Annons

Ljusstarkt objektiv till Canon - konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att försöka satsa mer på konsertfoto då jag är väldigt intresserad av musik och älskar att fånga stämningen på konserter. Har en Canon EOS 60D med optik: Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM, Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS samt Canon EF 50mm f/1.8 II. Det sistnämnda använde jag på en konsert med typiskt "konsertljus" nu i veckan och det gav riktigt bra bilder. Men jag funderar på att skaffa mig ännu ett objektiv som är ungefär lika ljusstarkt, men samtidigt inte för dyrt. Känns som ett mer ljusstarkt och skarpt vidvinkelobjektiv skulle passa bra, men jag vet inte riktigt vilka brännvidder som är optimala för konsertfoto.

Skulle därför gärna ta emot förslag av er andra fotointresserade! Brännvidd? Fast objektiv eller inte? Vilka modeller passar bäst? Är just nu en fattig fotostudent som helst inte vill betala mer än 5000 kr, heller. Hoppas på svar av någon vänlig själ! Tack på förhand.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag är inte så bevandrad inom konsertfoto, men tror att din frågan är svår att besvara utan lite mer information. Vad är det för konserter du ska fota och var någonstans står du i förhållande till scenen?

Sedan har du ju fått bra bilder med ditt 50/1.8. Tyckte du att du ville ha mer vidvinkel eller snävare utsnitt?
 

gatsu

Aktiv medlem
De spelningar jag går på här i Kalmar gör att jag kan stå väldigt nära. Jag brukar ha med mig 35/2.0 och ett 85/1.8 till min D700, tycker de funkar tillräckligt bra för mig.
Det motsvarar väl ungefär ett 24mm och 50mm som du redan har. Frågan är hur nära/långt från scenen du kommer?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ett väldigt vanligt objektiv för konsertfoto är 70-200/2,8. Versionen utan bildstabilisering ligger på 5000 kronor begagnat om man har lite tur.

Så här ser den ut: http://www.fotokungen.com/canon-ef-7020028l-usm-p-583-c-241.aspx

Det finns en ljussvagare, lättare och billigare variant som du kanske kan hitta för 2500 kronor begagnat: http://www.fotokungen.com/canon-ef-702004l-usm-p-340-c-241.aspx

Ett annat alternativ är 100/2 som är ännu ljusstarkare än zoomarna, lättare och billig. Ska du inte fota på en jättestor scen räcker den gott.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag tycker Du behöver två ljusstarka zoomar av hög kvalitet.
Jag fotograferar inte konserter men väl barnbarn som dansar balett och liknande.
70-200 får med hela scenen, på 70 mm, om man är en bit ifrån (10-15 rader) och kan ta detaljer. Jag använder Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Är man närmare så behövs en kortare zoom. Skulle gissa att Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM kan vara lämplig. Saknar den tyvärr.
 
Tack så mycket för alla svar och bra tips!

Angående avstånd från scenen. Jag brukar försöka hamna allra längst fram då jag helst inte vill trängas mitt i publikhavet samt ha bra sikt. Det passade utmärkt med mitt 50mm.
Jag är mer ute efter ett snävare utsnitt så att man får med mer än exempelvis endast en halvbild på artisten. Exempelbilder från konserten jag nämnde kan ses i de översta inläggen på http://natphotos.blogg.se. (tar gärna emot konstruktiv kritik) tack än en gång!
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag skulle absolut föreslå att satsa på de ganska billiga 35/2 och 100/2 till det prisvärda konsertfotograferandet. Jag hoppades att kunna klara mig på mindre bländare och skaffade ett 70-200/2,8, men slutartiderna tycktes aldrig bli korta nog så i slutändan använde jag ändå alltid den fasta optiken istället.
 
Tack, låter bra! Ska tänka på era tips. Om jag nu vill ha snävare utsnitt så vet jag dock inte om det blir så stor skillnad när jag har 50 mm redan och ska skaffa mig ett med 30? Eller är jag helt ute och cyklar nu haha?

Hittade ett annat också, SIGMA 18-50 2.8 EX MACRO. Vad tror ni om det?
 

jobo

Aktiv medlem
Tack, låter bra! Ska tänka på era tips. Om jag nu vill ha snävare utsnitt så vet jag dock inte om det blir så stor skillnad när jag har 50 mm redan och ska skaffa mig ett med 30? Eller är jag helt ute och cyklar nu haha?
Snävare utsnitt tolkar jag som att du vill med mindre på bilden, men samtidigt skrivet du att du vill ha med mer. Vad är det som gäller? Vill du har med mer ska du skaffa ett ovjektiv med kortare brännvidd. Vill du med mindre ett med längre brännvidd, så enkelt är det.
 
