Annons

El Capitan gillar inte Adobes CC eller tvärtom? Panik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Panik!!!

Har mac med El Capitan och LR CC med PS. Allt funkat ypperligt ända tills nu. Efter senaste uppdateringen av CC så funkar det inte ens att komma in i datorn. skärmen är helvit och äpplet syns några sekunder sen blir skärmen vit.

Panik, eftersom jag behöver datorn och LR och PS nu, ska iväg på en kurs nu på måndag i just bildredigering. Måste hitta på något sätt att lösa det på.

Eftersom jag hade klonat SSD-disken till en annan SSD-disk för en tid sedan, så har jag alltså hela operativsystemet med alla program som backup. Om något skulle hända. Eftersom de senaste uppdateringarna från Adobe inte är gjorda på den extra backupdisken så ansluter jag den i hopp om att lösa problemet snabbt så jag har en dator att jobba i på kursen. För får jag den att funka så kan jag ju byta disken till backup-disken.

Ansluter den extra disken och startar upp den, det går bra. Allt funkar finfint ända tills jag öppnar LR. Då flimrar skärmen tills den slutligen blir vit. Så är jag i samma läge som jag var tidigare med den vanliga disken som sitter i datorn.

Så nu sitter jag här med två SSD-diskar till datorn, och ingen av dem funkar. Oavsett vilken jag startar upp, den som sitter i eller den andra backup-disken, så syns äpplet en liten stund sedan blir skärmen vit. Och båda diskarna har LR öppnat vilket var det som ledde till problemet.

Tänker att om jag bara kunde komma in i någon disk för att stänga ner LR så kunde jag kanske backa och återställa till någon tidigare version? Innan de senaste Adobeuppdateringarna? Men hur kan jag det?

Innan jag öppnade LR så kollade jag upp datorn, körde CleanMyMac, gjorde Säker Start och t om körde ClamXav (även om jag tror att just den genomkörningen var helt onödig). Allt var helt okej. Disken som sitter i datorn är på 1 TB och jag har sisådär någonstans mellan 400-500 GB ledigt, och på extra backup-SSDdisken bara programvaror och operativ. Bilderna ligger på externa diskar. Så det är inget överbelastningsproblem.

Är det någon som känner igen problemet? Eller någon som har något tips på någon lösning?
Är det någon plist-fil som behöver letas upp och raderas? Men isåfall så begriper jag inte hur jag ska öppna datorn och kunna nå den? Skärmen är ju som sagt var helvit och det går inte att komma in i datorn.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Vilken version av CC?
Vilken MAC?
Jag har ett forum jag kan fråga i.
Senaste versionen av CC.

Har mac: https://support.apple.com/kb/SP621?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Så den har några år på nacken, men funkat superbra fram tills nu. Har alltså provat att starta upp med två olika diskar. Samma fenomen med vit skärm med båda.
Har 16 GB RAM i den och har skött löpande underhåll osv osv i den.



Jag har grubblat några timmar på det nu och börjat få vissa hypoteser om vad som är fel.
För kan det vara så att när jag öppnar LR så krävs det extra mkt grafikprocesskraft? Och att det är det som är problemet och inte LR i sig.

Så det jag ska testa nu är att starta upp en annan mac med någon av SSD-diskarna. funkar det då så vet jag att det åtminstone inte är två diskar som båda har gett upp samtidigt.

Jag börjar luta åt att det är något annat hårdvarufel i datorn och inte ett mjukvarufel..

Någonstans i mitt minne så har jag för mig att jag någon gång läst om att ett varningstecken kan vara att när man ser en liten rödfärgad strimma i en för övrigt mörk skärm så är det första tecknet på att något håller på att ge upp? OCh om det var grafikprocessorn eller annat kommer ja ginte ihåg.

Faktum är att jag haft en sådan strimma en tid, men inte tänkt så mkt på det.


