som företeelse finns väl ingenbegränsning i tillkomstmetod. Men fotografering är det inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi får hoppas att vederbörande inte tänker bege sig till Tyskland för då lär det inte bli så många resebilder.

(Åker runt lite där i verkligheten just nu och när jag planerar lite för den fortsatte resan hade det ibland varit bra med streetview, om inte annat så för att se hur en möjlig nattparkering ter sig eller vägbeläggningen på en liten väg.)
Nog finns det väl street view-bilder från Tyskland? Jag har då sett lite av det här och där. Är det något speciellt du syftar på?
 

Ventures

Aktiv medlem
Nog finns det väl street view-bilder från Tyskland? Jag har då sett lite av det här och där. Är det något speciellt du syftar på?
Österrike har inte heller Street view. Inne i något museum var det enda som fanns i Wien.
Tycker det är bra med länder som stoppar Googles framfart. I Sverige tar de hejvilt bilder på skyddsobjekt etc. (t.ex. utanför försvarets högkvarter, inklusive ilsken väktare).
Samtidigt är Street view användbart för att geotagga bilder från semestern när man inte är helt 100 på var man tog bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Prova igen. Jag har nyss "åkt runt" på diverse gator både i Hamburg och Wien med Google Street View.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tyskland för mig är inte bara Hamburg, Bremen och några andra få orter.

Jämför markeringarna för StreetView på denna bild över Centraleuropa så syns det klart att Tyskland och Österrike i stort sett saknar det, speciellt på landsbygden.

Skärmklipp.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Tyskland för mig är inte bara Hamburg, Bremen och några andra få orter.

Jämför markeringarna för StreetView på denna bild över Centraleuropa så syns det klart att Tyskland och Österrike i stort sett saknar det, speciellt på landsbygden.

Visa bilaga 146768
Tack, det var det jag undrade över.
(Jag påstod inte att Tyskland bara är några storstäder, utan invände mot din, eller kanske snarare Ventures antydan att det inte fanns Street View i Tyskland alls).

Österrike ser ut att ha minst lika bra täckning som Frankrike. Jag antar att grönt indikerar områden som har Street View.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite sidosteppat har nog ämnet blivit, ja. :)

Vad tycker vi då om företeelsen att "fotografera" med hjälp av Google Street View? Att "resa" på det sättet kan vara lite kul, och personen som omnämns i artikeln i urinlägget har tydligen väldigt svårt att vistas bland folk överhuvudtaget så det är väl rätt bra att hon kan se stora delar av världen från sitt skrivbord.

Men är det fotografering att klippa bilder från Street View? Artikeln tycks utgå från att det inte finns något kontroversiellt alls med det, och nämner ingenting om upphovsrättsproblem eller plagieringsproblematik. Jag blev lite förvånad över det när jag läste artikeln.
 
ANNONS