Annons

Stulit mina Bilder, använt dem i två år

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbenix

Aktiv medlem
En, som jag ser det, bidragande orsak till detta problem med olovlig användning av andras bilder är nog den så vanliga inställningen att det som finns på internet står det var och en fritt att använda hur som helst.

Många bloggare verkar ha satt i system att använda "lånat" bildmaterial istället för eget. Och man skall väl inte tala om sådana sajter som tradera och blocket där det verkar vara det normala att använda andras bilder, vilket oftast går bra då varken tradera eller blocket verkar bry sig om vem är den som äger upphovsrätten till bilderna.

Och det är nog inte det lättaste att ändra på en så invand attityd som just detta med folks syn på upphovsrätt och internet.
Nä, allt som finns på nätet är tydligen gratis i vissa ögon. Allt från bildbehandlingsprogram till själva bilderna. Blir ju lite knepigt dock om man laddat ner typ Lightroom från Pirate Bay och sen blir upprörd över att ens bilder är på drift och plötsligt ska ha betalt för dom.. OBS!! Beskyller ingen i denna tråden för något sådant, bara en liten fundering i allmänhet om problematiken.
 

peranders

Aktiv medlem
D-tox, jag tror faktiskt att det bästa för sinnesfriden är att rycka på axlarna och gå vidare. Troligen har du inga pengar att hämta och de själv förbrukar mycket onödig energi. Lägger du upp bilder på nätet så är de tillgängliga. Några av mina bilder och pdf:er har kommit på avvägar och jag brukar göra ett försök, sen lägger jag ner det. Jag brukar bara kräva att det framgår vart bilderna kommer ifrån. Några respekterar min önskan, andra gör det inte. Jag förlorar inga pengar på detta och det själ ingen energi heller. Det stör mer om de snor mina konstruktioner och piratkopierar.
 

D-tox04

Medlem
D-tox, jag tror faktiskt att det bästa för sinnesfriden är att rycka på axlarna och gå vidare. Troligen har du inga pengar att hämta och de själv förbrukar mycket onödig energi. Lägger du upp bilder på nätet så är de tillgängliga. Några av mina bilder och pdf:er har kommit på avvägar och jag brukar göra ett försök, sen lägger jag ner det. Jag brukar bara kräva att det framgår vart bilderna kommer ifrån. Några respekterar min önskan, andra gör det inte. Jag förlorar inga pengar på detta och det själ ingen energi heller. Det stör mer om de snor mina konstruktioner och piratkopierar.
Ja det är väl så det får sluta. Jag gjorde ett försök men det känns som sagt fruktlöst. Det var upprörande till en början men nu är dom borta, jag har skickat ett mail till henne där det framgår vad hon har gjort fel och jag hoppas hon tänkt till och att det kanske pirrar till i magen hos henne när jag sa att jag "skulle" fakturera henne.

Jag går vidare=)
 

iSolen.se

Guest
Ja det är väl så det får sluta. Jag gjorde ett försök men det känns som sagt fruktlöst. Det var upprörande till en början men nu är dom borta, jag har skickat ett mail till henne där det framgår vad hon har gjort fel och jag hoppas hon tänkt till och att det kanske pirrar till i magen hos henne när jag sa att jag "skulle" fakturera henne.

Jag går vidare=)
Det vore tråkigt, jag tycker det är en principsak att man inte får stjäla andra bilder. Det är själviskt, dålig respekt, förrutom olagligt. Att personen desssutom tar åt sig äran är väldigt lågt.

Du kan tex använda dig av juristen bildombudsmannen.se för att skicka ett kravbrev (han jobbar ofta mot % så det är ingen risk för dig). Det brukar bli mer pengar än de summor som nämnts, men summan är inte det viktigaste utan att du ska få rätt, att personen får en knäpp på näsan och att bilderna försvinner därifrån.

Du kan åtminstone skicka henne en faktura, skriv så formellt du kan.
 

peranders

Aktiv medlem
Intressant kopiering

Originalet:
http://sjostromaudio.com/pages/hifi-projects/36/113-sst03-softstart-for-toroid-transformers
Kopian:
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=9&itemid=697

Blev lite störd till en början för denna blåkopiering men man ska komma ihåg att jag inte har uppfunnit kretsen. Den har funnits sedan 70-talet men den exakta kretslösningen är min och den är noggrant intweakad. Det är trevligare om man frågar först för jag kan ju knappast säga nej. Det finns inget patent eller annat skydd. Numera står det inspirationskällan så jag är nöjd.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Just ja, privatkopieringen tänkte jag inte ens på. Och det bevisar ju bara min poäng att man visst kan ha mjukare regler lokalt ännu mer.
Det regler om "fair use" som finns i Sverige och många andra länder ryms inom de internationella överenskommelserna. Det gör knappast nåt slags generellt tillstånd för privatpersoner att publicera vad som helst hur de vill.
 

iSolen.se

Guest
Sånt tänk tar en massa energi. Det är bättre att försöka sälja bilder istället. Tänk om man hela tiden skulle arbeta för att få rätt! Gu, så jobbigt.
Det är klart, om du inte har någon energi så är det bäst att bara ge upp. Det är så många som kopierar bilder ändå så varför ska jag orka när det råkar hända mig.

Edit: Sälja bilder? Bildstöld är väl negativt även för de som inte säljer bilder...
 

Lazzze

Aktiv medlem
Jag tar alltid strid om jag drabbas av bildstölder. Oberoende det är företag eller privatpersoner. Stulen musik, program etc är ju samma som knycka en bild. Även om det som tagit bilden inte livnär sig på det. Om jag som privatperson bygger en friggebod så betyder ju inte att det är mer ok att någon knycker den än om ett företag byggt den.

För något år sedan kontaktades jag av en tidning från USA med hot om jag inte omedelbart tog bort en bild från en hemsida eftersom de hade köpt rättigheterna till bilden. Det var ett vintermotiv som enligt dem var i Alaska. Det blev knäpptyst när jag skickade samma bild i sommarvariant och frågade var jag skulle skicka fakturan. Bilden var tagen i Höga kusten :)
 
ANNONS