Oändligt tacksam för all hjälp.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag har Mac och har också problem med LR efter senaste CC-uppdateringen. LR hänger sig vid inläsning av bilder. Ett tag fungerade det om jag startade LR först innan jag satte in minneskortet i kortläsaren, men nu går inte det längre heller. Samtidigt som man sätter in minneskortet i läsaren startar Appleprogrammet "Bild". Jag misstänker att det är det som gör att LR hänger sig. De krockar på något vis. "Slut på systemminne" kommer upp efter ett tag. Jag har 32 Gb internminne. "Bild" är integrerat i Mac OS och jag vet inte hur man avaktiverar det. Efter att jag tvångsavslutar LR fungerar allt som det ska. Tidigare har jag aldrig haft problem med vare sig LR eller PS.
 

M7_21

Aktiv medlem
Köpte en ny iMac 27" i februari 2016. Haft en hel del problem med Adobes CC-program.

Fick hjälp av deras support flera ggr med Bridge CC som fortfarande bara lägger av mitt i en redigering. Det verkar som Apple vs Adobe inte gillar varandra på alla punkter.

De borde kanske sätta sig ned och lösa alla dessa störningar en gång för alla. Jag har gjort alla nya uppdateringar både i datorn och i CC-programmen, trots detta är det tidvis bekymmer, mest med Bridge CC.
 

martinot

Aktiv medlem
Panik!!!

Har mac med El Capitan och LR CC med PS. Allt funkat ypperligt ända tills nu. Efter senaste uppdateringen av CC så funkar det inte ens att komma in i datorn. skärmen är helvit och äpplet syns några sekunder sen blir skärmen vit.

Panik, eftersom jag behöver datorn och LR och PS nu, ska iväg på en kurs nu på måndag i just bildredigering. Måste hitta på något sätt att lösa det på.

Eftersom jag hade klonat SSD-disken till en annan SSD-disk för en tid sedan, så har jag alltså hela operativsystemet med alla program som backup. Om något skulle hända. Eftersom de senaste uppdateringarna från Adobe inte är gjorda på den extra backupdisken så ansluter jag den i hopp om att lösa problemet snabbt så jag har en dator att jobba i på kursen. För får jag den att funka så kan jag ju byta disken till backup-disken.

Ansluter den extra disken och startar upp den, det går bra. Allt funkar finfint ända tills jag öppnar LR. Då flimrar skärmen tills den slutligen blir vit. Så är jag i samma läge som jag var tidigare med den vanliga disken som sitter i datorn.

Så nu sitter jag här med två SSD-diskar till datorn, och ingen av dem funkar. Oavsett vilken jag startar upp, den som sitter i eller den andra backup-disken, så syns äpplet en liten stund sedan blir skärmen vit. Och båda diskarna har LR öppnat vilket var det som ledde till problemet.

Tänker att om jag bara kunde komma in i någon disk för att stänga ner LR så kunde jag kanske backa och återställa till någon tidigare version? Innan de senaste Adobeuppdateringarna? Men hur kan jag det?

Innan jag öppnade LR så kollade jag upp datorn, körde CleanMyMac, gjorde Säker Start och t om körde ClamXav (även om jag tror att just den genomkörningen var helt onödig). Allt var helt okej. Disken som sitter i datorn är på 1 TB och jag har sisådär någonstans mellan 400-500 GB ledigt, och på extra backup-SSDdisken bara programvaror och operativ. Bilderna ligger på externa diskar. Så det är inget överbelastningsproblem.

Är det någon som känner igen problemet? Eller någon som har något tips på någon lösning?
Är det någon plist-fil som behöver letas upp och raderas? Men isåfall så begriper jag inte hur jag ska öppna datorn och kunna nå den? Skärmen är ju som sagt var helvit och det går inte att komma in i datorn.
Kanske ett långskott, men kan eventuellt vara värt att testa: Om du misstänker att det är grafiken i din dator/OS som krånglar tillsammans så kan du prova att stänga av att Lr skall använda grafikchippet för acceleration (minnns inte just nu var den inställningen sitter, men skall vara hyfsat enkel att hitta har jag för mig).
 

andste

Medlem
Panik!!!

Har mac med El Capitan och LR CC med PS. Allt funkat ypperligt ända tills nu. Efter senaste uppdateringen av CC så funkar det inte ens att komma in i datorn. skärmen är helvit och äpplet syns några sekunder sen blir skärmen vit.
Jag blir inte riktigt klok på frågeställningen faktiskt, om du inte kommer in i datorn så lär problemet tyvärr inte vara relaterat till varken Lightroom, Photoshop eller Adobe i sig eftersom programmen inte ens är startade på datorn. Kommer du så långt att du loggar in i El Capitan eller tar det stop tidigare ?

Jag hade som första steg testat att återställa datorns nvram för att se om det hjälper.
https://support.apple.com/sv-se/HT204063
 
Senast ändrad:

Annika Kr

Aktiv medlem
Kanske ett långskott, men kan eventuellt vara värt att testa: Om du misstänker att det är grafiken i din dator/OS som krånglar tillsammans så kan du prova att stänga av att Lr skall använda grafikchippet för acceleration (minnns inte just nu var den inställningen sitter, men skall vara hyfsat enkel att hitta har jag för mig).
Menar du grafikprocessoraccelarationen?
Isåfall så är den avaktiverad sedan länge.
Finns under inställningar i LR
 

Bilagor

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på frågeställningen faktiskt, om du inte kommer in i datorn så lär problemet tyvärr inte vara relaterat till varken Lightroom, Photoshop eller Adobe i sig eftersom programmen inte ens är startade på datorn. Kommer du så långt att du loggar in i Eller Capitan eller tar det stop tidigare ?

Jag hade som första steg testat att återställa datorns nvram för att se om det hjälper.
https://support.apple.com/sv-se/HT204063
Jag förstår att det verkar snurrigt alltihop, för det är det för mig också. Blir inte klok på det...

Så här:
I går kväll o natt när jag skrev första inlägget här i tråden så blev skärmen helt vit. Gick inte att använda datorn alls. Oavsett vilken disk jag startade upp ifrån. så fort jag öppnade LR så blev det kaos på skärmen, Programfönster blev halva, med vänstra sidan som dök upp på höger sida och inte gick att använda. synd nog hann jag inte ta en bild på det. Inga kommandon funkade, allt låst. Musmarkören gick att flytta omkring men inte med precision, markörens pilutseende var förvandlat till några lodräta streck. Programfönsterutseendet helt kajko. Efter någon sekund så blev skärmen vit. Och jag fick stänga av datorn genom att hålla in startknappen.

Datorn avstängd i natt och nu på morgonen så startade jag upp den och allt gick finfint med exv webbläsaren, kolla mail osv osv.
Stängde alla program och öppnade LR istället. då börjar problemen igen, men inte lika illa som i går kväll. Kunde jobba en stund med några bilder faktiskt. Så provade jag att öppna en bild i PS. Istället för att skärmen vitnade som igår kväll, så blev nu skärmen helt svart och datorn stängde ner och startade om utan några kommandon från mig. När datorn sedan är i gång igen så har inte PS öppnats och LR har glömt vilken mapp jag var i.

Så fort jag öppnar PS så stängs datorn alltså ner. Med enbart LR öppet så går det en liten stund att jobba. Sedan går fläkten igång och skärmbilden blir med halva programfönster och inga kommandon funkar och det är bara att stänga av den.

Så det verkar som att datorn klarar att småjobba med exv surf på webben osv osv . Men inte med bildredigering. Så min tro är att det måste vara grafikkortet/processorn som är problemet.

