Annons

Sony + Hasselblad = Sant :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony verkar onekligen vara duktiga att liera sej/samarbeta med kräftgångare. Olympus är ju en annan kräftgångare som Sony troligtvis snart har övertagit helt och hållet. Inte så mycket för Olympus kameradivision kanske utan mer för medicinsk utrustning?

Det hela kommer troligtvis att sluta med att Sony sitter med två kameramärken till i sin ägo för att snabbt därefter sälja ut sin egen kameradivision kryddad med Olympus och Hasselblads varumärken för att få upp intresset?

Troligtvis så lär det inte räcka då även Sony går kräftgång med sina kameror, och troligtvis ännu sämre med A99 i ryggan...? Då finns nog bara sensortekniken kvar att krydda anrättningen med för hugade... Kanske läge för Sigma att ersätta Sony i kameramärket och sensortillverkaren Sony/Konica/Minolta/Olympus/H-blad? Sigma har ju t.o.m. börjat förse sina nyare objektiv med A-bajonetten igen och så är dom ju dessutom i behov av en bättre sensorteknik. Nikon skulle kanske oxå vara hugade på att ta över? Ja, varför inte t.o.m. Canon? I alla händelser torde nog i.s.f. kameravarumärkena Sony/K/M/O/H vara historia inom en snar framtid, precis som Ericsson försvann ur mobiltelefonbranschen...
Faktum kvarstår Leif, Sony är för nuvarande det utan konkurrens mest innovativa kameraföretaget alla kategorier. Canon leker hela tiden följa John och framstår alltmer som ett lätt mossigt gubbmärke. Canon behöver nog snart ta tag i sin utveckling för när det svänger kan det svänga snabbt.

I övrigt kan jag bara hålla med. Att pumpa in 5 miljarder i Olympus verkar väl inte så välbetänkt från min horisont heller men Sony är ett stort företag som arbetar på många marknader och det kan ju faktiskt vara så att det är mycket mer pengar i medicinsk utrustning än i kameror. Marginalerna lär vara avsevärt bättre än de är i massmarknadssegmenten. Minolta sålde ju sin kameradivision tll Sony men behöll själva den medicinska verksamheten så det kan ju vara en indikator på att det är en mer lukrativ marknad än kameror. Stor diversifierade koncerner går inte i konkurs utan de lägger ner, strukturerar om och styr om verksamheten med sitt kapital till nya marknader och satsar på de där de fortfarande ser utvecklingsmöjligheter. Absolut inget tyder på att Sony skulle dra sig ur en enda av de kameranischer man är på nu. Allt pekar faktiskt på motsatsen. Sällan har väl ett kameraföretag satsat på så bred front som man gör nu. Det man visar upp nu är en formodabel krativitet och kraftutveckling och det kommer de andra att känna av. De har en stark portfölj över hela linjen nu.
 

jeduven

Aktiv medlem
...

Men skrattar bäst som skrattar sist. Det var bara något år sedan jag såg en av försvarets gamla pansargrönt kamouflerade Leicor hos LP Foto färdig för auktion. De trodde på ett pris kring 80 000 för den gamla kameran. Det här kanske blir en kortvarig flopp som sedan kommer betinga fantasipriser när det visat sig att man sålt bara 7 ex. i hela världen. :). Vägen till goda investeringar kan definitivt ibland gå genom det smaklösa.

...
Jo, det händer ju ibland att en investering, som är en katastrof för en producent, blir hit för en konsument när "investeringen" sålts i tillräckligt få exemplar ;-)

Jag skrev ju en gång i tiden att en NEX är en ergonomisk katastrof och knappt greppbar. Den här LunarNexen verkar i.v.f. vara greppbar... :))

Jag tycker nog att de båda varumärkena Nex och Hasselblad är förlorare i det här samarbetet. Samma sak med en ev "A-bladare", som ju mer associerar till en A-lagare än en...ja, vad de nu var?..
 

jeduven

Aktiv medlem
Faktum kvarstår Leif, Sony är för nuvarande det utan konkurrens mest innovativa kameraföretaget alla kategorier. Canon leker hela tiden följa John och framstår alltmer som ett lätt mossigt gubbmärke. Canon behöver nog snart ta tag i sin utveckling för när det svänger kan det svänga snabbt.

