Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Det finns ju en låååång tråd om 7d. Den tenderar ju som så ofta att innehålla både det ena och det andra. I den HÄR tråden tänkte jag att vi skulle hoppa över jämförelser, pixelfrosseri och annat skoj och koncentrera oss på själva handhavandet.

Själv upplever jag att 7D har så enormt mycket mer inställningar än t ex den 40D jag hade tidigare. Så jag är alltså lite nyfiken på hur DU har ställt in din 7D?

Själv använde jag kvällen till att programmera lite olika saker.

1) Min meny.
Där har jag än så länge bara lagt in tre val. Formatera som jag använder dagligen. Kvalitet som jag använder sällan (men möjligen kommer att använda mer när LR får stöd för MRAW och SRAW). Spegellåsning

2) ISO
Jag skulle vilja välja auto som en grundinställning men känner att jag inte riktigt har fått kläm på hur det funkar. Väljer därför alltid efter situation

3) AF
Har aktiverat alla valmöjligheterna. Kör mest med manuellt val enpunkts. Har inte riktigt kläm på vad utökad och spot är bra för. Har programmerat om skärpedjupskontrollsknappen (som jag aldrig använder) till att aktivera spot fokus. Tycker det känns bra (den måste hållas intryckt för att spot-fokusen skall aktiveras).

3) Knappen M-fn. Där har jag lagt visning av rutnätt och vattenpass. Känns som en bra plats. Vet dock inte hur användbart det kommer att vara i praktiken.

4) Blixtstyrning. Wow vad mycket skoj! Har dock noll koll så det finns mycket att lära. Nu har jag inställt så att båda avfyras. Är det korrekt uppfattat att om jag ställer in så att bara slaven skall triggas så disablas den inbyggda, även om den inte finns någon slav tillgänglig?

5) Set-knappen - det är ju den lättaste knappen att komma åt men den är ju "död" i normalläget. Har du lagt någon funktion där? Jag funderar på att lägga direktkontrollsmenyn "Q" där men då blir ju "Q-knappen" överflödig och den går väl inte att programmera om?

6) Spegeluppfällning. Det finns väl ingen annan möjlighet att aktivera den än att gå in i menyn och slå av och på den? Skulle nog velat ha den på en snabbknapp. Nåvä, jag har den på min meny så den är ju lätt tillgänglig.

Fritt för diskussioner och tankar men försök att hålla det on-topic.

Mvh
Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
Tja, jag kan ju fylla i mina, då, motsvarande de du räknat upp.

Min meny
Högdagerprioritet
Brusreducering för höga ISO
Egna inställningar
Orienteringslänkad AF-punkt
Upplyst sökarinfo
Blixtstyrning

Formaterar gör jag en gång, spegeluppfällning aldrig.

Auto ISO fungerar precis som på 40D, fast över området 100-3200, inte bara (i praktiken) 400-800.

Expanderad AF är bra när man har svårt att följa något som rör sig med en enstaka punkt. Spot ger möjlighet att bättre definiera exakt var man vill att AF ska träffa.

Jag låter M.Fn vara FEL i vanliga fall. Dock har jag i programmet jag sparat under C1 satt M.Fn som AE-lås, då jag där använder både AF-ON och * för olika sorters autofokus.

Om man ställer in intern blixt för styrning av externa blixtar fungerar den interna bara som styrkodssändare, oavsett hur många externa blixtar det finns. Detta inkluderar antalet noll externa blixtar. Fast den interna blixtrar ju ändå, lite svagt, för att styra de icke existerande slavarna.
Jag slår gärna ett slag för att prova multiblixtfotografering (med Canons trådlösa system, alltså) med en dator ansluten via USB. EOS Utility har en funktion för 7D, där man kan göra alla blixtinställningar på datorn, istället för att hoppa genom menyalternativen hela tiden. Dessutom ser man direkt på datorskärmen hur bilden blev.
Ovanpå detta kan man lagra blixtinställningarna i en fil, som man senare kan öppna och ladda in i kameran.

