Annons

Sony A5000 eller A5100

Produkter
(logga in för att koppla)

vesterlunds

Ny medlem
Hej,

Jag är en nybörjare och köpte mig en Sony a5000 för två veckor sedan.
Jag älskar den men är sugen på att byta till en Sony a5100 istället.

Någon som vet om det är värt att lägga 1800kr mer för den eller är de typ samma?

Mvh
Nathalie
 

Loba

Aktiv medlem
Byt inte

Det är inte värt pengarna.
Jag säljer själv en NEX 7 för 2222 kr, som exempel.
mvh LOBA
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en nybörjare och köpte mig en Sony a5000 för två veckor sedan.
Jag älskar den men är sugen på att byta till en Sony a5100 istället.

Någon som vet om det är värt att lägga 1800kr mer för den eller är de typ samma?

Mvh
Nathalie
A5000 kostar ca 3500 och A6000 ca 5000.

Skulle jag köpt in mig på Sony så hade jag helt klart gått på A6000 för 1500 extra. Då får du en mycket kompetentare kamera, och framförallt med en rktigt bra inbyggd EVF.

Ett annat alternativ som jag skulle övervägt är Fuji XE-2 som går på kampanj hos CyberPhoto ikväll/veckan för 4000. Den kan med gratis firmwareuppgradering uppdateras till att i princip bli likvärdig med den nya Fuji XE-2S. Då får du också en kanonkamera för nybörjare, men med tillgång till objektiv som oftast är klart bättre och till lägre pris än motsvarande hos Sony (om de ens finns där).

Så mitt svar blir varken A5000 eller A5100 - skippa de (om du kan).

Kör på A6000 (om det måste vara Sony, eller om du behöver vinklingsbar skärm), eller en XE-2 (om du vill ha möjlighet till fler och bättre/billigare optik).

Bägge de kamerorna är riktigt bra, och klart mycket mer kamera än A5000-serien för marginellt med mer pengar.
 

vesterlunds

Ny medlem
Tack för svar.
Behåller nog a5000 då eftersom jag trivs med den.
Jag gillar att den är liten, har vikbar skärm och att det (enl mig) tar bra bilder.

Det jag ogillar är att den inte kan ta skarpa bilder när min dotter rör sig snabbt och att jag inte kan välja var den ska fokusera.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för svar.
Behåller nog a5000 då eftersom jag trivs med den.
Jag gillar att den är liten, har vikbar skärm och att det (enl mig) tar bra bilder.

Det jag ogillar är att den inte kan ta skarpa bilder när min dotter rör sig snabbt och att jag inte kan välja var den ska fokusera.
Jag tycker du fortfarande skall känna på någon bättre kamera med vikbar skärm (om just vikbar skärm är viktigt) och EVF. Exempel på detta är just A6000, eller om du kika på Fuji deras utmärkta X-T10. Fördelen med dessa är som sagt att du förutom vikbar skärm även får en sökare. Ju mer du fotar ju mer kommer du upptäcka värdet av en bra sökare (soligt väder på sommar, skidresor på vintern, stabilitet att ha kamera framför ansikte/öga, etc)

Det sagt; om du absolut inte vill gå upp ett gram eller en millimeter jämfört med A5000 så skall du absolut kika på A5100 om du vill ha bättre fokus. A5100 är i princip all bra fokusteknik i A6000 paketerat i A5000-skal. A5000 har bara kontrastdetekterande fokus som aldrig kommer att väl hänga med i sport eller rörliga barn. Med A5100 så får du väldigt mycket bättre fokus med hjälp av PD-fokuspunkter motsvarande AF i kameror som A6000 (och ungefär motsvarande den i Fuji X-T10). Dock så tycker jag personligen att Fuji har ett bättre optikutbud och är därmed mitt förstahandsval. Sony blir dock långsamt bättre med tiden.

Skall du ha riktigt bra AF för att fota rörliga och hoppande barn så är egentligen en bra DSLR den absolut bästa och korrekta lösningen för att få fler skarpa bilder, men risken är stor att den fallerar på ditt krav på storlek och vikt (därmed nämner jag inga sådana modeller som aktuell lösning på ditt problem).

