Annons

Kommer ni som filmar vänta på global shutter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla som filmat åtminstone med Sonys spegellösa har säkert känt att det här med "rolling shutter"-problemen inte bara kan negligeras. Man behöver inte panorera mycket för att det ska märkas med min Sony A6300 i alla fall.

https://youtu.be/I10PEyfGKNk

Jag tycker videon ovan är talande.

Så till frågan: Skulle ni avstå att köpa Sonys eller andras systemkameror idag som har mer eller mindre uttalade "rolling shutter"-problem" och istället vänta tills nya kameror med en nya typer av sensorer byggda med "global shutter" börjar säljas?

Frågan är ju om inte detta kommer bli en stor teknikdelare som kommer ge en före - efter effekt i försäljningen. "Rolling shutter"-problemen sätter ju allvarliga gränser idag för kameraanvändningen vid filmning tycker i alla fall jag. Livet skulle bli lite lättare om man slapp ta hänsyn till dessa effekter.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Sonys A6300 är ökänd för sin rolling shutter. De flesta konkurrenter är betydligt bättre på det.
Global shutter tror jag dröjer ett tag till innan vi får se i en DSLR eller spegellös kamera. Det verkar inte helt trivialt att göra en CMOS-sensor med global shutter.

Jag har en Lumix GH4, har inte direkt upplevt något problem med rolling shutter på den än men det beror ju också på vad och hur man filmar.

Med tanke på hur mycket kortfilmer, reklam,, B-foto, musikvideos och annat som faktiskt spelas in på A6300/GH4 och andra liknande konsumentkameror så vet jag inte om man kan säga att rolling shutter sätter "allvarliga gränser" för filmning. Filmar man så mycket och med de kraven tror jag inte man har en sådan kamera till att börja med.
 

tormig

Aktiv medlem
Är det ett problem för några andra än dem som tittar på varje ruta för sig i en film?

Det låter som motsvarigheten till "Pixel peeping" som en del skrivbordsfotografer verkar lägga ner sin tid på.
 

"klick"

Aktiv medlem
Är det ett problem för några andra än dem som tittar på varje ruta för sig i en film?

Det låter som motsvarigheten till "Pixel peeping" som en del skrivbordsfotografer verkar lägga ner sin tid på.
Om man panorerar så märks det tydligt på vissa kameror. Beror på hur många ms sensorn tar på sig att göra en full avläsning. Över 30ms är det verkligen tydligt och störande. Runt 20ms är inte lika störande men lägre är att föredra.

Här syns Sony med runt 35ms. Som synes så svajar det rejält.
Det går att fixa delvis i efterredigering men det tar extra tid och blir aldrig helt bra.
Inget emot Sonys kameror, tvärt om dom är ritkigt bra. Skulle vara ultimata valet om dom fixade snabbare avläsning. Det var en av väldigt få punkter som fick mig att kika vidaretillslut.

Kolla denna t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=7gYMO5bJgHs
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo jag vet ju hur Sonys A6300 och A6500 uppför sig vid filmning men jag hittar ingen bra film som ger en bra uppfattning om hur effektiv Panasonics GH5 hanterar detta. Jag har letat med inte hittat något bra klipp. Många ekar leverantörernas reklam i första, andra och femte led men det verkar inte finnas lika mycket av illustrativa klipp. Seeing is believing!

Det man undrar över är ju hur långt bort "global shutter"-tekniken ligger tillgänglig "över disk". Om denna teknik håller vad den lovar så kommer nog ingen som kan välja att vilja ha de gamla sensorerna. Att det kanske inte begränsar när man lär sig leva med rolling shutter innebär ju inte att man inte begränsas utan bara att man anpassat sig.

Jag tycker att det klipp jag lade ut ovan illustrerar fördelarna ganska bra.

https://youtu.be/I10PEyfGKNk

Jag kan ju tänka mig att om Sony gör en liknade marknadsblunder som med A6300 och A6500 och släpper en A6700 med gammal RS-plågad teknik och det tre månader senare kommer en A6900 så kommer nog irritationen bli klart större än när A6500 kom och visade sig ha adresserat just det som borde adresserats redan i A6300.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Sony introducerade Pregius-sensorerna redan 2014. 12.3 megapixel ligger den högsta upplösningen på. Men dessa är avsedda för industriellt bruk, fartkameror och liknande.

