Annons

upphovsrätt i jobb

Produkter
(logga in för att koppla)

ClaraSöderberg

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag vänder mig nu till er då jag är väldigt "grön" i branschen.
Har sedan oktober varit timanställd i ett projekt och har haft som uppgift att bland annat fotografera till olika reportage som sedan kommer att lanseras på en hemsida.

Min chef har påstått då jag frågat om vem som äger bilderna att det är hon och projektet som äger bilderna då de "köpt en tjänst av mig".
Till saken hör nog att jag på papper inte är timanställd som fotograf utan som handledare.
Jag har hört mig för lite bland andra och de har sagt till mig att det är jag som äger bilderna om inget annat anges?

Jag kommer att lämna projektet till hösten och har ännu inte gett ifrån mig några bilder utan kommer att göra det i samband med lanseringen av hemsidan men känner mig väldigt osäker på vart och hur mina bilder kommer att finnas.
Vad ska jag göra och vilka rättigheter har jag?
Har fått tips om att skriva ett kontrakt, hur skriver man ett giltligt kontrakt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har hört mig för lite bland andra och de har sagt till mig att det är jag som äger bilderna om inget annat anges?
Det stämmer. Men i det här fallet finns det ju ett avtal om att din uppdragsgivare får använda bilderna på sin webbsajt. Övriga rättigheter är dina, såvitt ni inte avtalat om det också.

Skriftliga avtal är bättre än muntliga. Att skriva ett sådant, ett kontrakt, är inte krångligt. Skriv bara vad om gäller och sen undertecknar båda parter.
 

ClaraSöderberg

Avslutat medlemskap
Fick det här ifrån min arbetsgivare:

"Vad beträffar upphovsrätt är den information jag har att när man innehar en anställning och gör uppdrag åt sin arbetsgivare är det arbetsgivaren som har upphovsrätten. Vi tänker ju inte använda bilderna till något annat än hemsidan och eventuellt boken. Bilderna har så vitt jag vet tagits på betald arbetstid."

Stämmer det här?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bry dig inte utan låt dom använda bilderna. Sen kan du använda bilderna precis som du vill. Bråkar du nu så bråkar dom också. Lika bra att de inte vet nåt vad du gör och tar fighten om de kommer på det.
Jag tror inte de äger upphovsrätten, såvida det inte är taget på arbetstid på arbetsplats där det råder fotoförbud.
Vad jag förstår är de bara tagna under arbetstid. Då är det dina bilder då du inte inte har fotografering i dina arbetsuppgifter.



/Stefan R. Nilsson
 

atotowi

Aktiv medlem
Fick det här ifrån min arbetsgivare:

"Vad beträffar upphovsrätt är den information jag har att när man innehar en anställning och gör uppdrag åt sin arbetsgivare är det arbetsgivaren som har upphovsrätten. Vi tänker ju inte använda bilderna till något annat än hemsidan och eventuellt boken. Bilderna har så vitt jag vet tagits på betald arbetstid."

Stämmer det här?
Kolla med facket - det kan finnas klausuler i kollektivavtal som reglerar sånt här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
"Vad beträffar upphovsrätt är den information jag har att när man innehar en anställning och gör uppdrag åt sin arbetsgivare är det arbetsgivaren som har upphovsrätten. Vi tänker ju inte använda bilderna till något annat än hemsidan och eventuellt boken. Bilderna har så vitt jag vet tagits på betald arbetstid."

Stämmer det här?
Nej. Upphovsrätten tillhör fotografen. Det regleras i lag. I ett avtal kan man komma överens om att arbetsgivaren har rätt att använda bilderna på olika sätt. Ni verkar ju ha ett sådant avtal om att bilderna får användas på företagets webbsajt (och eventuellt i en bok). Det kan, som sagt, vara bra att fästa detta avtal på papper.
 

Per

Aktiv medlem
Såvitt jag förstått så funkar det såhär:

Upphovsrätten består av en 'ideell' och en 'ekonomisk' del. Om du kommit överens med din arbetsgivare att det ingår i ditt arbete att fotografera så äger arbetsgivaren den 'ekonomiska upphovsrätten', och därmed rätten att använda bilderna ungefär så som de vill, utan att betala dig något ytterligare (du har ju redan fått din lön). Däremot följer den ideella upphovsrätten alltid fotgrafen, den går inte ens att frånsäga sig, och den innebär bl.a. att du har rätt att få ditt namn angivet som fotograf när bilden publiceras.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du kommit överens med din arbetsgivare att det ingår i ditt arbete att fotografera så äger arbetsgivaren den 'ekonomiska upphovsrätten', och därmed rätten att använda bilderna ungefär så som de vill, utan att betala dig något ytterligare (du har ju redan fått din lön).
Om man kommit överens om detta, i t ex ett anställningsavtal. Annars inte.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Kom ihåg att ha stenkoll på vad du går med på och inte! allt som INTE skrivs i avtalet tar motparten i alla lägen nytta av..

