Annons

Laddningsbara batterier i kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av laddbara batterier i kamerablixtar, dvs Hotshoe-blixtar som t.ex. Canon 580 EXII och liknande?

Är de laddbara lika snabba, dvs lika snabbt mellan blixtarna?

Får jag ut lika många blixtar per laddning, eller får jag räkna med att ha en extra uppsättning?

Håller dom laddningen om de ligger oanvända i blixten ett par veckor eller i värsta fall månader?


/Jocce
 

Mats G

Aktiv medlem
Självklart laddningsbara! Om inte annat så för kostnadsskäl.
Dom lär dessutom vara snabbare.
Antal blixtar per uppladdning vet jag inte då det för mej alltid räckt med en omgång fulladdade. Men har alltid med en omgång extra, för säkerhets skull.
Det finns numera av typen "behåller laddning" har ingen egen erfarenhet då mina gamla ännu gör tjänst.
 

Ventures

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av laddbara batterier i kamerablixtar, dvs Hotshoe-blixtar som t.ex. Canon 580 EXII och liknande?

Är de laddbara lika snabba, dvs lika snabbt mellan blixtarna?

Får jag ut lika många blixtar per laddning, eller får jag räkna med att ha en extra uppsättning?

Håller dom laddningen om de ligger oanvända i blixten ett par veckor eller i värsta fall månader?


/Jocce
Jag använder bara laddningsbara i mina blixtar. Det skiljer väldigt mycket mellan olika fabrikat när det gäller självurladdning. Jag har tre uppsättningar Einhell (?) som jag haft i över fem år och de håller laddningen flera veckor medan en uppsättning GP självurladdar på någon vecka. Hur många blixtar man får ut på en uppladdning och hur snabbt blixten laddar om beror på uteffekten på blixten.
Eftersom laddningsbara batterier har lägre cellspänning än alkaliska beror det lite på utrustningen de används i när de behöver laddas igen, dvs vissa prylar slutar fungera under en viss spänning.
Olika blixtar drar olika mycket ström i standby-läge. Mina Nikon sb-800 drar extremt lite, t.ex. Så svaret blir lite "det beror på". Det blir i alla fall bättre ekonomi i längden med laddningsbara.
 

apersson850

Aktiv medlem
Håller laddningen i veckor, ja. Gäller det månader kan det vara klokt att ladda före uppdrag.
Att ha med några extra är ju inget stort problem.
Ska man fotografera extremt mycket med stort effektuttag är extra batteripack, som kan kopplas till de största blixtarna (typ 580 EX II och 600 EX-RT).
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Delvis sant

Jag använder bara laddningsbara i mina blixtar. Det skiljer väldigt mycket mellan olika fabrikat när det gäller självurladdning. Jag har tre uppsättningar Einhell (?) som jag haft i över fem år och de håller laddningen flera veckor medan en uppsättning GP självurladdar på någon vecka. Hur många blixtar man får ut på en uppladdning och hur snabbt blixten laddar om beror på uteffekten på blixten.
Eftersom laddningsbara batterier har lägre cellspänning än alkaliska beror det lite på utrustningen de används i när de behöver laddas igen, dvs vissa prylar slutar fungera under en viss spänning.
Olika blixtar drar olika mycket ström i standby-läge. Mina Nikon sb-800 drar extremt lite, t.ex. Så svaret blir lite "det beror på". Det blir i alla fall bättre ekonomi i längden med laddningsbara.
Att laddningsbara har lägre spänning är sant när dom är nya och obelastade. I praktiskt bruk har t.ex. NiMh en stabilare spänning och oftast högre än engångs
NiMH-batteriet har en polspänning på 1,2 V och kan ersätta vanliga alkaliska batterier i nästan alla sammanhang. Detta trots att det alkaliska batteriet har en pol*spänning på 1,5 V. En noggrannare undersökning av urladdningskurvorna visar att det är en relativt kort stund som det alkaliska batteriet verkligen ger 1,5 V. Spänningen sjunker *nämligen snabbt ner mot 1,2 V och fortsätter sedan långsamt ner till ungefär 0,9 V. NiMH-batteriet börjar istället på 1,2 V och håller sig stadigt där tills batteriet är slut. Den lilla skillnaden i startspänning här därför liten eller ingen betydelse. Citat från Kjell.com
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att laddningsbara har lägre spänning är sant när dom är nya och obelastade. I praktiskt bruk har t.ex. NiMh en stabilare spänning och oftast högre än engångs
NiMH-batteriet har en polspänning på 1,2 V och kan ersätta vanliga alkaliska batterier i nästan alla sammanhang. Detta trots att det alkaliska batteriet har en pol*spänning på 1,5 V. En noggrannare undersökning av urladdningskurvorna visar att det är en relativt kort stund som det alkaliska batteriet verkligen ger 1,5 V. Spänningen sjunker *nämligen snabbt ner mot 1,2 V och fortsätter sedan långsamt ner till ungefär 0,9 V. NiMH-batteriet börjar istället på 1,2 V och håller sig stadigt där tills batteriet är slut. Den lilla skillnaden i startspänning här därför liten eller ingen betydelse. Citat från Kjell.com
Nja, i verkligheten så har ett fulladdat NiMh ungefär 1,4 V i polspänning obelastat. Ett alkaliskt kanske något i stil med 1,6 V. Dock är det riktigt att urladdningskurvorna ser olika ut.
 
