Annons

Var går gränsen.... ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Jag skyller inte på modellen, blir bara så f_b över att femmaffian lägger allt på fotografen när det sällan är så (läs sällan, visst kan det förekomma).
Det är bara fotografen som håller i kameran.

Plastbit? Tja, här är smaken som baken... Som ett experiment visade jag en av mina modeller originalet, en mjukt softat variant, och en illsoftad "docklik" tredje variant. Hon föll för den tredje....

Varför? Vissa frågor kan nog inte besvaras Martin, det är tycke och smak, mode mm som avgör.
Och varför skulle man inte kunna gör extrema versioner av en bild som ser nästan tecknade och overkliga ut? Varför tar du detta så allvarligt? DET kan jag inte förstå.... Det handlar inte om att framställa en tjej som en plastdocka för att man önskar att hon såg ut så i verkligheten, nä, snarare blir denna extrembearbetning av bilden ett sätt att skapa en fantasybild av modellen som hon ofta själv tycker ser cool ut...
Nu blandar du päron och äpplen (eller var det meloner?). Att behandla en bild så att den ser onaturlig ut behöver inte alls vara dåligt på något sätt. Men när man börjar räta ut böjda näsor, ta bort födelsemärken, förstora ögonen, trolla bort all struktur i huden, med mera, så känns det som att syftet är just plastighet. Det dög inte som det var helt enkelt.
Men det allra värsta är ju poserandet, det evinnerliga exponerandet av uppenbara silikonbröst i kombination med ovanstående. Vad är syftet med en sådan bild? Varför är det "coolt" med en tjej som ser ut som en barbiedocka som alltid är sugen på att knulla?

För mig finns det annat att som både förvånar mig och skrämmer mig, men det är en HELT annan historia....

Fler unga tjejer vill ha kravlöst sex
Är det en helt annan historia?

"-Män vill att tjejer ska vara mer sexuellt tillgängliga, men samtidigt vill de inte ha en porrdrottning till fru. Det går inte ihop."

Hmmm, vaaaad kan det bero på?

Edit: Fattar du inte att du själv är delaktig i det du tycker är skrämmande? Det hjälper inte att det är "roligt" om det skadar andra. Du använder ditt eget nöje som argument för att göra något som du på andra plan tycker är skrämmande. Tänk lite!
 
Senast ändrad:

hansen2

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Jag skyller inte på modellen, blir bara så f_b över att femmaffian lägger allt på fotografen när det sällan är så (läs sällan, visst kan det förekomma).
Vad som fotograferas är till syvende och sist alltid fotografens ansvar och det har inget som helst med feminism att göra.
Själv ogillar jag feminismen då jag ser den som mansfientlig. Att kravla upp ur det ena diket för att sedan hoppa ner i det andra är inte till nytta för något av könen.

Och hör och häpna, den bilden det länkades till (m a j a) i denna tråd anser jag inte är bra därför att den framställer modellen på ett ofördelaktigt sätt. Och jag tänker inte gå in på varför jag tycker så fråga inte...
Jag blir nyfiken på varför du inte vill motivera din åsikt?

/Johan
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det är bara fotografen som håller i kameran.


Nu blandar du päron och äpplen (eller var det meloner?). Att behandla en bild så att den ser onaturlig ut behöver inte alls vara dåligt på något sätt. Men när man börjar räta ut böjda näsor, ta bort födelsemärken, förstora ögonen, trolla bort all struktur i huden, med mera, så känns det som att syftet är just plastighet. Det dög inte som det var helt enkelt.
Men det allra värsta är ju poserandet, det evinnerliga exponerandet av uppenbara silikonbröst i kombination med ovanstående. Vad är syftet med en sådan bild? Varför är det "coolt" med en tjej som ser ut som en barbiedocka som alltid är sugen på att knulla?


Är det en helt annan historia?

"-Män vill att tjejer ska vara mer sexuellt tillgängliga, men samtidigt vill de inte ha en porrdrottning till fru. Det går inte ihop."

Hmmm, vaaaad kan det bero på?

Edit: Fattar du inte att du själv är delaktig i det du tycker är skrämmande? Det hjälper inte att det är "roligt" om det skadar andra. Du använder ditt eget nöje som argument för att göra något som du på andra plan tycker är skrämmande. Tänk lite!
Dög inte som det var? Åter nej, det handlar inte om det...

Och naturligtvis är det pga all modellfotografer som tjejer vill ha kravlöst sex, kände på mig det... du fan i mej helt obetalbar Martin...
Att tjejer vill leva som "slampor" kan du knappast lasta "manssamhället" för...

"Barbiedocka sugen på at knulla" skrev du...
Det är så DU uppfattar henne Martin...
 

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Dög inte som det var? Åter nej, det handlar inte om det...
Vad handlar det om då?