Jag har bildstorlek (eller kvalité, om man föredrar det ordet) på SET. Det är den enda nya funktionen man kan lägga där.

Spegeluppfällningen har redan en egen knapp. Den är märkt START STOP och sätter igång live view. Resultatet blir detsamma, fast på ett annat sätt. Och smidigare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Anders.

Ja du har ju en poäg att man kan aktivera live-view så får man ju spegeluppfällning. Visserligen försvinner sökaren men den har man klara sig utan om man kör med spegeluppfällning, det rör sig ju ändå om stativ-foto.

Blixtstyrning, jag får nog läsa på lite där. Fick definitivt intrycket av att det går att få effekt ur den inbyggda blixten även när den fjärrstyr.

Nu är det nattadags.
 

apersson850

Aktiv medlem
På stativ är det ofta snarare en fördel att sökaren ersätts med bilden på bakre displayen istället. Blir gärna lite gymnastiskt att stå och glo i vanliga sökaren med kameran på stativ.

Spegeluppfällning är en funktion Canon behandlat styvmoderligt ända sedan de övergav F-serien (min första Canon, en Canon EF, har en speciell spak för spegeluppfällning). Nu kan de begrava den fullständigt, för nu behövs den inte längre.

Du kan få (lite) effekt ur den inbyggda blixten också, även när den fjärrstyr andra blixtar. Jag fattade det som att du frågade vad som hände om du ställde in den interna till att bara styra slavblixtar, inte belysa motivet själv, men sen inte har några slavblixtar. Men du menade kanske något annat?
 

AFJ

Aktiv medlem
Du kan få (lite) effekt ur den inbyggda blixten också, även när den fjärrstyr andra blixtar. Jag fattade det som att du frågade vad som hände om du ställde in den interna till att bara styra slavblixtar, inte belysa motivet själv, men sen inte har några slavblixtar. Men du menade kanske något annat?
Jo det var det jag frågade om. Jag hade hoppats att det fanns lite "intelligens" som kände av att om det inte fanns några slavblixtar att kommunicera med så skulle den inbyggda blixten återgå till sitt normala läge.

Det jag klurade lite över var att du skrev Om man ställer in intern blixt för styrning av externa blixtar fungerar den interna bara som styrkodssändare. Det är om jag fattar rätt en option. Man kan välja om man vill ha effekt från den inbyggda eller inte.

Jag läste manualen igår kväll innan jag somnade, det klarnar mer och mer, men visst är det en del att lära.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kommunikationen går bara på ett håll, från kameran till slavblixtarna. Det finns ingen kommunikation alls i den andra riktningen.
Därför kan kameran inte avgöra hur många, om några, slavblixtar du har igång.

Men du har för övrigt fattat rätt. Man kan ställa den interna blixten i en hel hop med lägen:

  • Enbart AF-belysning
  • Normal intern blixt
  • Intern blixt i förhållande till (i praktiken helst en) extern blixt
  • Som styrning av (en eller många) externa blixtar (alla grupperingar möjliga) utan att själv blixtra
  • Som styrning av (en eller många) externa blixtar (alla grupperingar möjliga) och dessutom blixtra själv också

Med "alla grupperingar möjliga" menar jag alternativen A+B+C, A:B och A:B C.

Det tredje alternativet tycker jag fungerar bäst om man bara har en extern blixt, även om man i teorin kan ha valfritt antal. Men i praktiken blir det som de där blixtarna som har en vridbar huvudblixtreflektor (den externa här) och en liten hjälpreflektor rakt fram (den inbyggda på 7D). Fast med större frihet för placeringen av huvudreflektorn.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kommunikationen går bara på ett håll, från kameran till slavblixtarna. Det finns ingen kommunikation alls i den andra riktningen.
Därför kan kameran inte avgöra hur många, om några, slavblixtar du har igång.
Tack för förklaringe och det är ju egentligen ganska logiskt med tanke på hur kommunikationen sker.
 

