Annons

Vad har hänt med N N?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mapem

Aktiv medlem
Nej, men jag har sett att han skriver i dpreviews forum. Jag saknar hans inlägg här.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag plockar bort namnet här, vi vill inte diskutera enskilda medlemmar men jag kan dra lite generellt.

En medlem som under åren dragit på sig en mängd klagomål och varningar om brott mot våra regler får en temporär skrivspärr på en månad för att lugna sig lite. Varningarna vi gett har alltså inte gett någon effekt, så temporär skrivspärr blir nästa steg. Man blir inte avstängd, men kan inte skriva kommentarer och i forum.

Efter en månad kan man fortsätta skriva, givet att man då visar att man tagit till sig av våra regler och skärpt till sig lite.

Men - trotsar nu medlemmen denna korta skrivspärr och tex reggar en större mängd fejkade medlemskap under denna tid och ändå fortsätter skriva i forumet under olika falska namn, så tar vårt tålamod slut helt och man blir permanent avstängd.
 
Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
Årtiondets understatement Christer.

NN (och fanboys) har fått fler än mig att lämna FS för andra forum där svenskar numer bidrar friskt. Till ingens saknad här givetvis.

Men minst en serie-pajas tillåts husera fritt, identifieras lätt i den mest aktiva tråden.

Om aktiv moderering fanns skulle det bara återstå att göra det möjligt posta bilder i forumen så kanske något skulle kunna räddas.

(mitt första och sista inlägg 2012 - har kvar pren på fotokompis pga av helt andra orsaker än FS, där fanns denna tråd från början)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ja det är ju underbart att en av de mest tekniskt kunniga användarna på sidan blivit avstängd. Genialt. Nivån på det tekniska sjönk rätt drastiskt helt plötsligt.
 

Photosession

Aktiv medlem
Ja det är ju underbart att en av de mest tekniskt kunniga användarna på sidan blivit avstängd. Genialt. Nivån på det tekniska sjönk rätt drastiskt helt plötsligt.
Har du läst vad Christer skriver lite längre upp...!

Du menar väl att han själv sett till att bli avstängd genom sitt eget beteende och agerande.
Om jag nu har koll på vem NN är så tycker jag personligen att det är välförtjänt.
I hur många trådar har inte han agerat Troll egentligen?

Ingen större förlust, det öppnar istället upp för andra att tycka till utan att bli idiotförklarade för sina åsikter.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi behöver inte fortsätta diskutera den här personen, men diskuterar gärna mer generellt.

Jag kan försäkra er att vi aldrig spärrat någon medlem pga dennes kunskaper, bara pga hur man uppför sig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja det är ju underbart att en av de mest tekniskt kunniga användarna på sidan blivit avstängd. Genialt. Nivån på det tekniska sjönk rätt drastiskt helt plötsligt.
För att tala i generella ordalag.

Jag tycker att principen bör vara att det skall gälla samma regler oavsett kompetensnivån. Kan man inte hålla sig till forumreglerna är man inte välkommen - sedan må man vara Einstein eller Cartier Bresson - det spelar ingen roll. Kan man inte uppföra sig enligt de enkla regler som är uppsatta får man gå någon annanstans.

Självklart skall man inte slänga ut någon långvarig medlem för enstaka felsteg. Gör man tusentals inlägg kan förstås något bli galet.

Jag tror vi kan vara övertygade om att fotosidans ledning funderar både en och två gånger innan de tar det drastiska steget och stänger av någon.
 

Photocon

Aktiv medlem
Årtiondets understatement Christer.

NN (och fanboys) har fått fler än mig att lämna FS för andra forum där svenskar numer bidrar friskt. Till ingens saknad här givetvis.

Men minst en serie-pajas tillåts husera fritt, identifieras lätt i den mest aktiva tråden.

Om aktiv moderering fanns skulle det bara återstå att göra det möjligt posta bilder i forumen så kanske något skulle kunna räddas.

(mitt första och sista inlägg 2012 - har kvar pren på fotokompis pga av helt andra orsaker än FS, där fanns denna tråd från början)
Du och jag har ju haft en i mitt tycke givande mailväxling av och till. Så jag tillåter mig att ställa några frågor här på FS öppet.

Vad menar du med "fanboys" ? Är det folk som mot bättre vetande håller med NN i vått och torrt eller åsyftar du personer som av och till kommer till samma slutsatser som NN genom egen erfarenhet och därför skriver ned liknande åsikter som NN?

NN är utesluten och kan inte svara på ditt i mitt tycke mycket onyanserade inlägg. Ett inlägg som kanske en "aktiv "moderator borde ha strukit.
Det innehåller det sammansatta ordet "serie-pajas", vilket jag anser vara ett påhopp.

Om nu NN fått dig att ta beslutet att lämna FS för andra forum blir jag fundersam över varför du överhuvudtaget skriver detta inlägg som du vet läses av många och riktar sig mot en person som berövats möjligheten att gå i genmäle. Tycker det känns ovärdigt och lågt.

Att NN besitter hög teknisk kompetens torde väl du inte kunna invända mot, men det är ju inte det sakfrågan här i detta forum handlar om.

Personligen trycker jag ännu en gång på att man bör inte skriva nedvärderande om någon person. Isynnerhet inte om personen ifråga absolut inte har någon möjlighet att försvara sig. Där klämmer skon ordentligt.

