Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Det är ingen diskussion, det är fakta att du får hårdvara för runt 15000:- med samma prestanda som en Mac för över 30. Ännu mer så nu än i fjol.
Inte ens jag som primär Wintelanvändare håller med där.

Nu vet jag precis hur jävla hopplöst det är att få folk att fatta följande men vi försöker igen:

Om man kikar på premiummodellerna på Wintelsidan så är inte prisskillnaden så stor. Självklart betalar man ett visst premium för "Appleloggan", men att säga att den ensam ligger bakom hela prisskillnaden är väldigt fel. Säg vad man vill om Apples datorer, men de tillhör definitivt premiumsegmentet.

Så: Räknar du enbart prestanda per krona så finns det en viss relevans i uttalandet. Men allvarligt talat, vem fan köper sån jävla smäck som man får i de billigaste Winteldatorerna? Jag gör det iallafall inte.

Däremot så är det sant att man på Wintelsidan KAN köpa maskiner med prestanda som inte Apple kan matcha.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nix. Det gör de inte. En kund (som jag inte får nömna vid namn) fick ett JÄVLIGT aggressivt brev från apple efter att det gått upp för dem att de använde vmware och Hackintosh för att emulera Apple-datorer för produktutveckling.
mmm säkert.
Men då är det också ett företag o det finns säkert pengar att hämta...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Inte ens jag som primär Wintelanvändare håller med där.

Nu vet jag precis hur jävla hopplöst det är att få folk att fatta följande men vi försöker igen:

Om man kikar på premiummodellerna på Wintelsidan så är inte prisskillnaden så stor. Självklart betalar man ett visst premium för "Appleloggan", men att säga att den ensam ligger bakom hela prisskillnaden är väldigt fel. Säg vad man vill om Apples datorer, men de tillhör definitivt premiumsegmentet.

Så: Räknar du enbart prestanda per krona så finns det en viss relevans i uttalandet. Men allvarligt talat, vem fan köper sån jävla smäck som man får i de billigaste Winteldatorerna? Jag gör det iallafall inte.

Däremot så är det sant att man på Wintelsidan KAN köpa maskiner med prestanda som inte Apple kan matcha.
Ja, det är inte bara Apple som saltar räkningen.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Ja, Microsoft hemsida som jag länkade till är ju fantasi.

/Karl
Jag förutsatte att vi pratade om ordinarie priser och inte tillfälliga extrapriser. Inte ens den mest inbitne MS-fanboy kan ju missa att priserna gäller under en kort period.

Men det är förvisso glädjande att MS försöker verklighetsanpassa sina licenspriser, även om det bara gäller ett par månader. Kanske nästa steg är att du får installera om systemet så många gånger du vill också? Eller att skippa tjafset med aktivering, licensnycklar och liknande?
Alltså: Under ett par månader gäller dina priser. Sedan är det tillbaka till flera tusenlappar, as far as we know today. Är vi överens där?
 

j2^

Aktiv medlem
Kanske nästa steg är att du får installera om systemet så många gånger du vill också?
Det kan du redan nu, om du köpt korrekt licens.

Det finns förvisso ett tak, därefter måste man kontakta MS Clearinghouse (automatiskt telefonsamtal, dygnet runt). Men vad är problemet i det?

OEM-licenserna har "Minst två aktiveringar" och förutsätter ju att det är samma hårdvara. Men retaillicenserna är ju minst tio aktiveringar så jag har lite svårt att se att det är ett faktiskt problem.

På _företagssidan_ har jag inte behövt ange några licensnycklar på ganska många år nu. KMS är skitsmidigt, och fungerar utmärkt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag förutsatte att vi pratade om ordinarie priser och inte tillfälliga extrapriser. Inte ens den mest inbitne MS-fanboy kan ju missa att priserna gäller under en kort period.

Men det är förvisso glädjande att MS försöker verklighetsanpassa sina licenspriser, även om det bara gäller ett par månader. Kanske nästa steg är att du får installera om systemet så många gånger du vill också? Eller att skippa tjafset med aktivering, licensnycklar och liknande?
Alltså: Under ett par månader gäller dina priser. Sedan är det tillbaka till flera tusenlappar, as far as we know today. Är vi överens där?
Det finns ingen upgradering på över 1000 även för normalpris. Det finns heller ingen fullversion som kostar över 2000kr. Kan du inte erkänna att du har fel istället.

/Karl
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det kan du redan nu, om du köpt korrekt licens.

Det finns förvisso ett tak, därefter måste man kontakta MS Clearinghouse (automatiskt telefonsamtal, dygnet runt). Men vad är problemet i det?

OEM-licenserna har "Minst två aktiveringar" och förutsätter ju att det är samma hårdvara. Men retaillicenserna är ju minst tio aktiveringar så jag har lite svårt att se att det är ett faktiskt problem.
Om det inte vore ett problem för vissa så hade väl inte MS haft de villkoren? Eller menar du att de lägger in begränsningar som aldrig uppnås bara på jäkelskap?
 

j2^

Aktiv medlem
Om det inte vore ett problem för vissa så hade väl inte MS haft de villkoren? Eller menar du att de lägger in begränsningar som aldrig uppnås bara på jäkelskap?
Jag, jag har allvarliga problem att se hur det kan vara ett faktiskt problem för en privatpersoner eller småföretagare att behöva ange nyckeln vid ominstallation.

