Annons

Köpråd 550D eller 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

KimW

Aktiv medlem
Hejsan! Jag är ny inom fotografi-scenen och ska köpa en kamera om ett par veckor.
Jag har kollat på 2 olika modeller och undrar vilken som är bäst värd sitt pris.

550D kostar 6000-6200kr (frakt inräknad) och 600D kostar 6800-7000kr (frakt inräknad), med båda får man ett 18-55 IS II objektiv med inräknat i priset.

Även om den nyare modellen är nära 1000kr dyrare är den värd pengarna? Har kollat på recensioner på youtube och många säger att det inte är mycket nytt eller förbättrat i den ny kameran förutom att man kan vrida och vända på displayen.

Så söker nu råd från lite mer erfarna fotografer om vilken som är värd pengarna för en nybörjare, kameran ska hålla 2-4 år innan en ny kanske införskaffas.

Jag ska ta alla möjliga bilder, främst natur, djur och närbilder och kanske även filmklipp. Min budget ligger på 6200-7000kr för kameran (är student så hur mycket kurs litteraturen kommer att kosta bidrar till den varierande budgeten).

Jag lägger denna tråd här pga detta "Prylval och köpråd undanbedes, lägg dem istället i något utrustningsforum" eftersom det är en Canon och en kamera jag undrar över :) så hoppas den hamnade rätt!
 

control87th

Aktiv medlem
Med 600D får du vinklingsbar skärm, bättre ljudhantering vi filmning, möjlighet till digitalzoom vid filmning med behållande av Full-HD upplösning.... är det något mer?

Jag skulle valt 600D om prisskillnaden inte är större. (Har själv en 60D)
Mvh / Magnus
 

and30ers

Aktiv medlem
Och jag skulle välja 550D även om priset vore detsamma.
1. 550D är mindre och väger mindre
2. 550D har inga rörliga delar som kan paja
3. 550D har en proximitysensor ovanför LCD-displayen som gör att displayen släcks så fort fotografen för kameran mot ögat, så att man slipper bli bländad av sin egen LCD, på 600D sitter en knapp på kamerans ovansida som man måste trycka på stup i kvarten för att toggla LCD av/på.
 

KimW

Aktiv medlem
Hur är kvaliteten på bilderna på de respektive kamerorna då?

Jag hittar inga bra jämförelse bilder och att se bilder på youtube är nog inte det bästa för att se den riktiga kvalitén.

Kvalité på slutprodukten (bilden) är ju viktigt de med :)
Jag är som sagt inte så inläst på kameror så det kanske inte är någon större skillnad på bilderna?
 
Senast ändrad:

and30ers

Aktiv medlem
Hur är kvaliteten på bilderna på de respektive kamerorna då?
Teknisk bildkvalitet är identisk. Handhavandet är annorlunda. Det är i princip samma kamera, en med fast LCD och en med flip-flop LCD. Fast LCD är bra om du gillar att fota med din kamera och till >95% använder den optiska sökaren. Det blir mer plats kvar på kamerans baksida för knappar och din tumme. Flip-flop LCD är bra om du filmar eller om du ofta ligger och kryper på marken och plåtar myror med LiveView eller om du ofta är i folksamlingar och vill plåta med LiveView med kameran ovanför huvudet på folk.
 

Lamer71

Aktiv medlem
600d har väl trådlös blixtstyrning som man kan exprimentera med.
Sedan gillar jag att huset är lite större än 550, som jag själv tycker är lite för liten.

Skärmen är vinklingsbar vilket jag skulle sakna om jag inte hade, jäkligt smidigt vid makro foto från låg höjd, eller bara om man har en udda fotovinkel. Skärmen är väl inte riktigt så bra fastsatt som skärmen på NEX, men det ska nog mycket till att den ramlar av....

Just de vinklingsbara skärmarna och fysiskt större husen gör att jag börjar svänga mer åt Canon nu än tidigare. Jag ska köpa en ny/en till kamera tänkte jag om nån månad. Har tittat mycket på D90 o D7000, men börjar bli mer o mer sugen på en 60D.
 

KimW

Aktiv medlem
Tack för alla svar, har svårt att bestämma mig för vilken av dem jag vill ha, men det lutar faktiskt åt 600D hållet, främst för att det kommer bli lättare att ta bilder från "olämpliga" vinklar eller över folkmassor/hinder :)

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en till fråga här
Är det värt att investera i nya objektiv till den kamera jag väljer?

Låt oss säga att jag väljer 600D:n om jag investerar i nya objektiv kommer dessa gå att migrera över till en nyare kamera senare?
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Tack för alla svar, har svårt att bestämma mig för vilken av dem jag vill ha, men det lutar faktiskt åt 600D hållet, främst för att det kommer bli lättare att ta bilder från "olämpliga" vinklar eller över folkmassor/hinder :)

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag en till fråga här
Är det värt att investera i nya objektiv till den kamera jag väljer?

Låt oss säga att jag väljer 600D:n om jag investerar i nya objektiv kommer dessa gå att migrera över till en nyare kamera senare?
Absolut, alla EF objektiv passar på alla kameror i EOS systemet. EF-S passar alla utom fullformatskamerorna.

Om du märker att du behöver eller vill ha nya möjligheter i form av brännvidd, ljusstyrka eller annat är det en god idé att investera i lite andra objektiv kanske. Men det är sådant som kommer med tiden, det du får med funkar utmärkt, speciellt när man inte vet riktigt vad man är ute efter.

Ang. 550d/600d, jag kör själv på 550d och är kanon-nöjd. Kör dock alltid med batterigrepp på, kameran är på tog för liten för att jag skall kunna hålla den bekvämt utan. Som referens tycker jag att 5d serien och 7d ligger bra i mina händer och det tyder ju på att jag gillar större grejer. Med batterigrepp är dock 550d inga problem heller.

Den fasta skärmen trivs jag bra med, och det är väl den största skillnaden såvitt jag vet.

Mvh.
 

KimW

Aktiv medlem
Tackar för de bra svaret! Jag har lite tid att fundera på vilken av de två modellerna jag vill köpa.
Fast det lutar åt 600 hållet då jag tror funktionen med att kunna vinkla LCD displayen kommer komma till pass. Jag gillar att ta macro bilder, så att kunna ta bilder på platser man kanske inte alltid ser utan t.ex. en stege kanske man kan se genom att bara vinkla displayen lite :)
 

nivas

Aktiv medlem
Är det värt att investera i nya objektiv till den kamera jag väljer?
Det är ju det som är det fiffiga med en systemkamera, du behöver inte bestämma dej nu utan kan komplettera senare när det passar. Om du inte har något annat objektiv sedan tidigare så kan det vara roligt med ett tele. Kolla runt här på FS, det finns massor av trådar i stil med "vilket objektiv till min eos xxx".
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag köpte en 550D strax innan 600D släpptes (misstag...). Har nu sålt 550:an och köpt en 7D istället. Det som skulle vara mest värt för mig med 600:an (utan att ha provat den, bara läst specen) är trådlös blixtstyrning.
 

KimW

Aktiv medlem
7D är lite för dyr för mig, 600D ligger på taket i budgeten, men man får ju ett objektiv med så det blir nog den.
 

Antonic

Aktiv medlem
Ska du fota "närbilder" och filma så är det utan tvekan 600D du ska ha.
Bättre filmning och ljudinställningar.

Vridbar skärm är perfekt till macro och filmning
 

KimW

Aktiv medlem
Jo, jag gillar att ta macro bilder, det är kul och man får se en annan del av världen man oftast inte tänker på eller kan se :)
 
ANNONS