Annons

Hyperfokalavstånd!?

Produkter
(logga in för att koppla)

yovvvan

Avslutat medlemskap
Hej!

Är fundersam på hur det fungerar med hyperfokalavstånd.

Har läst hur inställningar och uträkingar för detta fungerar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperfokalavstånd

Men hur utför man detta i praktiken om man inte har en skala på objektivet att gå efter?

Låt säga att jag ställer in mitt objektiv på 20mm i brännvidd och har en bländare på F22 så borde hyperfokalavståndet bli 909,09mm, ( 0,9 meter). Alltså allt från 0,9 meters avstånd till oändligheter blir skarpt?

Vart sätter man sin fokuspunkt osv efter uträknad hyperfokal?
Eller skall man fokusera manuellt i fullt manuellt läge utan Autofokus på efter att man räknat ut hyperfokalen?



/Johan
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Alltså allt från 0,9 meters avstånd till oändligheter blir skarpt?
Nej. Du ställer fokus på 0,9 meter och då blir allt på 0,9 meters avstånd skarpt. Allt mellan halva detta avstånd (dvs 0,45 meter) upp till oändligheten får en avtagande skärpa tills oskärpan uppnår den valda oskärpecirkeln på 0,45 meter och oändligheten. Om du väljer oskärpecirkeln väl kommer du att uppleva allt från 0,45 meter till oändligheten som skarpt.
 

Karl2

Aktiv medlem
Är verkligen den vedertagna oskärpecirkeln något att helt och fullt lita på? Granskar man det närmare med olika sensorstorlekar, så blir skärpedjupscirkeln ca 1/1000 av sensorbredden. Man får exempelvis 1/30 mm för fullformatet 36 mm. Är det månne då fråga om en linjeupplösning om 1000 linjer, som ännu anses som skarpt? Har märkt att de skarpa bilderna inte följer det vedertagna skärpedjupet. Skärpedjupet för toppfoton är helt enkelt mycket mindre än man vanligen föreställer sig.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej!

Är fundersam på hur det fungerar med hyperfokalavstånd.

Har läst hur inställningar och uträkingar för detta fungerar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperfokalavstånd

Men hur utför man detta i praktiken om man inte har en skala på objektivet att gå efter?

Låt säga att jag ställer in mitt objektiv på 20mm i brännvidd och har en bländare på F22 så borde hyperfokalavståndet bli 909,09mm, ( 0,9 meter). Alltså allt från 0,9 meters avstånd till oändligheter blir skarpt?

Vart sätter man sin fokuspunkt osv efter uträknad hyperfokal?
Eller skall man fokusera manuellt i fullt manuellt läge utan Autofokus på efter att man räknat ut hyperfokalen?



/Johan
Även om man får mer skärpedjup ju mer man bländar ner så har det en baksida. Vid så små bländaröppningar får man istället en påtaglig diffraktion. Oftast snyggare när skärpan sitter bra på det som är det viktiga i bilden.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Är verkligen den vedertagna oskärpecirkeln något att helt och fullt lita på?
Absolut inte. Oskärpecirkeln är bara en hitte-på-gräns som inte finns i verkligheten. Den måste, som jag skrev, väljas "väl" beroende på vilken utrustning man har, vad man ska göra med bilden och vilka krav man har.
 

cls

Aktiv medlem
Man kan teoretisera en hel del om det här, men jag tolkar dig som att du är ute efter praktiska tips. Jag tycker om att förenkla saker och ting och brukar göra ungefär såhär:

1) Välj minsta acceptabla bländare (min erfarenhet av f/22 är att inget blir särskilt skarpt).
2) Autofokusera på nåt en bit bort och knäpp av.
3) Kontrollera på displayen om horisonten (något långt bort) ser skarpt ut.
Om ja: Gör om steg 2 men fokusera på något lite närmare.
Om nej: Gör om steg 2 men fokusera på något lite längre bort.