Mina exempel och förslag (rangordnade inbördes) baserat på dina sammantagna krav:

1. Fuji X-T10 (vikbar skärm, PD-fokuspunkter, sökare/EVF, generellt bättre optik än Sony).
2. A6000 (vikbar skärm, PD-fokuspunkter, sökare/EVF, lite sämre optik)
3. A5100 (vikbar skärm, PD-fokuspunkter, tyvärr ingen sökare/EVF, lite sämre optik)

Finns fler bra kameror att överväga, men med dina krav så passar A5000 med enbart långsam kontrastdetekterande fokus väldigt dåligt.

Alla ovan är bättre förslag än vad du har idag, men andra läsare kan säkert komma upp med mer förslag.

Vill du inte ha specifikt just en systemkamera, där du köper in dig just i ett system och fördelen att byta optik, (där ser jag just en nackdel för Sony med deras magrare optikutbud jämfört med tex Fuji och M43), så finns även rad mycket bra och kompetenta kompaktkameror att överväga.

För en riktigt liten systemkamera så skulle du eventuellt kunna överväga något ifrån Nikon 1, men då går du ner i sensorstorlek med allt det för med sig. Annars så är autofokussystemet riktigt snabbt och bra med avancerat PD-fokuspunkter för sin lilla storlek (gillar själv M43-systemet ifrån Olympus/Panasonic, men de saknar PD-fokus och är inte riktigt lika snabb AF som de andra kameror som jag rekommenderat som har det).

Lycka till (men behåll absolut inte A5000 om du vill ha snabb och exakt fokus på barn)!
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sedan kan man säga att det GÅR att få fokus på barn som rör sig med A5000 i bra ljus. Om man bländar ner och förfokuserar manuellt och alltså stänger av autofokus så kommer vid längre fokusavstånd skärpedjupet att se till att bsrnen är skarpa men givetvis är bakgrunden också skarp så det går inte att isolera motivet från bakgrunden. Man får lära sig manuell fokus (focus peaking hjälper) och inverkan av bländare på skärpedjupet. Man kan säga som så att det är lättare att ta bra bilder med en bättre kamera men det GÅR med vissa begränsningar med en enklare kamera. Sedan förstås kommer man aldrig få skarpa kanter och hörn med Sonys 16-50 kitobjektiv men det är kanske inte viktigt för den enskilda fotografens behov.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja du var lite snabb där med A5000, A6000 är ett klart bättre val, en mycket uppskattad kamera under lång tid nu, modellen har ett mycket bra grepp, bättre än likaledes Fujikameror. Visst fins brister med optik till Sony, ett mycket vanligt trätoämne i trådarna, men det kommer allt mer och mer objektiv efter hand.

Nu är det inte så lätt med att fånga hoppande barn inte ens med DSLR kameror av god klass, utan det krävs en hel del träning vilket märke man än väljer att köpa. För allmän vanlig fotografering är A6000 en mycket bra kamera som ger mycket bra bildkvalitet. efterföljaren A6300 är visserligen klart dyrare men är också förbättrad på många punkter, kommer nog att sjunka i pris efter hand.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med Bengt om att A6300 är en mycket bra kamera för detta (är nog den spegellösa APS-C som fn har överlägset bäst och mest avancerad autofokus - här är Fujis eller andra tillverkares bästa spegellösa hus inte riktigt i samma klass). Gillar också greppet bättre på A6000/6300.

Rekommendationen och valet emellan Sony och Fujifilm här blir helt enkelt en balans emellan absolut bäst AF vs skarpast/bäst optik för pengarna. Finns inget exakt rätt eller fel svar där. Rätt kameramodell ifrån någon av dom blir kanon för TS, medans fel modell (tex A5000 eller X-E1) blir mindre bra.

Lät dock bli att nämna/rekommendera A6300 för TS då den troligen är mycket dyrare än vad hon indirekt indikerat att hon vill lägga på kamerainköpet. Men annars så håller jag helt med om att det är ett grymt fint kamerahus med klassledande AF.

Håller även med om att praktisk träning och förståelse för kamerorna och fokustekniken, och dess praktiska begränsningar/möjligheter, är avgörande för att lyckas. Dock, som Fredrik även är inne på, så är det oftast lite lättare med bra/rätt verktyg i botten.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja tyckte bara att det var värt att plocka med A6300 för att visa på att utvecklingen går framåt, A6300 och dess EVF klarar 8bps utan nämnvärd laggning är en stor framgång, APS-C sensor och 24mp skyfflar man annars inte hur lätt som helst. Det är svårigheter att få till hastigheter när man ökar på med pixlar på sensorn, och Live View med autofokus för filmning klarar inte alla tillverkare på bästa sätt eller.