Snävare utsnitt tolkar jag som att du vill med mindre på bilden, men samtidigt skrivet du att du vill ha med mer. Vad är det som gäller? Vill du har med mer ska du skaffa ett ovjektiv med kortare brännvidd. Vill du med mindre ett med längre brännvidd, så enkelt är det.
Nu tänkte jag tvärtom haha! Fel formulerat av mig, jag ber om ursäkt. Tänker på att jag vill ha ett med kortare brännvidd. Om det är något att ha vid konsertfoto. När man står långt fram.
 

jobo

Aktiv medlem
Nu tänkte jag tvärtom haha! Fel formulerat av mig, jag ber om ursäkt. Tänker på att jag vill ha ett med kortare brännvidd. Om det är något att ha vid konsertfoto. När man står långt fram.
Ingen fara, alla får vi tänka fel ibland. Personligen skulle jag nog satsat på fasta objektiv, det brukar kunna vara mörkt på konserter och alla steg i ljusstyrka är bra att ha.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Tack, låter bra! Ska tänka på era tips. Om jag nu vill ha snävare utsnitt så vet jag dock inte om det blir så stor skillnad när jag har 50 mm redan och ska skaffa mig ett med 30? Eller är jag helt ute och cyklar nu haha?

Hittade ett annat också, SIGMA 18-50 2.8 EX MACRO. Vad tror ni om det?
Personligen hade jag känt mig väldigt begränsad med 2,8 som största bländare. DOCK skulle det där Sigmat ge betydligt bättre slutartider än zoomobjektiven du har i dagsläget, men fortfarande är det ett helt stegs skillnad mellan f2,8 och f1,8 som du har på ditt 50 mm. Så om du kan tänka dig dubbelt så långa slutartider som du får med din 50mm-glugg så funkar nog Sigmat kanon!
 
Ingen fara, alla får vi tänka fel ibland. Personligen skulle jag nog satsat på fasta objektiv, det brukar kunna vara mörkt på konserter och alla steg i ljusstyrka är bra att ha.
Tack! Alltså skulle ett med 30mm passa bra? Trots att det "bara" skiljer 20mm.. Fast det kanske räcker, vad vet jag..
 
Personligen hade jag känt mig väldigt begränsad med 2,8 som största bländare. DOCK skulle det där Sigmat ge betydligt bättre slutartider än zoomobjektiven du har i dagsläget, men fortfarande är det ett helt stegs skillnad mellan f2,8 och f1,8 som du har på ditt 50 mm. Så om du kan tänka dig dubbelt så långa slutartider som du får med din 50mm-glugg så funkar nog Sigmat kanon!
Tack, ska fundera lite! Känns som att skärpedjupet blev lite för kort sist vid 1,8. Men då stod jag väldigt nära inpå också.
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
För min del så har det inte ännu varit aktuellt med att fotografera från diket, då jag mer är i startgroparna för just konsertfoto.

Jag håller just på att gå över till fast optik (har tidigare kört med zoom) och funderar då på vilket fast objektiv som skulle vara lämpligt för konserter, och det är oftast i utkanterna (sidorna) av lokalen/publiken jag brukar hamna för att slippa trängas.
 

j2^

Aktiv medlem
För min del så har det inte ännu varit aktuellt med att fotografera från diket, då jag mer är i startgroparna för just konsertfoto.

Jag håller just på att gå över till fast optik (har tidigare kört med zoom) och funderar då på vilket fast objektiv som skulle vara lämpligt för konserter, och det är oftast i utkanterna (sidorna) av lokalen/publiken jag brukar hamna för att slippa trängas.
Jag plåtar ytterst sällan med fasta gluggar. Jag ser inte poängen med det ärligt talat. (Undantaget är mitt helmanuella Samyang 14mm) så jag kan nog inte råda dig där så mycket.

Jag tycker det blir på tok för oflexibelt, så jag kör med ljusstarka zoomar istället.
 

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag plåtar ytterst sällan med fasta gluggar. Jag ser inte poängen med det ärligt talat. (Undantaget är mitt helmanuella Samyang 14mm) så jag kan nog inte råda dig där så mycket.

Jag tycker det blir på tok för oflexibelt, så jag kör med ljusstarka zoomar istället.
ja det kanske var ett dumt drag att börja få för sig att använda fasta gluggar vid konsertfoto :)
 
ANNONS