Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Så har inte jag upplevt det. Systemkamera; kamera du kan byta hus, objektiv och blixt på - dvs ingår i ett helt system. Bla. Leica M som benämns systemkamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det är den korrekta betydelsen av ordet systemkamera. Det var dock inte den jag syftade på.
Jag tror inte allmänheten har någon som helst susningen vad "DSLR" eller "spegelreflexkamera" är för några märkliga begrepp.

Det vet om "kamera", men normalt inte mycket mer enligt min personliga erfarenhet.
 

iSolen.se

Guest
Njae, "systemkamera" betyder i folkmun samma sak som spegelreflexkamera.
Det håller jag inte med om, de som inte vet vad systemkamera är vet inte heller vad spegelreflexkamera är och våra fina begrepp är bortkastade. En del säger proffskamera och riktig kamera.

Det är meningsfritt att förklara för dem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror inte allmänheten har någon som helst susningen vad "DSLR" eller "spegelreflexkamera" är för några märkliga begrepp.

Det vet om "kamera", men normalt inte mycket mer enligt min personliga erfarenhet.
Just ”DSLR” har jag också en känsla av att vara en akronym som väldigt få vet vad den står för och än mindre kan uttyda de ingående orden. Men spegelreflexkamera var åtminstone under min uppväxt något som var och varannan familj hade. Barnen hade instamatic, och pappa en spegelreflexsystemkamera
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte allmänheten har någon som helst susningen vad "DSLR" eller "spegelreflexkamera" är för några märkliga begrepp.
Det stämmer nog, men om du tittar runt lite på köp-och-sälj-webplatser (inte Fotosidan) så kommer du att märka att ordet "systemkamera" ofta används på det sätt jag beskrev. I detta forum ser man ibland också nyregistrerade personer som inte är insatta i kameravärlden som använder ordet "systemkamera" ungefär så. T.ex de som ber om råd om vilken spegelfri kamera de bör köpa för att ersätta sin systemkamera med.
 

martinot

Aktiv medlem
Det stämmer nog, men om du tittar runt lite på köp-och-sälj-webplatser (inte Fotosidan) så kommer du att märka att ordet "systemkamera" ofta används på det sätt jag beskrev. I detta forum ser man ibland också nyregistrerade personer som inte är insatta i kameravärlden som använder ordet "systemkamera" ungefär så. T.ex de som ber om råd om vilken spegelfri kamera de bör köpa för att ersätta sin systemkamera med.
Har tom. sett trådar där nybörjare (antar jag) frågar om råd om just systemkameror, men egentligen menar renodlade kompaktkameror, eller spegelfria superzoomkameror (dvs. där man inte alls kan byta objektiv).

Vi har kanske grovt sett tre huvudsakliga nivåer:

1. De som fotar främst med mobil, men känner till ordet "kamera".
2. De som vet något mer, och svänger sig med en del kamerauttryck och begrepp, men som blandar ihop de (på alla möjliga sätt).
3. De som har någorlunda koll och kan skilja hyfsat på olika begrepp och olika kameratyper.

Nummer 2. är nog en rätt brokig skara skilda missförstånd och missuppfattningar (i min erfarenhet).
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag tror att inom några år kallar vi spegellösa för systemkamera och unga har ingen aning om vad folk pratar om när de pratar om spegelreflexkamera.

Nu när både Canon och Nikon är på så ska väl till slut även majoriteten av fotosidans medlemmar inse att spegelfritt är framtiden.

Hur många har tjock-TV hemma? (Måste erkänna att jag köpte en av de sista tjock-TV som såldes i det här landet...)
 

iSolen.se

Guest
Jag vet men idag behöver man specificera hela tiden att det är spegelfri. Vad jag menade var att snart tar man för givet att en systemkamera är spegelfri så att det inte behöver nämnas. Tvärtom som det är idag.
Eller så fortsätta säga systemkamera eftersom för det mesta inte är viktigt om den är spegellös eller inte.
 
ANNONS