Annons

Köpa Canon fullformat + sälja 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag skulle vilja byta upp mig från min Canon 60D till en fullformatskamera efter 5 år. Driver företag och kommer troligtvis frilansa inom konsertfoto framöver, så känner att jag behöver något som hanterar ISO bra mycket bättre än det jag har, och vill självklart ha så bra kvalitet som möjligt. Dock har jag inte råd med vad som helst. Sett en del begagnat men blir lite tveksam över stora antal exponeringar.

Kollat på t ex 5D Mark III vilken verkar lite dyr. Funkar Mark II lika bra eller borde jag försöka satsa på Mark III ändå?

Vilken kamera tror ni annars skulle passa?

Tänker då även sälja min 60D (ca 60 000 exp) inkl 1 original-batteri, 1 tredjepartstillverkat batteri + batterigrepp och några minneskort. Samt Tamron 17-50 2.8 IS (som tydligen inte funkar med fullformat). Vad tror ni jag kan få för det?

Tack på förhand!
 

holycrap

Aktiv medlem
5D Mark II har tämligen "oavancerad" autofokus. Mark III har mycket mer utvecklad sådan.

6D är ett alternativ om man bara ser till lågljusegenskaper. Jag har inte jämfört själv men hört från olika håll att den ska vara en aning bättre än 5D Mark III i det avseendet. Dock har 6D också en väldigt enkel AF med 11 punkter varav endast mittpunkten är korslagd. Mittpunkten är mycket exakt, men den är ensam.

/P
 

Erik X

Aktiv medlem
När 5D4 släpps kommer 5D3 att sjunka i pris.. snyft..
Men den blir ju inte sämre för det :)
/erik
 

control87th

Aktiv medlem
Jag gick från 60D till 6D, jag har behållit min 60D, tror inte du får mycket för den längre. 6D fungerar nog utmärkt på konserter, tom. bättre än 5DMKIII, centerpunkten (och bara den) fungerar fantastiskt bra i dåligt ljus.

Kan du vänta lite? 5DMKIV väntas annonseras i augusti, 6DmkII senare i höst. Detta kommer säkert påverka beg.priset på 5DmkIII och 6DmkII kanske kommer passa dig perfekt.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Jag köpte nyss en Canon 6D, är ju den eller 5D Mark III som man hade att välja på just nu. Hittade en begagnad på Cyberphoto för 10990kr med 1000 exponeringar. Så istället för att köpa en 5D Mark III kan jag ju lägga de pengarna på ett fint objektiv istället.

Har velat som en idiot över det här, men kände väl att jag var tvungen att dra en gräns och komma till skott nångång.

Visst AF, är inte den bästa, tycker dock hittils alla punkter funkar bra i bra ljus och den mittersta funkar bra i dåligt ljus. tycker den är smidig att hantera också och väger inte så mycket. Den ser väl ut som 60D nästan exakt?

Har en 700D sen tidigare och nu jäklar kan man fota på höga ISO, inga problem att köra upp till 12800:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du byter till FF och bara har 17-50 med din 60D kan du även byta system. För konsert lär ju inte den mer avancerade AF i Nikon D750 eller en beg D800 spela roll däremot finns mer utrymme att lyfta skuggor med Nikon. Huruvida detta spelsr roll för dig vet jag inte. Begrunda bara att med objektivet du har är du inte bunden vid byte till FF.
 
Tack så mycket allihop!

Tänkte köpa en ny snart inför sommaren då jag troligtvis har en del frilansjobb inom konsertfoto då, annars hade jag kunnat vänta. Ska dock fundera på det. Är det 100% säkert att det kommer en 5D Mk4 och isåfall när?

Förutom nämnd utrustning har jag redan en Canon 50mm 1.8 (visst funkar den till fullformat?) samt en 70-200 2.8 så har inga planer på att byta system. Hade även ett 28-70 2.8 som gick sönder och tydligen är för gammalt för att laga pga brist på reservdelar, därför behöver jag t ex ett 24-70 2.8 också, och måste tänka på det när jag väljer kamerahus.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Bytte själv från 60D till 6D, oj oj oj vilken skillnad i framför allt sämre ljus.