Om du vill anföra argumentet "men vissa installerar om flera gånger per dag för att testa saker" så kontrar jag med "aktivera inte alls då, Windows snurrar i flera dagar utan att aktiveras"
 

HomerZ

Aktiv medlem
Nix. Det gör de inte. En kund (som jag inte får nömna vid namn) fick ett JÄVLIGT aggressivt brev från apple efter att det gått upp för dem att de använde vmware och Hackintosh för att emulera Apple-datorer för produktutveckling.
Vaddå, hoppade brevet ut ur kuvertet och började bita dom i benen?

Men allvarligt, är det verkligen någon här som tar apples "avtal" seriöst?

Förstår ni inte att man kan göra precis vad man vill med sin apple-dator/licens/program som privatperson i sitt eget hem.
 

j2^

Aktiv medlem
Vaddå, hoppade brevet ut ur kuvertet och började bita dom i benen?

Men allvarligt, är det verkligen någon här som tar apples "avtal" seriöst?

Förstår ni inte att man kan göra precis vad man vill med sin apple-dator/licens/program som privatperson i sitt eget hem.
Kan? Javisst.

Men så kan man ju resonera om precis alla former av avtal. Varvid vi faller tillbaka på "sluta då klaga på om någon använder dina bilder utan tillstånd och utan att du får ersättning".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så allmänt hållen kan man nog inte vara. Min jobbmaskin med Windows 7 är fullständigt stabil och har inte kraschat en enda gång på flera år om vi pratar OS:et. Många andra har samma erfarenheter. Det enda som hänt någon gång har varit enskilt program som kraschat men då är det ju bara den processen som kraschar och det kan man nog inte nödvändigt skylla Windows för. Minns inte ens när det hände sist.

Stabiliteten med Windows är inte något problem i dag och det har det inte varit sedan XP kom. Windows XP (release to manufacturing) var klart den 17 augusti 2001 enligt Wikipedia. Pre XP var kritiken befogad men inte efter det. Det är nog dags att uppdatera din syn på Windows tror jag. I övrigt vill jag inte ha någon debatt om detta igen för den är redan vevad till leda.

I övrigt är dessa operativsystemsdiskussioner så otroligt ointressanta för allt handlar om applikationer idag och det har det gjort sedan operativsystemen blev så bra att man faktiskt inte märker dem (d.v.s. att de inte ger oss några större problem). Idag både funkar och ser ofta program i princip identiska ut i de fall de finns för båda OS. Skillnaderna är väldigt marginella. Skiljer det något så beror det oftast på att massor av program inte görs för Mac då den marknaden är en flugskit i jämförelse med det som är industristandard i nästan alla marknadsnischer och den har aldrig lyckats kravla sig över 10% marknadsandelar och detta trots att man hållit på sedan mitten på 80-talet.

Ofta har det handlat om 5-6-7% max i Sverige. Linux ska vi inte ens prata om i sammanhanget för det OS:et har inte ens orkat med en penetration på klientdatorer på en ynka % en gång trots att de hållit på sedan mitten på 90-talet. Men det går fint att leva i Apples skyddade verkstad om man inte har behov av annat än standardprogram. Har man andra behov som ute i exv. industrin så räcker inte Mac-plattformen till på långa vägar. Apple gör heller inga servrar att tala om så många företag tycker det är praktiskt att ha Windows rakt igenom - det är nog inte svårare än så. Det upplägget funkar inte med Mac.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, jo. Det var väl olyckligt formulerat.
Jag menar att när du köper en fullversion av osx, för det är vad man köper, så kan du inte installera den på något som inte redan har/hade osx.

Det är en fundamental skillnad mot vad Microsoft säljer.
Men om man inte kan installera en version utan att ens maskin redan har eller haft haft OSX så är det ju rena definitionen på en uppgradering. Vad kallar man då en version som går att installera på en maskin som är helt tom exv. om man bytt en trasig hårddisk. Är detta också olyckligt formulerat?
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
OS X är sjukt mkt mer stabilt än Win.
Jag vet inte det jag. Jag använder ju både OS/X och Windows yrkesmässigt (Jag föredrar dock Windows i alla lägen) jag tycker väl snarare att OS/X uppvisar fler märkliga beteenden än Windows.

Bägge systemen är väl så pass stabila att jag förväntar mig nåt enstaka oplanerad systemkrasch per kvartal. Mer dramatiskt än så är det ínte tycker jag. I bägge fallen skulle jag vilja hävda att grafikkortsdrivrutiner, Adobe Flash Player samt Minnesfel i icke ECC-system är de mest vanliga anledningarna.
 
Senast ändrad:
ANNONS