Annons

Fotosidan akademi

Produkter
(logga in för att koppla)
Utbildning är sällan fel. Kurserna kan säkert vara utvecklande för många.

Apropå utbildning så finns onlinekurser i svenska också. Det heter "Var du än är" och inget annat. ;-)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hoppsan!

Såg att jag inte hade gått någon "akademikurs" på FS så jag kollade in vad detta nu var för nytt. Råkade då klicka en gång för mycket och vips hade jag anmält mig till grundkursen. Jag har fotograferat sedan 1969 och kursuppgifterna känns väl inte helt relevanta för min del. Men, om jag får lust kanske jag letar upp några bilder ur arkivet så jag kan få mina poäng, eftersom det nu står på min profilsida att jag har 0 poäng, men att jag för tillfället går en kurs.

Håller med föregående inlägg – inget fel att erbjuda fotokurser, men oförskämt att lägga ut negativ information på medlemmarnas sidor. Det ska vara upp till den enskilda medlemmen att välja om "akademiinformationen" ska visas eller inte.

Begreppet Akademi syftar på en högre utbildningsinstitution. Tramsigt alltså av en nät-community som FS att använda sig av det begreppet. Men det är väl ett försök att förleda mindre vetande FS-medlemmar att betala för kurserna.

/ FiCa1

Edit: Är för övrigt (pensionerad) akademiker (fil. dr)
 

Tell

Aktiv medlem
Haha, jävlar vad vissa av er tar i då. Håller väl med om att det inte ska stå på sin profil att man inte gått nån kurs, men Fotosidans admins brukar inte vara dom som inte lyssnar på kritik så det där lär försvinna rätt snart. Att en viss herre har helt tappat förtroendet för fotosidan känns ju lite sådär extremt överdrivet. Men men, alla har väl sitt sätt att reagera på. :)

Schysst att ni erbjuder dessa kurser iaf Fotosidan, lär uppskattas av många!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Lugn i stormen nu. :) Jag tycker väl att vi generellt är rätt lyhörda på kritik och försöker styra upp så merparten är nöjda. Tanken är såklart att man skall vilja gå kurserna vi lägger ut där. Och det tror jag att man kommer vilja göra. Detta är ett grundutbud och sen kommer vi släppa fler spännande kurser!

Tanken med kurserna är att det dels är inspirerande kurser där man tar till sig materialet via text/bild/video men att den stora poängen är att man får inlämningsuppgifter som rättas av kursledaren. Dvs man en personlig kontakt med läraren och inte att man bara "tar in" info. Det vet vi att många länge efterfrågat och det ligger i linje med att vi vet att många vill utvecklas genom att få kritik på sina bilder.

Sen måste vi såklart förtydliga att det handlar om kurser inom Fotosidan Akademi och inget annat. Och det begreppet är inte något nytt utan det har vi använt på de senaste fysiska böcker vi släppt och vi har stått på fotomässan i två år med det begreppet utan att fått någon nämnvärd reaktion.

(Sen skall det så klart inte vara stavfel i vårt marknadsmaterial. Det tackar för att ni flaggade för så det skall genast fixas).
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja, det var ett långt svar men så som många redan har påpekat förväntar sig ingen att ni försvarar kurserna utan att ni tar bort information om vilka man har gått eller inte gått på profilsidan. Kan du svara på frågan när detta försvinner är du snäll?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja, det var ett långt svar men så som många redan har påpekat förväntar sig ingen att ni försvarar kurserna utan att ni tar bort information om vilka man har gått eller inte gått på profilsidan. Kan du svara på frågan när detta försvinner är du snäll?
Jag kan iallafall svara att vi läst kritiken kring det och diskuterat ett varv internt men vi vill fundera lite till. Ursäkta att jag låter som en politiker :)
 

maggan

Aktiv medlem
Stavfel eller syftningsfel

(Sen skall det så klart inte vara stavfel i vårt marknadsmaterial. Det tackar för att ni flaggade för så det skall genast fixas).[/QUOTE]

Hoppas ni ändrar på "vart du än är" också till "var du än är". Ett altför vanligt fel som hörs överallt nu, både i tidningar och radio.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan iallafall svara att vi läst kritiken kring det och diskuterat ett varv internt men vi vill fundera lite till. Ursäkta att jag låter som en politiker :)
Jo det brukar heta så när man måste göra en pudel. Fast i der här fallet är det väl ganska enkelt.
Personligen så blir jag inte särskilt upprörd. Jag ser saker varje dag som irriterar mig.
Som när folk kastat hushållssopor och gamla kylskåp på återvinnngistationen.
Fast man kan inte ständigt vara upprörd.
I det här fallet gjorde ni fel David och gjorde många upprörda. Det är väl inte svårare än att erkänna det och be om ursäkt.
Att göra fel är en mycket mänsklig egenskap.
Att fara ofelbar tillkommer bara gudar.
Så vad skall ni fundera på?
 

iLi

Aktiv medlem
Jag kan iallafall svara att vi läst kritiken kring det och diskuterat ett varv internt men vi vill fundera lite till.
Vad är det att fundera på? Det angår ingen annan än mig och Fotosidan att/om jag anmält mig till en viss kurs. Jag råkade anmäla mig till den första gratiskursen men kommer aldrig att anmäla mig till någon annan om det innebär att alla på FS ska bli informerade om saken. Vad ska de veta det för? Annars tycker jag att kurser passar väl in på FS så kör på och utveckla och fördjupa gärna utbudet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
(Sen skall det så klart inte vara stavfel i vårt marknadsmaterial. Det tackar för att ni flaggade för så det skall genast fixas).
Hoppas ni ändrar på "vart du än är" också till "var du än är". Ett altför vanligt fel som hörs överallt nu, både i tidningar och radio.[/QUOTE]

Precis det. En riktig plump i protokollet.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Jag gissar att hela idén med att ha det på profilsidan är att skapa någon slags skämsfaktor.
 

sjunne

Aktiv medlem
Wow!

