Annons

Canon S95 - blir bildkvaliteten sämre över tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

kollektiv

Medlem
Hej!

Jag har en Canon S95 som jag köpte begagnad 2012. Jag har använt kameran bitvis ganska mycket under olika förhållanden utomhus. Nu på senare tid har jag fått en känsla av att bilderna har blivit sämre. Dels framkommer så kallade heta pixlar vid ganska många bilder, men framförallt tycker jag att skärpan blivit riktigt dålig.

I bilden nedan så har jag fokuserat på växten, men tycker ändå inte att skärpan är så skarp som den borde kunna vara. Dessutom tycker jag att bilden är kornig, som om det vore ett högt ISO-värde. Men ISO-värdet är 320, vilket är det lägsta manuella ISO-värdet man kan ställa in på kameran.

Min fråga är väl egentligen - blir kameror sämre över tid? Och finns det något man kan göra åt det i så fall?


Bilden är alltså tagen av Canon S95 i ISO 320, 1/125s, f4.9. Nere till vänster har jag ringat in en het pixel.

Eftersom bilden nedan inte blev i högsta upplösning, länkar jag till en här:
https://obj.fotosidan.se/obj/photo/ef/ef063edc74e54f8b00cb7d6797009b6d.jpg
 

Bilagor

Erik X

Aktiv medlem
Jag funderar på samma sak, det känns som att bruset ökat på min 5D3 efter några års användning. Men förmodligen beror det mest på att jag har börjat dra upp skärpa och kontrast mer i Photolab. Men jag kan inte låta bli att fundera på om något degraderas med tiden.
Trasiga pixlar blir gärna fler... De som finns vid tillverkningen 'kalibreras' bort, kameran har en tabell över dåliga pixlar och ersätter deras värde med närliggande pixlar. Jag hittade proceduren för min gamla 500D på nätet, man tog en bild med linslocket på och tryckte en speciell knappkombination så ignorerade kameran därefter alla hotpixels som dök upp vid testet. Rimligtvis finns motsvarande procedur även för S95 men det kanske behövs speciell verkstadsmjukvara..?

Edit: googla canon s95 hot pixel fix. Hittar ingen patentlösning men har inte läst allt. Nån pratar om firmware uppdatering
 

AFJ

Aktiv medlem
Rent generellt skulle jag svara "nej" på din fråga.

När det gäller heta pixlar så kanske de kan bli fler med tiden men det brukar ju sällan vara något man ser i praktiken i en färdig bild.

Om kameran däremot utsätts för "våld" som att tappas i golvet kan förstås vad som helst bli fel.

Att din exempelbild inte är riktigt skarp skulle kunna bero på:

- Det du vill ha skarpt befinner sig i kanten av bilden. Kantskärpan är aldrig riktigt lika bra som i mitten.

- 1/125 kan innebära rörelseoskärpa om det blåser lite.

- Det verkar ha varit rätt murrigt ljus i bilden, blir sällan knivskarpt då.

En sak som gör mig fundersam är att du skriver att lägsta ISO är 320. Det stämmer inte. Det var ett tag sedan jag hade en S95 men den bör gå betydligt lägre, har för mig att bas-ISO är 80 eller 100 på den.

För att bedöma skärpans skulle jag föreslå att du fotar något mera distinkt och statiskt i fullt dagsljus.

PS. Jag tycker din bild var fin! :)
 

kollektiv

Medlem
Jag märkte idag att anledningen till att jag bara kunde komma ner i ISO 320 var att jag hade en dynamic range-inställning på (DR 400%). ISO 80 är alltså, som sagt, det lägsta värdet för kameran.

Spontant verkar det som att det är det som varit problemet! Svårt att få helt skarpa bilder på frihand med DR, helt enkelt. Lite pinsamt. Men tack för all feedback!
 

martinot

Aktiv medlem
Fotograferar man i råformat kan råkonverterare lätt plocka bort defekta pixlar.
Om kameran din saknar stöd för råformat kan man skaffa det med tillägg så som CHDK och få ut DNG-filer. http://chdk.wikia.com/wiki/S95
Har fotat mycket med S95 (mest snorkel/dykkamera med hus nuförtiden), och både den och dess föregångare S90, har native stöd för RAW i from av standard Canon .CR2-filer (och Canon DPP ingår).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag märkte idag att anledningen till att jag bara kunde komma ner i ISO 320 var att jag hade en dynamic range-inställning på (DR 400%). ISO 80 är alltså, som sagt, det lägsta värdet för kameran.