IngemarO

Aktiv medlem
Har postat detta på en annan tråd om 7D, men tyckte det var intressant att posta den här också som tips på användandet av AF.

"Hittade en intressant sak gällande Spot AF i EOS Magazine.
Jag trodde att fokuspunkten när man använde Spot AF skulle vara lika liten som vad som visades i sökaren, men det visar sig vara att den är större än den större rutan enligt EOS Magazine.

Blåa rektanglar vanlig AF punkt.
Röda rektanglar Spot AF."
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Idag försökte jag lagra lite blixtinställningar under C1 men det gick inte. Manuell läget, ISO, tider och bländare sparades men inte inställningen där jag aktiverat fjärrstyrning av blixt. Gör jag något fel eller är det så att dessa inställningar inte sparas? I så fall varför??
 

nivas

Aktiv medlem
Några lösa åsikter från mej:

Under Menu-knappen:
Release shutter without card = off, dumt att chansa
Auto lightning optimizer = off, vill kunna ha kvar kontrollen själv
Grid 1 och Silent shooting 1 i LiveView.
Expo. simulation = on, också LiveView
Highlight alert & Af point disp = on, Histogram RGB, ger bättre koll på hur bilden blev
Autorotate bara på bilderna, ej kameraskärmen.
LCD brightness = Auto, funkar faktiskt riktigt bra. Sensorn sitter precis ovanför det bakre inmatningshjulet. Man behöver släcka displayen för att skärmen ska ändra intensitet. Testa genom att hålla kameran under en skrivbordslampa och täcka sensorn med tummen medan du trycker upprepade gånger på Menu-knappen.
Pallade inte att köra med Svenska menyer, så nu är det Engelska om gäller.
VF grid display = enable, bra hjälpmedel
Battery info kan vara kul att registrera.
Info button display options, där har jag bara Electronic level, då jag aldrig tittar på de andra två infoskärmarna.

Vad gör egentligen Metering timer inställningen?

Under C.Fn I:
Exposure level inc: 1/3 stop, möjlighet till finlir
ISO speed: 1 stop, snabbare ISO val
ISO expansion: on
Safety shift: enable, mycket praktiskt under soliga dagar m.m.

C.Fn II:
high ISO speed noise redustion: low, slår över till disable om jag ska köra serietagning med högre iso
Highlight tone priority: disable, vill kunna kontrollera detta själv

C.Fn III: (autofokus)
Tracking sensitivy: 0, känns bra där. skruva ner till slow om du har mycket träd etc i vägen, skruva till fast om du fotar sånt som kräver snabb omfokusering
AF priority/Tracking priority, innebär att kameran prioriterar fokus innan första bilden i en serie tas, och sedan bibehållen fokus för resten av serien. En smaksak, den som hellre vill ha suddigare bilder och snabbare serier väljer t.ex. Release/Drive speed
Under AF area selec. mode kan man välja vilka AF moder man ska kunna välja med Fokus-M-Fn-knappkombinationen. Välj bort de som du inte använder så blir det färre att bläddra mellan. Två av moderna är förresten disablade från fabriken.
VF display illumination: auto, då kommer fokuspunkterna att blinka rött när fokus uppnås under mörkare förhållanden, gör det lättare att se

C.Fn IV:
M-Fn har jag ställt om till Electronic level, standard är FEL.
Joysticken till fokuspunktsval.
Set till Play

Förövrigt kör jag aldrig med Auto-ISO, vill ha kvar kontrollen.
Lite tråkigt att man bara kan registrera Flash control i MyMenu, inte någon av undermenyerna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Idag försökte jag lagra lite blixtinställningar under C1 men det gick inte. Manuell läget, ISO, tider och bländare sparades men inte inställningen där jag aktiverat fjärrstyrning av blixt. Gör jag något fel eller är det så att dessa inställningar inte sparas? I så fall varför??

