Annons

Spegellöst el "vanligt" för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag är lite kluven... Jag är f.d Pentaxian men gick för några (ett gäng) år sedan över till en Nex5, sen en RX100mk2 och nu en G7xMk3. Dock har behovet att filma och fota med längre brännvidder (motorsport) uppstått så nu står jag i starten av att köpa ett nytt system. Jag har kikat på flertalet kameror, men hittar ingen som jag riktigt fastnar för. Alla har de någon nackdel så nu behöver jag er hjälp.

Obs nummer 1 = jag är "lat" och vet att jag inte kommer filma i 4k eftersom jag tänkt redigera allt i iPad Pro. Snabbt och smidigt ska det vara.
Obs nummer 2 = det är tänkt att vara enkla filmer för hemmabruk/ev youtube för att kunna dela med andra motorintresserade.

Ljud är viktigt eftersom att bilarnas olika ljud är halva grejen. En Röde video pro står redan på inköpslistan men jag är osäker på om jag verkligen behöver ha ett hörlursuttag. Stativ har jag redan.


Min största fråga är hur jag tänka kring systemet! Jag gillar VERKLIGEN spegellöst! Jag sparkade igång min gamla Nex5 igår och enkelheten i att fota manuellt (även MF) är för mig oslagbar - att man ser hur bilden blir innan man tagit den är för mig WOW!

Så jag började spåna spegellöst och har kikat på A7III, GH5, A6500.
Baserat på div youtube-testare så faller de på något av dessa: Kass batteritid, kass video "följa-objektet-fokus", kass AF öht (GH5). Vet inte om det är gamla nyheter eller om firmware-uppdateringar har löst det?
Optiken känns si sådär också - svindyr iaf. Jag kan inte lägga från 7000 kr st per objektiv. Har för många dyra intressen hehee... Åandrasidan så borde 2 objektiv räcka i starten, ett tele för motorsport och ett "vanligt" för vardagar.


Lite halvt deppad och besvikent så gick jag tillbaka till att fundera på 80d som var den första kamera jag började titta på (7dmk3 faller pga ingen flipskärm). Men 80d är STOR. Visst, AF för både video och foto är toppen, batteritid osv behöver man inte ens tänka på men... DEN ÄR STOR. Jag gillar små läckra tekniska prylar. Och så gillar jag "WYSIWYG" i spegellöst. Men billiga bra objektiv är en stor fördel.

Hjälp mig, hur ska jag tänka? Finns det en bra spegellös med BRA "följa med AF" i video, bra sökare och där man även kan få tag i bra och inte allt för svindyr optik??
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Canon har erkänt bra AF för video så jag hade rekommenderat Canon M50. Liten, spegellös, billiga objektiv finns att köpa med adapter. De dedikerade obvjektiven med M-fattning är relativt små och lätta. Artikulerande skärm som alltså går o vinkla kors o tvärs. Mkt bra AF för video och klart godkänd för vanlig stillbild.
Går att koppla extern mikrofon.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En Röde video pro står redan på inköpslistan...
Är det Monoljud eller Stereoljud?

Jag har en Röde mikrofon någonstans i hyllorna (kan kolla på modell ikväll) som jag bara packat upp en gg o testat att den funkar men den är mono.
Den kan du få billigt, bor du i Jönköpings närhet så får du den för en lunch...
Hemma samlar den bara damm.
 

Loba

Aktiv medlem
Ingen TJOCKkamera

Du sa ju det själv Kaarin Sony A7III har allt du efterfrågade.
Priset går inte att ändra,objektiv är dyra.
Köp normal objektivet begagnat T.E.X
Sony har en mikrofon som kopplas direkt i kamera skon.(har den själv)
Kanske skall du titta på SONY 6500 dålig batteritid men extra batterier löser ju det.
Fourthirds systemet är bannlyst hos mig.
MVH LOBA
 

snysop

Aktiv medlem
Just A6500 har jag sett tester på (vs 80d) där följande AF i video funkade sådär. Där vann tyvärr 80d med hästlängder. Har inte tittat på specifika video-AF-tester på A7III eftersom jag är lite "orolig" över objektivtillgång/pris och att det är FF eftersom att man inte får cropfaktorn. Sonys 24-240 kostar 9300... :( Finns det andra alternativ med bibehållen AF osv?
 

Loba

Aktiv medlem
Prova

Som sagt se om du kan prova i verkligheten.
Tester är oftast bara vad testaren tycker.
Jag har läst att MEDIMARKT har batterier i sina kamera, alltså kan man prova.
MVH LOBA
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Varför inte välja en videokamera för filmningen, jag tycker det är överlägset. Det finns ju små och smidiga kameror idag
 

snysop

Aktiv medlem
Varför inte välja en videokamera för filmningen, jag tycker det är överlägset. Det finns ju små och smidiga kameror idag
Har fått förslaget innan och funderat på det, tittat på kameror, men nä, jag vill inte ha 2 prylar. Vi är tillbaka på "snabbt och smidigt" - iaf där det är värt att ha det "snabbt och smidigt" (behöver alltså inte alltid innebära auto-lägen). Har förutom kameran även barn och annat att hålla reda på :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Just A6500 har jag sett tester på (vs 80d) där följande AF i video funkade sådär. Där vann tyvärr 80d med hästlängder. Har inte tittat på specifika video-AF-tester på A7III eftersom jag är lite "orolig" över objektivtillgång/pris och att det är FF eftersom att man inte får cropfaktorn. Sonys 24-240 kostar 9300... :( Finns det andra alternativ med bibehållen AF osv?
Numera skall Sigma ha förbättrat AF med MC-11 adaptern och Sigmas egna objektiv. Officiellt stöds dock inte följande AF men många testare har fått snabb och säker AF med den och Contemporary, Sports och Art objektiv. Man bör dock testa just den kombinationen man vill ha. Tyvärr verkar kombon med 150-600 halta. Sedan har änni DSLR en fördel i att möjliggöra fokusering under pågående zoomning.

Lutar du åt APS-C är nog annat än Sony att föredra p g a objektivutbudet.
 

snysop

Aktiv medlem
Lutar du åt APS-C är nog annat än Sony att föredra p g a objektivutbudet.
Tack du bekräftar min misstanke. Även på Nex-tiden var objektivutbudet skralt. Det är bättre idag men ändå inte tillräckligt. Nexen hade jag ju för ca 8 år sedan(?). Har som sagt även haft Pentax innan och även där kunde jag känna att utbudet var lite tunt. Frågan är om det är bättre för mig att vänta och se vad det kommer ut för kameror framöver. Jag vill gärna ha några av 0d's egenskaper men i ett mindre skal. En mer avancerad spegellös Canon hade varit käckt. M50 känns lite enkel. Jag gillar att ha rattar och knappar för inställningarna för att slippa meny-flippande.
 
ANNONS