På så vis hittar man med några iterationer ganska enkelt det närmaste man kan fokusera på och ändå ha kvar en acceptabelt skarp horisont, d.v.s du har (ungefärligen) ställt in fokus på hyperfokalavståndet.
 

yovvvan

Avslutat medlemskap
Nej. Du ställer fokus på 0,9 meter och då blir allt på 0,9 meters avstånd skarpt. Allt mellan halva detta avstånd (dvs 0,45 meter) upp till oändligheten får en avtagande skärpa tills oskärpan uppnår den valda oskärpecirkeln på 0,45 meter och oändligheten. Om du väljer oskärpecirkeln väl kommer du att uppleva allt från 0,45 meter till oändligheten som skarpt.
//

Kanske dum fråga. Hur ställer man i praktiken in oskärpecirkeln rätt? Har aldrig testat mig på detta i praktiken förut.

/johan
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Kanske dum fråga. Hur ställer man i praktiken in oskärpecirkeln rätt? Har aldrig testat mig på detta i praktiken förut.
Det finns inget exakt svar på den frågan. Det handlar helt enkelt om hur mycket oskärpa du kan acceptera. Bilden övergår ju inte från skarp till oskarp vid ett visst avstånd från skärpeplanet utan det är en gradvis skärpeförlust ju längre från skärpeplanet man tittar. Var man sätter gränsen beror på hur bilen ska visas/användas.

Den traditionella storleken på oskärpecirkeln förutsatte antagligen att bilden skulle visas som vanliga 9x12 cm pappersbiler. Med dagens digitala kameror och med visning på skärm skulle man kunna räkna ut en teoretisk oskärpecirkel baserat på pixelstorlekar mm, men frågan är om det är värt besväret?
 

cls

Aktiv medlem
//

Kanske dum fråga. Hur ställer man i praktiken in oskärpecirkeln rätt? Har aldrig testat mig på detta i praktiken förut.

/johan
Jag tog mig en gång tid att sätta mig in i det här funkar. Jag är intresserad av matematik och gillar att kunna räkna ut saker och ting exakt, men det slutade med att när jag väl förstått hur det funkar så insåg jag att det inte alls är något exakt utan resultatet av ett antal mer eller mindre troliga antaganden. (Jag jobbar f.ö. som ingenjör och vet därmed att indata till många exakta beräkningar är vilda gissningar, eller "ingenjörsmässiga bedömningar" som vi vanligtvis kallar dem.) Man kan räkna med någorlunda exakta siffror för skärpedjup, hyperfokalavstånd etc. om man har definierat den så kallade oskärpecirkeln. Där kommer dock ett antal bedömningar och yttre förutsättningar in vilket gör att det i slutändan handlar om hur man (subjektivt) betraktar en bild och upplever skärpa.

Oskärpecirkeln beror till att börja med av avståndet på vilket den färdiga bilden ska betraktas och hur bra betraktaren ser. Det vet man som fotograf typiskt inte, men för att ändå kunna räkna på något så är det vanligt att anta att på 25 cm håll (gissning nr 1) kan någon med bra syn urskilja 5 linjepar per mm (gissning nr 2). Det ger en oskärpecirkel på 1/5 = 0,2 mm på den färdiga bilden.

Sen ska det här omsättas till en motsvarande oskärpecirkel på filmen/sensorn och då måste man veta hur mycket originalavbildningen måste skalas upp från originalformatet. Vi började ju med att gissa att betraktningsavståndet ska vara 25 cm, och på det avståndet kan man tycka att 25 cm långsida är lagom (gissning nr 3) för den färdiga bilden. För exempelvis småbildsformatet betyder det att bilden måste skalas upp 25/3,6= c:a 7 ggr. Oskärpecirkeln på sensorn skalas ju då också upp med en faktor 7, och för att motsvara 0,2 mm på den färdiga bilden så blir oskärpecirkeln på sensorn 0,2/7= c:a 0,029 mm. Just det måttet på oskärpecirkeln är vanligt förekommande i diverse skärpedjupsberäknare, men bygger alltså på ovanstående tre gissningar/antaganden. (Motsvarande storlek på oskärpecirkeln för Canons APS-C är 0,2/25×2,22= c:a 0,018 mm.)