Så fort du trycker ner avtryckaren så äger DU upphovsrätten till bilden helt automatiskt. dock kan det väl vara svårt att bevisa om du inte registrerar upphovsrätten.
Man måste alltid skriva ett avtal med sin kund/arbetsgivare för att inte bli blåst!

kolla videon i min tråd här i samma kloumn som heter "watch your back" där får du lära dig mycket nyttiga saker om vad du har rätt att göra och inte :)
 

martinator

Aktiv medlem
Kom ihåg att ha stenkoll på vad du går med på och inte! allt som INTE skrivs i avtalet tar motparten i alla lägen nytta av..

Så fort du trycker ner avtryckaren så äger DU upphovsrätten till bilden helt automatiskt. dock kan det väl vara svårt att bevisa om du inte registrerar upphovsrätten.
Man måste alltid skriva ett avtal med sin kund/arbetsgivare för att inte bli blåst!

kolla videon i min tråd här i samma kloumn som heter "watch your back" där får du lära dig mycket nyttiga saker om vad du har rätt att göra och inte :)
Men som tidigare sagt i tråden så finns det TVÅ delar av upphovsrätten varvid man inte kategoriskt kan säga att DU har upphovsrätten. Det är samma ramsa i alla trådar som rör detta. Alla hävdar olika, ingen verkar egentligen veta vad som gäller och gissar hej vilt.
Inte för att jag har stenkoll på något, men så mycket jag insett att det skiljer mellan kommersiell och ideell rätt. Och det är inte alltid samma person som äger båda.
/m
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men som tidigare sagt i tråden så finns det TVÅ delar av upphovsrätten varvid man inte kategoriskt kan säga att DU har upphovsrätten. Det är samma ramsa i alla trådar som rör detta. Alla hävdar olika, ingen verkar egentligen veta vad som gäller och gissar hej vilt.
Så länge det inte finns ett avtal om något annat äger fotografen ALL upphovsrätt. Svårare än så är det inte.
 

atotowi

Aktiv medlem
Så länge det inte finns ett avtal om något annat äger fotografen ALL upphovsrätt. Svårare än så är det inte.
och problemet med avtal i anställningar är att de kan vara reglerade i kollektiv avtal, lokala avtal, anställningsavtal och separata avtal...
Det sista har man rätt bra koll på som anställd, inte alla har kol på allt i anställningsavtalet. Lokala avtal som skrivs sker mellan klubb och företag brukar bara komma som en liten notis till medlemmar från fackklubben eller i bästa fall finnas gömda i en personalhandbok. Kollektiv avtal mellan fackförbundoch branch företrädare kan gå att hitta på webben hos sitt fackförbund.
Men enklast är att kolla med sin lokala klubb om det finns en annars med fackets lokal avdelning.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Fick det här ifrån min arbetsgivare:

"Vad beträffar upphovsrätt är den information jag har att när man innehar en anställning och gör uppdrag åt sin arbetsgivare är det arbetsgivaren som har upphovsrätten. Vi tänker ju inte använda bilderna till något annat än hemsidan och eventuellt boken. Bilderna har så vitt jag vet tagits på betald arbetstid."

Stämmer det här?
Jag tror inte många har koll på upphovsrättens alla sidor ... inte jag heller ...
Men i detta fall tror jag det handlar om okunskap från arbetsgivarens sida mer än ovilja.
De har en anställd som förväntas ta bilder på arbetstid men vill inte råka ut för någon extra debitering efteråt.
Bilderna är dina - men du kan inte ta extra betalt för bilderna eller ändra förutsättningarna efteråt. (Om du har rätt till det spelar ingen roll, du kommer förmodligen inte vinna en tvist ... ) Om du inte ger arbetsgivaren bilderna kan de säkert kräva tillbaka lönen de redan betalat.
Mitt råd - låt det vara denna gång ge dem bilderna och glöm dem sedan - Behåll kopior och använd dem efter eget förnuft - är det bilder som är känsliga och kan avslöja hemligheter eller skada uppdragsgivaren bör du nog inte använda dem alls!!!
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag tror inte många har koll på upphovsrättens alla sidor ... inte jag heller ...
Men i detta fall tror jag det handlar om okunskap från arbetsgivarens sida mer än ovilja.
De har en anställd som förväntas ta bilder på arbetstid men vill inte råka ut för någon extra debitering efteråt.
Bilderna är dina - men du kan inte ta extra betalt för bilderna eller ändra förutsättningarna efteråt. (Om du har rätt till det spelar ingen roll, du kommer förmodligen inte vinna en tvist ... ) Om du inte ger arbetsgivaren bilderna kan de säkert kräva tillbaka lönen de redan betalat.
Mitt råd - låt det vara denna gång ge dem bilderna och glöm dem sedan - Behåll kopior och använd dem efter eget förnuft - är det bilder som är känsliga och kan avslöja hemligheter eller skada uppdragsgivaren bör du nog inte använda dem alls!!!
Det behöver inte vara okunskap hos arbetsgivaren - det kan mycket väl finnas ett avtal.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det behöver inte vara okunskap hos arbetsgivaren - det kan mycket väl finnas ett avtal.
Att det finns ett avtal vet vi. TS skriver själv att hon "har sedan oktober varit timanställd i ett projekt och har haft som uppgift att bland annat fotografera till olika reportage som sedan kommer att lanseras på en hemsida". Diskussionen handlar väl om att arbetsgivaren anser sig ha rättigheter utöver detta.
 
ANNONS