Annons

Byte processor

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
Varför vill du byta processor? Allmänt tror jag inte processorutvecklingen någon enstaka generation gått långt nog för att motivera uppgradering. Särskilt inte om du också i typiskt Intel-anda behöver byta moderkort också.

För allting annat än rå 3D-spelprestanda är Intel inte längre den givna processortillverkaren. AMD har satt åt Intel ordentligt med sin senaste arkitektur med betydligt bättre priser och fler fysiska kärnor för pengarna.

https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5-8600k-och-i3-8350k-coffee-lake/12#content

En skillnad, visst. Men ingenting som jag skulle kalla vara värt närmare 4000 kronor eller mer om moderkortet behöver bytas också. För mitt enkla fotoredigerande i Capture One märkte jag ingen meningsfull prestandaskillnad mellan min gamla fyrkärniga enkeltrådiga Intel 3570K i 4Ghz och mina åttakärniga dubbeltrådade AMD Ryzen 1800X. Men vi kan mycket väl använda våra datorer, och redigeringsprogram, helt annorlunda förstås.
 

Mas71

Aktiv medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?

Enkla svaret är nej. Du har fortfarande en av de snabbaste processorerna i konsumentsegmentet.
Dessutom klan du inte bara byta processorn, då krävs även nytt moderkort och från 6700 till 8700 är det två chipset generationer så för att få ut maximal effekt ur uppgraderingen bör du även uppgradera RAM minnet.

Dyrt för väldigt liten effekt vill jag påstå.
 

Heliotropen

Medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
Beroende på vad du har för licens av Windows, kan du behöva köpa en ny, då den är knuten till ditt moderkort. Gäller för OEM-licens. Jag råkade ut flr detta. Uppgraderade från Windows 7, gratis till Windows 10 och i samband med detta blev det en OEM-licens. Det blev en dryg tusing till. Sura pengar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
Du kommer inte märka någon skillnad
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör med en Intel 3770K på min nu jättegamla dator, och har 32 GB RAM och inte jättesnabb SSD - funkar hur bra som helst. Jag tror inte du kommer märka någon som helst skillnad med en ny processor.
 

HenryB

Aktiv medlem
Som redan tagits upp så åker du på byte av alla vitala delar (Moderkort, CPU, RAM). I samma veva hade jag även bytt disken till en M2-disk med PCIE-buss för snabbare dataöverföring. En uppgradering kommer givetvis ge dig en snabbare maskin men du kommer nog inte märka en markant skillnad.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-Intel-Core-i7-6700K/3937vs3502

Om du ändå tänker uppgradera så överväg en Ryzen7-processor. Fler kärnor och mkt pang för pengarna.
 

mimansso

Aktiv medlem
Jag kör med en Intel 3770K på min nu jättegamla dator, och har 32 GB RAM och inte jättesnabb SSD - funkar hur bra som helst. Jag tror inte du kommer märka någon som helst skillnad med en ny processor.
Tror du jag får mer för pengarna genom att dubblera minnet från 16 till 32 Gb?
 

Mas71

Aktiv medlem
Tror du jag får mer för pengarna genom att dubblera minnet från 16 till 32 Gb?
Det beror mest på hur mycket du jobbar i Photoshop och hur komplexa projekt du jobbar med, hur många lager, smarta objekt etc.
Photoshop är den stora minnesanvändaren.

För Lightroom, nej tror inte det har någon märkbar effekt där.
 

mimansso

Aktiv medlem
Tack för goda råd

Tack för bra tips och goda råd!

Känns som jag ska ligga lågt något år till sen kan det vara läge med ett uppgraderingspaket.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Mycke som ska passa ihop

​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
Njae, om du upplever de som ett trögt system så är de mycke parametrar som ska jämkas. Vilket moderkort har du ? Vilket chipset sitter på detta ? Vilken hastighet har du på RAM minnet ? Osv Osv Finns de en M2 port till SSD disk kan du öka läs/skriv hastigheten till disk genom att köpa en sån. De är fler saker än bara GHz farten på processorn som spelar in å dom är inte så enkla att hitta alla gånger.

ThomasR
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som redan tagits upp så åker du på byte av alla vitala delar (Moderkort, CPU, RAM). I samma veva hade jag även bytt disken till en M2-disk med PCIE-buss för snabbare dataöverföring. En uppgradering kommer givetvis ge dig en snabbare maskin men du kommer nog inte märka en markant skillnad.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-Intel-Core-i7-6700K/3937vs3502

Om du ändå tänker uppgradera så överväg en Ryzen7-processor. Fler kärnor och mkt pang för pengarna.
Ja, det är väl endast chassit som är kvar i värsta fall. Kanske bättre att sälja burken och köpa en ny?
 

larjo

Aktiv medlem
​Jag har en PC med 16 Gb ram, SSD-diskar och en Intel i7 6700K.
Har ett grafikkort Nvidia GTX 970.

Den svagaste länken anser jag vara processorn varför jag funderar på att byta till en Intel i7 8700K.

Tror ni jag kommer märka skillnad när jag arbetar med mina raw-filer i LR och PS?
Vad tycker du går långsamt?
Jag sitter med ungefär samma dator som dig. Det jag tycker går långsammast är importen. Så när jag skaffade en M2-disk för operativsystemet så hade jag en SSD diskar "över" så nu kör jag LR-katalog och preview-filerna på den. Tyckte jag fick lite bättre prestanda så. Bildfilerna ligger på en snurrdisk på 7200 rpm.
Vill jag snabba på importen lite till så importerar jag till en SSD-disk. Men då kommer omaket att flytta filerna till snurrdisken när man är klar.
Man får helt enkelt ta en kopp kaffe när man importer många bilder from minneskortet :)

Edit:
Det går att överklocka CPUn lite. Jag har överklockat min CPU lite och kör på 4,5 GHz. Kanske går lite fortare nu. Men det är diskaccessen som är flaskhalsen vid import.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad tycker du går långsamt?
Jag sitter med ungefär samma dator som dig. Det jag tycker går långsammast är importen. Så när jag skaffade en M2-disk för operativsystemet så hade jag en SSD diskar "över" så nu kör jag LR-katalog och preview-filerna på den. Tyckte jag fick lite bättre prestanda så. Bildfilerna ligger på en snurrdisk på 7200 rpm.
Vill jag snabba på importen lite till så importerar jag till en SSD-disk. Men då kommer omaket att flytta filerna till snurrdisken när man är klar.
Man får helt enkelt ta en kopp kaffe när man importer många bilder from minneskortet :)

Edit:
Det går att överklocka CPUn lite. Jag har överklockat min CPU lite och kör på 4,5 GHz. Kanske går lite fortare nu. Men det är diskaccessen som är flaskhalsen vid import.
Ett sätt kan vara att köra mot SSD och när man är klar i LR flyttar man över hela sessionen till 7200 disken. Men om det är värt det???....
 

larjo

Aktiv medlem
Ett sätt kan vara att köra mot SSD och när man är klar i LR flyttar man över hela sessionen till 7200 disken. Men om det är värt det???....
Skrev det också, man kanske lite för kryptiskt :)

Igår importerade jag en LR-katalog som jag exporterat från min laptop. Jag hade den en annan disk i. Att flytta över filerna från den den disken till disken där jag har rasten av filerna gick ganska fort. Betydligt fortare än importen, helst som jag lägger på ett preset med lite grundskärpning mm. Verkar som det går skulle vara att alternativ att importera till en SSD-disk ändå...
Fast kaffe är också gått :)
 
ANNONS