Senast ändrad:

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Nja, i verkligheten så har ett fulladdat NiMh ungefär 1,4 V i polspäning obelastat. Ett alkaliskt kanske något i stil med 1,6 V. Dock är det riktigt att urladdningskurvorna ser olika ut.
Kan säkert stämma. Att NiMh har en flackare urladdningskurva bör innebära att blixten fungerar bättre under längre tid. Dock vet jag inte hur ett alkaliskt batteri står sig relativt ett laddningsbart vad avser kapacitet, antalet mAh.

Har hört ett rykte att de NiMh med stor kapacitet, typ 2700 mAh, har större självurladdning än de med lägre, typ 2200, men det har jag inte belägg för.

Sen är detta med batterier en djungel. Från verktygsvärlden vet jag av egen erfarenhet att ett Makita-batteri håller avsevärt längre än ett från Ryobi trots samma kapacitet (sagt utan att veta verktygens verkningsgrad).
 

Ventures

Aktiv medlem
I vissa fall har den lägre cellpänningen betydelse. Min gamla Nikon F5 t.ex fungerar dåligt med laddningsbara batterier. Fulladdad batterier ser ut som halvtomma på kamerans batteriindikator och kameran slutar strax fungera. Med alkaliska batterier fungerar det som det ska. I Nikons eget batteripack har de därför klämt in en nionde cell. För en blixt som ska ladda upp en kondensator till tusentals volt kan jag tänka mig att strömmen är viktigare än spänningen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har i princip slutat med laddningsbara. Jag har batterier avflera olika märken.
Tycker de flesta har laddat ur när jag behöver dem.
Eller så kan jag ta 5-10 blixtaroch sedan varnar blixten att de är slut.
Så om man inte använder blixten så har jag kommitfram till att alkaline batterier är bättre.
Sätter jag i nya vet jag att jag kan ta cirka 300 bilder.
Laddningsbara känns mer som lotteri.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I vissa fall har den lägre cellpänningen betydelse. Min gamla Nikon F5 t.ex fungerar dåligt med laddningsbara batterier. Fulladdad batterier ser ut som halvtomma på kamerans batteriindikator och kameran slutar strax fungera. Med alkaliska batterier fungerar det som det ska. I Nikons eget batteripack har de därför klämt in en nionde cell. För en blixt som ska ladda upp en kondensator till tusentals volt kan jag tänka mig att strömmen är viktigare än spänningen.
Jo, jag hade en Canon PowerShot A95 (10+ år sedan :)) och det var bitvis lite hopplöst. Kameran fungerade som den skulle, men däremot så fungerade inte batterivarningen alls. Den började blinka i samma ögonblick som kameran lade av. I sämsta fall så lade den av när man slog på den så att objektivet fastnade halvvägs ut. Då kunde man dock fälla in skärmen så att den släcktes, vilket gjorde att kameran drog mindre ström och kunde fälla in objektivet igen. Det är ingen slump att en del prylar har ett val för om man har alkaliska eller laddningsbara batterier isatta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har i princip slutat med laddningsbara. Jag har batterier avflera olika märken.
Tycker de flesta har laddat ur när jag behöver dem.
Eller så kan jag ta 5-10 blixtaroch sedan varnar blixten att de är slut.
Så om man inte använder blixten så har jag kommitfram till att alkaline batterier är bättre.
Sätter jag i nya vet jag att jag kan ta cirka 300 bilder.
Laddningsbara känns mer som lotteri.
Sådär var det när jag hade batterier av typen med hög självurladdning, men sedan jag bytte till batterier med låg självurladdning så tycker jag inte att det är något större problem. Visst har alkaliska lägre självurladdning, men det förutsätter också att prylen de sitter i inte drar något eller att man har dem urtagna. Men visst, använder man blixten extremt sällan så är det klart att det inte är någon större idé med laddningsbara. En variant är annars att ha några alkaliska (eller engångslitium) tillgängliga som reserv, eftersom de har några års hållbarhet, och i normalfallet köra med uppladdningsbara.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sådär var det när jag hade batterier av typen med hög självurladdning, men sedan jag bytte till batterier med låg självurladdning så tycker jag inte att det är något större problem. Visst har alkaliska lägre självurladdning, men det förutsätter också att prylen de sitter i inte drar något eller att man har dem urtagna. Men visst, använder man blixten extremt sällan så är det klart att det inte är någon större idé med laddningsbara. En variant är annars att ha några alkaliska (eller engångslitium) tillgängliga som reserv, eftersom de har några års hållbarhet, och i normalfallet köra med uppladdningsbara.
Jag har sett gamla trådar med rekommendationer på laddare och batterier.
Har du någon uppdaterad information att bjuda på.
Det känns ju fel rent miljömässigt att köpa batterier som används en gång. Fast jag har verkligen försökt använda laddningsbara men det har inte fungerat bra.
Det beror inte på att jag varit snål. Har bett batterilagret ge mig det bästa oavsett pris men det har trots det inte fungerat.
 

