Annons

Tips för amatör!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt att inhandla mig en systemkamera, men vet itne vad jag ska ha!
För tillfället lutar det åt en Canon 400D, men kanske även en 350D.
Ska man köpa en 350 med ett xtra obektiv (55-200) eller en 400 med endast 18-55?
Några andra förslag? Något mer viktigt man behöver?
Är jäkligt novis på området så lite tips vore inte helt fel!

Tack tack!
 

Allemyr

Aktiv medlem
Hej.

Valet mellan 400D och 350D spelar inte jättestor roll. valet av objektiv är desto viktigare. Jag kan inte rekomendera ett EF-s 18-55 även om de är prisvärt mot t ex ett Sigma 18-50 3.5-5.6. Jag skulle hällre lägga krut på ett objektiv som t ex Sigma 17-70 som faktiskt har bländare 2.8 en bit upp genom zoomomfånget. Kostar cirka 3000 kr, och de är fullt rimligt om man skall köpa en systemkamera i den klassen. Om du nu väljer en Canon 350D/400D så skall du vara medveten om att de är små kamerahus, ett batterigrepp gör susen.
 

Ranger

Aktiv medlem
Håller med föregående talare, men tycker ändå att kitobjektivet är ok (även om jag inte använder det:). Däremot kommer du nog att vilja ha lite längra brännvid, så Sigma objektivet (med 17-70) är därför ett bättre alternativ än kitobjektivet.

Om du ska köpa batterigrepp tänk på att du kan köpa piratbatterier, t.ex. från Sterlingtek i USA. Tar ca 1.5-2 veckor från beställning till leverans och du får 2 batterier till drygt 1/3 av priset jämfört med ett orginalbatteri från Canon. Har för mig att jag köpte två BP-511 för 32 dollar inkl frakt, jämfört med orginalet som kostar 800 i Sverige - styck...

Om du står och väljer mellan 350 och 400, och du inte fotograferat innan, så spelar det nog ingen större roll vad du väljer. 400 är mer modern, med större LCD skärm osv, men du får ju 350:an billigare, och kan lägga pengar på ett bättre objektiv och ett ev batterigrepp.

Däremot - om du inte är rädd för att köpa ett begagnat hus, hade jag nog funderat på att få tag i en bra Canon 20D istället - då får du ett bättre kamera hus än både 350 och 400 i mitt tycke. Du klarar dig också utan batterigrepp (fast extra batterier är alltid bra att ha). Pris - runt 6500-7500 är väl rimligt, och sedan uppåt beroende på objektiv och tillbehör... Och då hamnar du väl vad en 400D kostar ny... Och lägger du till Sigmagluggen hamnar du runt 10 KSEK...
 
ANNONS