I övrigt kan jag bara hålla med. Att pumpa in 5 miljarder i Olympus verkar väl inte så välbetänkt från min horisont heller men Sony är ett stort företag som arbetar på många marknader och det kan ju faktiskt vara så att det är mycket mer pengar i medicinsk utrustning än i kameror. Marginalerna lär vara avsevärt bättre än de är i massmarknadssegmenten. Minolta sålde ju sin kameradivision tll Sony men behöll själva den medicinska verksamheten så det kan ju vara en indikator på att det är en mer lukrativ marknad än kameror. Stor diversifierade koncerner går inte i konkurs utan de lägger ner, strukturerar om och styr om verksamheten med sitt kapital till nya marknader och satsar på de där de fortfarande ser utvecklingsmöjligheter. Absolut inget tyder på att Sony skulle dra sig ur en enda av de kameranischer man är på nu. Allt pekar faktiskt på motsatsen. Sällan har väl ett kameraföretag satsat på så bred front som man gör nu. Det man visar upp nu är en formodabel krativitet och kraftutveckling och det kommer de andra att känna av. De har en stark portfölj över hela linjen nu.
Det är nog lätt att vara innovativ och världsledande med olika framtidskoncept. Det är nog svårare att tjäna pengar på dessa idag. Nex verkar dock fungera bra i sin lilla nisch. Ett taktik med det "innovativa" kan kanske vara att mer intressera företagsköpare än kameraköpare?

Sonys innovativa motsats Apple saknar ju helt egen innovativförmåga men är ända ett av världens högst värderade bolag idag.

IBM var väl den datortillverkare som var mest gubbkonservativ en gång i tiden och alla vet ju hur de gick. "Gubbmärket" Canon kan ju mycket väl hamna i samma sits om de inte är vaksamma på utvecklingen och följa den...som Apple gör, eller kanske gjorde.

Ett annat exempel på för tidig innovativitet var ju Compaq, sen HP, med sina handdatorer iPaq som tillverkades mellan 2000 -2006 typ. Dessa handdatorer var försedda med Windows Mobile som operativsystem för pekskärmar och det fanns massor med billiga appar att köpa. Handdatorerna hade t.o.m. anvisningar för en simkortplats för telefonbruk. 2004 försökte Apple med iPod men det blev väl ingen hit. 2007 kom första iPhone och 2010 kom första iPad och Apple blev verkligen i ropet med en gammal innovation.

Alla vet ju vad som hände med Compaq...till slut.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Men det är väl bara som Lennart skrev att det är lite som "Pimp my ride". Lika vulgärt och överdrivet. Kanske inte så märkligt ändå att det kom från Hasselblad. När dessa gamla bolag (Leica och Hasselblad) inte riktigt hänger med i den tekniska utvecklingen eller har svårt överleva på sina korta serier så satsar de på blibg bling och "unik design" eftersom det kostar lite på marginalen men säkert en del klirr i kassan.
Fast Leica har tyckt upp sig ganska bra nu tycker jag. CMOS-sensor, Live View och EVF! Det är ultramoderna saker för att komma därifrån.

(Hasselblad tror jag nog är hyfsat med i den tekniska utveckligen. Problemet är väl att mellanformatsmarknaden krymper.)
 

PMD

Aktiv medlem
Edit: Mitt inlägg nedan är ett svar på inlägget som fanns efter PMD:s ovan, och med idén om att "slå ihop" två st Sonys FF-sensorer - och att detta skulle bli en alldeles utmärkt MF-sensor. Men nu är det inlägget försvunnet - kan inte hitta det igen. Eller har jag blivit helt blind här i natten??? Eller är det (i mina ögon) lite väl nitisk moderering, månne?
Jag tror att den som skrev det blev utrensad pga brott mot Fotosidans regler ...
 

jeduven

Aktiv medlem
Till Sigma då som du föreslog förra gången, eller?
...
Ja, varför inte!? Tänk vilken ofantligt omfattande objektivpark Sigma skulle få till "sitt nya" kameramärke om dom tog över alltihop från Sony!

Nikon eller Canon, som jag oxå föreslog, skulle kanske bara lägga ner "hele skiten", som dom troligtvis skulle se på kameranyförvärvet?...
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Ja, varför inte!? Tänk vilken ofantligt omfattande objektivpark Sigma skulle få till "sitt nya" kameramärke om dom tog över alltihop från Sony!

