Annons

Varför är just 50mm normalstandarden?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Om man ändrar brännvidd får man olika utsnitt. Det är exakt det bilderna illustrerar. På vilket sätt tycker du att de inte är jämförbara?
Man kan också ändra utsnitt genom att beskära. För att visa att det är samma perspektiv i bilder tagna med olika brännvidd från samma avstånd så är det praktiskt att beskära bilderna till samma utsnitt som bilden som är tagen med den längsta brännvidden. Då ser man enkelt hur det ligger till.
 

PMD

Aktiv medlem
Här är en bra förklarande artikel från sidan vi befinner oss på.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fototeknik-4-objektivens-egenskaper.htm

Om något är bevisligen tokigt med det begreppet "perspektiv" ur fotosynpunkt, så diskutera jag gärna det, men utgångspunkten kan väl var länken ovan.
Bra och illustrativ förklaring av vad jag har skrivit om perspektiv i den här tråden.

TL;DR

Dessa båda sprider förvirring genom att blanda in brännvidd i resonemanget om perspektiv.
 

Tell

Aktiv medlem
Eftersom du flyttar kameran mellan bilderna så ändras förstås perspektivet. Det är ju det jag har försökt förklara hela tiden!
Haha, ja, det är det jag försökt förklara hela tiden :D Perspektiv och brännvidd hänger UPPENBARLIGEN alltså ihop. Jag ger upp nu iaf på den här grejen, du verkar inte vilja förstå den där lille enkla kopplingen :)
 

PMD

Aktiv medlem
Haha, ja, det är det jag försökt förklara hela tiden :D Perspektiv och brännvidd hänger UPPENBARLIGEN alltså ihop. Jag ger upp nu iaf på den här grejen, du verkar inte vilja förstå den där lille enkla kopplingen :)
Nej, de hänger inte ihop. Det är inte objektivet som flyttar kameran, utan fotografen. Fotografen har ett fritt val gällande detta och om du vill flytta kameran när du byter objektiv (till annan brännvidd) så beror det på dina preferenser och inte på objektivens respektive brännvidd.

Det må finnas en korrelation mellan perspektiv och brännvidd i dina bilder, men det finns ingen kausalitet.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom ni båda uppenbarligen förstår hur det hänger ihop föreslår jag å det grövsta att ni lägger ner perpektivdiskussionen - att tjafsa för tjafsandets egen skull för inte tråden framåt!

/Mod
 
ANNONS