Annons

Varning för internetköp med UPS som leverantör

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Underleverantörer? Det var ju UPS själva det handlade om och inga andra. De vill leverera en tjänst man inte alltid vill ha. Föredrar de som har lokala utlämningsställen där jag bor om det inte är Postens ombud. UPS har inget lokalt där jag bor och det har varit källan till problemet. Deras upplägg som jag känner det bygger på att man står på trappan och tar emot, vilket alltså inte funkar för alla jämt.
 

Mats__o

Aktiv medlem
Ja men de som gör själva fotarbetet åt UPS är inte alltid UPS eget folk utan andra bolag.

På pappret är de UPS oavsett och häromkring så ringer de och frågar var jag vill ha paketet innan de kör ut det. Passar det inte med leverans till hemaddressen just då så har de alltid varit villiga till alternativa lösningar som tex leverera till kontoret istället. När det inte har passat mig har jag gjort upp om möten ute på stan.

Rekordet är leverans till bordet på Macdonalds. Jag satt och åt och UPS killen råkade stå i driven ....
 

afe

Aktiv medlem
Det skiljer sig nog mellan stor- och småstäder. Här är det bruna UPS-bilar som delar ut, men såna har de förstås inte över hela landet. Det fungerar säkerligen bättre på landet ...
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag inser nu att jag aldrig skulle beställt av B&H då de levererar med UPS. Har sammanlagt suttit 10 ggr (och varje gång ca 20 minuter) i telefon till UPS för att de ska klara av att leverera. har alla 10 ggr lämnat mitt mobilnummer. Problemet är att budbilarna i Sthlm saknar mobiltelefon (helt otroligt att en stor budfirma har chaufförer som saknar telefon). Jag har ingen möjlighet att hämta varan i Järfälla då jag är utan bil (ca 2.5 timme t o r utan bil), jag kan inte heller få den levererad till arbetet speciellt inte i ferietider. Nu har UPS försökt leverera två ggr då jag båda gångerna varit hemma hela dagen (gång 1 gick de till en granne som inte var hemma, och la en lapp i hennes brevlåda, gång 2 försökte de inte ens utan angav vid telefonkontakt att de försökt och ej nått mig, trots att jag har vaktat dörren hela dagen så det är ren lögn). Inser att jag nog kommer förlora ett antal tusenlappar jag betalat för varan trots att jag aldrig fått den. Kommer i alla fall aldrig mera beställa av ett företag som anlitar UPS.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Verkar som är mest strul när det är UPS själva som sköter leveransen. Jag har själv fått många paket med UPS utan problem med det är Jetpack som är ombud åt UPS då.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har aldrig lyckats få något hemlevererat av någon större fraktfirma. Alla gör likadant: Skiter i att ens prova eftersom jag bor i lägenhet. De har ingen portkod och bara privata telefoner som de givetvis inte har någon lust att använda.

Det är samma skit vilken firma man än väljer från utlandet. Det enda som funkar är att beställa leveransen till jobbet. Annars är man rökt, åtminstone i Stockholm.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Gäller tydligen inte bara UPS och Sverige;)

http://www.dpreview.com/forums/post/52975658

/Stephan
Haha, gillar speciellt deras definition av en millisekund ;)
Och, hur gick det min min leverans? Ja efter hot om att ringa polisen så hade plötsligt UPS-chauffören telefon och kom inom en halvtimme. Kvitterade ut (dyr) tull och momsavgift kontant vid leverans vilket krävdes. Krävde tur nog skrivet kvitto. Tror ni inte att UPS skickar faktura på samma summa en vecka senare. Ringde deras betalnr (30 min telefonkö som vanligt). Pratade med en kille (som jag har namnet på) som sa att det såg han ju att den var betald och det var bara att riva fakturan. En vecka senare ny påminnelsefaktura och ytterligare en vecka senare påminnelseavgift. Alla fakturor bestridna och har nu tagit kontakt med polisen. Detta var första och sista gången jag handlade på B&H eller ngt företag som använder UPS.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag beställde färgpatroner till min Epsonskrivare men tänkte inte så noga på att det var UPS som skulle leverare (första gången med dem). När jag kom hem från jobbet en dag så låg det en lapp i brevlådan att de sökt mig för att leverera ett paket samt att jag kunde ringa för att avtala tid och plats för nytt försök.

Inga problem tänkte jag och bad dem komma hem nästa dag eftersom jag var ledig då. Jag vaktade hemmet hela dagen och var bara ute i vår trädgård ett par gånger varvid jag lät husdörren stå på vid gavel (sommar) när jag inte var inne. UPS behagade inte visa sig på hela dagen. På kvällen ringde jag och då hade de mage att påstå att de hade varit hemma hos mig och försökt leverera.

