Annons

Sony + Hasselblad = Sant :)

Produkter
(logga in för att koppla)

pet

Aktiv medlem
Har Hasselblad någonsin tillverkat något eget objektiv, så varför skulle de starta nu? Det har väl varit Carl Zeiss och Fuji som konstruerat och tillverkat objektiv åt Hasselblad?
Skulle kanske skrivit..."kommer dom att komma med "egna" objektiv framöver".....tex dom påstår ju att kit-objektivet till Lunatic inte bara är till utseendet ett stylat Sony-objektiv utan att det är annat glas i det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle (kanske) kunna tänka mig att ha en Hasselblad Lunatic i bokhyllan, men jag skulle inte kunna tänka mig att betala för den.
Ja Mats och du kan väl alltid ge den matchande handväskan i ormskinn som följer med till era fruar. Vem vet, då kanske köpet rent av går att sälja in hjälpligt i familjen :).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet ni vad.

Nu har i princip alla här sammstämmigt beklagat sig över att Lunar är avskyvärt ful.

Samma sak i kommentarerna till artikeln på FS, där också kändisar som Göran Segeholm, Magnus Fröderberg m.fl. uttryckt samma sak.

Klart ingen vågar säga nåt annat nu heller.

Jag tycker den är ascool! Jag skulle definitivt vilja ha en sådan!! :)


/Mats
Jag tror att Lunar kommer kunna slå ordentligt på den norska marknaden. Där finns onödigt mycket pengar i händerna på en del och efter att ha följt Lilyhammer på TV med Little Steven i huvudrollen, så är jag helt övertygad om att man i det landet har en så stor distans till sin töntighet, att precis allt är möjligt. Den serien skulle aldrig kunna gjorts i något annat nordiskt land.

Norskt chic med lusekofta och en Lunar med ebenholtsgrepp på Akers Brygge. I Norge finns säkeret ingen som vill ha standardmahogny eller någon avlutad furu. Det är väl lika bra att Hasselblad kopierar Leica rakt av och lanserar "Hasselblad Lunar a la carte" där man kan bygga sitt eget bling bling. Vem vet, man kanske kan få husen pressade i titanstabiliserad aluminuim från någon skrotad rymdfärga istället för någon taskig lättgjuten kisellegering eller vad nu det vanliga skräpet är klätt i. Jag menar ska man göra någon rätt för ett pris 5 ggr högre än ett vanligt Sony-hus, så får de väl anstränga sig lite åtminstone.
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom Leica nu gjort ett vettigt kamerahus är det ju bra att Hasselblad plockat upp manteln så det finns nåt att gnälla på :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det är väl lika bra att Hasselblad kopierar Leica rakt av och lanserar "Hasselblad Lunar a la carte" där man kan bygga sitt eget bling bling. Vem vet, man kanske kan få husen pressade i titanstabiliserad aluminuim från någon skrotad rymdfärga istället för någon taskig lättgjuten kisellegering eller vad nu det vanliga skräpet är klätt i. Jag menar ska man göra någon rätt för ett pris 5 ggr högre än ett vanligt Sony-hus, så får de väl anstränga sig lite åtminstone.
Det är exakt vad de har gjort!

Du kan beställa din Lunar a lá carte med trä eller kolfiber, titan eller gulddouble på rattar, krokodilskinn osv. The perfect luxury camera.

Jäklar vad trista ni är som dissar den här. Det är ju hur läckert som helst.
Klart man hellre vill ha en sån än en Sony NEX-7, fast det är samma inkråm.

Ni har ju ingen känsla för stil era tekniknördar :)

http://vimeo.com/49667699


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Ni har ju ingen känsla för stil era tekniknördar :)

http://vimeo.com/49667699


/Mats
Det finns ju liksom olika stilar samt tycke och smak:). En hemgjord Holga av papiermaché vinner ju estetpriset skyhögt över den där... (egencensurerat ord).
Och det har inget med tekniknörderi att göra.

MEN om någon skaffat denna vedervärdiga skapelse och börjar må illa efter en stund samt slänger den på min farstubro så lovar jag att sälja den degenererade mutanten till dig för 4000 Euro.

//Lennart
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Skulle kanske skrivit..."kommer dom att komma med "egna" objektiv framöver".....tex dom påstår ju att kit-objektivet till Lunatic inte bara är till utseendet ett stylat Sony-objektiv utan att det är annat glas i det.
Det låter märkligt. Byte av glas innebär omräkning av objektivet och troligtvis ändringar i linsform och/eller position.

Men säger de att de har gjort "careful and meticulous engineering research", inte bara stylat en NEX-7, så har de naturligtvis inte bara stylat objektivet.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det finns ju liksom olika stilar samt tycke och smak:). En hemgjord Holga av papiermaché vinner ju estetpriset skyhögt över den där... (egencensurerat ord).
Och det har inget med tekniknörderi att göra.

MEN om någon skaffat denna vedervärdiga skapelse och börjar må illa efter en stund samt slänger den på min farstubro så lovar jag att sälja den degenererade mutanten till dig för 4000 Euro.

//Lennart
Precis. En dålig stil är ju också en stil för att traversera Ulf Lundell.
Han sa ju i en intervju efter att han ställt in en konsert för att han var full med tusentals besvik a fans. "En inställd koncert är ju också en koncert."


/Mats
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Så ful är den väl ändå inte
Ta bort ädelträt och ersätt med kolfiber eller något annat lämpligt material?
Är nog rätt skönt grepp.
Men det är klart för det priset borde den även kunna skriva ut i A2 minst:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är mest besviken på att Hasselblad mest inriktar sig på att inte tillföra något kameratekniskt nytt utan sätta design och märke på Sonykameror som Leica gjort med sina D-lux som väsentligen är Panasonickameror med Leicapriser.

Tänk istället en spegellös mellanformatare med en en mycket billigare EVF än en dyr gigantisk prisma och en större variant av en masstillverkad Sonysensor. Det skulle kunnat leda till en relativt billig men välpresterande mellanformatare. Jag kan ju fortfarande hoppas men jag tror inte det blir så det verkar inte som om Hasselblad har modet att gå på en mycket större marknad och konkurrera. De vill maxa inkomsterna av sitt märkesnamn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom Leica nu gjort ett vettigt kamerahus är det ju bra att Hasselblad plockat upp manteln så det finns nåt att gnälla på :)
Det är ju helt förbluffande men logiskt. Nu behöver de ju inte blinga längre när de kommit lite bättre på banan rent kameratekniskt. Vi får väl se när de fasar ut sina gamla modeller vart det tar vägen.

Vi får väl se vart Hasselblad tar vägen. De kanske också kommer fram till att det ändå är bäst att satsa på kärnverksamheten. Gör man inte det kan man väl lika gärna sälja klädhängre i ädelträ eller vackra trätillbehör som matchar trädetaljerna i Rollsar och Bentleys.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så ful är den väl ändå inte
Ta bort ädelträt och ersätt med kolfiber eller något annat lämpligt material?
Är nog rätt skönt grepp.
Men det är klart för det priset borde den även kunna skriva ut i A2 minst:)
Leif under pseudonymne Jeduven har ju länge klagat på NEX:arnas taskiga grepp tidigare, så nu finns väl inte längre några objektiva skäl som kan hålla tillbaka honom från att slå till! Får han sedan ett handtag målat i Nusnäs a la dalahäst så är väl den saken biff. Eftersom Hasslblad fortfarande kallar sig svenskt i filmen ovan så kommer det säkert att ingå i standardsortimentet så då räcker det säkert med 60 loppor inkl. moms.

Men skämt åsido så är det nog så att vi nog kommer att få se mycket mer av sånt här designande ju mer mogen digitalkamerabranschen blir. När många köper komponenter från samma underleverantörer så kommer denna typ av styling att bli allt viktigare. Så av det skälet är det säkert en del (och inte bara Mats) som tycker Hasselblad snarast är föregångare, än lite mossiga europeiska företag ordentligt vid sidan av den snabbare japanska och koreanska huvudfåran.
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Jag är mest besviken på att Hasselblad mest inriktar sig på att inte tillföra något kameratekniskt nytt utan sätta design och märke på Sonykameror som Leica gjort med sina D-lux som väsentligen är Panasonickameror med Leicapriser.

Tänk istället en spegellös mellanformatare med en en mycket billigare EVF än en dyr gigantisk prisma och en större variant av en masstillverkad Sonysensor. Det skulle kunnat leda till en relativt billig men välpresterande mellanformatare. Jag kan ju fortfarande hoppas men jag tror inte det blir så det verkar inte som om Hasselblad har modet att gå på en mycket större marknad och konkurrera. De vill maxa inkomsterna av sitt märkesnamn.
Vem vet!
Det är kanske åt det hållet dom går.
Då tänker jag mig en mellanformat med Sonysensor o bra prestanda. Men förts får de komma med en FF.
Beträffande priset får framtiden avgöra.
 

Photocon

Aktiv medlem
Egentligen tycker jag bara det är tragiskt. Hasselblad har varit (och är) ett begrepp internationellt. Även om man säger "hasselbladare" till personer som aldrig ens hållit i en kamera vet de för det mesta att det handlar om en kamera.

Så varför inte göra något vettigt av detta samarbete; en rejäl och modern 24x36 med Sonysensor som folk har råd att köpa istället för att "pimpa" ihop bjäfs till ett fåtal rika personer.Framlidne Victor Hasselblad roterar säkert i graven.

Namnet Hasselblad på en kamera förpliktigar. Designen behöver inte vara konservativ, men sobert elegant.

//Lennart
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Egentligen tycker jag bara det är tragiskt. Hasselblad har varit (och är) ett begrepp internationellt. Även om man säger "hasselbladare" till personer som aldrig ens hållit i en kamera vet de för det mesta att det handlar om en kamera.

Så varför inte göra något vettigt av detta samarbete; en rejäl och modern 24x36 med Sonysensor som folk har råd att köpa istället för att "pimpa" ihop bjäfs till ett fåtal rika personer.Framlidne Victor Hasselblad roterar säkert i graven.

Namnet Hasselblad på en kamera förpliktigar. Designen behöver inte vara konservativ, men sobert elegant.

//Lennart
Hej
Visst hade det varit trevligt med en Hasselblad i var mans hand men försvinner inte lite av magin då runt märket. Sen får vi väl se vart detta samarbete leder till i framtiden.
Det är väl om jag inte misstagit mig inte någon engångsgrej mellan Sony o HB så vi kan säkert förvänts oss flera modeller i framtiden, men jag tror inte att det kommer komma någon folkkamera från HB.
Snarare att det kommer vara något i övre segmenten och Sony tar övriga men det är spekulationer från mig.
Patrik
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Det måste vara ett skämt. Hasselblad står för funktionella moderna professionella kameror utan onödiga krusiduller. Den här kameran verkar vara bara marknadsföras på lyx och blingbling. Om man köper en Hasselblad, så är det för att den ger möjlighet att ta bra bilder.

Att marknadsföra en Hasselblad som lyxig är ett stort misstag. Hasselblad har alltid varit motsatsen, funktionsdugliga.

Man får hoppas att Sonys och Hasselblads samarbete tar en ny vändning. Jag tror att båda företagen har mycket att erbjuda varandra.

http://vimeo.com/49667699
 

Tell

Aktiv medlem
Ni har ju ingen känsla för stil era tekniknördar :)

/Mats
Tyvärr, det är inte "stil" att ta ett äckligt överpris för en omdesignad kamera. Lite som att ta en Prius, sätta på massa plastiga spoilers o stora fälgar o sätta ett Maserati-märke i fronten o sen sälja den för 1,5milj istället för 250kkr (eller vad den nu kan tänkas gå för). Det är helt enkelt fel och jävligt töntigt.
 
ANNONS