6D är nog just nu Canons bästa kamera för svagt ljus, helt användbar upp til 6.400 ISO

Använder enbart mittpunkten på AF och den funkar riktigt bra, framför allt i svagt ljus.

En beg 6D kan du nog få för runt 10.000


Det är nog rätt få personer som kan dra in några större pengar på konsertfoto men det låter på dej som om du också skall skriva och då blir det kanske annorlunda.?

Jag provade ett kort tag som konsertfotograf men insåg snabbt att den stora behållningen av det jobbet var att få gå gratis på konserter och att stå längst fram i fotodiket under de 3 låtar som man oftast tilltåts fotografera, jag jag kan inte slappna av o njuta så mycket av bandet under tiden jag fotograferar.
 

control87th

Aktiv medlem
Inget är 100.... men nog vågar man säga 98% att den dyker upp senast på Photokina 20-25 September. De mer pålitliga ryktessajterna tror på presentation under Augusti.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Tack så mycket allihop!

Tänkte köpa en ny snart inför sommaren då jag troligtvis har en del frilansjobb inom konsertfoto då, annars hade jag kunnat vänta. Ska dock fundera på det. Är det 100% säkert att det kommer en 5D Mk4 och isåfall när?

Förutom nämnd utrustning har jag redan en Canon 50mm 1.8 (visst funkar den till fullformat?) samt en 70-200 2.8 så har inga planer på att byta system. Hade även ett 28-70 2.8 som gick sönder och tydligen är för gammalt för att laga pga brist på reservdelar, därför behöver jag t ex ett 24-70 2.8 också, och måste tänka på det när jag väljer kamerahus.
Ja, 50mm 1.8 funkar till FF. Jag har en 50mm 1.8 STM på 6D.
 
Bytte själv från 60D till 6D, oj oj oj vilken skillnad i framför allt sämre ljus.

6D är nog just nu Canons bästa kamera för svagt ljus, helt användbar upp til 6.400 ISO

Använder enbart mittpunkten på AF och den funkar riktigt bra, framför allt i svagt ljus.

En beg 6D kan du nog få för runt 10.000


Det är nog rätt få personer som kan dra in några större pengar på konsertfoto men det låter på dej som om du också skall skriva och då blir det kanske annorlunda.?

Jag provade ett kort tag som konsertfotograf men insåg snabbt att den stora behållningen av det jobbet var att få gå gratis på konserter och att stå längst fram i fotodiket under de 3 låtar som man oftast tilltåts fotografera, jag jag kan inte slappna av o njuta så mycket av bandet under tiden jag fotograferar.
Låter ju isåfall som om den skulle passa bra för ändamålet.

Jag har företag inom foto i övrigt också, dock inte så aktiv i nuläget men kan bli mer framöver. Gällande konsertfoto vet jag att man inte tjänar särskilt mycket, men är en väldigt kul och givande grej. kommer troligtvis få jobba för Rockfoto nu i sommar och längre fram, därmed vill jag ha en bättre anpassad kamera för dåligt ljus än min 60D. Och ska jag byta upp mig vill jag göra det ordentligt :)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Man kan aldrig lita på rykten om när uppföljare kommer. Tex florerade rykten väldigt länge om att en 7DII var SÅ nära att släppas. Tror första ryktena kom nästan 4 år innan den verkligen dök upp.

Vad gäller autofokus så är mittpunkten på 6D grym, i synnerhet i dåligt ljus (i min mening tom bättre än 5DIII). Däremot är dom andra punkterna betydligt sämre, så 5DIII är klart bättre för tex snabb sport och följande AF på många punkter. AF på 6D jämfört med den betydligt äldre 5DII är väldigt stor (största nackdelen för 5DII enligt mig).

Inbyggd WiFi har jag haft mycket glädje av på 6D, och grym på höga ISO samt kommer ge väldigt fina bilder med din 70-200/2.8.

En liten brasklapp för att jag tycker 6D ger väldigt mycket, och ful, moiré vid filmning (om man nu filmar med sin kamera).
 
Tack!

Hittat en 5D Mark III begagnat för 11 000, kanske mer värt att slå till på den då? Med bättre autofokus i alla punkter etc. Eftersom jag oftast fotar snabbt rörliga motiv. Eller ska jag leta upp en några tusen kr billigare 6D?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tack!