Läste i manualen (engelsk PDF) på sidan 224 och det verkar som om inställningarna för den trådlösa inställningen inte går att spara? Trådlösa inställningen är inget som nämns bland de inställningar som sparas.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du har lagt electronic level på M.Fn får du även med rutmönstret när du trycker på den. Kan vara tårta på kaka att alltid ha rutmönstret igång då.

Om du vid vanlig fotografering (inte live view) exempelvis ställer kameran på Tv, då ser du slutartiden i displayen. När du trycker ner avtrycket till hälften ser du även den automatiskt valda bländaren.
Släpper du nu avtryckaren ligger bländarvärdet kvar i sex sekunder, vare sig du vill eller ej.

Använder du istället live view är det ofta så att man då håller på och stökar mer runt fotograferingen. Därför kan man ställa in mättimern vid live view, så att värdet ligger kvar längre.
Det är dock ingen mening att ställa mättimern på 10 minuter om man har kameran på automatisk avstängning efter en minut. Då avslutar den live view innan mättiden gått ut.

Angåenden blixtinställningarna har jag inte experimenterat med att försöka spara dem. De går inte att spara för en extern blixt (jo, men i själva blixten, då, under förutsättning att man inte tar ut batterierna ur blixten), så kanske de inte vill låta det vara möjligt för den interna heller, i konsekvensens namn?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du har lagt electronic level på M.Fn får du även med rutmönstret när du trycker på den. Kan vara tårta på kaka att alltid ha rutmönstret igång då.

Jag håller med. Började med att slå på rutmönstret konstant, men valde att slå av den och nöja mig med att lägga den på M-fn.

Angåenden blixtinställningarna har jag inte experimenterat med att försöka spara dem. De går inte att spara för en extern blixt (jo, men i själva blixten, då, under förutsättning att man inte tar ut batterierna ur blixten), så kanske de inte vill låta det vara möjligt för den interna heller, i konsekvensens namn?
Ja så kanske det är tänkt. Jag hade dock gärna sett att jag kunde sparat ett "remote blixt läge" under en av C-knapparna eftersom det kräver lite jagande i menyerna för att ställa in som man jag vill ha det.
 

apersson850

Aktiv medlem
En av finesserna med trådlös fjärrstyrning av blixtar är ju just att det är trådlöst. Det inbjuder förstås till att använda funktionen var som helst, inte bara i kontrollerade studiomiljöer.

Men då uppställningen av blixtarna ändå kräver lite eftertanke och experimenterande, är det inte helt otroligt att det görs i en studioliknande miljö. Ofta vill man ha belysningsstativ och mojänger, så det blir ändå en del byggande innan det är klart. Om det är så, kan jag rekommendera möjligheten att köra med en dator inkopplad till kameran. Canon skickar med allt som behövs för att köra fotograferandet via datorn, så det är bara att sätta i USB-sladden och dra igång.
Man kan då fjärrstyra kameran från datorn, men det går även bra att fotografera på själva kameran, fast datorn är ansluten. Finessen i detta läge är att om man använder EOS Utility med just 7D, får man en ny meny, som heter blixtinställningar. Öppnar man den får man en ruta där man kan ändra allt som har med blixtrandet att göra på ett överskådligt sätt. Om man återkommande använder samma uppställning kan man även lagra sin inställning i en fil i datorn, så att man kan hämta den vid ett senare tillfälle och då stoppa in den i kameran igen.
Ska detta vara riktigt smidigt ska man förstås ha en WFT-E5 under kameran och köra trådlöst till en netbook. Men då ska man helst vara onödigt rik också.
 

AFJ

Aktiv medlem
För min del har jag aldrig datorn i närheten när jag fotar och jag har ingen studio. Fjärrstyrning av blixt är för mig mest en kul grej. Tycker bara att just en så pass "komplicerad" inställning som fjärrsetup hade varit perfekt att kunna spara under ett c-läge. Nåväl, jag överlever.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. Med extern blixt som master sparas de som sagt i blixten, men det förutsätter förstås att man inte använt blixten till något annat under mellantiden.
 
ANNONS