Annons

Att avklickifiera bländarring

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har just börjat ta det här med film på allvar, och använder Panasonic micro 4/3. Har en del optik redan, men lurar på att till stor del använda äldre småbildsoptik, för bättre manuell fokus.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ta bort klickstopp på bländarringar, och om någon tillverkare är lättare att modifiera än andra. Kikar på Olympus OM, Canon FD, Minolta MD och andra "döda" fattningar för att komma billigt undan.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Har gjort detta i misstag en gång då jag hade upp ett objektiv, blev ett väldigt letande på golvet efter det. I alla fall på äldre objektiv så är "klicket" en kula kopplad till en fjäder, som klickar i hål enligt bländarsteg. Jag gjorde detta på ett objektiv med Pentax K fattning men tror det kan se likadant ut på andra samtida (70-80-tals) objektiv.

Det du behöver göra är då att skruva loss bajonetten på objektivet, hitta och ta bort kulan som skapar klicken, sen har du en steglös bländare på objektivet.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Å tusan. Tack för info. Det utesluter troligen Olympus OM, eftersom bländarringen sitter längst fram, och borde innebära ett förskräckligt skruvande...Canon FD borde vara lättare...
 

afe

Aktiv medlem
Sicken underbar lösning på problemet, och det fungerar förmodligen så i alla objektiv :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tänker mig också att man kommer behöva lägga till lite tröghet i ringen. Jag har också ett Pentax c-mount-objektiv, och där finns en skruv som låser bländaren, eller ger lagom tröghet. Undrar om man kan åstadkomma något sådant på ett enkelt sätt...
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Ett alternativ är ännu äldre objektiv utan öppning/stängning av bländare från kameran. Dessa objektiv brukade ha två bländarringar, en utan klick (1) som var kopplad till bländaren och en med klick (2) som bestämde minsta bländare för den första ringen. Man använde de två ringarna genom att välja önskad bländare på ring (2) och vrida upp ring (1) till helt öppen bländare. Strax före exponering vrider man ring (1) till stoppet som bestäms av rinmg (2) utan att behöva titta på bländarringen.
 

gors

Aktiv medlem
Novoflex har några m4/3-adaptrar med inbyggd bländarring, finns bland annat för Nikon. Jag har använt en sådan i något år nu, och den fungerar bra. Motståndet är lagom hårt. Man behöver alltså inte göra några ingrepp i objektivet. Enda nackdelen är att man inte ser exakt vilket bländarvärde som är inställt, fast praktiskt sett har det knappast någon betydelse.
 

Bilagor

MattiasL

Aktiv medlem
Göran S: Ja, perfekt! Det skulle lösa alla problem! Jag gissar att dessa adaptrar enbart funkar med optik som är nedbländade då de är avmonterade, vilket ju Nikons är. Och Nikonoptik har jag. Och till och med G-optiken funkar.

Göran L: just det, det är ett alternativ, helt klart. Men jag undrar om så gammal optik är vass nog?
 

afe

Aktiv medlem
Novoflex har några m4/3-adaptrar med inbyggd bländarring, finns bland annat för Nikon. Jag har använt en sådan i något år nu, och den fungerar bra. Motståndet är lagom hårt. Man behöver alltså inte göra några ingrepp i objektivet. Enda nackdelen är att man inte ser exakt vilket bländarvärde som är inställt, fast praktiskt sett har det knappast någon betydelse.
Får inte oskärpan en annan karaktär när man flyttar bländaren på det viset? (Tänker att objektiven torde vara konstruerade för att prestera bäst när bländaren sitter där den sitter.)
 

gors

Aktiv medlem
Får inte oskärpan en annan karaktär när man flyttar bländaren på det viset? (Tänker att objektiven torde vara konstruerade för att prestera bäst när bländaren sitter där den sitter.)
Inget jag lagt märke till eller hört talas om. Det borde i sådana fall även märkas när man styr bländaren på dessa äldre objektiv med tredjedelssteg från kamerahuset, som ju brukligt är nuförtiden.
 

afe

Aktiv medlem
Inget jag lagt märke till eller hört talas om. Det borde i sådana fall även märkas när man styr bländaren på dessa äldre objektiv med tredjedelssteg från kamerahuset, som ju brukligt är nuförtiden.
Det var jag som läste fel - jag tolkade ditt inlägg som att adaptern hade en egen inbyggd bländare (det finns ju såna också), och de påverkar förstås bildresultaten medan din som styr objektivets egen bländare förstås inte gör det.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Får inte oskärpan en annan karaktär när man flyttar bländaren på det viset?
Om adapterns bländarring styr objektivets bländare via nerbländningsmekanismen påverkas kvalitén inte (det är ju samma bländare).
Om adapterns bländarring styr en bländare som sitter i adaptern (dvs bakom objektivet) får man problem då bländarens placering blir långt från optimal.
 

afe

Aktiv medlem
Om adapterns bländarring styr objektivets bländare via nerbländningsmekanismen påverkas kvalitén inte (det är ju samma bländare).
Om adapterns bländarring styr en bländare som sitter i adaptern (dvs bakom objektivet) får man problem då bländarens placering blir långt från optimal.
Ja, jag skrev ju det för ett par timmar sedan :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Novoflex har några m4/3-adaptrar med inbyggd bländarring, finns bland annat för Nikon. Jag har använt en sådan i något år nu, och den fungerar bra. Motståndet är lagom hårt. Man behöver alltså inte göra några ingrepp i objektivet. Enda nackdelen är att man inte ser exakt vilket bländarvärde som är inställt, fast praktiskt sett har det knappast någon betydelse.
Inhandlat! Dyr var den, men i längden billigare än det glappa ebay-skräpet man frestas köpa. Tack för tips!
 
ANNONS