Var inte så länge sedan som jag läste om en kvinnlig yrkesfotograf som faktiskt köpt sig en A5000 för att den var liten och smidig och billig, inte hela världen om den gick förlorad eller blev stulen. Alla bilder kräver inte autofokus av världsklass ock så har det alltid varit, före revolutionen av smarttelefonerna så använde många miljoner människor kompaktkameror köpta för en tusenlapp på någon elektroliklada och fotade allt möjlig över allt. Man kunde låsa skärpan på målribban och när bollen kom tog man bilden, fungerade förvånas värt bra, nästan oändligt skärpedjup har sina fördelar oftare än man tror.

TS önskar att välja fokuspunkt själv, men som diskuteras i andra trådar så kanske det inte blir nödvändigt med nyare teknik som hjälper fotografen att koncentrera sig mera på motivet än att fibbla med fokuspunkter när saker händer snabbt framför kamera linsen.
 

vesterlunds

Ny medlem
Vad ni kan mycket! Blir sjukt imponerad över vilket djupt intresse ni verkar ha.

Jag kollade på Fuji X-T10, men den kändes för dyr, kollade också på a6000 men den vikbara skärmen var inte fullt vikbar som jag önskar.

Byte då min a5000 mot a5100 hos elgiganten men när jag kom hem och skulle testa var den sönder. Så ska tillbaka idag och titta vidare.

Jag är amatörernas amatör på att fotografera men tycker det är riktigt kul men vill inte komplicera mig för djupt heller.
Sökare känns onödigt för mig, men det kanske är för jag inte är så kunnig.

Ska iallafall till elgiganten idag och leta mig vidare men just nu känns a5100 bäst.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det kommer att bli bra, gå på A5100, viktigt att man trivs med modellen, testa S-läge där du kan välja snabbare tid tex 1/500 eller 1/1000 om ljuset är bra, A5100 klarar också att öka upp i Iso en del, det hjälper till med snabbare tid, och chansen på skarpa bilder på ungar ökar markant.


Lycka till.
//Bengt.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla bilder kräver inte autofokus av världsklass ock så har det alltid varit, före revolutionen av smarttelefonerna så använde många miljoner människor kompaktkameror köpta för en tusenlapp på någon elektroliklada och fotade allt möjlig över allt. Man kunde låsa skärpan på målribban och när bollen kom tog man bilden, fungerade förvånas värt bra, nästan oändligt skärpedjup har sina fördelar oftare än man tror.
Nej, men att fota barn som leker eller sportar är extremt svårt vet jag av egen erfarenhet. Ställer höga krav på både dig och din utrustning.

Med små sensorer i mobiler och billiga/dåliga kompakter så är fokus sällan ett problem (skärpedjupet är som du är inne på nästan oändligt), med med en bra kamera med betydligt större sensor så ökar kraven på säkerheten i fokussystemet. Då är det ofta (vid rörliga motiv som barn, djur och sport) viktigt att både välja rätt kamera och rätt fokusteknik.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad ni kan mycket! Blir sjukt imponerad över vilket djupt intresse ni verkar ha.

Jag kollade på Fuji X-T10, men den kändes för dyr, kollade också på a6000 men den vikbara skärmen var inte fullt vikbar som jag önskar.

Byte då min a5000 mot a5100 hos elgiganten men när jag kom hem och skulle testa var den sönder. Så ska tillbaka idag och titta vidare.

Jag är amatörernas amatör på att fotografera men tycker det är riktigt kul men vill inte komplicera mig för djupt heller.
Sökare känns onödigt för mig, men det kanske är för jag inte är så kunnig.

Ska iallafall till elgiganten idag och leta mig vidare men just nu känns a5100 bäst.
Även om A5100 extriört ser väldigt lik ut som A5000 så är det helt annan mycket mer modern teknik på insidan. Med A5100 får du i princip samma sensor och AF-modul/teknik ifrån den erkänt bra A6000, men i samma format och förpackning som A5000 (som du gillar).

