Annons

Lite hjälp tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
:confused: Jag har precis köpt en ny kamera. En Minolta 505si.
Jag är alldeles ny på det här med systemkameror. Jag vill så mycket på en gång. Jag har varit på biblioteket och försökt tittat efter böcker, men det finns inga. Är det töntigt att låna böcker om foto eftersom det bara finns jättegamla böcker från 70-talet. Det kanske finns sidor på internet som man kan läsa......
Som ni ser så har jag många frågor som också kräver många svar. Vill du hjälpa mig att lära mig min nya kamera??
Då är jag dig evigt tacksam.
Varma hälsningar
Anders
 

acke

Avslutat medlemskap
Är det grundläggande fotokunskap du är ute efter, eller är det att lära dig funktionerna på den nya kameran?
Den grundläggande fotograferingstekniken har faktiskt inte ändrats sedan 70-talet. Man hade bländare, exponeringstid och ISO-tal (hette DIN eller ASA då) redan på den tiden. Så det är inget fel att läsa i gamla böcker. Tvärtom kan det faktiskt vara en fördel att läsa en gammal bok, då lär man sig plåta manuellt från grunden. Det är bättre än att bara lita på modern kameraautomatik i alla lägen.
Om det är funktionerna på kameran du vill lära dig, så läs i manualen. Släng sen in frågor i detta forum om du fastnar på något. Här finns många duktiga människor som kan svara.
 

marckus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är ny också.. införskaffade mig 404Si för ett tag sen..

Jag rekommenderar tidningen Foto som har precis börjat med en Systemkamera kurs för nybörjare (och proffs ;)) ..

Annars så har du funktionen Lära här på fotosidan.se som lär dig några av grunderna..
Sen rekommenderar jag att du läser igenom manualet ett par gånger så du vet hur funktionerna funkar och liknade.. så man inte bara står där och kliar sig i huvudet och undrar hur man ändrade något!

Jag kan även rekommendera boken Foto Min Hobby som är en väldigt grundläggande bok!

Hoppas detta ger dig några tips och hjälp på vägen!

Mvh
Marcus
 

AJä

Aktiv medlem
Det finns väldigt många bra grundläggande böcker. Biblioteket bör ha ett par nyare också, men precis som "ackelid" säger så har inte mycket ändrat sig vad det gäller grundläggande teknik. Jag kan rekommendera en bok som heter "Stor fotoboken" och är skriven av John Hedgecoe (ISBN 91-534-1615-5). Den kan du säkert köpa billigt på någon internetbutik, kolla www.pricerunner.se för bästa pris.

Sedan är det självklart bara att komma med frågor i detta forum så får du säkert många bra svar.
 

cerox

Aktiv medlem
Tack!

Tack för alla vänliga svar.
Självklart har jag läst min manual, men det är liksom inte det som är felet utan det är alla svåra ord som exempelvis, bländare och slutare. Jag har så svårt att hålla reda på vad som är vad. Finns det något knep som man kan lära sig. Jag kommer säkert att lära mig med tiden.
Är det något tips som ni vill dela med er och som ni tycker jag bör veta så tveka inte att e-posta mig. Det är alltid roligt att prata med likasinnade.:)
 

acke

Avslutat medlemskap
Skicka in en lista över de svåra orden, så fixar vi det.

Bländaren är hålet inne i objektivet som släpper igenom ljus. Man kan ställa in hålet storlek så att lagom mycket ljus släpps igenom. Bländartalen 2, 2.8, 4, 5.6, 8 osv. betyder olika inställningar på hålets storlek. Bländare 4 betyder ett hälften så stort hål som bländare 2.8, bländare 5.6 är hälften så stor som 4 osv. Du behöver inte bry dig om vad bländarsiffrorna betyder. Det räcker att du lär dig att en låg siffra betyder en stor bländare (mycket ljus släpps igenom) och att varje steg uppåt på bländarskalan betyder en halvering av hålets storlek.

Slutaren är den lucka i kamerahuset som öppnas en kort stund och släpper fram ljus till filmen när du fyrar av. Tiden som slutaren är öppen kallar man slutartid eller exponeringstid. Precis som för bländaren så kan man ställa in olika slutartider, t.ex. 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, osv. Varje steg på slutartidsskalan betyder en halvering av tiden som slutaren är öppen.

Hoppas att att detta gör dig klokare.
Mvh/Ulf
 

McB

Medlem
AJä skrev:
Jag kan rekommendera en bok som heter "Stor fotoboken" och är skriven av John Hedgecoe (ISBN 91-534-1615-5).
Instämmer fullständigt. Den boken köpte jag när jag började fotografera, och den har hjälpt mig mycket.

/McB
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Systemkameraskolan, ett särtryck av en artikelserie från tidningen Foto, kan jag varmt rekommendera. Den har jag satt i händerna på min pappa, och han var störtförtjust.

För övrigt så kör de den serien i en uppdaterad repris just nu, så en prenumeration kan väl vara en grej.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag håller med till viss del. Jag har Fotoskolan: Bild och den är väldigt "läsvänlig" men om man vill veta allt om allting är nog Pär Lundqvist lite bättre:)
 

pettersson

Aktiv medlem
Läs i böcker om foto så du förstår bländare, slutare e.t.c. och titta i manualen sen så att du förstår vad det står i den.
Hade jag läst manualen till min kamera för två, tre månader sen hade jag inte fattat ett dugg.

Andreas.
 

cerox

Aktiv medlem
Tack åter igen!

Det är alltid roligt när man får tips av andra. Nu har jag haft min kamera i ett halvår och jag blir bara mer och mer säker för varje gång som jag framkallar en film.
När jag framkallat en film så sätter jag mig ner i lugn och ro och studerar bilderna. Jag tittar i genom dem som hastigast när de precis har kommit, men efter någon dag eller två så försöker jag sätta mig ner vid mitt skrivbord och riktigt studera bilderna. Jag skriver lite kommentarer i en bok om vad jag ska tänka på vid nästa tagning av liknande bild.
Man blir mer och mer säker för varje dag, det gäller bara att ha tålamod.
Är det någon mer här som gör likadant som jag?
Kom med tips!
Ha en bra dag!
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Oj, ja det må jag säga. Det är säkert otroligt utvecklande. Desvärre är jag kanske inte lika duktig. Vet inte riktigt men när jag sorterar bilder (mest dia) blir det mer ren rutin; slänga, rama, slänga, rama... Sen brukar det bli diabildskväll med familj/morbror nån kväll där man granskar kanske 50/100 diabilder på duk, och lite tid för reflektion och vilka bilder som går att använda/sälja/tävla med, etc...

Däremot är det kanon att ha en reflektionsbok där man kan anteckna idéer man får då man ser bilder. Sen är det otroligt utvecklande att kika i tidningar av modell Amelia, H&M, Josefssons, Allas, och inte minst tidningen Hennes, som är en av mina stora inspirationskällor. Ibland kan just fotobäckerna från 70-talet kännas lite omorderna, men att inte glömma, mycket värdefullt också...
 
ANNONS