På liknande sätt kan man om man känner till storlek på slutlig bild och betraktningsavstånd finlira med oskärpecirkelns storlek och optimera fokuseringsavstånd för att få så stort upplevt skärpedjup som möjligt i en bild. Normalt sett vet man det dock inte i förväg och då kan man i praktiken köra med den snäppet enklare varianten jag tipsade om några inlägg upp i tråden.
 

Karl2

Aktiv medlem
Föreställer mig att diametern på oskärpecirkeln kunde vara 1/1000 av sensorbredden. Objektiven tecknar ju skarpare än så och 1/1000 av sensorbredden är en lämplig gräns mellan skärpa och oskärpa.
 

yovvvan

Avslutat medlemskap
Nej. Du ställer fokus på 0,9 meter och då blir allt på 0,9 meters avstånd skarpt. Allt mellan halva detta avstånd (dvs 0,45 meter) upp till oändligheten får en avtagande skärpa tills oskärpan uppnår den valda oskärpecirkeln på 0,45 meter och oändligheten. Om du väljer oskärpecirkeln väl kommer du att uppleva allt från 0,45 meter till oändligheten som skarpt.
//


Gick in på dofmaster.com och räknade ut ett exempel:

Bränvidd: 25mm
Bländare: F/16
Distans till subjektet: 10m

Fick då fram detta:

Depth of field
Near limit 1.71 m
Far limit Infinity
Total Infinite

In front of subject 8.3 m
Behind subject Infinite

Hyperfocal distance 2.08 m
Circle of confusion 0.019 mm

Betyder det då att jag ska lägga fokus med kameran när jag "siktar in mig och tittar genom sökaren" på hyperfokal avståndet eller är det där jag ska ställa min kamera med stativ?

/johan
 

cls

Aktiv medlem
För de här förutsättningarna skulle du alltså fokusera drygt 2 meter fram (från där du står med kameran) för att maximera upplevt skärpedjup. (Förutsatt att de där antagandena som ligger bakom oskärpecirkeln 0,019 mm är OK.)
 

yovvvan

Avslutat medlemskap
För de här förutsättningarna skulle du alltså fokusera drygt 2 meter fram (från där du står med kameran) för att maximera upplevt skärpedjup. (Förutsatt att de där antagandena som ligger bakom oskärpecirkeln 0,019 mm är OK.)
//
Ok. Antingen att använda en fokuspunkt via autofokus eller manuellt antar jag.

Står även på http://www.dofmaster.com/dofjs.html att man skall använda den faktiska längden av sitt objektiv och sedan är det 2 bilder som visar den maximala brännvidden på 2 olika objektiv.

Ska man alltså zooma in max på brännvidden för sitt objektiv för att detta skall fungera eller är det bara att ställa in önskad brännvidd och räknar efter detta?
 

cls

Aktiv medlem
Vad det står är att du ska räkna med den brännvidd du faktiskt använder i beräkningen - du ska alltså inte multiplicera med nån cropfaktor eller liknande. Sen är jag inte riktigt med på vad du menar med att zooma in på max brännvidd, men det har hur som helst inget med saken att göra. Du väljer helt fritt vilken brännvidd du vill ha och räknar på den.

Som jag tidigare varit inne på är det inte så himla mycket vunnet på att ha med tumstock ut i fält och mäta upp fokusavstånd på centimetern när. Det är liksom ingen större idé att ta en siffra som är resultatet av ett antal ungefärliga bedömningar på alltför stort allvar. Däremot är den här typen av skärbedjups-/hyperfokalberäknare bra för att skaffa sig en ungefärlig uppfattning. Sen kan man lägga ett fåtal siffror på minnet (eller på en lapp). Om du t.ex. gillar att fota landskap så kanske du brukar använda en viss brännvidd - säg 18 mm - och en viss bländare - säg f/8 - ofta. Då är det praktiskt att veta att om man fokuserar på något 2-3 m bort så får man så stort skärpedjup som möjligt. (Och kan man inte siffrorna så kan man fortfarande gå tillbaka till att gaffla sig in till en fokusinställning i närheten av hyperfokalavståndet enligt mitt första inlägg i tråden.)
 
ANNONS