bomalt

Aktiv medlem
Jag har använt Eneloop batterier i flera år nu. Ger många blixtar med kort uppladdningstid mellan dem. Självutladdning är väldigt låg, uppges till 15% på ett år. Kan verkligen rekommenderas!
 

lumor_

Aktiv medlem
Har kört laddningsbara i flera år nu. Det stämmer att det skiljer mycket mellan märken och min blixt verkar vara lite extra känslig för låg spänning. Har hört bra saker om Eneloop men hittade inte något tillförlitligt ställe att beställa från när jag skulle byta ut min uppsättning senast. Det fick bli Jupio i stället (Jupio AA Maximum Power NIMH 2700mAh). Hittills verkar de mycket bra,förvånansvärt många blixtar per laddning. Jag har alltid med dubbel uppsättning uppladdningsbara och en uppsättning vanliga batterier som backup på uppdragen.

Kan passa på att varna för GP. Det märket har jag bara dåliga erfarenheter av. De laddar ur och blir ibland slumpmässigt trasiga.
 

bgl

Aktiv medlem
Maha c9000 och Imedion

GP laddningsbara batterier och laddare har jag enbart dåliga erfarenheter av. Har haft massor med uppsättningar av batterier av märket och flera olika laddare med samma nedslående resultat. Batterierna håller inte laddningen och dom blir snabbt omöjliga att ladda.

En bra batteriladdare är viktigt för att inte förstöra de laddningsbara batterierna. De flesta laddare laddar med för hög ström, vilket ger snabb laddning, men förstör batterierna.

Köpte en Maha Powerex MH-C9000 för ungefär två år sedan efter att ha läst en massa recensioner och rekommendationer. Det är en mycket kompetent laddare och och kan verkligen rekommenderas. Man kan bl.a. ställa in laddström och andra parametrar.

Köpte samtidigt laddningsbara batterier av hög kvalitet av märket Imedion. Har flera uppsättningar av märket både i storlek AA och AAA och dom motsvarar alla förväntningar med råge. Håller laddningen länge och har mycket låg självurladdning. Kan ligga i månader utan nämnvärd självurladdning och håller länge vid användning.

Powerex har också laddningsbara batterier av samma höga kvalitet och var egentligen mitt förstahandsval med dom var tyvärr slut när jag köpte batterierna.

Mitt råd är köp en bra batteriladdare och bra uppladdningsbara batterier så kommer du att bli nöjd.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har i princip slutat med laddningsbara. Jag har batterier avflera olika märken.
Tycker de flesta har laddat ur när jag behöver dem.
Eller så kan jag ta 5-10 blixtaroch sedan varnar blixten att de är slut.
De flesta (för att inte säga alla) typer av laddningsbara batterier lider av självurladdning, så man bör underhållsladda dem om man bara använder dem sporadiskt.

Förvara alltså inte laddningbara batterier i en låda, och framförallt inte i en apparat, utan i en underhållsladdare. Då är de alltid redo att användas.
 
ANNONS