Och naturligtvis är det pga all modellfotografer som tjejer vill ha kravlöst sex, kände på mig det... du fan i mej helt obetalbar Martin...
Du är ganska blind om du inte begriper att det hänger ihop. Det handlar om vilka ideal man förmedlar.

"Barbiedocka sugen på at knulla" skrev du...
Det är så DU uppfattar henne Martin...
Ja, det är så det ser ut, så jag förutsätter att fotografen är gravt handikappad om det inte var det som var meningen.
Hur tycker du att det ser ut (bilden tråden handlar om alltså)? Som att hon vill gå och fika, eller va?

Mattsen skrev:
Därför att den skulle kunna uppfattas som kränkande och det är just den typen av bildkommentarer som jag tycker är så avskyvärda...
Du är allt bra feg om du inte vågar säga vad du tycker. Hur kan det vara kränkande?
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Du är allt bra feg om du inte vågar säga vad du tycker. Hur kan det vara kränkande?
Nej Martin, det handlar inte om feghet, det handlar om respekt. Slå upp ordet i en ordbok och försök att förstå vad det betyder.
 

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Nej Martin, det handlar inte om feghet, det handlar om respekt. Slå upp ordet i en ordbok och försök att förstå vad det betyder.
Det är inte respekt att undanhålla sina åsikter. Du har dessutom erkänt att du tycker något negativt om modell och/eller bild, så då kan du lika gärna tala om vad.
För mig är det respektlöst att ignorera något som man tycker är galet, vilket jag tycker i det här fallet.
 

kiwawa

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Själv ogillar jag feminismen då jag ser den som mansfientlig. Att kravla upp ur det ena diket för att sedan hoppa ner i det andra är inte till nytta för något av könen.



/Johan

!! OT !!
Stopp och belägg,
På vilket sätt är feminismen mansfientlig??
Jag ser mig själv som just feminist p.g.a att jag ser en del problem med patriarkatet.(kolla lönenivåer,chefspositioner så förstår ni nog att det finns ett problem i detta)Detta innebär INTE att man är för ett införande av ett matriarkat!!!
Feminismen är INTE synonymt med ROX!!
Det finns självklart feminister som inte har en människosyn som bygger på "sunt" tänkande, men lika självklart finns det hos antifeministerna med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

Sorry för att jag snodde tråden lite.
 

bEPH

Aktiv medlem
Makten skrev:
Ordet feminism är förbrukat på grund av att så många manshatare kallar sig så.
Jag håller med Makten (för en gång skull?), på samma sätt som andra grupperingar som muslimer, bögar, kristna osv. sätts in i stereotypa fack som egentligen inte stämmer så anser jag ordet feminist har fått en förtjänt negativ klang.

Jag tror inte att det blir bättre att man (rabiat) försvarar ordet istället för åsikterna.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Med en dåres envishet - kan vi hålla oss på tråden?

CreativeMind skrev:
Med en dåres envishet så hävdar jag att bilden ifråga inte hör hemma på FS!

Jag citerar David Elmfeldts utmärkta inlägg tidigare i tråden:

"En mer intressant vinkel är hur unga tjejer påverkas att tro vad som är normalt. Och det kan knappast vara normalt att ha bilder på sig själv i bara mässingen liggandes ute på internet och för all framtid. Jag menar ngngång kanske man vill söka ett jobb där det inte är lika kul att alla vet exakt hur man såg ut. Likaså kanske en ung tjej tror att det förväntas att se dessa kroppar och poser som ideal."

Detta är pudels kärna, inte hurvida män blir upphetsade (det blir de) eller någon tar anstöt (bevisligen är det ju några som gör det) utan den påverkan bilden har på unga människors självuppfattning.

Och här måste FS ta sitt ansvar, att köpa Slitz är en medveten handling där man söker en viss typ av "underhållning" men ett medlemskap på FS innebär inte att man per automatik skall behöva konfronteras med dessa ideal, spec inte i kontexten att de är Ok och att de som promotar dem är OK.

Till SF's ledning:
Att vara passiv inför detta är inte samma sak som att vara neutral, det är faktiskt att i praktiken ge sitt fulla medhåll till nämda bilders budskap och deras upphovsmäns ambitioner!

Och samtidigt eventuellt bidra till det "sluttande plan" som många unga tjejer upplever att deras självkänsla befinner sig på...

/johan e
Snälla, snälla FS fotografer - kan vi inte hålla oss till ämnet? Och undvika de allra högsta tonlägena så att admin inte stänger tråden :)

Citerar mig själv och tror att vi som delar de åsikter som David ger utlopp för i citatet ovan faktiskt kan förmå FS till en liten, liten policy skärpning. Ingen censur, ingen moralpanik, inga förbud - bara lite mera hänsyn och en markering av "gränsen" - så att vi alla vet var den går ;-)

/johan e
 
Senast ändrad:

cw-op

Aktiv medlem
Re: Med en dåres envishet - kan vi hålla oss på tråden?

