Annons

Stulna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

umma

Avslutat medlemskap
En vän till mig gick på en visning av ett hus och ser tills in förvåning tre av mina bilder som jag publicerat på min webbplats utskrivna och inramade på en av väggarna. Troligen är det inte så att någon som bott i huset tidigare gjort det utan mäklaren eller någon anlitad stylist måste ha gjort det i samband med styling inför visningar.

Har någon bra råd kring hur jag kan gå vidare med här rent praktiskt? Jag känner mig förnärmad och vill såklart att den som har gjort det ska få veta att det inte är okej.

Tacksam för hjälp,
Lina
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag känner mig förnärmad och vill såklart att den som har gjort det ska få veta att det inte är okej.
Att du känner dig förnärmad är en sak, och det du kan göra åt den saken är ju att tala om det för den som förnärmat dig. Men du har nog fel när du säger att "det inte är okej". Svensk lag ger alla rätt att för personligt bruk göra kopior av offentliggjorda verk.

I och med att du lagt ut bilderna på en webbsajt som alla kan se så är bilderna offentliggjorda och då har alla och envar rätt att göra utskrifter och hänga upp på sin vägg.

Detta förutsätter förstås att det är en privatperson som satt upp bilderna. Om det är som du tror, att det är en stylist som gjort det i sin yrkesutövning, så är det inte privat bruk och således ett upphovsrättsbrott.
 
ANNONS