Ska prova NVRAM nu....
 

alf109

Aktiv medlem
Verkar vara hårdvaruberoende. Jag kör på en iMac 27" retina med El Capitan 10.11.15 och de senaste photoshop och lightroom cc och har inga problem alls.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Har kört NVRAM

Går att jobba en liten kort stund i LR, väljer att redigera i PS. då blir det så här; se bild. Sedan blir skärmen antingen grå, vit eller svart. Och det är bara att stänga av datorn med startknappen
 

Bilagor

andste

Medlem
Tyvärr så låter detta precis som du själv är inne på att det är ett hårdvarufel.

Prova också att köra Apple Hardware Test:
https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Jag hade också testat att kontrollera hårddisken för fel samt provat att reparera alla filrättigheter med hjälp av Disk Utility (tror det heter skivverktyg på svenska) för att se om det hjälper.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det har varit problem med just grafikkorten på flera MacBook Pros från 2011 och framåt så har apple ett utökat garantiprogram som gäller fram till 31 december i år.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

Om din dator kvalificerar sig så reparerar apple den gratis, jag hade kontaktat Apple omgående om detta.
Tack för tipset, det visste jag inte.
Nu har jag iaf gjort det jag kunnat med felsökningen. Gjort sedvanliga underhåll och nu också NVRAM, däremot inte AHT. Datorn vill inte ta kommando D, har kört AHT förr så jag känner ju till det testet och har kläm på D-tangenten så det är ju jättekonstigt.

Så det är bara att inse att det faktiskt är hårdvarufel. Önsketänkte ett tag att jag ändå kunde använda LR och undvika PS under kommande veckas kurs. För LR funkar ju ändå en stund.
Vilket är rent önsketänkande.

Så nu håller jag på att rensa upp i min lilla MBA och är nere i 60 GB ledigt av möjliga 120. Med lr.cat och bilderna på den externa lagringsdisken så kanske den orkar med att jobba i både PS och LR under veckan, trots sina ringa 4 GB RAM. Har ju inget annat val....

Så får jag lämna in MBP;en till Apple servicen och få förslag på vad det kostar att laga den, för det tror jag borde gå bra. Kan vara värt några tusenlappar att få igång den om det bara är grafikkortet som strular. Jämfört med att köpa ny MBP för sisådär närmare 20 tkr och då ändå bara få en 15 tummare. Vilket kommer att bli en tråkig övergång från mina nuvarande 17.

Usch, jämmer och elände att detta skulle hända nu... :(

Men tack för goda råd och dåd iaf..... ;)
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Det har varit problem med just grafikkorten på flera MacBook Pros från 2011 och framåt så har apple ett utökat garantiprogram som gäller fram till 31 december i år.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

Om din dator kvalificerar sig så reparerar apple den gratis, jag hade kontaktat Apple omgående om detta.
Instämmer! Har en MBP från 2011 som uppvisade precis samma symptom. Det visade sig vara problem med moderkortet/grafikkortet och jag fick det ersatt på garantin. Men gäller den verkligen hela året ut? Hade för mig att sista datum var tidigare i år.
 

andste

Medlem
Instämmer! Har en MBP från 2011 som uppvisade precis samma symptom. Det visade sig vara problem med moderkortet/grafikkortet och jag fick det ersatt på garantin. Men gäller den verkligen hela året ut? Hade för mig att sista datum var tidigare i år.
Det blev förlängt till den 31:e December i år, men det finns tydligen regler om hur gammal datorn får vara och så vidare också så det var därför jag skrev att "om trådskaparens dator kvalificerar sig" men det är ju bara att kontakta Apple och höra med dom, skulle den inte kvalificera sig så brukar dom inte vara helt omöjliga efter lite övertalningsförsök :)
 

Annika Kr

Aktiv medlem
jaha, nu kommer nästa problem.
Har laddat ner Adobes PS och LR CC till den lilla MBA;n.

Ansluter min My Passportdisk och letar upp bilderna och där också Ligthroom catalog.lrcat och Lightroom Catalog Previews.lrdata finns, men sen då?

Startar en ny tråd i ämnet.....
 
ANNONS