Det blir ett stort steg fram i möjligheten att sätta fler bilder i fokus som du önskar, men som alltid så krävs det tyvärr även lite praktisk övning och att man lite läser på om olika AF-lägen och AF-funktioner. Har du väl gjort det så går det sedan betydligt enklare och snabbare att fota (lite som att lära sig cykla).

Sedan när du kommit lite längre i ditt fotande så kan det för bästa bildkvalitet och skärpa även vara en god idé att skippa Sonys kitzoom som ofta följer med (är oftast av en dålig optisk kvalitet), eller så väljer du redan nu vid köpet något bättre ifrån början (min egna personliga rekommendation, men det kanske blir för mycket för dig att både ta in och i kostnad just nu).

Saknar du inte EVF/sökare så är A5100 ett väldigt bra kamerahus. Tråkigt att du fick ett måndagsexemplar, men det löser de i butiken utan problem genom att byta till ett nytt exemplar (var nog lite otur då Sony normalt håller en god kvalitet och byggstandard).

Fördelen med X-T0 är att Fujis kitzoom är optiskt extremt bra, och därför något som man oftast klarar sig väldigt länge på utan att behöva byta ut till något bättre (är den enda kitzoom som jag själv någonsin ägt och använt). Så även om A5100 är ett bra och prisvärt kamerahus, så kan det ivf vara bra att känna till att en kamera som X-T10 är dyrare bla pga att optiken som följer med är betydligt skarpare och av optiskt (och även fysiskt) mycket högre kvalitet. Så det måste man räkna in i priset.

Osvsett om du väljer A5100, X-T10 eller någon annan kamera med bra snabb AF så kommer det iaf bli mycket enklare för dig att sätta lite bättre fokus på dina barn - lycka till!
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Nej, men att fota barn som leker eller sportar är extremt svårt vet jag av egen erfarenhet. Ställer höga krav på både dig och din utrustning.

Med små sensorer i mobiler och billiga/dåliga kompakter så är fokus sällan ett problem (skärpedjupet är som du är inne på nästan oändligt), med med en bra kamera med betydligt större sensor så ökar kraven på säkerheten i fokussystemet. Då är det ofta (vid rörliga motiv som barn, djur och sport) viktigt att både välja rätt kamera och rätt fokusteknik.
Jo visst är det så, jag själv har fotat i snart 50 år, Du Martin är en Konnässör som kan köpa vad du vill i fotoväg när som helst, och Fredrik har väl snart ägt allt som kommit ut i kameraväg, jäkligt bra att ni delger era erfarenheter från den mångfald ni har möjlighet till. men inte så många har den möjligheten eller det starka intresset att äga det allra yppersta i kamera och objektiv väg.

Familjens ungar är inte bara i trädgården, utan det är lekparker, Grönalund, badstränder och gud vet allt, då är det inte alltid så smidigt med stora kameran och tunga objektiv, samtidigt som ett vakande öga hela tiden måste hållas på ungarna, så jag kan förstå att för stor kamera är inte på allas önskelista.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo visst är det så, jag själv har fotat i snart 50 år

Familjens ungar är inte bara i trädgården, utan det är lekparker, Grönalund, badstränder och gud vet allt, då är det inte alltid så smidigt med stora kameran och tunga objektiv, samtidigt som ett vakande öga hela tiden måste hållas på ungarna, så jag kan förstå att för stor kamera är inte på allas önskelista.
Japp, vet att du har absolut full koll på detta. Var mer för att förtydliga och förklara för TS varför det plötsligt var lite svårare för henne att få bra fokus i sina barnbilder med sin nya bättre kamera, jämfört med mobil och enklare kompakter som hon kanske använt innan.

Har man inte behov för tex isolering av objekt med kortare skärpedjup, och fotar på dagen vid bra ljusförhållanden, så tycker jag att bra mobiler idag ger fantastiska bilder i många fall. Trots att jag har några olika kameror/optik att välja på (är inte riktigt så extrem konnässör - lite mer av tekniknörd) så orkar jag många gånger själv inte släpa på någon kamera. Har full förståelse för det. Tycker själv att en bra mobil (fn en Lumia 950 XL och iPhone 5) kan fungera kanonfint, med hänsyn taget till dess givna begränsningar.
 
ANNONS