Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken liten systemkamera

horvendile

Aktiv medlem
Nikon har inte sagt något formellt, men Nikon 1 bör nog betraktas som om inte dött så åtminstone i ett palliativt stadium, ja.
Är man nöjd med vad som finns i dag kan man förstås köpa, men att räkna med att det släpps nya saker till systemet verkar våghalsigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon J5 kom 2015 och ser ut att ha det mesta, Cyberphoto testare hade inga problem med att fånga flygande fåglar, så autofokusen är mycket bra, 20bps med följande AF och 60bps med låst fokus. Kameran fick gummigrepp och vinklingsbar skärm. Wifi kopplat genom Nikon-App gör att det går att vara 25 meter från kameran och trycka av med telefonen. Då 2015 fans det 11 objektiv att välja i mellan.


Cyberphoto tar 3875 kr för J5.
 

martinot

Aktiv medlem
Är inte Nikon 1-systemet dött? Har för mig att det gick en massa rykten om detta i vintras. Kommer dock inte ihåg om Nikon sa något formellt. Men det har väl inte släppts något det här året. Kanske låter det självdö.
Jo, jag betraktar Nikon 1 som ett mer eller mindre dött system. Sedan skall jag erkänna, trots att jag föredrar Nikons DSLR:er (även jag iofs. gillar Canons också), så har jag aldrig förstått vitsen med det, eller med Pentax Q.

Var sugen på att ha ett väldigt kompakt system, som komplement till mitt "vanliga" spegellösa system (Fuji X), och kikade seriöst på alla Nikon 1 kamerahus. Men de var lite som Sony, massvis med kamerahus, men väldigt svagt ekosystem med alldeles för lite objektiv att välja på.

Hade kollegor som fotade mycket med Olympus och när jag fick testa och låna deras m43-system så såg jag ju en helt annan värld av möjligheter med ett fantastiskt fint ekosystem. Lägg där till att Panasonic lyckats att producera både mindre och lättare kameror än de flesta Nikon1-hus (och även Pentax Q), och för mig var det uppenbart att köra på m43 som "minisystemkamerasystem".

De enda fördelarna som jag såg med Nikon 1 var överlägset snabb AF (genom att Nikon var ganska innovativa och först med PDAF på sensorn på spegellösa), och att de även hade en unik intressant serie med vattentäta komponenter.

För mig så var dock det svaga ekosystemet helt avgörande, så för mig föll Nikon 1 helt bort (trots fantastiskt bra AF på spegellöst för sin tid). En annan fördel var också m43-sensorn som var bra mycket större än 1"-sensorn i Nikon 1, och enormt mycket större än den pyttelilla i Pentax Q (galet liten för en systemkamera, och tom. moderna kompaktkameror).

När det finns möjlighet till så pyttesmå systemkamerahus som GM1/GM5/GX800 så ser jag inte hur några andra "minisystem" skall kunna konkurrera med det urstarka m43-ekosystemet och dessa alla fina objektiv (för sin storlek).

Tror det är lönlöst för både Nikon 1 och övriga tillverkare.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, det är GX800 som ersatt de äldre GM1/GM5. Nackdel med GX800 är ju att den precis som GM1 inte har inbyggd sökare, men är det inte viktigt så är den nog riktigt liten och smidig med bra kvalitet för sitt format.

På GX80 så har du dock både bildstabilisering på sensor och bättre sökare än GM5 (GX80 är det m43-hus som jag själv använder mest).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
så har jag aldrig förstått vitsen med det. // Tror det är lönlöst för både Nikon 1 och övriga tillverkare.
Förstår ditt resonemang, men jag köpte en Nikon 1AW 1 just för att den är vattentät och dammtät (enligt tillverkaren). Det var vitsen med det köpet, för mig. Att objektivutbudet är spartanskt stör mig inte nämnvärt, då den är ett komplement/ersättare till mobilen. Dessutom kan man (åtminstone på de andra 1-kamerorna) sätta på en adapter, så man kan använda sina FF objektiv till 1-huset. F ö så är (åtminstone 1AW 1) på utgående. Vet inte hur det är med övriga 1-systemet, men jag har svårt att tro det inte är på väg åt samma håll, det var tydligen ingen succe, detta system.
 

martinot

Aktiv medlem
Förstår ditt resonemang, men jag köpte en Nikon 1AW 1 just för att den är vattentät och dammtät (enligt tillverkaren). Det var vitsen med det köpet, för mig. Att objektivutbudet är spartanskt stör mig inte nämnvärt, då den är ett komplement/ersättare till mobilen. Dessutom kan man (åtminstone på de andra 1-kamerorna) sätta på en adapter, så man kan använda sina FF objektiv till 1-huset. F ö så är (åtminstone 1AW 1) på utgående. Vet inte hur det är med övriga 1-systemet, men jag har svårt att tro det inte är på väg åt samma håll, det var tydligen ingen succe, detta system.
Håller med helt.

Just AW1 är unik och fantastisk som mycket hållbar och vattentät systemkamera. Har själv varit sugen på just den varianten (men dragit mig då de tyvärr inte verkar byggas ut). Har inte sett något liknande från någon annan leverantör. Klar fördel om man vill ha en oöm systemkamera att kunna använda i tuffa miljöer och lite vildare äventyr. Gillar verkligen just den serien!
 

martinot

Aktiv medlem
Hej igen,
Köpte aldrig nåt, men idag beställde jag en Sony A6000 + 16-50mm PZ-objektiv för 4490kr.
https://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLTA6000KBLK/sony-a6000-systemkamera-16-50mm-pz-objektiv-svart
Kameran är riktigt bra och trevlig, men kan personligen tyvärr inte säga det samma om 16-50 PZ. Skulle själv undvikit det objektivet (av både IQ-skäl och bristande byggkvalitet).

Var jag dig så skulle jag övervägt både annat objektiv till E-mount, men faktiskt (som många andra rekommenderat dig i tråden), att kanske fundera på att överväga andra system än APC-C E-mount.

Vill du ha förslag (du har 14-30 dagar öppet köp) så kika på tex. X-T10 för i sammanhanget obetydligt mer:

https://www.japanphoto.se/(s2)-4547410305142-007#.WkI6NlSdVPM

Du får då inte bara tillgång till ett betydligt bättre utbud av kvalitetsobjektiv för APS-C (både bildmässigt och byggkvalitetsmässigt), men också ett något bättre och lite modernare kamerahus (även om sensorn bildmässigt är likvärdig/samma). Det senare är nog dock inte så viktigt, och något som du helst själv skall känna på innan köp, men optik gör en stor skillnad för kvaliteten och upplevelsen att fotografera.

Eftersom du har en budget på ca 8000 för kamerahus så kan även X-T20 vara ett alternativ med lite modernare innanmäte (bättre sensor som ger lite bättre fokus/AF, upplösning och DR, samt bättre EVF/sökare).

Vill du absolut hålla fast med enbart Sony E-mount, och speciellt APS-C-versionen, och inte överväga andra fabrikat/system, så kika på att skippa billiga zoomar och istället välja ett par bra objektiv med fast brännvidd.

God fortsättning!
 
ANNONS