Att stoppa in en global shutter-sensor i renodlad videokamera tror jag är mycket närmare (Black Magic har det redan i vissa modeller tror jag). Jag tror vi får leva med rolling shutter ett bra tag till.

Apropå utläsningstider så läste jag nånstans att man mätt upp 2ms i en ARRI Alexa-kamera i vilken i princip helt eliminierar effekten. Så nog klarar dagens teknik av det, det är bara en kostnadsfråga :)
 

Tell

Aktiv medlem
Apropå utläsningstider så läste jag nånstans att man mätt upp 2ms i en ARRI Alexa-kamera i vilken i princip helt eliminierar effekten. Så nog klarar dagens teknik av det, det är bara en kostnadsfråga :)
Vet inte vilken Alexa-kamera du menar, men dom har ju versioner av den med mekaniska slutare vilket tar bort rolling shuttern helt o hållet.
Men många Hollywoodfilmer filmas ju ändå med kameror med rullande slutare (noterade jag senast häromdan när jag kollade på Doctor Strange) o i dom filmerna är det ju mer kritiskt än nån annanstans att det inte rullar för mycket, dom ska ju både tracka och lägga på en jävla massa effekter, men dom lyckas ju även fast det inte är helt hundra :)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Vet inte vilken Alexa-kamera du menar, men dom har ju versioner av den med mekaniska slutare vilket tar bort rolling shuttern helt o hållet.
Men många Hollywoodfilmer filmas ju ändå med kameror med rullande slutare (noterade jag senast häromdan när jag kollade på Doctor Strange) o i dom filmerna är det ju mer kritiskt än nån annanstans att det inte rullar för mycket, dom ska ju både tracka och lägga på en jävla massa effekter, men dom lyckas ju även fast det inte är helt hundra :)
Jag mindes fel, det var inte Alexan utan Amira.
https://www.cinema5d.com/rolling-shutter-sony-a7s-vs-arri-amira-canon-c300-5d-mark-iii-1dc-panasonic-gh4/

Men visst skulle det vara mumma med en framtida GH6 med 8K och global shutter men jag inbillar mig ändå att behöver man sådana features som börjar komma i prosumer-grejerna nu så torde dedikerade videokameror underlätta arbetsflödet. Och teknik i all ära men om vi filmare inte skapar något material spelar det ingen roll vad vi har händerna :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
GH4 ska ha 22ms och GH5 15ms enligt dokumentet nedan på sida 7. Dock är det som du skrev mer intressant att se riktiga exempel på video för att få uppfattning om hur det presterar.

"4K video: GH4 approx. 22ms → GH5 approx. 15ms"

http://www.personal-view.com/downloads/GH5_Presentation.pdf
Jag kommer inte åt din fil tyvärr:

Forbidden

You don't have permission to access /downloads/GH5_Presentation.pdf on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.


Apache/2.2.24 (Unix) mod_ssl/2.2.24 OpenSSL/1.0.0-fips mod_bwlimited/1.4 PHP/5.3.26 Server at www.personal-view.com Port 80
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo man blir intrimmad med diverse effekter i filmer under alla år, där baklänges rullande hjul är riktiga klassiker och den manuella fokusen med kort skärpedjup vid stora biodukar som lägger stora ytor i oskärpa som egentligen inte stämmer när vi själva tittar ut över kanske en fotbollsläktare eller blickar ut över eventuellt lediga bord på matstället. Som gammal superåtta filmare var det lugna rörelser med kameran och sparsam med zoomning skulle man också vara, att kasta runt med kameran skapar nog mera sjösjuke tendenser och blir jobbigt att titta på, var modernt ett tag med handhållen skakig kamera vid flera filmer, kan passa bra vid kortare scener för att skapa viss effekt förstås, numera gör väl Datorn mycket av jobbet kan man tänka.
 

"klick"

Aktiv medlem
Jag kommer inte åt din fil tyvärr:

Forbidden

You don't have permission to access /downloads/GH5_Presentation.pdf on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.


Apache/2.2.24 (Unix) mod_ssl/2.2.24 OpenSSL/1.0.0-fips mod_bwlimited/1.4 PHP/5.3.26 Server at www.personal-view.com Port 80
Skumt, den funka igår. Har den på hårddisken så laddade upp till min google drive.
https://drive.google.com/file/d/0B1Aq3O15kxb6NkZvbWNkX1FHTWc/view
 
ANNONS