Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ming Thein testar Fuji XF1 och gör sin egen jämförelse med några andra kompakter, bl a RX100 i slutet av artikeln.

http://blog.mingthein.com/
Han är inte den första som ger anmärkningar på optiken, men slutsatsen blir ändå bästa bildkvalitet.

Lite synd då kan man tycka att inte optiken är vassare för att göra den mycket fina sensorn full rättvisa. Nästa modell får nog en finslipning på optiken förmodar jag.

Personligen tycker jag bilderna från den blir mycket fina, den gör nog bäst ifrån sig från vid f/4 f/5,6, men flera f/1,8 jag tagit ser bra ut på min skärm, men jag är ingen bildexpert eller.

Kan också finnas variationer mellan kamerorna som det kan göra med annan optik av samma sort.

//Bengt
 

Bengf

Aktiv medlem
Den sensorn med en optik kring 2.0-2.8 hade varit något...
Jag varför inte, han nämner i testet en förklaring om att mindre sensorer som i nya LX7 automatiskt då drar nytta av den lilla sensorn och optikens storlek, som då lättare ger skarpa bilder från mitt till kant. detta fenomen nämns vid jämförelser mellan APS-C och FF-sensorer, där vissa objektiv lyckas bättre på den mindre sensorn, och som bara blir skarpa i mitten på FF-kameran.

RX100 som har ett större objektiv för att passa den större sensorn, kanske är tekniskt svårare att lyckas med. Annars blir som brukligt även dyra objektiv till semiprokameror klart bättre vid nedbländning till f 5,6 eller f 8,0.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag varför inte, han nämner i testet en förklaring om att mindre sensorer som i nya LX7 automatiskt då drar nytta av den lilla sensorn och optikens storlek, som då lättare ger skarpa bilder från mitt till kant. detta fenomen nämns vid jämförelser mellan APS-C och FF-sensorer, där vissa objektiv lyckas bättre på den mindre sensorn, och som bara blir skarpa i mitten på FF-kameran.

RX100 som har ett större objektiv för att passa den större sensorn, kanske är tekniskt svårare att lyckas med. Annars blir som brukligt även dyra objektiv till semiprokameror klart bättre vid nedbländning till f 5,6 eller f 8,0.
Konstruktionen är ganska avancerad på optiken i RX100:n, det är inte själva optiken i sig själv, utan att hela optiken går att fälla ihop!
Fast brännvidd är den bästa konstruktionen, när linsdelarna är fast förankrade var och en/flera på sin egen plats i optiken, näst bäst är zoomoptiken där bara vissa linsdelar är rörliga.

Så liten optik som den RX100:n har ställer mycket på sin spets, vid uppstart skall optiken växa upp från ett mycket kompakt läge till sitt verkliga arbetsläge/längd, minsta lilla förändring av linstuberna, i sidled och höjdled, även om der rör sig om mycket små avstånd, 1/100-1/10 dels av en mm räcker, ger en liten försämring av skärpan i kanterna.
Därför blir ofta mittskärpan optimal, eftersom mitten av optiken inte kan svänga alls, relativt mot vad linsernas ytterkanter gör.

Skiljer mellan olika ex. av optiken, mycket, mycket små variationer, ändå, det räcker när alla linsytor är mycket små.

Canon S90/S95/S100/S110 har samma problem, optiken fälls även här ihop, Dpreview upptäckte små variationer på prestandan av optiken i sina testex., vid labtester visserligen, i det dagliga fotograferandet var det försumbart.
 

Bengf

Aktiv medlem
Konstruktionen är ganska avancerad på optiken i RX100:n, det är inte själva optiken i sig själv, utan att hela optiken går att fälla ihop!
Fast brännvidd är den bästa konstruktionen, när linsdelarna är fast förankrade var och en/flera på sin egen plats i optiken, näst bäst är zoomoptiken där bara vissa linsdelar är rörliga.

Så liten optik som den RX100:n har ställer mycket på sin spets, vid uppstart skall optiken växa upp från ett mycket kompakt läge till sitt verkliga arbetsläge/längd, minsta lilla förändring av linstuberna, i sidled och höjdled, även om der rör sig om mycket små avstånd, 1/100-1/10 dels av en mm räcker, ger en liten försämring av skärpan i kanterna.
Därför blir ofta mittskärpan optimal, eftersom mitten av optiken inte kan svänga alls, relativt mot vad linsernas ytterkanter gör.