Nu vet jag vad som menas med uttrycket "Storm i ett vattenglas"!!

Och på tal om hur länge man har fotograferat; Jag fick min första kamera 1959! Har alltså fotograferat sedan 6 års ålder! Tyvärr (eller kanske -"Som väl är..."!) finns inget av det materialet kvar! Men jag anser i alla fall att jag fortfarande har mycket kvar att lära, här på FS, på Moderskeppet, Youtube eller någon annanstans! Var eller hur spelar ingen roll, min törst efter kunskap är osläcklig!

Sen kan ju också hålla med om att den där lilla info-raden på min profilsida (som väl ändå bara ses av de närmast sörjande...) är fullkomligt onödig och bör åtminstone göras frivillig!
 

skarsfjall

Aktiv medlem
"Har ej gått" ger intryck av att jag försummat något som är obligatoriskt och därmed gjort mig skyldig till en förseelse. Det finns mycket jag inte har gjort, vilket borde vara ointressant för utomstående.
 

afe

Aktiv medlem
Personligen är jag fullständigt ointresserad av huruvida jag eller någon annan deltagit i dessa kurser, men det stör mig inte det minsta att informationen visas. Förstår inte vad som kan tolkas som nedvärderande ...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Personligen är jag fullständigt ointresserad av huruvida jag eller någon annan deltagit i dessa kurser, men det stör mig inte det minsta att informationen visas. Förstår inte vad som kan tolkas som nedvärderande ...
Förstår heller inte vad det tillför. Skall vi kanske lägga till eftergymnasial utbildning och vårt CV också. Varför inte också bruttoinkomst.
Kom igen Anders. Vi gör alla fel ibland,
Nu var det fotosidan som var obetänksam.
Det är äl inte värre än att be om ursäkt och rätta till det som retar så många.
 

gatosi

Aktiv medlem
Om ni ändå är i farten med att rätta till det kan ni kanske också skapa en ny kategori under Min sida -- bevakningar -- urval av händelser där man kan dölja vissa aktiviteter av dem man följer. Nu kommer det nämligen upp under händelser om nån som jag följer anmäler sig till en kurs. Eftersom jag är minimalistiskt lagd skulle jag gärna kunna dölja det. Men deltagande i akademin är i nuläget inte med på listan av döljbara saker.
 

Katt-Tina

Medlem
När jag först läste Khalads blogginlägg (omkring kl 17) blev jag förstås nyfiken på vad han menade och vad det gällde och loggade in för att se, om samma information fanns i min profil. Men nej, där stod ingenting om att jag inte har gått nämnda akademi.
Nu, när det har gått några timmar har denna ruta dykt upp även på min sida. Och nej – jag har inte gått Fotosidans Akademi-kurser. Vid närmare eftertanke ter det sig tämligen omöjligt att jag så skulle ha gjort, även om jag hade velat göra det, då den ju helt nyligen har startat. Således kan väl ingen annan heller ha hunnit med dessa kurser? Eller är det snabbkurser som man redan kan/bör ha hunnit klara av?

Jag håller med de medlemmar som protesterar mot denna information på de egna sidorna. Jag har inte ens hunnit läsa vad kurserna innehåller och dessförinnan anser jag mig inte kunna fundera över om någon blir aktuell eller ej för min del. Så det vore önskvärt att själv få avgöra vilken information man vill delge på sin sida. För OM man beslutar sig för att gå en kurs och inte klarar av ”examensproven” – kommer det då att stå att man är underkänd?

Nåväl, jag har, som sagt, inte ens hunnit läsa om de olika kurserna och därmed heller inte tagit ställning till om det blir något kursdeltagande för min del.
Men jag har en akademisk examen och en hel del akademiska poäng i andra ämnen än mitt ”huvudämne”. Får fundera på ifall jag skall skriva in det i min profil – även om det inte har det minsta att göra med fotografering. Emellertid ingår i mina akademiska poäng kunskap om de orsaker som ligger bakom beteendet hos den/de som pådyvlar andra människor oönskad eller icke självvald publicerad information, där den inte hör hemma då det inte tillför något positivt för någon.
Förhoppningsvis tas ”akademirutan” bort så kan ju medlemmar, som går kurserna och som därefter önskar, själva lägga till den infon på sina sidor.
 

nonno

Aktiv medlem
Det här ("Har ej gått Fotosidan Akademi-kurser") är ett exempel på reklam när den är som sämst och som ger en obehaglig och skavande känsla. Ta bort det eller låt det vara ett eget val om den rubriken ska visas eller inte.
 
ANNONS