Kan man inte göra ett lappkast och ifrågasätta dom som ständigt återkommer i forumen med klagomål på de bilder som läggs upp här? Jag tycker att många av inläbben f...låt INLÄGGEN (Freud igen ...) hämmar fotograferna och kreativiteten här på sidan.

Om man kokar ner den här soppan som serverats av avdelning "Gnällspikar med skrivklåda" de senaste åren så blir det inte många bilder kvar som klarar expertisens argusögon.

Eller varför inte; Ni som vet hur en bild ska se ut o inte se ut, gör en inventering vetja och skriv en lista på de bilder som inte hör hemma här. I stort sett INGENTING DUGER så det bör hålla igång Kobolfingrarna en bra stund framöver eller är pennfäktningen på fs roligare än själva fotograferingen? JANNE
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Re: Re: Med en dåres envishet - kan vi hålla oss på tråden?

cw-op skrev:
Om man kokar ner den här soppan som serverats av avdelning "Gnällspikar med skrivklåda" de senaste åren så blir det inte många bilder kvar som klarar expertisens argusögon.
Antar att du klasar mig som en gnällspik :)
Men jag har för övrigt BARA klagat på "kattbilderna" vilket var mest "på skoj" - men jag fick en massa support så det är nog gott om gnällisar här...

Men denna tråden är mera på allvar, tycker nämligen att ämnet är viktigt.

Och vad skall man diskuter iforumen?
Själv föredrar jag sådant som verkligen engagerar mig, (för tekniken sitter i ryggmärgen och pryl tjafset intressrar mig inte ;-)
Så varför då inte diskutera här i forumet som är avsett för just dessa ämnen?
Om det sedan stör dig så mycket att du själv vill "gnälla" i tråden - varsågod - ordet är fritt!

Men jag tycker det är fel att avfärda bilddebatterna, detta är ju lite av FS essens - att se på bilder och sedan diskutera dem - tycker inte att det är något att "gnälla" över!

/johan e

Ps.
Du måste ju inte läsa och/eller delta i trådarna, själv tittar jag tex nästan aldrig i tekniktrådarna...
 
Senast ändrad:

cw-op

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Med en dåres envishet - kan vi hålla oss på tråden?

CreativeMind skrev:
Antar att du klasar mig som en gnällspik :)
Men jag har för övrigt BARA klagat på "kattbilderna" vilket var mest "på skoj" - men jag fick en massa support så det är nog gott om gnällisar här...

Men denna tråden är mera på allvar, tycker nämligen att ämnet är viktigt.

Och vad skall man diskuter iforumen?
Själv föredrar jag sådant som engagerar mig (tekniken sitter i ryggmärgen och pryl tjafset intressrar mig inte ;-) så varför då inte diskutera det?
Om det sedan stör dig så mycket att du själv vill "gnälla" i tråden - varsågod - ordet är fritt!

Men jag tycker det är fel att avfärda bilddebatterna, detta är ju lite av FS essens - att se på bilder och sedan diskutera dem - tycker inte att det är något att "gnälla" över!

/johan e

Ps.
Du måste ju inte läsa och/eller delta i trådarna, själv tittar jag tex nästan aldrig i tekniktrådarna...
Du har så delvis rätt Johan! Iofs nog har det klagats betydligt mer än på kattbilder om jag inte minns fel men låt oss inte klyva hår nu. Jag gillar själv dom här diskussionerna så dom skulle inte jag heller vilja vara utan så det så.
Sett utifrån är det visserligen lite sandlådan över det hela men vad gör det bara vi har kul!
JANNE. ,
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Re: Med en dåres envishet - kan vi hålla oss på tråden?

cw-op skrev:
Om man kokar ner den här soppan som serverats av avdelning "Gnällspikar med skrivklåda" de senaste åren så blir det inte många bilder kvar som klarar expertisens argusögon.

Eller varför inte; Ni som vet hur en bild ska se ut o inte se ut, gör en inventering vetja och skriv en lista på de bilder som inte hör hemma här. I stort sett INGENTING DUGER så det bör hålla igång Kobolfingrarna en bra stund framöver eller är pennfäktningen på fs roligare än själva fotograferingen? JANNE
Alla bilder "duger", men de ska också kunna kritiseras knalllhårt tycker jag.
Jag hatar förbud. Den här diskussionen är mer att jämföra med en debatt. Oavsett om nån "vinner" så kanske en eller annan läsare börjar tänka lite på vad som skrivs. Skribenterna är ju förstockade, det har vi ju förstått (mig inräknat).

;-)
 

bEPH

Aktiv medlem
Kan vi inte rösta för att få en översikt?
Jag är för att samtliga 3(?) bilder som varit länkade ska få publiceras på FS.
 
ANNONS