Nikon eller Canon, som jag oxå föreslog, skulle kanske bara lägga ner "hele skiten", som dom troligtvis skulle se på kameranyförvärvet?...
Är du nu här o beklagar dig på Sony, att du bara orkar hålla på.
 

Photocon

Aktiv medlem
Snart kommer man säkert få se självmedvetna pensionärer ur 40-talisternas självmedvetna skara med customiserade/pimpade rullatorer och permobiler. Var så säkra! Det behövs bara några artikelserier och reportage i några välplacerade medier för att det ska hända.
Jo, 40-talisterna har haft en förmåga att göra mode och kultur av sina egna tillkortakommanden med stigande ålder samt få genomslag för andra relaterade livshändelser.

1/ Barnomsorg har aldrig varit så välfungerande som för 40-talisterna när de fick barn.
2/ En 40-talist blev aldrig kärring- eller gubbjävel vid fylld 40-50. Fullt av reportage om 40-åriga ungdomar.
3/ Sedan idealiserades 50-årsstrecket. Klyschor som "50 år ung". " Nu börjar livet".
4/ När 40-tralisternas ungar vuxit upp försämrades barnomsorgen.
5/ Sedan förhärligas pensionärslivet. Man blir aldrig för gammal etc.

Det ligger väl positiva saker i sådant tänkande, men din tanke om pimpade rullatorer tror jag inte är så långt borta. Vi kommer väl att få se fler absurda ytterligheter.

Som om detta inte vore nog ska pensionärsskrällena jobba tills de blir över 70 år och därmed ytterligare sno arbetsmöjligheter för det uppväxande släktet.

Nej , låt Leica och H-blad gå i graven med värdighet. Vad gäller värdighet för 40-talisyerna vore det väl i så fall bättre med en förgylld ättestupa.

De pimpar sig genom att "lyfta sig" i den fåfänga jakten på evig ungdom. Bättre att "släppa sig" och försöka acceptera livets gång. Det är inget kul att bli gammal och omodern. Varken för människan eller gamla fossila företag som tillverkar kameror. Men till sist måste man acceptera.

Ska villigt erkännas att jag har åldersnojja. Är precis på gränsen mellan att vara 40-talist och 50-talist.
Nu är Svea Rikes penningpung inte så stor att alla ungdomliga vårdpaket kan garanteras en bra åldringsvård. En sådan får man om man är förmögen och kan köpa den. Men jag tror inte det är roligare att ligga ofärdig och skita på sig i förgyllda blöjor med spets än de mer vanliga modeller.

"Hope I die before getting old" ( "My Generation", The Who 1965. Kompositören och gitarristen Pete Townsend lever fortfarande och fick inte sina förhoppningar om hädanfärden infriade och är säkert rädd för att trilla av pinn). Annars utmärkt låt.

Men till sak: Vad ligger det för speciellt i att ha diamantförsedda, förgyllda, "pimpade" kameror när funktionen inte förbättras. Jaf har aldrig förstått det. Däremot en enkel och smakfull design som hör ihop med funktionaliteten. Fast då kommer frågan in vad som är smakfullt.

Åsch, lika bra att slå samman alla kameratillverkare så slipper vi eländet och märkeskrigen upphör:). Friställda från kamerafabrikerna kan ju bli modeller:)

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nä, jag tror inte alls att du kan dra den slutsatsen, moderatorn kan rimliggtvis inte häcka här 24 timmar om dygnet sju dar i veckan... :)

Men det vet du förstås - såg de tre punkterna i slutet av din mening, även om jag ofta med min något nedsatta syn har svårt att se dessa pyttesmå prickar. Går det att på något någorlunda enkelt sätt göra dessa lite större? Ingen av de övriga bokstäverna har jag för min del någon svårighet att se.
.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Nä, jag tror inte alls att du kan dra den slutsatsen, moderatorn kan rimliggtvis inte häcka här 24 timmar om dygnet sju dar i veckan... :)

Men det vet du förstås - såg de tre punkterna i slutet av din mening, även om jag ofta med min något nedsatta syn har svårt att se dessa pyttesmå prickar. Går det att på något någorlunda enkelt sätt göra dessa lite större? Ingen av de övriga bokstäverna har jag för min del någon svårighet att se.
.
Ber om ursäkt. Trodde jag fortfarande var i A99-tråden.
Ska straffa mig själv genom att inte ta med kameran till ICA när jag går och handlar sedan....
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Sonys innovativa motsats Apple saknar ju helt egen innovativförmåga men är ända ett av världens högst värderade bolag idag.
Varför anser du att Apple inte är annovativa?