Hittat en 5D Mark III begagnat för 11 000, kanske mer värt att slå till på den då? Med bättre autofokus i alla punkter etc. Eftersom jag oftast fotar snabbt rörliga motiv. Eller ska jag leta upp en några tusen kr billigare 6D?
det låter lite misstänkt billigt, är den i dåligt skick eller så, jättemånga exponeringar eller kan det vara en bluff annons?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack!

Hittat en 5D Mark III begagnat för 11 000, kanske mer värt att slå till på den då? Med bättre autofokus i alla punkter etc. Eftersom jag oftast fotar snabbt rörliga motiv. Eller ska jag leta upp en några tusen kr billigare 6D?
Det var ett osannolikt bra pris. Kolla i så fall att det inte är försök till blåsning och antal exponeringar. Att byta slutare är dyrt.

Eftersom du har en del FF gluggar i EF fattning förstår jag att du fortsätter med Canon. Är det inte för bråttom så kan man, om nu denna 5DIII inte visar sig vara bra, invänta Photokina i höst och se om en 5DIV kommer (och/eller 6DII) och ev spara en del pengar på dessa utgående modeller nytt/beg. Däremot så är det rimligt att 11000kr för en beg 5DIII i bra skick med få exp inte lär fås billigare än dessa 11000kr på ett bra tag.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tack!

Hittat en 5D Mark III begagnat för 11 000, kanske mer värt att slå till på den då? Med bättre autofokus i alla punkter etc. Eftersom jag oftast fotar snabbt rörliga motiv. Eller ska jag leta upp en några tusen kr billigare 6D?
En 6D klarar konsertbilder utan problem, så dålig är inte autofokusen så den inte hinner ikapp människor som hoppar lite. jag fotar fåglar och katter med min 6D så.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En begagnad 5D3 i fint skick är mycket kamera för pengarna, skaffa sedan en 24-70 med stabilisator så får du en bra start för att fota konserter.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack så mycket allihop!

Tänkte köpa en ny snart inför sommaren då jag troligtvis har en del frilansjobb inom konsertfoto då, annars hade jag kunnat vänta. Ska dock fundera på det. Är det 100% säkert att det kommer en 5D Mk4 och isåfall när?

Förutom nämnd utrustning har jag redan en Canon 50mm 1.8 (visst funkar den till fullformat?) samt en 70-200 2.8 så har inga planer på att byta system. Hade även ett 28-70 2.8 som gick sönder och tydligen är för gammalt för att laga pga brist på reservdelar, därför behöver jag t ex ett 24-70 2.8 också, och måste tänka på det när jag väljer kamerahus.
Vi går sakligt igenom din grad av investering i Canon FF (dina APS-C-objektiv för Canon fungerar tyvärr ej på Canon småbild) för att se om den är vädigt stor och betydande för att låsa kvar dig:

1. Ett 50/1,8 är ju ett av de billigaste objektiven som finns (ca en tusenlapp). Spottstyver i sammanhanget, och knappast värt att ens räkna på.

2. Är det inte IS på ditt 70-200? Om inte så är inte det någon höjdare för konsertfoto där det ofta är svårt med stabila stativ. Då måste du ändå skaffa nytt.

3. Du har ett trasigt 28-70 som är så gammalt att det inte ens finns reservdelar till det. Dvs inget av något praktiskt värdecatt räkna med.

Har du inte fler objektiv för fullformat än de tre ovan så skulle jag säga att du har friheten att kunna välja precis vilket småbildssystem som helst, oavsett om det är Canon, Nikon, Sony eller Pentax.

Hade du verkligen varit tungt investerad i Canon, med tex en 6-8 objektiv av bättre kvalitet, så hade jag rekommenderat att du inte skall se dig om efter något annat, och istället snarare begränsa dig till endast Canons fullformatskameror.

Men om jag var i den situationen som du verkar vara idag (du får uppdatera mig om du eller jag missat något) så skulle jag inte lägga några sådana begränsningar, utan snarare passa på att se mig om på hela marknaden efter de kamerahus och system som passar mina krav bäst.
 
Senast ändrad:
ANNONS