Annons

Digitalisera gamla pappersfotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Knights

Aktiv medlem
Jag har några gamla pappers-fotografier som jag behöver bevara digitalt ifall de skulle gå sönder. Vilket alternativ är det bästa för att bevara optimal kvalitet?

Alt 1. Fotografera bilderna med systemkamera. Ska man använda makroobjektiv och stativ eller?

Alt 2. Scanna in bilderna i egen scanner

Alt 2. Lämna in till fotolab som scannar in bilderna
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har fotograferat av bilder med just systemkamera och macroobjektiv på stativ med gott resultat. Det gäller att få till en jämn belysning och att undvika blänk. Det är ju en enkel och billig variant. jag kan tänka mig att resultatet blir snäppet bättre om du lämnar in till ett företag som har "riktiga" grejer. För mig duger det gott med att fotografera av bilden. /Frode
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har provat både att fotografera av och att skanna bilderna. Jag föredrar att skanna dem då ljuset blir helt jämt och utan reflexer. Det går naturligtvis att få till ljuset men det är lite pyssligt, både mängd och färgtemp måste vara lika över hela papperet.

Edit:
Sen slipper man ju också att dra i bilden för att den ska få räta vinklar, ifall kameran inte är 90 grader mot bilden.
 

olle15

Medlem
Scanna med egen scanner och scanna som färgbild, även om det är s/v bild. S/v-bilder är sällan helt svarta och vita, ofta har dom en sepiaton, speciellt om dom är gamla. Spara sedan i tiff-format. Då har du alla möjligheter att ta fram nya kopior med bra kvalité.
 

lenelg

Aktiv medlem
Svaret beror delvis på hur många bilder du ska digitalisera, och vilka prylar du redan har. En hyfsat bra scanner kostar ju inte mycket idag, och har snart betalat kostnaden för att lämna bort bilderna. Den stora nackdelen med scanner är att det tar tid om du har många bilder att bevara.

Själv har jag tusentals av min fars gamla bilder - och egna - som jag vill digitalisera, både dia och pappersbilder. Jag har valt att fotografera av bilderna. Jag har en Nikon D5200, Mikro Nikkor 85/3.5, ett billigt reprostativ med belysning, en liten LED-platta från Dörr (LP-100) för diabilder, och, inte minst, programmet Control My Nikon, som låter mig se sökarbilden på datorskärmen, styra skärpa och exponering från datorn och spara bilderna direkt på hårddisken (funkar med D5000 och uppåt, inte med 3000-serien; en version för Canon ska också vara på väg). Det blir en del prylar, men makroobjektivet har jag glädje av för annan fotografering, och ControlMyNikon är användbart vid studiofotografering, stilleben etc.

På det här sättet kan jag mata på 1-2 bilder i minuten, så länge de är i samma format. jag tejpar fast en kartongskiva på bottenplattan med ett par trälister som anhåll så behöver jag inte finjustera läget på bilden utan bara kolla histogrammet och skärpan och klicka på "Shoot"..

Mitt reprostativ är ca 70 cm högt. Vill jag kopiera större pappersbilder räcker inte 85mm, utan jag får sätta på mitt normalobjektiv i stället. Jag har inte detaljkollat bildkvalitén jämfört med scanner, hos mina gamla familjefoton är det originalet som sätter gränsen. Men jag är nöjd med resultatet, har scannat tidigare.

Tidsvinsten kan låta större än den blir - även dessa bilder behöver efterjusteras i Photoshop. Men det kan man ju vänta med till man vill använda bilden.
 

Mats G

Aktiv medlem
Referens

Det varierar mellan olika fotopapper i reflektion, därför är det bra att skanna in en neutral "gråkil", ex QP10. Sen kan man göra en "kameraprofil" på skannern och på så sätt korrigera dess ofta knasiga färger.

Kom ihåg att skanna in i "tillräckligt" hög upplösning, ä man dumsnål och vill spara tid/plats så är risken att man får göra om då man vill göra stor förstoring.

Har det blivit fläckar på sv. v. originalen, kolla om det ser bättre ut i de separata färgkanalerna. Ofta hittar man en som är "ren" och sparar en massa retusch.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Dia och negativ fotar jag på ett ljusbord med en systemkamera och macroobjektiv .
Svartvita och färgfoto skannar jag med en billig (< 1000:) flatbäddsskanner och får då inga problem med ljussättningen.
 

Elisabeth A

Avslutat medlemskap
bildstrukturen skannas också...

Jag började skanna in bilderna men upptäckte att strukturen på papperet slår igenom, skannern "ser" strukturen som en del av fotot. Någon som råkat ut för samma fenomen och hittat en lösning?
 

Mats G

Aktiv medlem
Jag började skanna in bilderna men upptäckte att strukturen på papperet slår igenom, skannern "ser" strukturen som en del av fotot. Någon som råkat ut för samma fenomen och hittat en lösning?
Ligger bilden inte helt plant mot glaset i skannern kan det bli så. Lägg en bok eller liknande på fotot för att klämma ner.
Blir det ändå "struktur", så får du fota av. Använd ett makroobjektiv och ett mycket mjukt ljus. Två softade ljuspunkter i ca 45 grader eller mindre om det ger blänk.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
För 2-3000 kr får du en flatbädds-skanner som kan skanna papperskopior med otrolig kvalité. Mycket enklare än att fota av dom då det krävs extremt mycket av ljussättning osv för att det ska bli bra..
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
En bra flatbäddscanner ger ju ett bra resultat sett till just upplösning.
MEn är kopiorna lite äldre med div skavanker så rekommenderar jag att reprofotografera dessa med din dslr.
En högupplöst scanner tar med varje litet dammkorn och du blir snart spritt språngande galen av att jobba klart bilderna i ps.
Som första inlägget skriver.. det kan vara lite svårt med ljuset. Belysning i ca 45graders vinkel från två eller fyra sidor är vad som gäller. Bra optik som inte ger så mycket distorsion är också viktigt.. Macroobjektiv brukar vara förstavalet för reprofoto men jag tycker att ett 50mm på 1,6croppkamera kan funka oxo om kraven inte är så höga.

Kom ihåg att när ljuset ser jämnt ut för ögat så kan det fortfarande bli vajsing när du fotar ;))
/Niclas
 
ANNONS