Annons

Autofokus på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

IngemarO

Aktiv medlem
Har postat det här i andra diskussioner om 7D

Hittade en intressant sak gällande Spot AF i EOS Magazine.
Jag trodde att fokuspunkten när man använde Spot AF skulle vara lika liten som vad som visades i sökaren, men det visar sig vara att den är större än den större rutan enligt EOS Magazine.

Blåa rektanglar vanlig AF punkt.
Röda rektanglar Spot AF.

Ingemar...
 

Bilagor

elbe

Avslutat medlemskap
Med t.ex. spröjsade fönster är det enkelt att kontrollera när en AF-punkt låser mot spröjsen resp släpper. Ställ in kameran på AI Servo, håll ner avtryckaren/af-on och för fokuspunkten horisontellt och vertikalt över spröjsen. En klar fördel är naturligtvis att fönstret är rent och att det finns något för AF att låsa på ute.

Har man inga spröjsar så går t.ex. en "här-går-man" skylt lika bra om bakgrunden finns en bit bort...
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag funderar lite över varför man har både den "vanliga" en-punkts fokusen och den nya "spot-fokusen"? I vilka situationer skulle den större punkten ge en fördel? Om vi antar stilla motiv så tycker jag det känns som om spot alltid skulle vara det bättre alternativet, man vill väl alltid ha max kontroll (om man nu väljer en manuell punkt).

Vid rörliga mål kan jag tänka mig att det finns skäl för en större punkt men då kanske den utökade eller rent av zon är bättre?
Canon uppger själva (minns inte var) att det inte är lika lätt för sensorn att hitta fokus om den är mindre. Beror helt enkelt på var- och om den hittar någon kontrast. Kortare linje/mindre kors = mindre yta = mindre chans hitta en kontrastpunkt. As simple as that :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Sensorn är ju inte mindre, man bara läser av en mindre del av den. En längre sensor ökar chansen att det ska finnas något att ta på som träffar den. Dessutom är det så att ju mer felfokuserat det är, desto längre behöver sensorn vara för att klura ut vilket håll optiken ska snurras på, så man tappar nog lite prestanda där också.
 

wfrank

Aktiv medlem
Ja okej då. Jag trodde jag sa det. Processorn läser alltså av en mindre DEL av sensorn än dess fulla praktfulla längd, ja ja. ;-)
 

Enicar

Aktiv medlem
Har postat det här i andra diskussioner om 7D

Hittade en intressant sak gällande Spot AF i EOS Magazine.
Jag trodde att fokuspunkten när man använde Spot AF skulle vara lika liten som vad som visades i sökaren, men det visar sig vara att den är större än den större rutan enligt EOS Magazine.

Blåa rektanglar vanlig AF punkt.
Röda rektanglar Spot AF.

Ingemar...
Tack. Intressant.

Hade väl varit intelligent om Canon lämnat den informationen i den manual som följer med kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om jag redan har fokuserat på en blomkruka, och sen lyfter kameran en bit och gör om fokuseringen ut genom fönstret, då kan jag lyfta den aktuella fokuspunkten en bra bit ovanför blomkrukan innan kameran finner för gott att fokusera på något där ute istället.
Om jag däremot har ställt fokus på något där ute plockar den det, även om jag går en bit närmare blomkrukan igen.

Så kanske inte helt förvånande ska man inte bara bli klok på hur stor AF-punkten är, utan även betänka att punktens periferi kan vara god nog, om fokus ligger i närheten när man sätter igång, men kanske inte om fokus är långt därifrån.
 

nivas

Aktiv medlem
Följande exempel med One shot + Spot AF, Sigma 70-200 vid 200/2.8. Bilderna är ej 100% utsnitt utan nerskalade från full storlek.
Satte jag punkten på den ensamma vassen så fokuserade kameran snällt på den, flyttade jag punkten strax bredvid så hamnade fokus snällt på andra stranden. Funkade konsekvent och övertygande.
 

Bilagor

nivas

Aktiv medlem
Här kommer lite fler bilar.
Servo, Spot AF, EF24-105 @ 24/4.0.
AF Tracking sensitivity=0, 1st/2nd imd priority=AF prio/Tracking prio.
Hastigheten på motorvägen är 120km/h, sekvensen är "pepprad" med 8 bilder/s, d.v.s från första till sista bilden är det 2 sekunder.
Jag har lagt upp både 100% crops och nerskalade.
Motorväg drive by

Ja inte är det helt perfekt, men trots staket m.m. så är bilderna förvånandsvärt användbara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Idag blev den en liten fotopromenad och sedan släktmiddag hemma. 7D var med hela tiden. Jag testade en hel del olika fokusmetoder och genomgående tycker jag att jag får bra resultat.

Jag har inga bildbevis att redovisa, bara en sån där allmän känsla man får när man går igenom några hundra bilder från dagens övningar.
 
ANNONS