Ett annat exempel på för tidig innovativitet var ju Compaq, sen HP, med sina handdatorer iPaq som tillverkades mellan 2000 -2006 typ.
Sena kopior av Apple Newton som tillverkades mellan 1993 och 1998.

2004 försökte Apple med iPod men det blev väl ingen hit.
Apples först iPod kom 2001 och det är nog få som inte anser att iPod blev, och är, en hit.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Varför anser du att Apple inte är annovativa?
---
Förklaringen är kanske att kar'n ännu inte fattat / inte vill fatta att Sony är synnerligen innovativa inom kameravärlden. Nära nog allting som kan räknas som innovationer har kommit från Sony under de senaste åren.

Alternativt att jeduven menar att man inte alls behöver vara innoativ för att tjäna en massa pengar. Och det kan väl i och för sig vara sant. Innovativitet är ett bättre sätt (ibland), fast mycket riskablare, det kan ju lätt gå åt häcklefjäll. Det kostar att släppa fram innovativitet och ligga i framkanten. Kräver stake! Och det brukar gå åt chockerande mycket pengar under en ganska lång tid innan det börjar återbetala sig.
.
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Tycka vad man vill om att Hasselblads design och att dom "säljer ut sig" på detta viset men personligen tycker jag det ska blir spännande o se hur detta samarbete utvecklar sig o kul att dom valde just Sony som leverantör av kameror.

Kan det vara så att Sony,Hasselblad,Fuji och Carl Zeiss kommer att/ha börjat samarbeta på ett "djupare" plan(mer än att tex att Sony bara säljer sensorer och EVF)?? Menar Hasselblad kommer köpa/köper nu kameror av Sony(med A/E-fattning),Fuji köper sensorer och EVF av Sony och Carl Zeiss har nu börjat göra AF-objektiv till både Sony och Fuji något som Sony har haft ensamrätt till tidigare.

Kommer Hasselblad att göra egna A/E-objektiv framöver??
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
No offense sten åke, du har säkert hållit på med fotografering en betydande längre tid än jag men..

det verkar som att folk har uppenbarligen missat alla tester som sony har vunnit på senare år i form av både TIPA, EISA och DPreview?

Helt rätt tänkt, varför anamma ny teknik och innovativa lösningar när vi kan ha det som vi alltid har haft det?

I och RX1´s försvar är det fantastiskt billig, kikar man på vad konkurrenter erbjuder så kostar Sony´s rx1 ungefär lika mycket som bara kit optiken av konkurrenters motsvarighet.

samt att de sony har spegellösa alternativ i övre skiktet runt 11 k SEK som utmanar kameror för 50-60 k kronor hos konkurrenter.

Sluta motarbeta och anamma framtiden och allt vad det erbjuder, för den kommer vare sig du vill eller inte


eller har jag fel?
Modeblajet a la Hasselblad Lunar kommer jag alltid att prata skit om för det anser jag vara ett hån mot en stor del av befolkningen. Dessutom taskigt använda globala resurser. I övrigt är jag en stor anhängare av teknisk utveckling och när det gäller kameror är det just därför jag tycker Sony är rätt OK och rätt rätt ute just nu. Det var därför jag skaffade mig en NEX 7 redan i december för jag ville inte vänta en dag.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vet ni vad.

Nu har i princip alla här sammstämmigt beklagat sig över att Lunar är avskyvärt ful.

Samma sak i kommentarerna till artikeln på FS, där också kändisar som Göran Segeholm, Magnus Fröderberg m.fl. uttryckt samma sak.

Klart ingen vågar säga nåt annat nu heller.

Jag tycker den är ascool! Jag skulle definitivt vilja ha en sådan!! :)


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle (kanske) kunna tänka mig att ha en Hasselblad Lunatic i bokhyllan, men jag skulle inte kunna tänka mig att betala för den.
 
ANNONS