Annons

Analogt i Umeå?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfx

Aktiv medlem
Hej! Jag ska snart flytta tillbaks till Umeå och är nyfiken på om det finns några aktiva där?

Vore också bra och veta om man kan köpa kemi och film över disk nånstans i stan.
Kemi hittar jag inte hos Cyberphoto iaf, kanske Swefo har? Tror jag såg att de hade sånt under fotohörnan-tiden innan flytten.
Proprint verkar ju framkalla 35mm fortfarande. Är de okej? De kanske aldrig körde mellanformat heller?

Såg att Umeå fotoklubb la ned sitt mörkrum i sjukhuset -synd! Finns det nåt annat i stan eller ska jag måst a bygga ett eget för att kunna göra kopior?

Ja, många frågor.. hoppas någon har nån koll och kan hjälpa :)


Mvh
/Jonas

PS. För att ge inlägget lite fyllning så kryddar jag med ett panorama av Umeå sett från kyrkbron anno 2011 fotat med den Smena 8M som jag hade då och saknar nu. Vyn ser nog lite annorlunda ut nu.
 

Bilagor

David F Stop

Aktiv medlem
Prova på Universitetet

Som rubriken lider så kan du fråga på Universitetet. Där fanns det än gång i tiden. Jag har inte varit student på ett tag nu så vet ej om det finns kvar. Vet inte heller om någon annan än studenter för utnyttja det om det finns.
Och visst ser stadsbilden lite annorlunda ut idag!
 

Bilagor

jonasfx

Aktiv medlem
oj! ja, stor skillnad i vyn nu.

tack för tipset! får se om jag kan flörta in mig där för mörkrumsbiten iaf :)
 

jonasfx

Aktiv medlem
Hej! Eftersöker fortfarande mörkrum...
På universitetet är det "omöjligt" att få tillgång om man inte är student. :(

Vore förresten kul o komma i kontakt med folk i Ume som gillar o fota på film. Hör gärna av er! :) (nån borde det finnas iaf!?)
 

nutte

Aktiv medlem
(obligatoriska) Kåravgiften är avskaffad så det är bara att söka nån kurs..men såvitt jag vet (och har varit Fotolärare i 10+ år på Umeå univ) finns det inget labb kvar men jag vet inte allt. Ser att du fått med Jocke med flera, kanske finns det fler i Umeå Fotoklubb så Jocke kanske kan göra en värvningsblänkare där. Själv har jag övergått till digitalt och är med i Umemodellen som fotar människor..
Lycka till! mvh/Kalle (frilansfotograf)
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Framkallar alltid mina 35mm i den där fotobutiken i Sagagallerian ( och det är ju gött att veta att Swefo tar emot och framkallar 120film, för den dag då man har en schyst rulle och cravar efter lite resultat att hålla i) men av min erfarenhet, och tillfälligt hjärnsläpp när det kommer till namn, så finner jag förstnämnda butik klart bäst med snabb, pålitlig service och fina, klara foton. Misstänker att dem lyckats rädda och "finpolera" mängder av mina foton som annars skulle varit riktigt dassiga eller helt misslyckade. Och när det kommer till helt misslyckade foton som typ bara är ett diffus wtf så gillar jag att dem skickar med det mesta i framkallningspåsen ändå, vissa butiker verkar helt enkelt skita i att ge en ens totala fail-skjut, men jag vill gärna se vad som gick snett och vad jag kunde gjort annorlunda. Har på senare tid också upptäckt ett växande sortiment av film med olika iso och inte bara standardrullar av typ Fuji. Så tummen upp!
 

lonian

Aktiv medlem
Hej! Eftersöker fortfarande mörkrum...
På universitetet är det "omöjligt" att få tillgång om man inte är student. :(

Vore förresten kul o komma i kontakt med folk i Ume som gillar o fota på film. Hör gärna av er! :) (nån borde det finnas iaf!?)
Kul att se en Umeåtråd.
Här kommer en länk till min sida där jag fotat vyer här i Umeå.
http://nature.lonian.se/#!album-15

Jag fotar dock digitalt. Bytte nyss lägenhet till en på Ålidhem och skall bygga upp min egen lilla studio här hemma. :)
 

jonasfx

Aktiv medlem
ja, fint john. gillar att det inte bara är soligt väder bilder :)

sandra, jag har också börjat framkalla mina 35mm färgrullar hos audiovideo i sagagallerian. trevligt och lätttilgängligt ställe. dom sköter dom filmen jättebra också, aldrig några repor eller damm :)

tack för swefotipset för 120-film. jag tog ut kopior där för länge sen när jag först fick min holga och kom in i det analoga men sen dess har det inte blivit nå många mellanformatskopior. jag köper mest framkallning och skannar negativen själv.
 
ANNONS