Spontant verkar det som att det är det som varit problemet! Svårt att få helt skarpa bilder på frihand med DR, helt enkelt. Lite pinsamt. Men tack för all feedback!
EXIF i bilden du länkade till i ditt första inlägg visar ISO 500 vilket är ganska högt för den tidens kompaktkameror med liten sensor, så jag tror att din spontana reaktion är helt rätt.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det kan vara så att kameran och optiken har samlat damm internt. Jag hade en gammal ixus 100is som fick bedrövliga motljusegenskaper och sämre skärpa pga damm i optiken.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag köpte en s95 i feb 2011. Använde den 2017 ut. Jag upplevde aldrig några ålderskrämpor. Kommer att ta fram den igen om jag ska snorkla. Enda kameran jag har undervattenhus till. Osäker hur många exponeringar men gissar på knappt 10 000.
 

Smw

Aktiv medlem
Det kan vara så att någon av linserna i objektivet hamnat snett/ur läge.
Vilket, förutom oskärpa kan ge en del rätt märkliga effekter.
Hej !
Jag har och använderett antal äldre objektiv, i de flesta finns det lite damm,
några mycket, andra är lite dimmiga och några har mycket av allt.

En kompakt med ett objektiv som åker ut och in, allra helst om den förvaras
oskyddad i en ficka, borde vara en perfekt dammpump.

Varifrån dimman i mina objektiv kommer från vet jag inte, antagligen
kondens som med tiden blivit nån sorts beläggning.

Flitig användning sliter givetvis på mekaniken, allt tillsammans
kan nog ge ett med tiden sämre bildresulat.

Att elektroniken inom rimlig tid skulle tappa prestanda tror jag mindre på,
på längr sikt brukar även den ge upp.

//MW
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag köpte en s95 i feb 2011. Använde den 2017 ut. Jag upplevde aldrig några ålderskrämpor. Kommer att ta fram den igen om jag ska snorkla. Enda kameran jag har undervattenhus till. Osäker hur många exponeringar men gissar på knappt 10 000.
Det som inte helt sällan verkar hända på dessa små Canon-kameror är väl annars att något går sönder så att optiken inte fälls ut, men det är ju synnerligen uppenbart om den sortens fel uppstår.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag har en Canon S95 som jag köpte begagnad 2012. Jag har använt kameran bitvis ganska mycket under olika förhållanden utomhus. Nu på senare tid har jag fått en känsla av att bilderna har blivit sämre. Dels framkommer så kallade heta pixlar vid ganska många bilder, men framförallt tycker jag att skärpan blivit riktigt dålig.

I bilden nedan så har jag fokuserat på växten, men tycker ändå inte att skärpan är så skarp som den borde kunna vara. Dessutom tycker jag att bilden är kornig, som om det vore ett högt ISO-värde. Men ISO-värdet är 320, vilket är det lägsta manuella ISO-värdet man kan ställa in på kameran.

Min fråga är väl egentligen - blir kameror sämre över tid? Och finns det något man kan göra åt det i så fall?


Bilden är alltså tagen av Canon S95 i ISO 320, 1/125s, f4.9. Nere till vänster har jag ringat in en het pixel.

Eftersom bilden nedan inte blev i högsta upplösning, länkar jag till en här:
https://obj.fotosidan.se/obj/photo/ef/ef063edc74e54f8b00cb7d6797009b6d.jpg
Om du inte tappat kameran så tappar den inte i kvalitet :) Heta pixlar blir vanligare över tiden men bör inte vara något problem.

Har hört samma sak så många gånger och det hävdas ofta att gamla kameror inte blir sämre över tiden bara för att det kommer nya modeller. Feltänket är att man inte använder bilder på samma sätt, du redigerar säkert annorlunda eftersom trenderna är att man redigerar mer. Sen inte minst, dina krav ökar för du jämför (omedvetet?) med nya bilder som andra tar och kanske nya redigerade med gamla mindre redigerade. Slutligen kanske du visar på en bättre telefon, eller bättre skärm/tv så du ser defekter tydligare. Eller helt enkelt större skärm.

Världen står inte still i utveckling, men din kamera gör det.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har haft två S95 och båda blev sämre med tiden. Inte sämre av tiden dock, utan sämre för att jag under tiden jag hade dem hanterade dem som jag brukar med kompaktkameror. De fick alltså en och annan smäll och efter ett tag så hade något tagit stryk i objektivet. De var skarpa i vidvinkelläget, men ju mer man zoomade in, desto luddigare blev de. Enligt en canonmeckare jag pratade med då var just det lätt hänt på de kamerorna.

Förmodligen inte ett dugg relevant om TS problem berodde på något annat, men ingen hindrade mig så jag skrev det här ändå...
 
ANNONS