Annons

Vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

EWWE

Medlem
Jag har funderat över en sak.

Säg att jag ställer in kameran, sätter upp den på stativ, fixar blixt och ljus och sedan ber jag någon annan bara trycka på avtryckarknappen. vems är bilden? den som gjort allt jobb eller den som trycker.

Jag ville tillexempel att min kille skulle ta ett kort på mig. Han vet inget om foto så jag ställde in allt och sa till honom att trycka på knappen. är det tekniskt sett han som äger bilden då?
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag har funderat över en sak.

Säg att jag ställer in kameran, sätter upp den på stativ, fixar blixt och ljus och sedan ber jag någon annan bara trycka på avtryckarknappen. vems är bilden? den som gjort allt jobb eller den som trycker.

Jag ville tillexempel att min kille skulle ta ett kort på mig. Han vet inget om foto så jag ställde in allt och sa till honom att trycka på knappen. är det tekniskt sett han som äger bilden då?
Normalt är det den som trycker på avtryckaren som ska vara den som är fotografen och äger rättigheterna. Sen vet jag inte om det finns några andra omständigheter som spelar in. Den här frågan dök upp för inte så länge sedan, här är länken:
http://www.fotosidan.se/blogs/mittinrerum/50678.htm
 

EWWE

Medlem
Tack för ditt svar!

det är intressant det där. trycka på knappen kan ju vem som helst göra, men de e ju inte det som är de svåra...
 

Lucanus

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!



Genom att trycka på knappen så godkänner man alla inställningar som om man skulle fixa de själv. Jag vet inte om det kan vara korrekt jämförelse men tänkt dig att det är som att sätta sin underskrift på bilden. Det finns en målare i USA (som jag tyvärr inte minns namn på) som har flera anställda målare, de målar och han sätter bara sin signatur på tavlan. Inte nog med att alla i konstkretsar vet det, han har det som konstnärlig idé och säljer tavlor som smör även till stora kända gallerier.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!



Genom att trycka på knappen så godkänner man alla inställningar som om man skulle fixa de själv. Jag vet inte om det kan vara korrekt jämförelse men tänkt dig att det är som att sätta sin underskrift på bilden. Det finns en målare i USA (som jag tyvärr inte minns namn på) som har flera anställda målare, de målar och han sätter bara sin signatur på tavlan. Inte nog med att alla i konstkretsar vet det, han har det som konstnärlig idé och säljer tavlor som smör även till stora kända gallerier.
Så jobbade även de stora renässans målarna (Rembrandt, Michelangelo, Rubens, Rafael mfl och ja jag kan bara namnen eftersom jag sett The Teenage Ninja Turtles :) )

M
 

Liax

Aktiv medlem
Så är det, bilden tillhör din kille.

Och om du använder den utan hans medgivande kan han skicka dig en fet faktura! ;-)
 

einar

Aktiv medlem
Jag har funderat över en sak.

Säg att jag ställer in kameran, sätter upp den på stativ, fixar blixt och ljus och sedan ber jag någon annan bara trycka på avtryckarknappen. vems är bilden? den som gjort allt jobb eller den som trycker.

Jag ville tillexempel att min kille skulle ta ett kort på mig. Han vet inget om foto så jag ställde in allt och sa till honom att trycka på knappen. är det tekniskt sett han som äger bilden då?
Men herreje, varför inte använda självutlösare eller fjärrkontroll.
//Eie
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Men minneskortet som bilden är lagrad på tillhör nog kameraägaren så killen kan ju få svårt att använda bilden om hon vägrar honom tillgång till det.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Men minneskortet som bilden är lagrad på tillhör nog kameraägaren så killen kan ju få svårt att använda bilden om hon vägrar honom tillgång till det.
Det ändrar inget på faktum att minneskortsägare inte har rättigheter till bilder som finns på minneskortet.
 

EWWE

Medlem
jag har en fjärr. tänkte bara att egentligen är det ju ingen större skillnad om jag trycker av via fjärrkontroll än om han trycker på knappen.

Nu är de ju ingen bild som ska säljas eller nått sånt, men det är intressant att veta.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Det är en annan sak som slog mig nu! Om två personer är gifta med varandra så allt som de har anskaffat efter vigseln äger de tillsammans!?
 

keroan

Aktiv medlem
Det är en annan sak som slog mig nu! Om två personer är gifta med varandra så allt som de har anskaffat efter vigseln äger de tillsammans!?
Man äger ALLT tillsammans om man gifter sig, även sånt man ägde innan vigseln. Om man nu inte skriver ett äktenskapsförord förståss...

// K
 
ANNONS