Skitsnack! Vår trädgård är triangulär med sidorma ungefär 25 x 25 x 35 meter och en grusgång från grinden till husets entré. Som att jag inte skulle ha hört dem om de gick över grusgången från grinden till husdörren om det var under den stund som jag var i trädgården.Jag hade inte sett dem, hört dem eller på annat sätt varseblivit att de skulle ha försökt leverera under dagen. Någon lapp låg det inte heller i brevlådan om något leveransförsök nummer två. Det var alltså ren lögn att de skulle ha varit där och försökt leverera! Jag tror snarare att leverantören på sin körning från Sturup räknat med att jag inte skulle vara hemma denna dag heller eftersom det var en privatadress och då tagit tillfället i akt att ta sig ett dopp i böljan den blå. Vädret denna dag var fantastiskt; sol, varmt i vattnet och Sandskogens långa stränder utanför Ystad ligger på vägen till vårt hem.

Kommer aldrig att beställa något från någon säljare som levererar med UPS efter det.

Tyvärr verkar det bli allt vanligare att leveranser till privatpersoner sker med någon form av budfirmor som bara jobbar under normala kontorstider. Hur har de tänkt att leveransen skall fungera om motagaren jobber normala kontorstider? Jag tycker att det visar på en otrolig nonchalans mot kunderna. Det finns ju faktiskt privatpersoner som vill ha lite udda saker som inte går att köpa i den lokala ICA-butiken.
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
När jag har handlat på nätet och UPS ska leverera paketet har det aldrig strulat. Och jag bor på en liten ort mellan Halmstad och Falkenberg. Sen är det ju faktiskt så mitt paket är ju inte det ända paketet som ska levereras,Så om det strular allt i mellan åt så är det inte så konstigt. Och visst är det inte kul när grejorna inte kommer fram.Då tar man sitt kolli nummer och kollar med transportören var paketet är.Det brukar gå fort efter att man pratat med dom.
Sist jag beställda grejer från Holland kom dom kvällen efter. Alltså knappt 24 timmar senare.
men när man beställer ta inte det billigaste alternativet då kan det ta lite längre tid.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Det finns statistik för borttappade paket och där ligger UPS mycket sämre till än FedEx. Nu är B&H ett bra företag. Då frakten bokades borde du fått ett mejl med ett UPS tracking nummer. Det finns spårninglänkar i mejlet. Hittar du det inte den vägen ringer man UPS Sverige. Hittar dom det inte då ringer man till B&H och de kollar upp det. Är det borta brukar B&H vara måna om sitt rykte och skickar en ny och tar upp det med UPS sedan. Så det löser sig nog.

Samma hände mig hösten 2012 och det löste sig med två samtal till B&H.
Enligt information jag fått är "UPS tracking number" inget riktigt spårningsnummer utan ett tullnummer, när paketet passerar gränsen mellan två länder går det inte längre att spåra det.

B&H ger ju flera alternativ till UPS för frakt. "Priority mail" - samma pris, men långsammare eller "FedEx" - samma tid, men dyrare...
 

Josef430

Aktiv medlem
Visst går det att spåra på "UPS Tracking Number"

Enligt information jag fått är "UPS tracking number" inget riktigt spårningsnummer utan ett tullnummer, när paketet passerar gränsen mellan två länder går det inte längre att spåra det.

B&H ger ju flera alternativ till UPS för frakt. "Priority mail" - samma pris, men långsammare eller "FedEx" - samma tid, men dyrare...
Jag har över 20 års erfarenhet av att använda UPS som fraktföretag från leverantörer i USA, EU och också inom Sverige, både i jobbet och som privatperson. UPS var en av de första att erbjuda möjligheten att med "Tracking Number" följa ett pakets väg från det leverantören beställer transporten tills kollit har ankommit till leverantören. Att numret man får från ex. vis B&H inte skulle gå att söka på, måste vara någon slags missförstånd eller oförmåga att söka på rätt ställe. Jag har alltid upplevt UPS som mycket pålitliga och vad jag kan minnas har aldrig någon försändelse kommit på avvvägar.
Utkörning till privatpersoner är ju något som de flesta transportföretag ogillar och ofta har bekymmer med, då adressaten av naturliga skäl inte finns på plats när chaufförerna arbetar, men det brukar gå bra att ändra utkörningsadress eller på annat sätt komma överens om hur överlämnandet kan ske. På större orter levererar UPS med egen personal och i egna fordon, men på mindre orter sköts det här av underleverantörer och då kanske man kan ha otur att drabbas av någon som är mindre pålitlig.
 

Josef430

Aktiv medlem
Ofelbar är väl ingen!?

UPS är ofelbara, är det det du vill säga?

