Annons

Val av stationär dator för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att det skulle vara mer optimerat.
Adobe har väl aldrig visat sig direkt intresserad av det.
Lite halvt off topic kanske, men ska man vara rättvis så har det hänt väldigt mycket positivt med Lightrooms prestanda senaste året eller så. Det är sant att Adobe tidigare varit usla på den fronten, men de har gjort en hel del på sistone.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter ... nu har jag nördat ner mig lite i det här med datorbygge ... kändes helt omöjligt att spontanhandla i helgen!

Egentligen spelar några tusenlappar hit eller dit ingen roll för mig, det är mer än fråga om den härliga känslan av att göra en riktigt god affär. Om jag samlar ihop erfarenheterna jag fått från den och andra trådar och väljer vad jag verkligen skulle vilja ha och tror jag kommer att känna mig nöjd med har jag plockat ihop följande på Inet (lätt att bygga när man fattat hur det fungerar). Jag har valt delar som faktiskt finns på lager ...

Så vad tror ni om detta?
Är Seagaten på 4 TB okey?
Räcker kylaren? Vore kul med vätskekylning, men är det egentligen någon fördel?

https://www.inet.se/produkt/b1044519/datorbygge
 

Bilagor

HenryB

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter ... nu har jag nördat ner mig lite i det här med datorbygge ... kändes helt omöjligt att spontanhandla i helgen!

Egentligen spelar några tusenlappar hit eller dit ingen roll för mig, det är mer än fråga om den härliga känslan av att göra en riktigt god affär. Om jag samlar ihop erfarenheterna jag fått från den och andra trådar och väljer vad jag verkligen skulle vilja ha och tror jag kommer att känna mig nöjd med har jag plockat ihop följande på Inet (lätt att bygga när man fattat hur det fungerar). Jag har valt delar som faktiskt finns på lager ...

Så vad tror ni om detta?
Är Seagaten på 4 TB okey?
Räcker kylaren? Vore kul med vätskekylning, men är det egentligen någon fördel?

https://www.inet.se/produkt/b1044519/datorbygge
Nätdel på 750w är overkill. Räcker med 450w. Hade valt mekanisk disk från WD istf Seagate. Vätskekylning glöm, finns ingen som helst anledning. Vill du ha en bra luftkylare så kika på Noctuas sortiment (kolla bara så plats finns i lådan).

Jag har redan påpekat att ett extra grafikkort är helt onödigt. Du kommer inte märka någon skillnad men om det känns bra för själen och plånboken är djup så kör på :)
 

andreas89

Aktiv medlem
Lådan har plats även för stora Noctua D15 som jag kör i min Define C. Är också ett stort fan av deras kylare, väldigt låg ljudnivå och prestanda i nivå med bra vattenkylning (som ju i värsta fall även kan läcka).

Köp 8086k istället för 8700k nu när de kostar samma. Det är samma processor fast körsbärsplockad jubileumsmodell som kan köras lite snabbare.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Gick sådär med mitt datorköp ... försökte beställa på Inet i går kväll men lyckades inte få igenom en beställning. Märkligt! Egentligen inget bråttom så jag avvaktar... nu har jag i alla fall koll på vad jag vill ha.

Fastnade här ... säljer inte Inet datorbyggen över nätet?
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lite halvt off topic kanske, men ska man vara rättvis så har det hänt väldigt mycket positivt med Lightrooms prestanda senaste året eller så. Det är sant att Adobe tidigare varit usla på den fronten, men de har gjort en hel del på sistone.
LR4 funkade jättebra.
Med varje ny version av CC har det gått allt mer trögt i min gamla f.d. burk.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Gick sådär med mitt datorköp ... försökte beställa på Inet i går kväll men lyckades inte få igenom en beställning. Märkligt! Egentligen inget bråttom så jag avvaktar... nu har jag i alla fall koll på vad jag vill ha.

Fastnade här ... säljer inte Inet datorbyggen över nätet?
Vill minnas att SSD:n var slut i webbutiken vid lunchtid på söndagen och det kan ha gällt fler rea-produkter. Igår var det hyfsat barskrapat. Kan tänka mig att köpet inte gick igenom om någon av produkterna var slutsålda.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Dator på G …

Efter en hel del beslutsvånda hamnade jag slutligen på mellandagsrean hos Webhallen och plockade ihop nedanstående dator. Som vanligt blev det lite dyrare än jag tänkt mig från början men det känns som jag får en dator som kan hänga med några år framöver.

Gick "all in" på en I9-9900K och skippade grafikkort (initialt). Processorn kräver vad jag förstår både bra strömtillförsel och kylning för att nå sin fulla potential, därav valet av nätaggregat och kylare. Skippar mekanisk HD och tar istället en 1TB SSD som primär lagringsdisk. Tror det här kan bli en riktigt "spänstig" dator.

Förhoppningsvis leverans i nästa vecka! :)
 

Bilagor

ANNONS