Hade du skrivit så om mig (och jag varit NN hade jag blivit otroligt sårad och ledsen).

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Som tidigare sagt: det bör inte spela någon roll huruvida någon har hög teknisk kompetens eller inte om personen inte vill följa de regler som gäller för forumet.

Om du eller jag skulle upprepa samma argument om och om igen och ibland mer eller mindre idiotförklara de vi skriver till skulle vi förmodligen bli varnade och förr eller senare bli stoppade från att skriva i forumen. Om vi då skulle registrera en ny användare och kalla oss för t.ex. Lotus skulle vi enligt Fotosidans regler bli avstängda.

Att en medlem efter ett flertal varningar får en temporär avstängning är inte så konstigt och bra. Missbrukar man den temporära avstängningen tycker jag man får stå sitt kast och inte hålla på att fåna sig och skapa en massa fulanvändare bara för att göra sig hörd.

Om någon känner sig träffad och tycker jag har fel så går det bra att kontakta mig via min e-post som bl.a. går att hitta i EXIF i mina bilder.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Du och jag har ju haft en i mitt tycke givande mailväxling av och till. Så jag tillåter mig att ställa några frågor här på FS öppet.

Vad menar du med "fanboys" ? Är det folk som mot bättre vetande håller med NN i vått och torrt eller åsyftar du personer som av och till kommer till samma slutsatser som NN genom egen erfarenhet och därför skriver ned liknande åsikter som NN?

NN är utesluten och kan inte svara på ditt i mitt tycke mycket onyanserade inlägg. Ett inlägg som kanske en "aktiv "moderator borde ha strukit.
Det innehåller det sammansatta ordet "serie-pajas", vilket jag anser vara ett påhopp.

Om nu NN fått dig att ta beslutet att lämna FS för andra forum blir jag fundersam över varför du överhuvudtaget skriver detta inlägg som du vet läses av många och riktar sig mot en person som berövats möjligheten att gå i genmäle. Tycker det känns ovärdigt och lågt.

Att NN besitter hög teknisk kompetens torde väl du inte kunna invända mot, men det är ju inte det sakfrågan här i detta forum handlar om.

Personligen trycker jag ännu en gång på att man bör inte skriva nedvärderande om någon person. Isynnerhet inte om personen ifråga absolut inte har någon möjlighet att försvara sig. Där klämmer skon ordentligt.

Hade du skrivit så om mig (och jag varit NN hade jag blivit otroligt sårad och ledsen).

//Lennart
Instämmer till fullo. Och man får nog ha en rejäl dos fantasi för att få NN till en fanboy. Fanboy för vadå förresten? Canon? Som han har ett antal hus och ett ton objektiv för? Eller kanske Sony/Nikon, som han inte har med konstaterat ligger före i sensorutvecklingen just nu?

Och for the record är/har jag varit admin samt moderator på avsevärt mycket större forum än fotosidan, och modererandet här lämnar en hel del övrigt att önska. Vet inte om det beror på en gravt underbemannad moderator/admin-kår eller ren inkompetens.
 

L40

Aktiv medlem
Blir det för mycket trollande i ett forum så ballar det ur rejält. Det har bla fått till följd att ett annat forum jag brukade besöka har klappat igen för gott relativt nyligen.

Bottom line: När forumet blir stort (antal medlemmar) så behövs vettig moderering, annars är det bara en tidsfråga innan det spårat ut rejält.
 

Photocon

Aktiv medlem
En bra moderator ska inte vara för klåfingrig. OT kommer alltid att förekomma eftersom det är oundvikligt att många komplexa ämnen åker in på sidospår som ändå har en viss anknytning till huvudämnet.

När det gäller personangrepp av grövre art så behövs givetvis moderatorn. Liksom vid rasism, annan diskriminering. Enstaka hårda ord i inlägg i "debattens hetta" är väl inte så farligt och ofta rycker andra deltagare in på forumen som "vikarierande moderatorer".

Men över tid tycker jag moderationen fungerat ganska bra på FS. Däremot tycker jag inte att en person ska uteslutas på livstid. En andra chans är befogad. I fallet NN har ju uppenbarligen en hel del medlemmar ställt sig undrande till VARFÖR?

I det nu uppkomna läget ansedr jag att NN borde få komma till tals i alla fall och ges möjlighet att offentligt försvara sig och lägga fram sina aspekter då fallet blivit så uppmärkasammat.

Här kommer lite OT med anknytning till ämnet trots allt: Tycker att vi i Sverige på senare tid blivit många fler förbudsivrare. Det är restriktioner hit och dit. Nu röstade riksdagen fram ett förslag om datalagringslag som kan bli ett allvarligt vapen om det används fel.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Om N N hållt sig under den temporära avstängningen under en månad, hade han ju kunnat komma tillbaks och förklara sig, men genom att fortsätta bryta mot FS regler under avstängningen tycker jag inte det är så konstigt att FS beslutade göra avstängningen permanent. Eftersom det fortfarande kommer in användare med falsk identitet lite då och då tycker jag inte heller att det finns någon anledning att ompröva det beslutet. Det är inte så stor skillnad mot att en person som inte följer de regler som gäller på t.ex. en krog kan bli portad från den krogen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS