Annons

Fototips vid skogspromenader

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Tycker det är kul att gå promenader i skogen och då tar jag självklart bilder på skogens djur, jag antar att för att få bättre bilder på djuren är det egentligen gömslen och stativ som gäller. Men jag tänkte det måste finnas andra saker som kan vara avgörande.

Stativ har jag, men det är ganska så dåligt, och kan ibland tycka det är skönare att gå i skogen och kanske hitta några landskapsbilder också istället för att bara sitta still.

Några av sakerna skulle kunna vara tips på är tider på dygnet, tider på året. Vilka djur ser man vid olika tider eller årstider. Ska man kolla uppåt i luften, eller neråt på marken eller bara rakt fram? (som exempel)

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla mig, och det är nog svårt att svara på. Men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller vad jag behöver utveckla mig på.
 

apersson850

Aktiv medlem
Gå i motvind när det är fuktigt ute.

Ingen avslöjande lukt, inget avslöjande prassel.

De två reglerna ger dig sju gånger så mycket djurbilder som du annars skulle få.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Några av sakerna skulle kunna vara tips på är tider på dygnet, tider på året.
Vill man se fyrfota djur är det gryning och skymning som gäller. Älgar gillar hyggen (och är dessutom lättare att se där än i skogen). Det gör t ex rådjur också, men dem ser man ju ofta vid/på odlade fält också.

Lukt tror jag faktiskt inte är något stort problem -- däremot att man syns och hörs.
 

Gurra G

Aktiv medlem
Lukt är ett gigantiskt problem, känner vilda djur din lukt (vilket en räv kan göra på 100-200 meters håll i gynnsamma förhållanden) är de borta innan du märkt att de varit där.

apersson850s tips var bra. Bered dig på mycket väntande dock :)
 

Twilice

Aktiv medlem
Just väntandet är lite svårt (tills jag väl fått syn eller hört något, då kan jag typ vara stilla i timmar för att få en bättre koll :p), men bra tips med lukten.

Jag tänkte på ljuset, när man fotar vid skymning blir det lätt mörkt och det blir mörkt snabbare. Hur ska man göra då? Ska man börja tidigare i väntan på skymningen, eller ska man istället välja att gå upp i gryningen då det kan vara för mörkt först och sedan blir ljusare och ljusare.

*Jag tror lukten har ganska mycket med, en gång när jag var ute och gick så fick jag bara se en snabb skymt av en älg på en hundra meters avstånd, men senare samma tillfälle (vet inte om det var samma älg) så var jag av en slump nästan 2-3 meter ifrån. Jag fotograferade insekter och blommor vid sidan av en äng och rätt som det är hör man ett kraftigt språng som om ett träd rasar... och älgen springer iväg innan jag hinner fatta vad det var. Men om jag hade vetat att den var där så vilken bild jag -kanske- hade kunnat få. Snacka om att jag blev chockad det tillfället.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Huruvida lukt är ett problem beror mycket på var man befinner sig. I tätortsnära skogar är viltet mindre rädda för lukter, och vice versa. Ett problem är det dock alltid.

Leta en vältrafikerad viltväxel. En viltstig som leder ut till en åker/äng/hygge. Sitt rätt i vind och vänta där några timmar. Fungerar ofta bra, men det är ju aldrig någon garanti.

Skymningens annalkande mörker är ett problem, men oftast är det precis vid övergången mellan "för mörkt" och "tillräckligt ljust" som det händer saker. Gryningen är på så vis bättre, men det är svårare att ta sig osedd till sin fotoplats vid gryning. Går du dit ett par timmar innan skymning kan du klampa på hur du vill nästan, bara du är tyst när du väl är där.

Smygtipset är bra, men tänk på följande gamla jägarordspråk: Skynda långsamt.
Ta ett steg, stå stilla tio steg, är ett beprövat tips.

Sen gäller det att ha koll på naturen. Känn igen ljuden och lätena. Lär dig hur respektive art fungerar. DET om något är viktigt, men kräver träning.
 

Twilice

Aktiv medlem
Aha, finns det några speciella ljud? Jag har lärt mig hur ekorrens varningsljud låter. Men häromdan var det någon fågel vars ljud jag inte kände igen alls. Lät ungefär som en ekorres varningsljud, men jag är säker på att det var en fågel.

*Något som jag gärna skulle vilja få kort på eller i alla fall bara få syn på är en uggla av något slag.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det var mer menat som en generell grej det där med ljud. Lär man sig om skogen och dess innevånare är det mycket lättare att förstå dem och hur man kommer nära dem.

Men visst, vi kan köra på lite ljud =)

Ugglor är jag dålig på, men googla lite så hittar du snart ljud. Sparvugglan skall vara lätt att locka på.

Järpen är en annan fågel som de allra flesta hört någon gång, men få lägger märke till det. En mycket vanlig fågel som många gånger går att locka på. Googla den och lär dig locka på den. Hör du den i skogen, vilket du kommer göra om du vet hur den låter, sätt dig då ner och locka på den. Rätt var det är kommer den krypandes i riset eller så slår den ner i ett träd. Det fungerar inte alltid, och det är inte alltid den kommer så nära och bra till att det blir bra bilder, men det är väldigt kul. Den håller till där man själv inte vill gå, dvs där det finns ris och sly. Pröva där.

En annan grej jag glömde nämna, och som är ganska bra att känna till, är teknik vid ansmygning av ett vilt som redan är medvetet om din närvaro. Fungerar i praktiken bäst på fåglar och mindre däggdjur, men visst kan det fungera på större djur också.
Smyg aldrig rätt på om viltet sett dig. Gå i 45grader "förbi" djuret. Efter en bit vänder du dig 90grader och går "förbi" åt andra hållet. Det är mycket mer hotfullt att gå rakt på. Harar kan man komma ganska nära på det här viset.
Likaså bör man vara försiktig när man tar upp kameran, vilken ser ut som ett stort rovdjursöga. Oftast skiter det sig när man tar upp kamera till ögat.
 

Twilice

Aktiv medlem
Finns det några djur man bör passa sig för att bli för närgången? Vissa djur kan vara en självklarhet och man kanske inte ens träffar på några av dem alls.

Men jag tänkte om det kanske fanns några djur man inte tänker på som en tjäder t.ex.?

Vad gör man om istället djuret skulle börja bete sig hotfullt?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Finns det några djur man bör passa sig för att bli för närgången? Vissa djur kan vara en självklarhet och man kanske inte ens träffar på några av dem alls.

Men jag tänkte om det kanske fanns några djur man inte tänker på som en tjäder t.ex.?

Vad gör man om istället djuret skulle börja bete sig hotfullt?
Spelgalna tjädertuppar kan man få sig en omgång av =)
Häckande slaguggla bör man inte gå nära heller.
Alla djur kan ju bita ifrån om de är trängda, men du kan nog var lugn. Du ser ganska fort om det är dags att gå därifrån =)
 

ikonane

Aktiv medlem
Det största problemet jag har är att småfåglar och andra djur blir rädda när man väl börjar fotografera eftersom slutarljudet är så högt. Finns det några tips ang det?
 

IngemarO

Aktiv medlem
Det största problemet jag har är att småfåglar och andra djur blir rädda när man väl börjar fotografera eftersom slutarljudet är så högt. Finns det några tips ang det?
Det finns en regel som jag brukar använda mig av. Och det är 3 T, tid, tålamod och tur...
Ha tålamod och vänta, tids nog så dyker ögonblicket upp.. Kan ta minuter, timmar, men ha tålamod så kanske bilden finns där...

Ingemar...
 
ANNONS