Skiljer mellan olika ex. av optiken, mycket, mycket små variationer, ändå, det räcker när alla linsytor är mycket små.

Canon S90/S95/S100/S110 har samma problem, optiken fälls även här ihop, Dpreview upptäckte små variationer på prestandan av optiken i sina testex., vid labtester visserligen, i det dagliga fotograferandet var det försumbart.

Ja så är det, min tankegång var att det helt enkelt är lättare vid mera vidvinklig och ljuskänslig optik, som då den vanliga lilla sensorn 1/1,7 många kompakter har den ännu mindre 1/2,33 som också gör det lättare med att få längre zoomområde, nackdelen är att om sensorn är väldigt liten så kan den inte samla in så mycket ljus. Nu överraskar tillverkarna tydligen med bättre komponenter och teknik att få till lågljusegenskaper som inte var möjligt för några år sedan med små sensorer.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ja så är det, min tankegång var att det helt enkelt är lättare vid mera vidvinklig och ljuskänslig optik, som då den vanliga lilla sensorn 1/1,7 många kompakter har den ännu mindre 1/2,33 som också gör det lättare med att få längre zoomområde, nackdelen är att om sensorn är väldigt liten så kan den inte samla in så mycket ljus. Nu överraskar tillverkarna tydligen med bättre komponenter och teknik att få till lågljusegenskaper som inte var möjligt för några år sedan med små sensorer.
Ja visst, så är det!
Men, optiken på den nuvarande RX100 är säkert så perfekt det går, så nästa generation av RX100:n blir troligen inte bättre, eftersom problemen med ihopfällbar optik alltid ligger kvar.
Eventuellt den nya generationen av RX100;n får större omfång i brännvidder, inte säkert alltså, då optiken blir längre.
Jag tror Sony har funnit den perfekta jämnvikten, prestanda = pris = storlek.
Det går att tillverka en optik med ännu bättre prestanda/konstruktion, skulle jag tro, till 4X dagens pris på RX100:n, men den blir nog svårsåld! :) :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja visst, så är det!
Men, optiken på den nuvarande RX100 är säkert så perfekt det går, så nästa generation av RX100:n blir troligen inte bättre, eftersom problemen med ihopfällbar optik alltid ligger kvar.
Eventuellt den nya generationen av RX100;n får större omfång i brännvidder, inte säkert alltså, då optiken blir längre.
Jag tror Sony har funnit den perfekta jämnvikten, prestanda = pris = storlek.
Det går att tillverka en optik med ännu bättre prestanda/konstruktion, skulle jag tro, till 4X dagens pris på RX100:n, men den blir nog svårsåld! :) :)
Nästa steg är väl då att testsajterna eller tidningarna, gärna kunde få nämna och förklara hur det ligger till, den som nöjer sig med att ställa in låga isotal får fina bilder om kameran har den mindre sensortypen, då optiken har lättare att få skarpt från mitt till kant.

Joakim var annars inne på att tillverkarna inte skulle välja riktigt så ljusstark som f/1,4-f/1,8 vid vidvinkel utan starta vid kanske f/2,2-f/2,8 och på så vis få ännu bättre skärpa från mitt till kant.

//Bengt.
 

appslapp

Aktiv medlem
typ 100 bilder och filmade 30min...var ju inte minusgrader direkt, men var ändå ute i sallanden under hela tiden utan tak över huvudet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon ägare som kan berätta hur kameran reagerar på kyla? Display, batteritid osv?
Tja---RX100 levererades under sensommaren, så det har väl inte varit möjligt ännu att se hur den reagerar på kyla, kanske några norrlänningar har köpt kameran, tiden får väl visa.

Rent allmänt så har många kameror problem särskilt vid riktigt kyla som 15-25 grader typ, knepen brukar vara många, som extra batterier i varm ficka, då just batteriet brukar vara värsta problemet vid sträng kyla.

Lägga RX100 i en raggsocka av mindre storlek, skyddar mycket, kreativiteten får skruvas upp så klart, mycket elektronik i dagens kameror.

Det säljs numera en typ av allväders kameror som skall tåla 10 graders kyla och användas under vatten mm. personligen tror jag inte RX100 är en sådan kamera trots att den verkar vara mycket gediget byggd.

//Bengt.
 
ANNONS