Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook Pro för bildbehandling - RAM/processor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver köpa en ny Macbook efter 4 år med en Macbook Pro 13 vars hårddisk börjar fallera. Undrar främst vad som lämpar sig bäst för bildbehandling och vad man bör prioritera i sådant fall .Jag fotar i RAW med min Canon 6D och jobbar i Bridge, Camera Raw och Photoshop CC med olika justeringslager, kurvor/vitbalans etc. Alltså kanske inte så tung redigering vanligtvis om jag förstått rätt, vilket blir några gånger i månaden beroende på uppdrag. Kommer också använda datorn för kommande studier inom IT, programmering, systemutveckling etc. Även "vardaglig" användning för surf etc.

Som konsertfotograf behöver jag en relativt liten och lätt dator för att kunna ta med mig ute på uppdrag, därför tänkte jag mig en 13 tums Macbook Pro med Retina-display. Men är osäker på hur mycket ram-minne som behövs för bildredigering i Photoshop m.m. Räcker 8GB eller bör jag välja 16? Min gamla hade endast 4 vilket inte riktigt räckte till.

Jag är sedan tidigare van med en 500GB hårddisk men ser att det skiljer en del i pris så funderar eventuellt på en 256 GB beroende på. Har ett antal (fulla) externa hårddiskar redan så får nog skaffa fler ändå..

Sedan undrar jag hur stor betydelse processorn har i detta fall. Vad ska prioriteras av allt detta?

Budget ca 10-15 000 men kan tänka mig mer beroende på vad som behövs för ändamålet. Endast intresserad av Mac, ej PC.

Vilken dator tror ni skulle passa bäst? Är det något mer jag behöver tänka på?
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej!

Själv kör jag på en lite större och äldre Macbook Pro. 15" mid-2012, dvs en av de sista med utbytbara minnen och hårddisk. Kör denna maxad med 16Gb minne och 512gb SDD. Har tidigare kört Lightroom 5 och har nu uppgradera till 6 (ej CC). Det funkar fint och rullar på bra, så jag vet inte om du verkligen behöver de senaste modellerna. Om det skiljer mycket eller ej vågar jag inte svara på: det finns säkert de som är bättre på sin mac-hårdvara ån jag. Din 6D kanske skapar tyngre råfiler än min M43-sensor, och då är saken en annan, kanske. Har iofs redigerat filer från Sonya a7 på datorn med, och det gick till och med rappare än .orf filerna från min Olympus.

Lycka till med framtida köp!
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Behöver köpa en ny Macbook efter 4 år med en Macbook Pro 13 vars hårddisk börjar fallera. Undrar främst vad som lämpar sig bäst för bildbehandling och vad man bör prioritera i sådant fall .Jag fotar i RAW med min Canon 6D och jobbar i Bridge, Camera Raw och Photoshop CC med olika justeringslager, kurvor/vitbalans etc. Alltså kanske inte så tung redigering vanligtvis om jag förstått rätt, vilket blir några gånger i månaden beroende på uppdrag. Kommer också använda datorn för kommande studier inom IT, programmering, systemutveckling etc. Även "vardaglig" användning för surf etc.

Som konsertfotograf behöver jag en relativt liten och lätt dator för att kunna ta med mig ute på uppdrag, därför tänkte jag mig en 13 tums Macbook Pro med Retina-display. Men är osäker på hur mycket ram-minne som behövs för bildredigering i Photoshop m.m. Räcker 8GB eller bör jag välja 16? Min gamla hade endast 4 vilket inte riktigt räckte till.

Jag är sedan tidigare van med en 500GB hårddisk men ser att det skiljer en del i pris så funderar eventuellt på en 256 GB beroende på. Har ett antal (fulla) externa hårddiskar redan så får nog skaffa fler ändå..

Sedan undrar jag hur stor betydelse processorn har i detta fall. Vad ska prioriteras av allt detta?

Budget ca 10-15 000 men kan tänka mig mer beroende på vad som behövs för ändamålet. Endast intresserad av Mac, ej PC.

Vilken dator tror ni skulle passa bäst? Är det något mer jag behöver tänka på?
Är det bara hårddisken som är felet? Varför inte köpa en ny SSD samt en "Optibay" som ersätter din DVD-läsare med ytterligare en hårddisk. På det viset kan din dator husera två hårddiskar, den primära för hårddisk och program och den andra för dina media. Använder själv denna lösning på en fem år gammal Macbook Pro och tycker det fungerar utmärkt. Du har ju samtidigt möjligheten att utöka internminnet. Guider för ovanstående finns på iFixit.com.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Vad jag förstått, så är mer RAM betydligt bättre att satsa på än snabbare processor om budgeten inte räcker till båda.
/Jonas

PS. Men vänta ett tag, snart kommer nya modeller. Då får du en bättre ny eller en billigare gammal modell DS.
 

EJM68

Aktiv medlem
Som konsertfotograf behöver jag en relativt liten och lätt dator för att kunna ta med mig ute på uppdrag, därför tänkte jag mig en 13 tums Macbook Pro med Retina-display. Men är osäker på hur mycket ram-minne som behövs för bildredigering i Photoshop m.m. Räcker 8GB eller bör jag välja 16? Min gamla hade endast 4 vilket inte riktigt räckte till.

Jag är sedan tidigare van med en 500GB hårddisk men ser att det skiljer en del i pris så funderar eventuellt på en 256 GB beroende på. Har ett antal (fulla) externa hårddiskar redan så får nog skaffa fler ändå..

Sedan undrar jag hur stor betydelse processorn har i detta fall. Vad ska prioriteras av allt detta?
Vet inte den fysiska statusen på din MBP, men varför inte bara uppgradera till en SSD och RAM? 2500 + 700 kronor för 512 SSD och 16 GB RAM.

Beräkningsprestandan har inte förändrats sådär jättemycket på 4 år. De senare processorerna har bättre stöd för videocodecar.

För att få märkbart bättre beräkningsprestanda gäller MBP15 med quad-processor.
 

stefohl

Aktiv medlem
Budget ca 10-15 000 men kan tänka mig mer beroende på vad som behövs för ändamålet. Endast intresserad av Mac, ej PC.

Vilken dator tror ni skulle passa bäst? Är det något mer jag behöver tänka på?
Flera har gett dig rådet att uppgradera genom att stoppa i mer RAM och att lägga in en SSD istället för din nuvarande disk, som du ev kan använda istället för din DVD-spelare. Instämmer i detta, framförallt som att du gärna vill vänta till dess att den nya generationen av MacBook Pro kommer ut. http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Känns som detta kommer bli den första större uppgraderingen på länge av MacBook Pro-linjen.
 

reboot81

Aktiv medlem
Flera har gett dig rådet att uppgradera genom att stoppa i mer RAM och att lägga in en SSD istället för din nuvarande disk, som du ev kan använda istället för din DVD-spelare. Instämmer i detta, framförallt som att du gärna vill vänta till dess att den nya generationen av MacBook Pro kommer ut. http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Känns som detta kommer bli den första större uppgraderingen på länge av MacBook Pro-linjen.
Det du betalar för SSD/RAM som du stoppar in i datorn idag får du säkert tillbaka när/om du säljer den.
 
ANNONS