Michael - Undrar om det finns ofelbara företag -
Nej, ingen är väl ofelbar vad jag vet. Jag ville bara förmedla min egen erfarenhet av en lång tid som importör av paket från en stor del av världen och som levererats med olika fraktbolag. Det finns tydligen de som har andra erfarenheter av UPS än jag och då är det väl så, men då man framför att det inte går att spåra på UPS Tracking Number, då börjar jag undra hur berättigad kritiken egentligen är.
Numera köper jag bara prylar som privatperson och ofta kommer de med UPS, men nu är jag ju hemma för det mesta och kan ta emot, så hitills har det fungerat utan problem.
 

jpp

Aktiv medlem
Nej, ingen är väl ofelbar vad jag vet. Jag ville bara förmedla min egen erfarenhet av en lång tid som importör av paket från en stor del av världen och som levererats med olika fraktbolag. Det finns tydligen de som har andra erfarenheter av UPS än jag och då är det väl så, men då man framför att det inte går att spåra på UPS Tracking Number, då börjar jag undra hur berättigad kritiken egentligen är.
Numera köper jag bara prylar som privatperson och ofta kommer de med UPS, men nu är jag ju hemma för det mesta och kan ta emot, så hitills har det fungerat utan problem.
Om UPS fungerar bra i ditt område så är det bra, men tyvärr anser jag att de inte är ett alternativ för mig. Jag bor i ett flerbostadshus i centrala Göteborg, och har hittills aldrig lyckas få UPS att leverera till min dörr. Dels är jag oftast inte hemma dagtid, dels är porten låst, utan kod. Att den dessutom ligger på en innergård hjälper säkert inte till.

Dock, jag har fått hemleveranser av paket från Posten, FedEx och DHL utan problem. Dessa chaufförer har oftast en mobiltelefon som de ringer upp ifrån för att bestämma en tid, eller få en alternativ leveransadress. Det har till och med hänt att jag blivit uppringd av terminalen/kundtjänst som kollat om jag var hemma dagtid eller hellre ville ha leverans kvällstid. Det är en helt annan nivå av service som jag gärna sett att UPS tog efter. Då hade de kunnat vara ett alternativ. Alternativt så släpper de helt privatmarknaden och helt enkelt meddelar att de inte kan leverera till privatpersoner.

För övrigt beställde jag prylar från B&H precis efter nyår, med önskemålet om att de skulle använda FedEx och det var inga problem, paketet tog 4 arbetsdagar och FedEx ringde på morgonen och kollade om jag var hemma. Möjligen blev frakten någon dollar högre jämfört med UPS, men jag var säker att få varorna med minimalt krångel.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Väntar på UPS-leverans...

Jag väntar på UPS-leverans från Tyskland, planerad att ankomma här i morron fredag 11/10 "före dagens slut"....(när? solnedgången här uppe i Östersund kl. 17:58??)

Det blir spännande att se om dom fixar det, om det är leveransen eller jag som är UTKÖRD tills dess...

Ytterligare rapporter från mig kommer - jag tycker att det är viktigt att vi Fs-medlemmar som köper dyra prylar från utlandet håller ihop och agerar om möjligt gemensamt för att påverka dålig leveransservice mm!

/B
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
UPS, DHL...har blandad erfarenhet. Ibland är de extremt flexibla och jagar en tills de kan leverera någonstans.

Men det enklaste är att beställa till något ställe med bemannad reception. Senast till ett ställe där de inte kände mig men jag förvarnade receptionen. Gick hur bra som helst. Det var en dyr laptop.
Även jag beställde från B&H i New York som jag skrivit tidigare på sid 2. Problemen som jag upplevde med UPS är minst två:

- Dels att de bara kan leverera till hemadressen och jobbar man och inte är hemma så kan man alltså inte leverera i praktiken överhuvudtaget och den erfarenheten ser jag här att flera haft.

- Dels att man p.g.a. avtalet med sändaren B&H, som tydligen stipulerar att adressen inte får ändras av p.g.a. en överenskommelse mellan transportör och kund. Enligt uppgifter jag då fick från UPS så hade man åtminstone då inte rätt att styra om leveransen till annan överenskommen plats än den som säljaren uppgivit initialt.

Av det följde för min del att jag alltså själv till slut måste hämta mitt paket hos UPS hub i Bromma.

Personligen tycker jag att det finns både positivt och negativt med avregleringen av gamla Posten och att det kommit nya lösningar för paketdistribution. För mig personligen så funkar Post Nord numera klart bäst om det gäller inrikespaket men så fort det ska betalas tull har de ju haft urstruliga rutiner som bara måste gå att rationalisera. I övrigt är mitt näst värsta problem efter UPS Schenker och det har ju mest att göra med att de inte har ett ombud i närheten. Hos vissa internetsiter så kan man ju heller inte välja transportör p.g.a. deras mycket begränsade valmöjligheter när det gäller transportörer. Alla transportörer har ju inte ett lika finmaskigt nät av utlämningsställen idag som Post Nord.
 
ANNONS