Annons

Mamiya

Produkter
(logga in för att koppla)

LIQ

Aktiv medlem
En bra källa till information är www.mamiya.com - kolla särskilt "User forum".

Du kan även hitta produktinformation på www.tura.se.

www.mamiya.com fann jag följande information:

"The RZ ProII has these features that the original "Professional" (a.k.a. "Pro") does not:

- Fine focus dial in addition to the coarse focus.
- Half-stop shutter speeds.
- Two film counter windows on the Film Magazines (one for vertical, one for horizontal).
- The RZ II has built-in diagnostics that will detect a lens problem and warn you with a beep.

All lenses, backs and non-metered finders are cross-compatible. The Winder and AE Finders should only be used with its companion model."

Eric: Jag använder HOYA HMC Skylight 1B-filter. Lika bra optisk kvalitet (enligt testerna), men något sämre kvalitet.

Anledningen är den att jag sedan länge haft de filterna på alla objektiv till mina andra kameror, och det skulle bli för dyrt att byta ut dem. Det är nämligen ganska stor skillnad i färgnyans på HOYA:s 1B-filter och B+W:s KR 1,5 Skýlight-filter. Jag vet för jag har provat... Det syns ganska väl när man lägger dem på ett vitt papper bredvid varandra.

Jag tycker inte det är acceptabelt med så stor färgskillnad mellan bilder som tagits vid samma tillfälle, men med olika kameror/objektiv.

Hade jag valt idag, så hade jag förmodligen valt B+W:s UV-filter med MRC istället, och istället använt andra kompensationsfilter för att "värma" vissa bilder vid behov.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jim:
nej jag var snurrig :confused

det jag ville fråga var om vilken slutartid på mamiya rz67 pro2 som man ska använda sig av så blixtljuset täcker hela negativet, ingen påverkan från befintliga ljust alltså. jag ringde de som jag köpte kameran av och de sa att man ska hålla sig vid 125sec och över.

eric
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
tack johan. jag vet men...
det jag ville veta var vilka tider som ska användas för att undvika att det befientliga ljuset påverkar bilden.

använder jag en lång slutartid ihop med studioblixtar så exponeras ju filmen för det befientliga ljuset innan blixten går av.
så för att undvika att det händer så måste man använda en snabb slutartid, från 1/125 och uppåt.........................eller?

eric
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mät på ditt motiv och underexponera ett par steg från mätvärdet så skall det nog bli bra.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jodå, du måste bara tänka om lite. Svaret finns ju i din fråga lång slutartid ihop med studioblixtar så exponeras ju filmen för det befientliga ljuset innan blixten går av. så för att undvika att det händer så måste man använda en snabb slutartid

Det du vill åstadkomma är ju en exponering som bara tar hänsyn till blixtljuset.

Slutartid = exponeringskontroll för befintligt ljus
Bländare = exponeringskontroll för blixt
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
ok.....vi säger att jag får med 400iso, 1/125 slutarrid en bländare på 4,0
och ska jag underexponera bilden så bara blixtljust belyser filmen. 60 i slutartid?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
1/500. Och så måste du ställa blixten så den ger tillräckligt med kräm för f/4
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
1/400 är ingen större skillnad mot 1/500, men det saknar nog betydelse eftersom du säkert inte heller har så ljust som 1/125 och f/4 med ISO 400 i din studio.
 
ANNONS