Annons

idrottare

Produkter
(logga in för att koppla)

johankarlson

Aktiv medlem
En fundering jag är lite nyfiken på,
Vad säger lagen om man ex fotar något idrottsevenemang fotbollsmatch eller liknande och sedan lägger ut bilderna på sin hemsida som reklam för sig själv och även för att klubben skall ha möjlighet att gå in och titta och kanske välja ut bilder, personer på bilderna går ju lätt att känna igen men känns ju inte speciellt kränkande får man lov att visa idrottarna eller måste man ha sk modellavtal för varje spelare? finns något bra svar? många fotografer verkar bedriva sin en del av sin verksamhet på detta sätt?
 

viktor1623

Aktiv medlem
En fundering jag är lite nyfiken på,
Vad säger lagen om man ex fotar något idrottsevenemang fotbollsmatch eller liknande och sedan lägger ut bilderna på sin hemsida som reklam för sig själv och även för att klubben skall ha möjlighet att gå in och titta och kanske välja ut bilder, personer på bilderna går ju lätt att känna igen men känns ju inte speciellt kränkande får man lov att visa idrottarna eller måste man ha sk modellavtal för varje spelare? finns något bra svar? många fotografer verkar bedriva sin en del av sin verksamhet på detta sätt?
Lagen går att tolka på olika sätt men bilder på personer (=personuppgifter) som inte är kränkande, förtalande eller något liknande får publiceras på internet. Att bilderna också gör reklam för fotografens företag kan göra det komplicerat men att publicera bilder i redaktionellt syfte bör vara ok.
 

johankarlson

Aktiv medlem
Ja det låter väl ganska rimligt, om man går ett steg längre då och vill sälja en sportbild till en bilbyrå gäller samma regler då? man ju inte full koll på vad bilden kan användas till. och nu sista frågan vågar man sälja en sportbild till en bildbyrå om man inte kan urskilja vem det är som är idrottare det kanske bara är idrottaren själv som känner igen sig. det är ju nästan omöjligt att läsa sig till ur dessa lagtexter hoppas jag har varit tydlig så ni förstår?
//
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan väl sälja bilden med villkor för användningen?

Om bara den person som är avbildad känner igen sig, så tror jag att det är fritt fram för all slags användning.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är den som publicerar bilden som måste ha tillstånd från igenkännbara personer, ifall bilden används i reklamsyfte.

Du som fotograf kan alltså sälja bilden till en reklambyrå utan problem. Däremot kan jag tänka mig att de då även vill ha en modellrelease så att de kan använda bilden för reklam.
 
ANNONS